ועדת המשנה לנושא החלל של ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת, דנה (יום ב', 25.12.17) במצב לוויני התקשורת בישראל, לאחר שבשנה שעברה התפוצץ הלווין הישראלי עמוס 6 - יומיים לפני שיגורו המתוכנן בארה"ב למסלול סביב כדור-הארץ.
בדיון התברר כי למרות שוועדה מקצועית המליצה על פיתוח לווין חדש מתוצרת ישראל - עמוס 8, הכספים המועדים לפיתוחו אינם מוזרמים, בעיקר בשל ויכוח עם חברת הביטוח. נשיא ומנכ"ל חברת חלל תקשורת, המפתחת לווינים עבור התעשיה האוירית, אמר כי אין סיכוי שעמוס 8 יהיה מוכן בעוד ארבע שנים.
ח"כ
אורי מקלב (
ש"ס), יו"ר ועדת המדע, אמר בדיון: "אנחנו רואים חשיבות בכל נושא הלווינות בישראל. היינו נחשונים בתחום הזה ואט אט מעניין ערכי זה הפך לכלכלי בלבד. לא יכול להיות שנושא עם השלכות רבות ומשמעותיות כל כך במדינה שמצבה הביטחוני לא יציב, יוצב בידיים זרות. כסף לא צריך להיות המניע היחיד כאן. אנחנו עומדים מן הצד בעוד בעולם מקדמים את הנושא ללא לאות. אנשים מובילים עזבו את המדינה ולא יחזרו".
יו"ר ועדת המשנה, ח"כ
יואב קיש (הליכוד), הוסיף: "אני מאוכזב שהגענו לנקודה הזו שנה פלוס אחרי פיצוץ עמוס 6. יש משבר לאומי, קיימנו דיון והוקמה ועדה אך אין מתווה ותוכנית שאושרה ויצאה לפועל. זו נקודת כשל שלא הצלחנו לפתור אותה, אני אומר את זה לממשלה ולנו כוועדה, תקלה קשה. זה נבע מהתנהלות איטית, מורכבות הגופים, לוחות זמנים, בעיות התקצוב".
פרץ וזאן, מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, הציג את עיקר ממצאי הוועדה הציבורית שהוקמה במשרד המדע לאחר פיצוץ הלווין עמוס 6: "הוועדה קבעה שהיצרן והמפעיל צריכים להיות ישראלים", הוא אמר. "אין כרגע לוויני תקשורת נוספים בפיתוח בתעשיה האוירית, תחום הפיתוח נמצא בסכנה ממשית והוא משליך על מכלול פעילויות התקשורת בישראל. הוועדה מצאה כי לוויני התקשורת מהווים צורך לאומי".
לוויני התקשורת הישראלים עמוס 3 ו-4 יוכלו להמשיך לפעול עד לשנים 2025 ו-2028. במקומו של עמוס 6 שהתפוצץ, הוחכר הלווין הזר - עמוס 7. בעוד שנתיים ישוגר לווין נוסף - עמוס 17 שנרכש והינו תוצרת בואינג. את עמוס 17 צפויה לשגר חברת ספייס איקס שהייתה אמונה על שיגור עמוס 6.
וזאן ציין כי מתנהל מו"מ למימון בניית עמוס 8 על-ידי התעשיה האוירית, "יש סיכום של מנכ"ל משרד האוצר לגבי המימון מצד משרדי הממשלה, נשארה סוגיה של מי מקבל את כספי הביטוח של עמוס 6. עמוס 8 אמור להיכנס תוך ארבע שנים במקום עמוס 7. לעמדתנו החלטת הממשלה תתגבש בתקופה הקרובה. לצד כך פרק הזמן מסיום עבודת הוועדה עד למימוש המסקנות הוא ארוך מידי, צריך להתפשר גם בנושא הביטוח".
עפר דורון, מנהל מבט חלל, התעשיה אוירית: "למרות המצב, השקענו תקציב נכבד מאוד בתחום גם השנה אך בישראל מתנהלים מאוד לאט. אני שמח שסוכם על תקציב אך מנגד אני עדיין שומע שיש חוסר הסכמות. בקצב הנוכחי התהליך יעלה עוד הרבה כסף מעבר למה שתוכנן, חכירת עמוס 7 עולה הרבה מאוד כסף. אנחנו מחזיקים צוות גדול שעולה הרבה כסף. איבדנו חלק גדול מהמהנדסים כולל בכירים בשל חוסר הוודאות בנושא. החברות הזרות צובאות בפתחים בתקווה לקחת את השלל הזה, בתקווה להשאיר את ישראל עם לווינים זרים בלבד. הסכנה רחוקה מלחלוף".
דוד פולק, נשיא ומנכ"ל, חלל תקשורת: "המצב רחוק ממה שמדווח כאן לוועדה. מתנהלים בלעדינו, עוד לא סיימנו לאפיין את הלווין הדרוש. אין סיכוי שתוך ארבע שנים יעמוד עמוס 8, הלו"ז בתעשיה האוירית ארוך משמעותית. אנחנו החברה היחידה שהיא בעלים ומפעילה של לוויני תקשורת בישראל. השקענו יותר משני מיליארד שקלים בתעשיה האוירית וצריך להחזיר את הכסף למשקיעים. אנחנו מחכירים את עמוס 7 בעלות של 22 מיליון דולר בשנה, זה היה מהלך בזק למזעור נזקים. בלי הפעולות שלנו אין נקודות שמיים לטובת לווינים למדינת ישראל ומדינה לא יכולה לפעול בלעדיהן. המניה שלנו נחתכה בחצי בעקבות התפוצצות עמוס 6, עסקת חיינו בוטלה עם פייסבוק. ברגע שזה קרה נחתכה ב-190 מיליון דולר הצעה לרכוש אותנו".
בלווין מתוצרת ישראל שהתפוצץ, עמוס 6, הוכנסו שיפורים טכנולוגיים משמעותיים לעומת הדור הקודם של לוויני תקשורת. בין משתמשיו העיקריים היו אמורים להיות חברת yes, מערכת הביטחון וחברת פייסבוק שהתכוונה לחבר באמצעותו לאינטרנט את יבשת אפריקה. הצלחת השיגור היוותה תנאי לקיומה של עסקת המכירה של החברה הישראלית, חלל תקשורת, לקבוצת התקשורת הסינית Xinwei. בעקבות הפיצוץ, העסקה בוטלה.