אחרי שעוכבה במשך כמעט חודשיים החלה ברגל שמאל הפעימה עליה הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ, ובמסגרתה נקבעו מחירים מוזלים לנסיעות בין-עירוניות בין המטרופולינים הגדולות.
כעת מתברר כי מרבית הנוסעים המבקשים ליהנות מן ההנחה לא יוכלו לממש את זכאותם. הסיבה לכך היא היערכות לקויה מצד
משרד התחבורה, שבהחלטה תמוהה פטר את מפעילי התחבורה הציבורית ממכירת המינויים החדשים בכל הקווים העירוניים והאזוריים, המהווים את רובה המכריע של התחבורה הציבורית בישראל, ומאפשר רכישה רק בקווים בין-עירוניים. היטיב לתאר זאת אחד הנוסעים:
"הרפורמה של כ"ץ נותנת לך מפתח לכספת, אבל חוסמת בפניך את כניסה לחדר בו נמצאת הכספת".
בוטלו כרטיסי הלוך-חזור
החלטה זו למעשה מאיינת את הפעימה והופכת אותה ללא משתלמת לנוסע. הפטור האמור ניתן במקביל לביטול אפשרות השימוש בכרטיסי ההלוך ושוב. משמעות הדברים היא הערמת חסמים שיקשו על הנוסעים, בפרט אלו המאותגרים טכנולוגית והמתגוררים בפריפריה, ליהנות מן ההנחה. כך למשל, נוסע המבקש לצאת מביתו בשעה חמש בבוקר משכונה באחת הערים בה לא קיימת מכונת טעינה או כספומט או מכפר כלשהו ייאלץ לשלם לנהג על נסיעה עירונית או עד העיר הקרובה, עד להגעה למכונת כרטוס שייתכן שכדי להגיע אליה ייאלץ לסטות ממסלולו. גם נוסעים המתמצאים ברזי הטכנולוגיה ויודעים לטעון כרטיסים באמצעות יישומון, לא יוכלו להטעין את הכרטיס בחופשי-יומי ביום שלפני הנסיעה, שכן היום מתחיל בשעה 4 בבוקר.
עיקר הסובלים מכך הם קשישים, בעלי מוגבלויות ונוסעים חרדיים רבים שאינם משתמשים בטלפונים חכמים כדי לטעון את כרטיסם, וכל כל יתר הנוסעים שליד ביתם אין מכשיר טעינה במרחק הליכה. כאמור, מדובר בכמעט כל נוסעי התחבורה הציבורית.
ממשרד התחבורה נמסר כי "נהגי האוטובוסים העירוניים בישראל אינם מוכרים כרטיסים לנסיעה בין-עירונית, ולכן הנוסע צריך להטעין את הכרטיס באחת ממגוון הדרכים שמשרד התחבורה העמיד לרשות הנוסעים. מינויי חופשי-יומי נמכרים בכל אמצעי המכירה כמו כספונטים, מכונות הטענה, מרכזי על הקו, קיוסקים, במחשב האישי ובאפליקציה.
מנכ"ל משרד התחבורה,
קרן טרנר-אייל, גמגמה במהלך ראיון רדיופוני בגלי צה"ל. המראיין הציג בפניה שורה של עיוותים בתכנון הפעימה והיא הגיבה בהתקפה תוך שהיא מטיחה במראיין אפי טריגר שהוא מחפש ביקורת.
טריגר השיב שהוא מציג את העובדות ומצפה לתשובה עניינית ומנה בפניה כמה דוגמאות, בהן: נסיעה לתל אביב מעפולה הקרובה שתעלה 60 שקל לעומת 40 שקל מנהריה, קיפוח תושבי הצפון לעומת הדרום בהפרשי תעריפים של 9.6%, גריעת תושבי אילת והערבה וניתוקם מכל הישובים הנמצאים צפונה מבאר שבע.
טרנר-אייל גמגמה והתפתלה, ולבסוף נתנה תשובה מתחמקת ולפיה: "עשינו תחשיבים לפי מרחקים... יש גם רשת שלמה שלא ניתן לעשות בה עיוותים, כי נסיעה רחוקה יותר, זה יוצא שמקטעים מסוימים הם כביכול בחינם. אני חושבת... עדיין עם הביקורת צריך לזכור, למרבית הנוסעים, אם לא כל הנוסעים. סליחה, לכל הנוסעים מדובר בהטבה אז אפשר להסתכל על הדשא של השכן ולהגיד, למה לו יותר? אבל מדובר בהנחה של עשרות שקלים...יש עיוותים היסטוריים". תשובתה של המנכ"ל באשר לתחשיבים עומדת בסתירה לתשובה רשמית של משרד התחבורה בעניין בה נאמר כי המרחקים בין הישובים אינם מהווים פקטור לקביעת התעריפים.
כשל מידע ארצי
מאז הבוקר מתקבלות במערכת News1 תלונות מצד נוסעים ונהגים נגד משרד התחבורה והמפעילים בגין העדר יכולת לממש את ההנחות המגיעות להם, על חוסר מידע לציבור ולנהגים, על ביטול הנחות ההלוך ושוב ללא מתן חלופה זמינה ועוד. מפעילים מוסרים על תקלות במערכות הנתונים. חלקם אף מדווחים על כך שהם מוכרים את המינויים החדשים גם בנסיעות עירוניות, ולא אחת קיבלנו דיווחים סותרים מאותן חברות עצמן. הנה כמה דוגמאות לתלונות שהתקבלו:
- משרד התחבורה לא עשה מסע פרסומי ממומן לפעימה באמצעות תשדירים ברדיו, בטלוויזיה וביתר אמצעי התקשורת, והמידע על השינוי אינו ידוע למרבית הנוסעים;
- באתר כל-קו של משרד התחבורה אין שום זכר לשינוי שהחל היום. כך גם ביתר אתרי מפעילי התחבורה הציבורית (למעט חברת מטרופולין, אגד, דן ב"ש ורכבת ישראל). בחלקן ההודעה אינה נמצאת בדף הראשי;
- רב-קו אונליין – האתר והיישומון המשותף לטעינת כרטיסים שמשרד התחבורה מעודד אינו מאפשר טעינת המינויים החדשים;
- באתר הרשמי של הרפורמה מופיע רק המינוי הארצי, וגם הוא – ללא מפה.
- נהגים רבים כלל לא הוכשרו ואינם מודעים לפעימה, משרד התחבורה לא ביצע בקרה על כך שההדרכה תתבצע (ולדברי מנכ"ל משרד התחבורה בראיון "הכל מחשובי. הנהג לא נדרש [לעבור הדרכה]") .
- משרד התחבורה לא הגביל את רף התשלום עבור נסיעות בודדות, כך שנסיעה בין-עירונית בודדת שמחירה יעלה על זה של נסיעה במינוי חופשי-יומי תיהפך אוטומטית לנסיעת מינוי באופן שהנוסע לא יידרש שלם יותר ממה שצריך.
במשרד התחבורה הגיבו לנושא שיווק הפעימה, ואמרו כי "מיד לאחר חג הפסח, ייצא המשרד במסע פרסום להסברת הפעימה לציבור הנוסעים. מדובר ברפורמה חדשה המיטיבה עם נוסעי התחבורה הציבורית, במסגרתה הפחית המשרד משמעותית את תעריפי הנסיעה בכל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל, כך שיוכל הציבור יכול לבחור באפשרות המשתלמת לו ביותר".