ארגון נהגי האוטובוסים בישראל ואיגוד קציני הבטיחות בתעבורה הודיעו (יום ב', 26.11.18) על הקמת מנהלת משותפת חדשה שתוקם מול
משרד התחבורה, ותוציא לדרך חדשה את מעמדם של נהגי האוטובוסים, ההסעים והמשאיות. מנהלת זו תדאג ליזום תוכנית לאומית שתפקח ותכשיר את נהגי התחבורה הציבורית ותוביל לכך שתקנה 168 לפקודת התעבורה, אכן תטיב עם הנהגים.
משרד התחבורה משקיע מאות מיליוני שקלים בכל שנה בהכשרות מקצועיות לנהגים שלא ניתנות כלל וכלל, מכיוון שהכסף אינו "צבוע" לדבר זה אלא משמש לכל דבר כחלק מסל התקציב המגיע לחברות התחבורה הציבורית.
מליאת המועצה החדשה צפויה להתכנס לראשונה בשבוע הבא. גורמים בארגון הנהגים סיפרו כי אמור לקום במקום "בית הנהג" - מרכז הארצי להכשרת נהגי האוטובוסים וההיסעים במדינת ישראל.
פרטי ההסכם עליו צפויים לחתום יו"ר ארגון הנהגים בישראל ישראל גנון ויו"ר קציני הבטיחות בתעבורה שמעון סודאי נחשפים פה לראשונה, ויתמקדו בתקנה 168 המתייחסת לשעות הנהיגה והמנוחה של הנהג המקצועי, ובמחויבות של כל העוסקים בענף להכשרות ולהשתלמויות מקצועיות.
ארגון הנהגים וההסתדרות הלאומית יחד עם ארגון קציני הבטיחות הודיעו כי כל סעיף מתקנה 168 טעון תיקון, והסכימו על הסכם ראשוני בכפוף לחוות דעת משפטית, שיוביל לשינוי התקנות על-פי ההמלצות הבאות:
- שינוי זמן ההפסקה ל-10 שעות בין ימי העבודה, וזאת מכיוון שהתקנה הנוכחית מתעלמת משעות נסיעת הנהג לביתו בסיום יום העבודה וחזרתו לעבודתו עם בוקר.
- הדגשת אכיפת המשטרה ואימוץ כוונתה שיום העבודה מתחיל מרגע הפעלת הטכוגרף, ממשיך ברציפות במשך 12 שעות וכולל את זמן ההפסקות או הפיצולים, ולא כפי שהיא היום - באופן המאפשר לנהגים לשהות ביום עבודתם יותר מ-12 שעות ואף של 18 שעות. לחיזוק טענה זאת הוסבר כי הגדרת המילה "נהיגה" בסעיף ג' בתקנה כולל גם את ההפסקות המפורטות בסעיפיה הראשונים.
- ההפסקה בת חצי השעה תיחשב כזו שחייבת להיות ברצף, ולא כפי שיש שמבקשים לפצלה להפסקות קטנות ומצטברות, דבר הגורם לעייפות הנהג ומכבידה על ערנותו.
- 4 שעות הן הזמן המרבי המומלץ לשיבוצים מטעם סדרני העבודה, כך שחצי השעה תהיה בתוך ארבע השעות ובפועל לא תתבצע נהיגה של יותר משלוש וחצי שעות ברצף.
- אם לנהג יש יום עבודה המתארך מעבר לתשע שעות, יחויב הסדרן לתת לנהג שעת הפסקה בין השעה השישית מתחילת יום עבודתו ולא יותר מאוחר מהשעה השמונה וחצי מתחילת יום עבודתו. הפסקה זאת אינה באה לבטל את ההפסקה בת חצי השעה, אלא באה בנוסף מתוך כוונה שככל ששעות נהיגתו של הנהג מצטברות ביום עבודתו, רמת הריכוז שלו יורדת ויש צורך להתרעננות ארוכה יותר.
מההסתדרות הלאומית המייצגת את רוב נהגי האוטובוסים בישראל נמסר כי היא נכונה לאמץ את המסקנות המקצועיות של הארגונים ולהחיל את ההוראות בהסכמי העבודה, ככל שאלה תאושרנה משפטית.
יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל ישראל גנון אמר כי "מדובר ביום היסטורי בו נהגי האוטובוסים, המשאיות וההסעים יוצאים לדרך חדשה. תקנה 168 שמטרתה להגן על הנהג פוגעת בו פגיעה אנושה. התכנסנו יחד שני ארגוני המקצוע המובילים בישראל, כדי לקדם תוכנית לאומית נצרכת להצלת חיים. הקמת מנהלת חדשה היא בשורה עצומה לכלל משתמשי התחבורה הציבורית". יו"ר ארגון קציני הבטיחות, שמעון סודאי: "אני מודה לחבריי בארגון הנהגים על שיתוף הפעולה החשוב למען בטיחות נוסעי התחבורה הציבורית. זהו יום חג בו נזכה לצאת לעידן חדש".