תארו לעצמכם את התסריט הבא: כדי להגיע למקום עבודתכם אתם מזינים בטלפון הנייד את היעד, ובתוך כמה דקות מגיע אוטובוס שמסיע אתכם מתחנת האוטובוס הסמוכה לביתכם עד מקום העבודה במסלול ישיר וכמעט ללא עצירות. נשמע לכם מדע בדיוני? לא עוד.
צעד מהפכני לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית - קווי מיניבוסים במסלול גמיש לפי קריאה.
משרד התחבורה ו
חברת דן יערכו בקרוב הרצה, במסגרתה יופעל מערך של מיניבוסים משודרגים לפי קריאה של הנוסעים (on-demand), באמצעות ישומון של ויה (Via) בטלפון הנייד, שיעשה שימוש בטכנולוגיה של ויה. ההרצה תהיה במטרופולין גוש-דן בלבד, באמצעות 100 מיניבוסים חדשים, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים.
הניסוי החדש יאפשר לנוסעים להזמין נסיעה במיניבוס ליעדים מרכזיים בלב גוש-דן כמו בתי חולים, מוסדות לימוד, תחנות רכבת ואזורי תעסוקה. הנוסע יופנה לתחנת אוטובוס הקרובה למקום הימצאו, ומסלול הקו והעצירות ייקבעו על-פי ההזמנות שהנוסעים יבצעו, תוך חישוב המסלול הקצר ביותר המחבר בין הנוסעים שהזמינו את ההסעה, אל היעדים.
המסלול ייקבע באמצעות טכנולוגיות וחישובים מתקדמים, שיאפשרו תכנון גמיש של מסלול קצר ומהיר. כך למשל, נוסע המתגורר ברחוב פרישמן בתל אביב ומעוניין לנסוע לבית החולים איכילוב, יוכל להזמין נסיעה מביתו, ויופנה לתחנת אוטובוס הקרובה, ברחוב דיזנגוף או ברחוב בן יהודה, ולהגיע במהירות ליעד. השירות יינתן בתדירויות גבוהות ואמינות ובהתאם למקום ולהיקף צרכי המשתמשים בכל רגע נתון, כך שיאפשרו למשתמשים לוותר את השימוש ברכב הפרטי.
תעריף הנסיעה במערך קווי המיניבוסים המשודרגים יהיה 15 שקל בשעות השיא - בין 06:30 ל-09:30 בבוקר ובין 15:00 ל-18:30 אחר-הצהריים, ובשעות השפל הוא ינוע בין 10 ל-12.50 שקל. אזרחים ותיקים יהיו זכאים להנחה של 50%. בנוסף, ניתן יהיה לרכוש כרטיסיית מינוי של עשר נסיעות במחיר של 120 שקלים, ותינתן אפשרות למעסיקים לרכוש נסיעות עבור עובדיהם. הזמנת הנסיעה תבוצע באמצעות היישומון ותעריף הנסיעה ישוקף לנוסע טרם ביצוע ההזמנה ליעד המבוקש.
הזמנת הנסיעות, תוך חישוב מסלול דינאמי, נהוגה כיום במתכונות שונות במספר ערים מרכזיות בעולם כמו לונדון, ברלין, ניו-יורק ודאלאס. בשנת 2014 נכשלה יוזמה פרטית של יזמים צעירים שהמציאו את היישומון "אוטוטו".
במסגרת ההרצה שתבוצע בישראל, יינתן השירות באמצעות מפעיל תחבורה ציבורית קיים, כרובד שירות נוסף שמטרתו להעביר נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית.
עמדת משרד התחבורה היא כי הניסוי המדובר אומנם אינו נסיעה "קלאסית" בקו שירות, אולם לפחות בשלב זה של הפעלה ניסיונית, יש לראות בו כפועל מכוח רשיון קו וטעון רישיון להפעלת קו שירות, ומכיוון שחוק הפיקוח חל על שירות זה התעריפים של השירות צריכים להיקבע במסגרת צו הפיקוח. לעמדת הלשכה המשפטית במשרד האוצר, אין הכרח לראות
שירות זה כשירות בפיקוח, ואולם סוגיה זו תתברר בהמשך, לאחר שיסתיים השלב הניסיוני.
היות ומדובר בניסוי, ולא ברור היקף השימוש שייעשה בפועל, המדינה תעניק רשת ביטחון
למפעיל, והוא מצידו ישתתף עמה ברווחיו ככל שיהיו.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, שחתם (יום ב', 26.11.18) על תקנות חדשות המאפשרות את ביצוע ההרצה, אמר כי השירות החדש הוא צעד נוסף שנועד לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי, ולצמצם את עומסי התנועה באזור גוש-דן. לדבריו, עם הצלחת הרצה, היא תורחב גם ל
אגד בירושלים ובחיפה ולחברת מטרופולין באזור דרום השרון.
מנכ"ל דן,
עופר זילביגר: "דן ו-Via יכשירו בחודשים הקרובים מאות נהגים שישתלבו בשירות החדש ויאפשרו לגוון את שירותי התחבורה שדן מציעה כבר היום".