במרכז מטרופולין תל אביב, נמצאת התחנה המרכזית החדשה. התנועה הערה של כלי רכב מונעי דיזל באזור התחנה המרכזית, מלווה בפליטות של מזהמי אוויר אשר מתבטאת בריכוזים גבוהים של מזהמים בסביבה. באזור זה נמדדו ריכוזים של מזהמי אוויר מעל ערכי הסביבה, המהווים זיהום אוויר חזק ובלתי סביר. לאור כך, הציבור באזור זה חשוף לזיהום אוויר באופן מתמשך.
בתחנה לניטור האוויר באזור התחנה המרכזית נמדדו בשנים האחרונות חריגות לעומת הערכים הקבועים בתקנות אוויר נקי, במספר מזהמי אוויר תחבורתיים, ובכללם חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) תחמוצות חנקן (NOx) וחנקן דו-חמצני (NO2). בנוסף, נמדדה חריגה גם מערכי הסביבה למזהם חלקיקים נשימים (PM10), הכולל בתוכו את החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5).
על-פי חוות דעת מקצועית של הד"ר קורדובה-ביז'ונר, בסמוך לתחנה המרכזית מתקבל זיהום אוויר מתמשך (חריגות שנתיות) וחוזר ונשנה (חריגות קצרות טווח) לפי חוק אוויר נקי. זיהום אוויר זה נובע מפליטות רבות של כלי רכב מונעי דיזל - אוטובוסים בעיקר ומוניות שירות, הכוללים חלקיקים ותחמוצות חנקן. חלקיקים נשימים עדינים הוגדרו על-ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם.
טרם הכרזת השרה, קיימה זנדברג וגורמי המקצוע במשרד דיונים עם הגורמים הרלוונטיים, בהם שרת התחבורה וראש עיריית תל אביב-יפו. במהלך הפגישות, הוצגו לשרה ולגורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה פעולות וצעדים של
משרד התחבורה לפינוי התחנה המרכזית, הכוללים פעולות לטווח קצר שיש בהן, גם לטעם המשרד להגנת הסביבה, כדי להביא לשיפור באיכות האוויר באזור התחנה המרכזית, וכן פעולות לטווח ארוך, שסופן בפינוי מלא של התחנה.
ההחלטה, על סמך העמדה המקצועית של גורמי המשרד להגנת הסביבה, להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר נועדה על-מנת להבטיח את יישום הצעדים בפרק זמן תחום, לשיפור מצב איכות האוויר באזור התחנה המרכזית בתל אביב.
לדברי זנדברג, הפגישות והמסמכים שהועברו ממשרד התחבורה משרטטים תהליך של התקדמות שבוצעה עד כה, שתרם לכינוס הגורמים השונים ולהגעה להסכמות. "גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה ואני רואים תהליך זה באור חיובי וסבורים שיש בו פוטנציאל להוביל לכיוון התוצאה הרצויה. עם זאת, התהליך המוצע על-ידי עיריית תל אביב ועל-ידי משרד התחבורה נמצא בתחילת הדרך, ומצריך עבודה רצופה, מחויבות לתהליך ושיתוף פעולה של גורמים שונים לשם מימושו".
במכתבה לעירייה, הדגישה זנדברג כי צעדי הפעולה שהובאו בתוכנית משרד התחבורה יכולים להוות בסיס לתוכנית העירייה שתוגש, כנדרש.
בתוך כך
גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה מקדמים בימים אלה את ההמלצה להכרזה על אזור התעשיה עטרות שבירושלים על אזור נפגע זיהום אוויר, בהתאם לנוהל של המשרד.