המשנה לשעבר ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד
רז נזרי, טוען כי העובדה שהמערכת המשפטית לא עשתה שינויים אבולוציוניים אינה אומרת שצריך להעניש אותה עכשיו ולגרום למהפכה שתזיק למדינה.
"חייבים להתכנס להידברות אמתית. צריך לגלות רצון טוב ופתיחות מצד המשפטנים שיכירו בצורך לשנות דברים, וגם מצד הפוליטיקאים שהולכים כעת על הקצה. יש להתכנס להידברות אמיתית ויפה שעה אחת קודם, אין לנו מדינה אחרת", אמר (יום ג', 31.1.23) בדיון שהתקיים בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת בנושא חוק יסוד השפיטה.
לדברי עו"ד נזרי, יש סוג של אוטומטיות מימין ושמאל לנושא. "לא צריך להיות בימין כדי להאמין שהמערכת המשפטית רחוקה מלהיות מושלמת ולא להיות בשמאל כדי להבין שזו מערכת חשובה עם זכויות רבות מערכת מפוארת וחוזקה חיוני למדינת ישראל. בלא מעט דיונים השתמשנו בחוסן בית המשפט עליון כדי להגן על אלופים, שרחם וקצינים בכירים בצה"ל. המערכת לא מושחתת והאנשים מצוינים. אם הייתי חושב אחרת לא הייתי נשאר בה דקה נוספת. המערכת זקוקה לתיקונים משמעותיים ולא יודעת לקבל ביקורת. היא הרוויחה בעיניי ביושר חלקים מהביקורת", אמר.
עוד הוסיף כי אם לא היה כל כך קשה למערכת להודות בטעויות לא היה קל כל כך להאשים אותה בשחיתויות ובקונספירציות. "המערכת חייבת תיקון אבל לא בצורה הכי קיצונית שאפשר. המשפטנים צריכים להכיר בכך שיש תקלות ובצורך לתקן והפוליטיקאים צריכים להבין בעיניי שהם לא מענישים את המערכת ומתקנים בתנועה חדה לאורך כל החזית", אמר.
"אנו נמצאים ברגע מכונן: הממשלה שמה על סדר יומה רפורמה משמעותית. מצד שני יש קולות רבים בציבור המתנגדים טוטאלית לתיקון הזה. ככל שכל צד יעלה גבוה יותר על העץ ההתרסקות לתוך התהום תהיה של כולנו. התוצאה של ניצחון חד-צדדי של אחד הצדדים היא הרת אסון למדינה. ניצחון חד- צדדי יהיה ניצחון פירוס. אם הרפורמה תעבור כפי שהיא זו תהיה פגיעה משמעותית באופי הדמוקרטי של המדינה ובלכידות החברתית שלה. מצד שני, המחשבה ששום דבר לא יעבור ושלא צריך לתקן היא מסוכנת לא פחות כי ראשית המצב אינו אידיאלי ושנית הציבור עשוי להרגיש שהרוב הפוליטי שלו נדרס", ציין.
עו"ד נזרי ציין שהוא מתנגד להצעת הקואליציה לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים ולקביעת פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת.
"התגברות ברוב של 61, שזה מספר אוטומטי של כל קואליציה, היא לא נכונה. גם המספר 65 הוא לא קדוש אך מבטא מצד אחד משהו ריאלי ומצד שני איזשהו איזון מסוים. לשיטתי מותר יהיה לכנסת, ברוב של 65, לקבוע אחרי מתן פסק דין של בג"ץ, הסדר שכן יתגבר על מה שקבע בג"ץ", אמר.
ביחס לרצון להפוך את היועצים המשפטיים למשרות אמון אמר נזרי כי ניתן להגדיל את נציגי השר בוועדה לבחירת היועמ"ש ובנוסף, במקרים חריגים, לייצר מנגנון שיאפשר לשר להעביר מתפקיד יועמ"ש שהוא פחות יעיל בעבודתו.
הוא הביע התנגדות גם לביטול מוחלט של עילת הסבירות. "ביטולה זו תוצאה לא נכונה, זה כלי משפטי שמגן על האזרח, אבל אני כן חושב שצריך לצמצם את השימוש בה. יש למצוא את דרך הביניים", אמר.