משרד התחבורה מודיע (יום ג', 21.2.23) כי העבודות להקמת מסילת הרכבת המזרחית מתקדמות, כאשר הנחת מסילות יוצאות לדרך בקטע הצפוני של הקו ליד חדרה מזרח. המיזם כולל הקמת מסילה חשמלית כפולה באורך 65 קילומטרים, העוברת מחדרה במערב ועד לוד במזרח, ובתוואי מתוכננות חמש תחנות רכבת חדשות.
המיזם, שעלותו מוערכת בעשרה מיליארד שקלים, יהווה את החוליה המרכזית במערכת הרכבות בארץ, וצפוי להיות החלופה המרכזית למסילת החוף הקיימת, המחברת את צפון הארץ עם דרומה במסדרון איילון.
בניית הרכבת המזרחית תכלול הנחת מסילות, מערכות רכבת, מערכות איתות ובדיקות הרצה, כאשר הבדיקות צפויות להימשך כשנתיים עד סוף 2025. לאחר מכן, נתיבי ישראל תעביר את האחריות ל
רכבת ישראל, שתפעיל את הקו בשנת 2026, לאחר חשמול וקיום הבדיקות והאישורים הנדרשים.
צחי גורה, סמנכ"ל תשתיות רכבות בנתיבי ישראל, אמר כי "נתיבי ישראל השלימה אבן דרך משמעותית במיזם המסילה המזרחית. מדובר במיזם בסדר גודל לאומי ועם השלמתו הוא עתיד להוביל למהפך אסטרטגי ברשת המסילות הארצית וייצור מערך מסילתי שיחבר בין צפון הארץ לדרומה".
המסילה המזרחית שתיבנה תעקוף את גוש-דן ואת צוואר הבקבוק של מסילות הרכבת במסדרון איילון. הרכבת תיצור עורק שינוע ראשי לסחורות, הגדלת יכולת ההובלה מנמלי חיפה ואשדוד לכל הארץ, תוך צמצום תנועת עשרות אלפי משאיות-משא ברחבי הארץ וצמצום שינוע המטענים ממסילת החוף.
בנוסף, מיזם הרכבת המזרחית יגדיל את קיבולת הנוסעים ברכבת, ויפנה להם מקום במסילת החוף הקיימת. קו הרכבת החדש יספק גם אמצעי תחבורה מהיר ויעיל יותר לנוסעים ולסחורות, כאשר רכבות חשמליות יוכלו לנסוע במהירויות של עד 160 קמ"ש.
המיזם יכלול גם הקמת 30 הפרדות מפלסיות, שדרוג תוואי ושיפורים גאומטריים וכן הקמת מחלף אל-על ועשרה מבני דרך נוספים. המסילה המזרחית תחובר למסילת קשת-השרון ולמסילת החוף, ובעתיד תחובר גם לרשת המסילות הארצית הכוללת את מסילת הרכבת לירושלים ומסילת לוד-תל אביב.