נשיא איגוד לשכות המסחר,
אוריאל לין, אמר כי כל מה שצריך לעשות הוא לדרוש משרת התחבורה ומשר האוצר לאפשר תפוקה מלאה בכל הרציפים ושתהיה תחרות. היו"ר ביטן ביקש לדעת מה המשמעות המשפטית של המהלך. נציגת
משרד התחבורה, עו"ד סיגלית ברקאי, התייחסה ואמרה כי כדי שזה יקרה נמלי המפרץ והדרום צריכים להעביר מכתבי בקשה. לדבריה, נמל הדרום לא העביר מכתב כזה ובמכתב שהעביר נמל המפרץ היו חסרים פרטים. נציג האוצר, איציק דניאל, הוסיף כי לאחר שיועבר כל מה שצריך, הבקשות תיבחנה ויוגשו לשרים לקבלת החלטה.
סמנכ"ל נמל חיפה, ליהי גולן, אמרה כי בחיפה אין תור, ואוניות נפרקות בתוך 20 שעות. עם זאת, היא טענה כי נמל מספנות ישראל חורג מהמגבלה שהוטלה עליו לפריקת עד 5% מטען כללי.
באשר לבעיות השינוי, אמר סמנכ"ל הכלכלה במשרד התחבורה, עופר אליישר, כי המשרד פועל לתקן את תקנת שעות עבודה ומנוחה לנהגים, כך שיהיו להם יותר שעות עבודה אך תוך איזון מול הבטיחות. בר יוסף הוסיף כי ב-2010 היו 347 אלף משאיות וב-2021 ירד המספר ל-305 אלף, בעוד שכמות המטען עלתה ב-30%. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי תקנת שעות העבודה היא הסיבה האמיתית לפקק ועוד ב-1999 הורה בג"ץ למשרד התחבורה לתקן אותה.
היו"ר ביטן קרא למשרד התחבורה להביא הוראת שעה שתסייע לטיפול במצב הזה ולקדם פתרונות נוספים של עידוד חיילים משוחררים במענק לעבודה מועדפת כנהגים, תכנון אזורי מנוחה לנהגים ועוד. "משרד התחבורה צריך לתת לזה פתרון. כולם יודעים שמחיר הגרעינים זה 70% מעלות המזון מהחי, וזה משפיע על כולם", אמר. עוד קרא ביטן גם לאוצר להתגייס ולהשקיע בכך כסף שהוא מקבל כדיבידנד מהנמלים.
סמנכ"ל הכספים של חברת נמלי ישראל,
טיקו גדות, אמר כי יש תקציב של 5 מיליון שקל לתמרוץ נהגים לעבודה בלילה, בין 100 ל-300 שקל לנהג, והוא מנוצל אבל אנחנו רק בתחילת השנה. היו"ר קרא לאוצר להגדיל את התקציב ולתמרץ יותר את הנהגים ולא את היבואנים.
נציג ההסתדרות, ניר אייזנברג, אמר כי העלות של התור התפעולי היא רק 0.1% אינפלציה בשנה, והוסיף כי העובדים יודעים להיות חלק מההסכמים, אבל אי-אפשר לפתוח את התחרות באבחת סכין. היו"ר ביטן אמר כי מקובל עליו שלא צריך לפגוע בהסכמים חריגים, אבל
יוקר המחיה במדינת ישראל ירד ולא יעזור לאף אחד שום דבר. הוא הוסיף כי לא יכול להיות שמשלמים על אחסנה בנמלים 400-300 מיליון שקל בשנה וציין כי הדבר משפיע על מחיר הגרעינים ומעלה את כל מחירי המזון מהחי. "אם נפחית את מחיר הגרעינים ב-30 אחוז זה יגיע למחיר לצרכן, והעבודה העיקרית שלנו היא לטובת הציבור הרחב", אמר.
באשר למסילות לנמלים, אמר
כתריאל מוריה מ
רכבת ישראל, כי המסילה שנמצאת בתוך השטח של הממגורה שבבעלות חנ"י צריכה להיות מתוחזקת מכספי חנ"י. הרכבת הפסיקה להגיע לשם כי אסור לעבוד במסילה מבחינה בטיחותית, אך חני בשלבי תכנון הטיפול בה והסכימה לממן את התחזוק.
ח"כ
אלון שוסטר אמר לקראת תום הישיבה, כי באיזון בין העקרונות של משק חופשי ושוק חופשי ומשימה פרטית הוא תומך בעמדת היו"ר ביטן, כי אי-אפשר לייצר מציאות של תקיעות כשכולם עושים את מה שהם צריכים לעשות. "אם יש תקיעות המדינה צריכה להתערב", ציין ח"כ שוסטר.