|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
נותרו 5 חוקים ו-14 צווים שטעונים הסדרה [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

מצב החרום הוארך בשנה נוספת, אך סבלנות הח"כים פוקעת

ועדת החוץ והביטחון וועדת החוקה ממליצות לכנסת להכריז על מצב חרום לשנה נוספת נציגי המשרדים מסרו כי הם פועלים לנתק את החקיקה התלויה כיום במצב החרום ממצב החרום, אך אמרו שנדרש יותר זמן להשלמת העבודה הזו אדלשטיין: ההארכה הבאה במצב החרום לא תאושר ללא התקדמות משמעותית בניתוק החקיקה ממצב החרום
08/06/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 25   |   תגובות

הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת החוקה, חוק ומשפט, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, דנה (יום ה', 8.6.23) בבקשת הממשלה כי הכנסת תחזור ותכריז על מצב חרום והחליטה, ברוב קולות, להמליץ למליאת הכנסת להכריז על מצב חרום לשנה נוספת.

כזכור, ב-28 ביוני 2022 הכריזה הכנסת על מצב חרום עד ליום 28 ביוני 2023. החלטת הממשלה 476 מיום 30.04.23 ביקשה כי הכנסת תכריז על מצב חרום למשך שנה נוספת. על-פי תקנון הכנסת, הוועדה המשותפת בוחנת את הצורך להכריז על מצב חרום, את התקנות לשעת חרום שהותקנו מכוח ההכרזה האחרונה ואת החקיקה שתוקפה מותנה בקיומו של מצב חרום, ואז מביאה את המלצותיה לאישור מליאת הכנסת.

עו"ד עידו בן יצחק, סגן היועצת המשפטית לוועדת החוץ והביטחון, סקר בפני חברי הוועדה את המצב החוקי הקיים בנושא מצב החרום ואמר כי עם הקמת המדינה, הכריזה מועצת המדינה הזמנית על מצב חרום. ההכרזה לא כללה הגדרה של מהו אותו "מצב חרום", היא לא הוגבלה בזמן, והיא מעולם לא בוטלה.

להכרזה על מצב החרום שתי השלכות עיקריות: 1. הסמכת הממשלה להתקין תקנות שעת חרום, בהתאם להוראות חוק היסוד, שבכוחן לגבור על חקיקת הכנסת. 2. ישנה חקיקה התלויה בהכרזה על מצב חרום, היינו, תוקפם של חוקים וחקיקת משנה שהותקנו מכוח היותם תלויים בקיומו של מצב חרום.
דיון בבקשת הממשלה לשוב ולהכריז על מצב חירום / סקירה
מוגשת בזאת סקירה תמציתית בעניין מהותו של מצב החירום, המשמעויות הנגזרות מההכרזה, הליך ההכרזה וסמכות הוועדה הזמנית (14 עמ')

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ככלל, אמר עו"ד בן יצחק, בשני העשורים האחרונים מיעטה הממשלה להשתמש בסמכותה להתקין תקנות שעת חרום. בין 2005 ל-2019 הותקנו שתי תקנות שעת חרום, שתיהן לשם הבטחת שירותי עבודה חיוניים בוועדה לאנרגיה אטומית.. אולם עם פרוץ משבר הקורונה, השתמשה הממשלה בסמכותה זו על בסיס כמעט יומיומי, באופן שלא היה כמותו מזה עשרות שנים. בסך-הכל, בין מרץ ליוני 2020 התקינה הממשלה 38 תקנות שעת חרום (רבות מהן תוקנו מספר פעמים). בנובמבר 2021 השתמשה הממשלה בסמכות זו פעם נוספת, לאחר גילויו של זן אומיקרון, אז הותקן סט אחד של תקנות, שעמד בתוקף במשך 4 ימים. מאז ההכרזה הקודמת על מצב חרום לא השתמשה הממשלה בסמכותה להתקין תקנות שעת חרום.

עוד ציין עו"ד בן יצחק כי מאז החלה הוועדה להדק את הפיקוח על החקיקה שקיומה מותנה בקיומו של מצב החרום, בשנת 2009, הוסדרו כבר 4 חוקים ו-151 צווים. כיום, נותרו 5 חוקים ו-14 צווים שטעונים הסדרה.

כלל חברי הכנסת אשר השתתפו בדיונים החמיאו על המגמה החיובית של התקדמות ניתוק החקיקה ממצב החרום מאז 2009, אך גם אמרו כי יש להתקדם בקצב מהיר יותר כדי לסיים את מלאכת הניתוק.

חברי הוועדה שמעו את התייחסויות נציגי משרדי הביטחון, הכלכלה, בריאות, הגנת הסביבה, העבודה, התחבורה והאנרגיה – כאשר כל אחד פירט היכן נמצא סטטוס הטיפול בכל אחד מפרטי החקיקה אשר עדיין יש לנתקם מעצם ההכרזה על מצב החרום.

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ח"כ מיכאל ביטון: "הכרזה של מצב חרום כל שנה, במשך 75 שנים, היא מסר לא טוב שישראל משדרת לאזרחיה ולעולם, גם אם הוא טכני. לא צריך מצב חרום כללי. אפשר להביא בחוק סמכות לשר להכריז מצב חרום בנושאים מסוימים ולתקופות זמן מוגבלות, בין אם זו רעידת אדמה, קורונה או מלחמה, והכל בפיקוח הכנסת. את כל שאר 19 פרטי החקיקה יש לאגד בחוק אחד, עם תוקף זמני, ואז ניתן יהיה לוותר על מצב החרום הכללי.

עו"ד בן יצחק: "הצעת חוק דומה הוגשה ע"י ח"כ גלעד קריב בכנסת הקודמת. ועדת השרים לחקיקה ביקשה ממנו להמתין להצעת חוק ממשלתית, וזו לא הגיעה עד היום. כמו-כן, כבר היום אם נבטל את מצב החרום, החוק מאפשר להכריז על מצב חרום בעתיד, בנוסף לחקיקה המעניקה סמכויות הכרזה במצבי חרום – מצב מיוחד בעורף לשר הביטחון, אירוע חרום אזרחי לשר לביטחון לאומי, וכמובן חוק הקורונה".

ח"כ משה טור פז: "מצטרף לקו של ח"כ ביטון, של להשתדל שלא להפטיר כדאשתקד. ההתקדמות שתוארה החל ב-2009 מראה שאם מחליטים בנחישות אפשר להגיע להישגים יפים. יש ערך שמדינת ישראל תראה את סופו של מצב החרום לאחר 75 שנים ויש מקום להלחיץ קצת יותר חלק מהמשרדים שמתקדמים בעצלתיים. ח"כ ביטון הוסיף: הם מטפלים במצב החרום כאילו אין מצב חרום".

ח"כ עופר כסיף: "הכרזה על מצב חרום היא דבר פסול ומנוגד למהות הדמוקרטיה. עצם העיקרון, עוד לפני שנדרשים לחוק או צו, כזה או אחר, הוא פגיעה אנושה בדמוקרטיה, ואני לא רוצה לחזור על מילותיו החריפות של בגין כנגד הדבר הזה עוד משנות ה-50 של המאה הקודמת. המצב כיום הוא אבסורדי לחלוטין, שאין מספיק דרישה לחקיקה כדי להכריז על מצב חרום, אבל יש פה חקיקה שעבורה צריך את מצב החרום.

"אני כן מבקש להתייחס ספציפית לחוק אשר מאפשר את המעצרים המנהליים - מעצר מנהלי הוא דבר פסול, שוודאי דרכו אי-אפשר להצדיק את הארכת קיומו של מצב החרום. זה דבר אנטי דמוקרטי בעליל, שאני וחבריי מתנגדים לו באופן גורף, גם כאשר החילו אותו בשלב מסוים על הרוצחים בדומא, מבלי להגיד מה דעתי עליהם".

עו"ד גאל אזריאל, ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: "בקשת הממשלה היא להכריז על מצב חרום לשנה נוספת. כתוצאה מריבוי מערכות הבחירות בשנים האחרונות, לא הייתה התקדמות מספקת בנושא ניתוק החקיקה ממצב החרום. שמעתם ממשרדי הממשלה שהם בתהליכים, בין השאר לאור זה שיש ממשלה חדשה ויש מדיניות חדשה לשרים, שרוצים לבחון את הצעות החוק והצווים בטרם קידומם. הממשלה גם החליטה שהמשרדים ישימו את זה גבוה בסדר העדיפות, והמשרדים התבקשו לעדכן על התקדמותם פעמיים בחצי השנה הקרובה".

יו"ר הוועדה, יולי אדלשטיין סיכם: "המגמה ברורה. נעשתה עבודה יפה, עוד החל מתקפותו של ח"כ אברהם מיכאלי וועדת המשנה שלו ב-2009. נשארנו עם 19 סעיפים – 5 חוקים ו-14 צווים. המגמה צריכה להימשך. משרדי הממשלה ודאי לא אשמים באותן כנסות שלא הוציאו מתוכן ממשלה, ורצף מערכות הבחירות, ומשבר הקורונה. עם זאת, אין כבר קורונה, יש כנסת וממשלה מתפקדות, והנושאים ופרטי החקיקה מוכרים לכולם. אם לא נראה התקדמות משמעותית ב-4-3 החודשים הקרובים, נשקול את צעדינו, בין אם הקמת ועדת משנה לנושא, ובין אם קידום הצעת חוק כפי שהציע ח"כ ביטון, וכפי שכבר הממשלה עצמה ניסתה בעבר לקדם.

"עשיתי שימוש בהכרזה על מצב החרום יותר מכל שר אחר ב-20 השנים האחרונות, והצלנו הרבה מאוד חיים בשל כך. לכן אני אמליץ לחברי כן לאשר את בקשת הממשלה ולהמליץ להאריך את מצב החרום בשנה נוספת, אבל כדי שלא יהיו אי-נעימויות וזעקות שבר, אני כבר עכשיו מודיע שלא אסכים לעמוד בעוד 11 חודשים בפני בקשה נוספת להארכה, ללא התקדמות משמעותית מאוד בניתוק החקיקה ממצב החרום".

לאחר מכן העלה יו"ר הוועדה להצבעה את ההמלצה להכריז לשנה נוספת, וזו אושרה, כאמור, ברוב קולות. ח"כ עופר כסיף, התנגד, ומולו תמכו בהצעה חמישה – ח"כ שרון ניר, משה טור פז, מיכאל ביטון, נסים ואטורי, ויו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין.

תאריך:  08/06/2023   |   עודכן:  08/06/2023
עידן יוסף
+האיום של ח"כ אליהו רביבו מהליכוד
13:00 08/06/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ח"כ אליהו רביבו איים כי אם חוק השב"כ לטיפול בפשיעה לא יקודם, הוא יהיה חופשי ממחויבות קואליציונית  ▪  אופיר כץ השיב: "שיראה עצמו כמשוחרר מתפקידיו בקואליציה"  ▪  רביבו השיב: "אם רה״מ מעוניין להדיח אותי מתפקידי שיתכבד"
רביבו. עומד לצד אחיו [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+ח"כ רביבו: רואה את עצמי חופשי ממחויבות קואליציונית
10:52 08/06/23  |  עידן יוסף
סוער בליכוד: ח"כ אליהו רביבו מודיע הבוקר כי כל זמן שהליכי החקיקה בנושא חוק השב"כ אינם מקודמים, אני רואה את עצמי חופשי ממחויבות קואליציונית. בתגובה יו"ר הקואליציה אופיר כץ קורא לרביבו לעזוב את תפקידו כמרכז הקואליציה בוועדת כספים.
+תוכנית המגירה של לשכת נתניהו לפרישת בן-גביר
09:58 08/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ברקע החשש מפרישה אפשרית של עוצמה יהודית ממפה לשכת ראש הממשלה את האפשרויות לתחזק קואליציה יציבה  ▪  התוכנית כוללת השגת עריקים באמצעות פיצול עוצמה יהודית והמחנה הממלכתי
אלמוג כהן. מועמד פוטנציאלי לשר נגב וגליל [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם מיכאלי   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טור פז משה   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   קורונה   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצב החרום הוארך בשנה נוספת, אך סבלנות הח"כים פוקעת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
ח"כ אליהו רביבו איים (יום ה', 8.6.23) כי אם חוק השב"כ לטיפול בפשיעה לא יקודם, הוא יראה את עצמו חופשי ממחויבות קואליציונית. הצעת החוק נועדה להרחיב את סמכויות השב"כ לטיפול גם באזרחים. בתגובה כתב לו יו"ר הקואליציה אופיר כץ כי "מי שחושב שהוא משוחרר ממחויבות קואליציונית, שיראה עצמו כמשוחרר מתפקידיו בקואליציה".
08/06/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלשכת נתניהו נערכו לאחרונה לנסיון פיצול של עוצמה יהודית, במקרה שבו איתמר בן-גביר יחליט לפרוש מהקואליציה - כך נחשף (יום ה', 8.6.23) בגלי צה"ל. העימותים האחרונים מעלים חשש שבהזדמנות כלשהי יבוא פיצוץ, ובליכוד עובדים על תוכנית ב'. על-פי הדיווח של שחר גליק, זו עדיין תשתית רדומה, והתקווה של נתניהו היא לא להשתמש בה אם וכאשר יחליט בן-גביר לשבור את הכלים.
08/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בעקבות האירועים בערב שבת האחרון, שבו תושבים רבים נותקו מאספקת החשמל, קיימה (7.6.23) הוועדה לביקורת המדינה דיון במשק החשמל בישראל ואספקת החשמל ובליקויים שעלו בדוח שפורסם לפני כחצי שנה על שימור והסבה של תחנות ייצור חשמל בפחם.
08/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
הצעת חוק להסדרת הימורי ספורט בישראל נדונה בימים אלה בכנסת. הצעת החוק זוכה לתגובות מעורבות, כאשר חלק מהאנשים טוענים כי היא תסייע להעצים את הספורט הישראלי, בעוד אחרים מאמינים כי היא תגרום יותר נזק מתועלת. תומכי הצעת החוק טוענים כי היא תספק מקור מימון נחוץ. הם מציינים כי ענף הימורי הספורט הבלתי חוקיים בארץ שווה מיליארדי שקלים, וכי הממשלה מפסידה כיום סכום משמעותי מהכנסות ממיסים. הם גם טוענים שהצעת החוק תעזור להסדיר את ענף ההימורים בספורט ולהגן על אנשים מפני התמכרות. מנגד, מתנגדי הצעת החוק טוענים כי היא תגרום יותר נזק מתועלת. הם מציינים כי הצעת החוק תקל על אנשים להמר, וכי הדבר עלול להוביל לעלייה בהתמכרות ולבעיות כלכליות.
08/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ח"כ צבי סוכות פנה (יום ד', 7.6.23) בשאילתה אל שר הביטחון יואב גלנט ושאל "מדוע צה"ל לא יוצא למבצע נרחב בצפון השומרון ולמה לא מחזירים את המחסומים שהיו יכולים למנוע חלק ניכר מהפיגועים". ח"כ סוכות אף סיפר שאתמול הוא עבר בכפר חווארה מיד לאחר פיגוע הירי כלפי תושב הר ברכה, כאשר בסבירות גבוהה החזרת המחסומים הייתה מונעת גם את הפיגוע הזה.
07/06/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
בן-גוריון מול הכותל מלווה באלוף הרצוג [צילום: דוד פרוידלך/לע"מ]
ד"ר לאוניד (ליאון) גרשוביץ
עיון בטקסט מעט נשכח ומאוד רלוונטי של דוד בן-גוריון מלפני קום המדינה שבו קורא לנו ראש הממשלה הראשון לאמץ גישה נחושה ומוּנעת-מטרה, תוך אמונה ביכולתנו להגשים את החזון הציוני
יוסף גערליצקי
יוסף גערליצקי
כאשר יהודי מרגיש שחסר לו משהו בענייני תורה ומצוות, אינו סומך על-אף אחד ולא מחכה שיצוו אותו, אלא תובע וצועק מעומק נפשו למה נגרע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il