|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
הדיון יחל בתשע בבוקר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הדיון בעתירות על הסבירות יימשך שבע-שמונה שעות

חיות קבעה את סדר היום לדיון בעתירות: הכנסת, הממשלה ומיארה יקבלו 75 דקות כל אחד; שמונת העותרים ושני ידידי בית המשפט - 25-10 דקות כל אחד
10/09/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

הדיון בבג"ץ בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות (12.9.23) יימשך לפחות שבע שעות - וקרוב לוודאי שיגיע לשמונה שעות, החל מן השעה 09:00. כך מלמד סדר היום של הדיון, עליו החליטה (10.9.23) הנשיאה אסתר חיות. הדיון יתקיים, לראשונה בתולדות המדינה, בפני הרכב של כל 15 שופטי בית המשפט העליון.

מאחר שהדיון מתקיים כאילו הוצא צו על תנאי, הדוברים הראשונים והאחרונים יהיו המשיבים לעתירות, בעוד לעותרים יוענק זמן מצומצם יותר. תחילה ישיבו הכנסת והממשלה (המתנגדות לקבלת העתירות), במשך שעה כל אחת, ולאחר מכן - הפרקליטות בשם היועצת המשפטית, גלי מיארה (התומכת בקבלתן) במשך שעה.

ארבעה מבין שמונת העותרים יוכלו לטעון במשך 25 דקות כל אחד: התנועה לאיכות השלטון, טל אורון וקבוצת אזרחים, התנועה הדמוקרטית האזרחית ולשכת עורכי הדין. לארבעת העותרים האחרים הוקצבו עשר דקות כל אחד: המיזם הרב-מגזרי למיגור העישון, עו"ד יהודה רסלר, תנועת אומ"ץ ואלוף (מיל) רוני נומה. שני גופים קיבלו מעמד של ידידי בית המשפט ויטענו במשך 15-10 דקות כל אחד: האגודה לזכויות האזרח ואגודת אדם טבע ודין. בסוף היום יוכלו הכנסת, הממשלה והפרקליטות להשיב במשך 15 דקות כל אחד.

צירוף זמנים אלו מוביל ל-6.5 שעות טיעונים, להם יש להוסיף הפסקה של לפחות חצי שעה. סביר להניח שיהיו גלישות מן הזמנים שיוקצבו, במיוחד אם לשופטים יהיו שאלות והערות רבות, ושתהיה יותר מאשר הפסקה אחת - ומכאן שהיום יימשך לפחות שמונה שעות.

יו"ר ועדת החוקה, מסר בתגובה קצרצרה לעתירות, כי הוא מצטרף לחלקים המרכזיים בתגובת הכנסת וסבור שלבית המשפט העליון אין סמכות לפסול חוק יסוד, וטוען שפסילת התיקון תהיה הפרת הצהרת האמונים של השופטים. לדבריו, "התיאור המדוקדק של תקינות הליך החקיקה, יסודיותו ועומקו מוכיח גם את חוסר תום הלב הקיצוני שבעצם העלאת טיעון (כוזב) כנגד הליכי החקיקה מצד העותרים".
בג"ץ 5692/23, התנועה לאיכות השלטון נ' שר המשפטים ואח' / כתב תשובה מטעם יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט
תשובתו של שמחה רוטמן לעתירות נגד ביטול עילת הסבירות

תאריך:  10/09/2023   |   עודכן:  10/09/2023
איתמר לוין
+פער בין נתניהו ללוין במתווה החד-צדדי של הממשלה
00:36 11/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
רה"מ מעוניין במתווה לבחירת שופטים ברוח ההצעה שנדונה בבית הנשיא  ▪  נתניהו צפוי להכריז על מהלך חקיקה מחדש של צמצום עילת הסבירות על-מנת למנוע את פסילת החוק בבג"ץ ולהימנע ממשבר חוקתי  ▪  בימים האחרונים נפגש רה"מ עם לוין, דרמר ודרעי כדי לדון על מתווה חדש לחוק
לוין ונתניהו. פערים [צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת]
+רוטמן לבג"ץ: דוקטרינת ההשתק חלה עליכם, כי לא הגעתם לדיוני ועדת החוקה
23:50 10/09/23  |  עידן יוסף
יו״ר ועדת החוקה ח״כ שמחה רוטמן מסר לבג״ץ את תשובתו בעניין העתירות לביטול חוק צמצום עילת הסבירות. "בית המשפט הנכבד נעדר סמכות לערוך ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד", כתב רוטמן.

"המקום לנהל את הדיון בתכנית לתיקון מערכת המשפט בכללותה הוא הכנסת וועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת ואכן, נשיאת בית המשפט העליון, הנהלת בתי המשפט ונשיאים קודמים של בית המשפט העליון, הוזמנו למסור עמדתם בפני ועדת חוקה חוק ומשפט, ולמגינת הלב בחרו שלא לעשות כן. נדמה, אפוא, שניתן בעניין זה להחיל את דוקטרינת ההשתק, לרבות השתק שיפוטי".

עוד הוסיף רוטמן: "בנוסף ביקשתי להדגיש ולהזכיר את תוכנה של הצהרת האמונים של שופטי ישראל: 'אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, לשפוט משפט צדק, לא להטות משפט ולא להכיר פנים'. מאחר ואין חולק כי בית המשפט הנכבד נעדר כל הסמכה בחוק או בחוק יסוד לערוך ביקורת שיפוטית על חוק יסוד (שלא לדבר על פסילתו), הרי שכל ביקורת שכזו תעמוד בסתירה להצהרה דלעיל".
+אנחנו ההיסטוריה
13:46 10/09/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
ממשלתו של בנימין נתניהו אינה עוד עבריינית בלבד  ▪  בנוסח של ברסלר היא "ממשלה מורדת"  ▪  זה הנוסח שהוצע כאן לפני כמה שבועות, והוא הנכון
ברסלר. נאום נסער [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+לפיד: לא ייאמן שיש בכלל דיון אם הממשלה תציית או לא תציית לפסיקת בג״ץ
12:59 10/09/23  |  מירב ארד
יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד: "מברך את השרים גילה גמליאל, משה ארבל ויואב גלנט על ההתייצבות החד משמעית לצד שלטון החוק. לא ייאמן שיש בכלל דיון אם הממשלה תציית או לא תציית לפסיקת בג״ץ."
+ח"כ קריב: קשה לי לראות איך יראה פסק הדין
12:54 10/09/23  |  מירב ארד
ח"כ גלעד קריב מהעבודה לבראיון לגל"צ: "בניגוד למה שעמיתיי מציגים, בית המשפט העליון בהחלט מגוון מבחינת עמדות משפטיות. קשה לי לראות איך יראה פסק הדין"
+ברית אחת אין די בה
12:04 10/09/23  |  דרור אידר   |   לרשימה המלאה
בדרך לאסון המשבר החוקתי ביאר אהרן ברק מה מקור הסמכות של ביהמ"ש לפסול פרקי חוקה: הכרזת העצמאות  ▪  אבל אבותינו הקדמונים הבינו שלא די במעמד ברית יחיד  ▪  עוז לתמורה בטרם פורענות
בר. רואה בכך חובה [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+אילן בומבך מקבל 150,000 שקל בעתירות הסבירות
10:58 10/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שכרו של עורך הדין המייצג את הממשלה אושר בידי ועדה  ▪  התגובה לעתירות הוגשה בלוח זמנים צפוף במיוחד ומשתרעת על 90 עמודים
בומבך. במקביל לאירוע משפחתי [צילום: לע"מ]
+על ביטול שיטת ה"סניוריטי"
10:13 10/09/23  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה
"שיטת הסניוריטי" בבחירת נשיא לבית המשפט העליון מכוונת ליצור רציפות וודאות בשליטת מערכת המשפט על המדינה באמצעות אחיזה ושליטה אבסולוטית בבג"ץ. ע"י הרחבה "קונסטרוקטיבית" "ויצירתית" של חופש הפעולה ושרירות המעשה של הנדבך השלטוני העליון שאיננו נבחר ואיננו מבוקר ככל רשות אחרת. הואיל וזה המכשיר החשוב ביותר בניסיון להחלפת המשטר הדמוקרטי בישראל בשיטת-ממשל אוליגרכית דיקטטורית חדשה של הדיפ-סטייט, חובה לשנותה באופן מהותי ובהקדם
הוועדה לבחירת שופטים
+למען הסר ספק
10:06 10/09/23  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה
ברגע האמת הגנרלים של ההפיכה המשטרית יישארו בלי חיילים  ▪  פסילת תיקון סעיף הנבצרות בחוק יסוד הממשלה כמוה כמתן סמכות לשופטים ופקידים לא נבחרים, לבטל את הכרעת רוב העם ולהדיח ראש ממשלה מכהן מתפקידו, צעד שמשמעותו היא הפיכה משטרית
פרידמן. השקפה אלימה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
+לעצור רגע לפני מלחמת הרשויות
09:13 10/09/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
התבהלה שרוססה בכל פינה, בכל במה, גרמה לחלק ממובילי המחאה חסרי האחריות והמופקרים להקשות את ליבם, את עורפם, את מררתם, להקצין עמדות ולחצות עוד ויעוד קווים אדומים
מדוע? [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הדיון בעתירות על הסבירות יימשך שבע-שמונה שעות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
לואי ה-14 אמר בצרפתית: "המדינה זה אני." ואילו אנו אומרים בעברית ממוקד ההפגנה ה-115 שלי בצומת קפלן/בגין: "ההיסטוריה זה אנחנו." המונים הציפו את הצומת. ים הדגלים הכחול-לבן היה לאוקיינוס. חששתי מנוכחות דלה. הרי ביום שני מתוכננת הפגנה גדולה בירושלים לקראת הדיון בבג"ץ, ומדוע להכפיל את ההשתתפות? אך אכזבה לטוב. המונים, ונאום נסער של הפרופסור שקמה ברסלר בו בלטו שלושה עניינים וניסוחים חשובים:
10/09/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
עוד בראשית ימי המחאה נגד הרפורמה המשפטית כתבתי שמטרתה הראשית להגיע למשבר חוקתי: התנגשות בין הרשות המבצעת והמחוקקת לבין הרשות השופטת. כלומר, התנגשות בין הממשלה לבית המשפט.
10/09/2023  |  דרור אידר  |   יומני בלוגרים
המדינה תשלם לעו"ד אילן בומבך 150,000 שקל (בתוספת מע"מ) תמורת ייצוג הממשלה בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. כך נודע ל-News1.
10/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
מי שעיניים בראשו מבין ששיטת הסניוריטי בבחירת נשיא בית המשפט העליון בישראל, מכוונת לאפשר ל"מועצת החכמים" של המוסד - בפועל או בדימוס - לנהל ולכוון את הרכבו ואת מנועי האינוס הלאומי הקולקטיבי שמפעילה מערכת זו. ככל שבית המשפט מרחיב בשרירות לב את מוטת השליטה הציבורית שלו, כך מחמירה והולכת הדיקטטורה השיפוטית בישראל. נשיא בית המשפט, על-פי החוקים הקיימים מכהן מיום היבחרו ועד למועד-פרישתו. כנשיא הוא מופקד על ניהול הכוונת והטמעת האידאולוגיה הקיבוצית של תורת ברק בפעולת המוסד. עניין זה לא הובן כראוי ע"י הימין בקדנציות המוקדמות של נתניהו, אך הובן היטב לאחר בחירות 1 בנוב' 2022. אלא שחייבים להודות שבמניפולציה הפנים-פוליטית שאופיינה ע"י פעילות תנועת האנרכיה בחודשים האחרונים - ארגון, עוצמה, משאבים, שטיפת-מוח, הסברה ותעמולה וניהול שוטף, הוברר היטב שהמחתרת האוליגרכית הפוסט-ציונית הכינה את המאבק טוב בהרבה מהימין. גם כשהיה ברור שמתפתח כאן מאבק עקרוני על דמותה של מדינת היהודים ואופיה, עדיין עסקו "פרנסי הקהילה בימין בהבלים אישיים ולקיטת ספיחים סחישים של תקציב המדינה, ולא במאבק העיקרי על הגמוניה פוליטית.
10/09/2023  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
במדינה דמוקרטית העם הוא הריבון, והרשויות, לרבות מערכת המשפט, כפופות לחוקים שנקבעים בכנסת על-ידי נבחרי הציבור. כללי המשחק בדמוקרטיה הם ברורים: לאזרחים מותר לעשות כל דבר שהחוק אינו אוסר, אבל לרשויות מותר רק מה שהחוק התיר להן במפורש. הואיל והכנסת מעולם לא האצילה לבית המשפט סמכות לפסול חוקים ובוודאי שלא חוקי יסוד, לבג"ץ אין סמכות כזו ועצם הדיון בחוקיותם הוא חריגה בוטה מסמכות ומעשה שדגל שחור של חוסר חוקיות מתנוסס מעליו. לכן פסילה של חוק יסוד היא בבחינת "פקודה בלתי חוקית". אם וכאשר בית המשפט העליון יחרוג מסמכותו ולא רק ידון בסוגיה זו אלא גם יקבע בחוסר סמכות שבכוחו לבטל או לשנות חוקי יסוד שחוקקה הכנסת, הוא יהפוך עצמו לגוף לא לגיטימי שפסיקותיו אינן חוקיות וממילא אינן מחייבות.
10/09/2023  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il