|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

'משטר הכבישים האסורים'

"בצלם": נורמות של <br>אפרטהייד בכבישי הגדה

הדוח מתמקד בהגבלים המוטלים על פלשתינים בצירי התנועה בגדה; בין היתר, סוקר הדוח את תופעת "הכבישים המוקצים למתנחלים בלבד" ואת תופעת "החרמת הרכבים הפלשתינים" שהפכה לטענת הארגון למדיניות ממוסדת
09/08/2004  |     |   חדשות   |   העולם הערבי   |   תגובות
מאת: גל ברגר  |      העולם הערבי

מפת "הכבישים האסורים", "בצלם"

"המשטר אילץ את האוכלוסייה הפלשתינית לשנות את הרגלי הנסיעה בתוך הגדה המערבית... תופעה זו מכונה בדוח 'משטר הכבישים האסורים'. משטר זה, המבוסס על עיקרון של הפרדה תוך אפלייה, נושא קווי דמיון מסוימים למשטר הגזעני שהיה נהוג בדרום אפריקה עד שנת 1994. זאת מאחר שבמסגרתו נקבעת זכותו של כל תושב הגדה המערבית להשתמש בכבישים שונים על סמך מוצאו הלאומי" - כך קובע ארגון "בצלם" בדוח חדש המתפרסם היום (ב', 9.8.04) ואשר מבוסס על עדויות שנגבו מפלשתינים בגדה ועל תצפיות שערך הארגון.

כמו כן, בארגון "בצלם" מלינים על כך, שלא אחת נתקלו אנשי הארגון במקרים של כבישים המוקצים לסוג אוכלוסייה ספציפי, דוגמת "כביש מתנחלים", בו אסורה תנועת פלשתינים. "המשטר הזה מוטמע בתודעת התושבים הפלשתינים", מוסיף הדוח.

"כבישים לישראלים בלבד"

הדוח קובע, כי "במקום הכבישים הישירים המחברים בין הערים והמחוזות השונים, משתמשת כיום רוב האוכלוסייה הפלשתינית בנתיבים חלופיים, ארוכים ופתלתלים יותר". "הדבר", על-פי הדוח, מחייב נסיעה בתוך אזורים אורבניים צפופים ובדרכי עפר מאולתרות ומשובשות... באופן המשבש את התפקוד של כל מערכות החיים בגדה המערבית".

הדוח מסווג את הכבישים בגדה לשלוש קטיגוריות עיקריות, על-פי חומרת ההגבלה על תנועת הפלשתינים: מניעה מוחלטת ("צירים סטריליים" לשימוש ישראלים בלבד), מניעה חלקית (תלויית היתר תנועה בכביש הספציפי) ושימוש מוגבל (כבישים שדרכי הגישה אליהם חסומות והכניסה אליהם אפשרית רק בצמתים בהם ישנה נוכחות צבאית; בכבישים אלה מופעלת אכיפה משטרתית מוגברת, ו"סלקטיבית", על-פי הדוח).

הארגון מאשים בנוסף, כי המנהל האזרחי והמת"קים (מפקדות התיאום והקישור) המופקדים על הנפקת היתרי התנועה לפלשתינים, נוהגים בחוסר שקיפות ובשרירותיות. "מערכת זו נמנעה מקביעת קריטריונים שעל פיהם היא תאשר או תדחה בקשות להיתר, כאשר למעשה מתקבלות החלטות אלה לפי שיקול הדעת של סגל המת"קים בלבד... ההחלטות בדבר דחיית בקשות... נמסרות לפלשתינים בעל פה וללא נימוקים כלשהם".

"ישראל מחוייבת להגן על
אזרחיה בהתאם לכללי המשפט הבינ"ל"

בדוח מגלה ארגון "בצלם" הבנה כלפי הצורך להבטיח את ביטחונם של תושבי מדינת ישראל. "ישראל טוענת להצדקת מדיניותה כי ההגבלות המוטלות על זכותם של הפלשתינים לנסוע באותם הכבישים נובעות משיקולים ביטחוניים דחופים ולא ממניעים גזעניים. בראש שיקולים אלה - הבטחת צירי התנועה בהם נוסעים אזרחי ישראל ושיבוש יכולתם של פלשתינים לבצע פיגועים בתוך ישראל".

"אכן, מאז ספטמבר 2000 חלה עלייה חדה בהיקף הפיגועים שביצעו ארגונים פלשתינים נגד אזרחים ישראלים, הן בגבולות ישראל והן בשטחים. במסגרתם, נהרגו למעלה מ-600 אזרחים, בהם מעל מאה קטינים. התקפות מכוונות נגד אזרחים חותרות תחת כל כלל מוסרי ומשפטי. הריגה כתוצאה מהן מוגדרת במשפט ההומניטארי הבינלאומי כ"פשע מלחמה" שלא ניתן להצדיקו, יהיו הנסיבות אשר יהיו. לא זו בלבד שישראל זכאית לנקוט אמצעים שונים כדי להגן על אזרחיה מני התקפות כאלה, אלא שהיא מחויבת לעשות כן. עם זאת, האמצעים הללו חייבים לעלות בקנה אחד עם ההגבלות שנקבעו במשפט הישראלי והבינלאומי".

"החרמת רכבים - מדיניות ממוסדת"

הפרק הראשון של הדוח מציג רקע קצר אודות הקשר ההדוק בין מדיניותה של ישראל בנוגע לסלילת כבישים בגדה לבין מה שהארגון מכנה "מפעל ההתנחלות". פרק זה דן בין היתר באמצעים המשפטיים בהם השתמשה ישראל לצורך השתלטות על קרקעות ששימשו לסלילת כבישים חדשים.

הפרק השני והעיקרי מציג את תוצאות התחקיר שערך בצלם ובו מפורטים מרכיביו השונים של משטר הכבישים. אחד מתתי-הסעיפים של פרק זה, מדבר על אמצעי האכיפה של "משטר הכבישים", באמצעות מחסומים של צה"ל, חסימות פיזיות (סוללות עפר, קוביות בטון, תעלות ושערי ברזל) וסיורים. "במהלך השנה האחרונה ברור כי אכיפה זו ממוקדת בכלי רכב פלשתיניים כאשר כלי רכב ישראליים נעצרים לבדיקה רק לעיתים רחוקות", קובע הדוח. עוד נמסר, כי החרמת כלי רכב פלשתיניים שנתפסו בנסיעה ללא "היתר מיוחד" באחד מהכבישים האסורים נחשבת אמצעי ההרתעה והענישה החמור ביותר בו משתמש צה"ל לאכיפת "המשטר" - אמצעי, שלדברי הארגון, הפך למדיניות ממוסדת.

הפרק השלישי של הדוח מתאר בקצרה את המערכת הבירוקרטית שמפעילה ישראל לצורך הנפקת היתרי התנועה לפלשתינים. הפרק הרביעי והאחרון, מבקר את "משטר הכבישים האסורים" ומביא כתימוכין את הוראות המשפט הבינלאומי.

בסוף הדוח, תובע ארגון בצלם מממשלת ישראל לבטל לאלתר את 'משטר הכבישים האסורים' ולכבד את זכותם של התושבים הפלשתינים לחופש תנועה בכל כבישי הגדה המערבית. "זוהי תופעה חמקמקה, ואחת הסיבות העיקריות לכך היא שכללי המשטר מעולם לא הועלו על הכתב", נמסר בדוח.

תאריך:  09/08/2004   |   עודכן:  09/08/2004
גל ברגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סרט נדיר בו מככבים שני הקומיקאים לורל והארדי (השמן והרזה) כשהם מדברים בגרמנית נמצא על-ידי עובדי גנזך סרטים ברוסיה.
09/08/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
במחצית הראשונה של שנת 2004 נרשם גידול של כ-10% במספר תיקי החקירה שנפתחו במשרד התחבורה כנגד נהגי מוניות ואוטובוסים. כך עולה (יום ב', 9.8.04) מנתונים שהוצגו למנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון.
09/08/2004  |  גלית יצחק  |   חדשות
"יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, משחק בכספי העם הפלשתיני כאילו מדובר בכספו שלו ושל הסובבים אותו" - כך אומר היום (ב', 9.8.04) איש אש"ף לשעבר, ג'ויד א-רסין, ממקום מושבו בלונדון.
09/08/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
בערוץ 2 שוקלים להעלות לאוויר שעשועון חדש אך בתנאי אחד - שמיקי חיימוביץ' היא שתנחה אותו. כך פורסם במעריב NRG
09/08/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
חברת סלקום הודיעה (יום ב', 9.8.04) על השקת חבילת תקשורת הכוללת, בין היתר, גם מוצרים לא סלולריים, כגון: שירותי תמסורת-תקשורת נתונים, מרכזיות בטכנולוגיה מתקדמת, שירותי אינטרנט קווי מהיר ושיחות בינלאומיות.
09/08/2004  |  גלית יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
באופן צפוי לחלוטין, כל התוכניות ההזויות שקידם שר הביטחון התפוגגו בלי שום הישג    בעצם, התוכניות של גלנט השיגו דבר אחד - חיזוק השלטון האזרחי של החמאס
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il