חברת ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, הודיעה (ה' 10.11.05) על תיקון חשבונאי שנאלצה לבצע בדוחותיה הפיננסים לשנת 2001, במסגרתו הופחתו רווחיה הכוללים בכ-400 מיליון דולר. תיקון הטעות הביא לצניחה מיידית של כ-5% בערך מניות החברה בבורסה הניו-יורקית, אשר נמצאות גם ככה בשפל הגדול ביותר שלהן מזה 13 שנה.
פירסום ההודעה הגיע בזמן אחת מהתקופות הקשות ביותר עבור GM מאז היווסדה. ענקית הרכב האמריקנית, נתונה זה זמן רב תחת חקירת הרשות לניירות ערך בארה"ב, בעניין פעילות הדיווחים החשבונאיים שלה.
בנוסף, ברמה המסחרית, דיווחה החברה על הפסדי ענק במהלך שלושת הרבעונים האחרונים, מכירות הרכב שלה נפגעו קשות מול התחרות עם היצרניות הזרות, והיא עומדת מול מחוייבויות ענקיות בכל הקשור בתוכניות ביטוח הבריאות והפנסיות של עובדיה.
במסגרת ההודעה המלאה, שפורסמה בשיתוף עם הרשויות הרגולטוריות, נטען, כי בשל טעות חשבונאית קריטית לפני כארבע שנים, דווח על רווחים מוטעים של בין 300 ל-400 מיליון דולר, אך הסכום המדוייק טרם נקבע סופית. דוברי החברה הבטיחו, כי פירסום מלא של הדוחות, וכן של כל דיווח מוטעה שנעשה בעקבותיהם, יובא לידי הציבור עוד בטרם יפורסמו הדוחות הפיננסים לגבי השנה האחרונה.
כמו-כן, הבטיחה הנהלת החברה, כי היא מנהלת חקירה מקיפה, במקביל לזו של הרשות לניירות ערך, במסגרתה נבחנים כל הסכמים והעברות האשראי עם הספקים והמפיצים השונים. ממצאים ראשונים כבר העלו, כי תשלומים רבים, שהועברו לחברה, הוכנסו לדיווחי שנת 2001, במקום לשנה שלאחריה בה למעשה היו אמורים להיפרע.
כאמור לעיל, פירסום ההודעה על הדיווח השגוי הביא לירידה חדה במניותיה של ג'נרל מוטורס בבורסה הניו-יורקית. כבר במהלך מסחר הבוקר בוול-סטריט, צנחו המניות בכ-1.23 דולר, לשפל של כ-23.40 דולר למניה. יום לפני כן, נרשמה ירידה אחרת של כ-5%, שהביאה את שער המניה לערך הנמוך ביותר מאז נובמבר 92'.
מצבה העגום של GM בה לידי ביטוי גם בהנמכת דירוג האשראי שלה בידי חברת Fitch Rating, וזאת על-רקע תוצאותיה הפיננסיות הגרועות, והסתבכותה בפרשת נפילתה הכלכלית של ענקית חלקי החילוף דלפי.
דוברי GM הודיעו בתגובה, כי פתחו בסדרת צעדי התייעלות, בתקווה להשיב את החברה לפסים רווחיים בזמן הקרוב מאוד. בין השאר נמסר, כי הוחל בניהול משא-ומתן עם איגוד עובדי הרכב, לצורך חתימה על הסכם במסגרתו יקוצצו באופן ניכר הוצאות הביטוח הרפואי לעובדים.
בנוסף, מתכוונת GM לצמצם מיידית את הוצאות התפעול הבסיסיות שלה, ולהביא את מפעליה בצפון אמריקה לתפוקה מלאה עד תאריך יעד של סוף שנת 2008.