|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הגנה עצמית

ספר עלילתי לבני הנעורים, עם זיקה ישירה לשאלות מרכזיות של מדיניות ביטחון הפנים ותרבות ההגנה העצמית בישראל
24/02/2015  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות

לא קל ולא פשוט להתבגר במדינה מוכת טרור חיצוני ושטופת אלימות פנימית. חייהם של חמישה נערים, תל אביביים "צפוניים", שארבעה מהם נולדו וגדלו בשכונת "אזורי חן", אמורים היו להתנהל על מי מנוחות - לימודים, בנות, בילויים ומותרות. אבל המציאות שונה. גל האלימות השוטף את ישראל במישור הלאומי-ביטחוני ובמישור החברתי, מגיע גם אליהם ומאיים על שלומם, כמו על שלומו של כל אזרח אחר במדינה.

אירוע קיצוני שהחמישה עדים לו, מטלטל אותם עמוקות. בעקבותיו, הם מחליטים לצאת מאזור הנוחות שלהם בצפון החדש והיפה של העיר, להביט למציאות ישר בעיניים וליטול אחריות על ביטחונם האישי.

כתוצאה מכך, הם משתנים, חייהם משתנים, ולבסוף, במבחן רגע האמת, הם משנים גם את המציאות עצמה. חמשת הנערים מוכיחים כיצד חבורת נערים אמיצה המאמינה בהגנה עצמית, יכולה לקטוע באיבו את אחד מאירועי הטרור, שהיו עלולים להתרחש בישראל.

הספר מבטא את מחאתו של אוריאל לין על כך שאנו בישראל לא משכילים להגן על עצמנו בפני פעולות טרור המכוונות אלינו כיהודים. דרך סיפור העלילה, הוא מעלה שאלה מרכזית: האם אנו בישראל עושים כל הנחוץ כדי להגן על החיים? האם אנו כאומה ניצולת שואה יכולים להרשות לעצמנו שבמדינה אותה הקמנו על-מנת להגן על חיי יהודים, יטבחו תושבים על שום היותם יהודים?

לדעתו אחד האמצעים הבדוקים לטפל בבעיה, הוא חינוך להגנה עצמית. לדעתו, אחד האמצעים ההכרחיים לגדוע מתקפות טרור באיבן, הוא הרחבת מספר תושבי המדינה הכשירים לשאת כלי ירייה על-מנת שתהיה להם היכולת להגן על עצמם.

בספר נרמזת ביקורת על מדיניות המשרד לביטחון פנים, השולל מתושבים כשירים לשאת כלי ירייה ברישיון, על-אף שהם מודעים לכך שבהרבה מתקפות טרור מי שחיסל את הטרוריסטים לא היו כוחות הביטחון, אלא אזרחים שנשאו עימם נשק. מבין השורות עולה גם ביקורת על משטרת ישראל, שאינה יודעת להגן על הציבור. היא מחזיקה מספר רב של שוטרים העובדים בתחנות המשטרה כמו פקידים, ממלאים טפסים ומסתופפים במשרדים, במקום לצאת לשטח ולהגן על אזרחי ישראל. המשטרה שמה דגש על חקירת וחשיפת פשעים לאחר ביצועם, לא על מניעת פשעים קודם ביצועם ויצירת הרתעה והגברת הביטחון האישי.

"הגנה עצמית" - המיועד לבני הנעורים, הוא ספרו השני של אוריאל לין לילדים. קדם לו הספר "ליעד והעורבים" - סיפור על חברות אמיצה ולא שגרתית בין ילד לעורב.

אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר תל אביב והמרכז ונשיא איגוד לשכות המסחר, עורך-דין במקצועו, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. שימש כמנהל רשות ההשקעות בצפון אמריקה, הממונה על הכנסות המדינה ומנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות. היה חבר כנסת מטעם המפלגה הליברלית ויו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת ה-12, במסגרתה השלים חקיקתם של לא פחות מ-95 חוקים.

במשך 40 השנים שחלפו, פרסם אלפי מאמרים בכל העיתונים המובילים בישראל. ב-2011 ראה אור ספרו "אבן דרך" - ספר אוטוביוגרפי על תפקידיו השונים בשירות הציבורי.

פרק 1: הענקת הפרס

הם ניצבו יחדיו בחדרו של מפכ"ל משטרת ישראל, והתבוננו בסקרנות ערה סביבם. היה זה חדר רחב ידיים שהוביל לחדר ישיבות מרשים. על הקירות היו תלויים לראווה תצלומים רבים של דיוקנאות אישים מרכזיים במדינת ישראל. יואב, שמואל, אייל, רון ודן החליפו ביניהם מבטים מלאי התרשמות.

בתמונה אחת המפכ"ל עצמו, גבר צעיר עם עיניים כחולות ומבט טוב, נראה חובק את נשיא המדינה שמעון פרס. פרס נראה להם מעט נמוך, וחיוך קל של שביעות רצון היה פרוש על פניו. בקרבת התצלום הזה הייתה תלויה תמונתו של הרמטכ"ל גנץ. לעומת הנשיא פרס הוא נראה ענק. המפכ"ל שעמד לצד הרמטכ"ל וחייך, נראה מעט נמוך וקצת נבוך.

לוחות ועיטורים מעוצבים רבים וסמלים של יחידות המשטרה היו תלויים על הקיר, או מונחים על מדף חום בצד החדר. המפכ"ל, מסתבר, זכה לתעודות הוקרה רבות, בהן כלולים אמרות שבח או דברי הערכה.

במרחב החדר נעה, חסרת מנוחה, קצינה שנראתה לנערים בערך בגיל של אימותיהם. היא נשאה על כתפיה דרגות קצונה של עלה תאנה. הרושם היה שהיא מנהלת את האירוע. אט אט נכנסו לחדר המפכ"ל קצינים בכירים נוספים. חוץ מיואב, החבר'ה לא התמצאו בדרגות הקצונה של השוטרים, אבל היה קל להבחין כי מדובר בקצינים בכירים. כולם חייכו חיוך אבהי ושלחו אל הנערים מבטים של אהדה והערכה. אישה צעירה, במדים הצמודים לגופה, נעה במרץ בתוך החדר, כשמצלמה בידה. היא תקתקה ללא הרף וצילמה את כל מה שזז סביבה.

"אני לא מתמצא בדרגות של קציני המשטרה", לחש דן ליואב, "אבל נראה לי שאלה עם השלושה כוכבים על הכתף הם הקצינים הבכירים".

כל החבורה הצטופפה מעט לשמוע את תשובתו של יואב, שכן הוא היה בקי? בדרגות הקצונה בצה"ל ובמשטרה.

"אתה טועה", פסק יואב בלחש, "אלה שיש להם עלה תאנה אחד הם בדרגה יותר בכירה מאלה שיש להם שלושה כוכבים. תסתכלו טוב. אלה שיש להם שני עלי זית צולבים הם בדרגה בכירה יותר מאלה שיש להם עלה תאנה ועוד שני כוכבים".

"ומה עם אלה שיש להם שני עלי זית מוצלבים ובאמצע עלה תאנה?", שאל שמואל בלחישה אף הוא.

"אלה הניצבים", השיב יואב, "הדרגה הבכירה ביותר לפני המפכ"ל".
"משהו כמו אלוף בצה"ל?", שאל רון.

"היו רוצים להיות", העיר יואב בזלזול מה.
"תגידו, מה זה בכלל מפכ"ל?", העז אייל.
"זה ראשי תיבות של המפקח הכללי של המשטרה", השיב יואב, "הוא המפקד העליון של המשטרה כולה".

בעוד הנערים מהרהרים ומתלחשים, גברו גלי המתח בחדר. השיחות בין הקצינים פסקו, העמידה הרופפת נמתחה מעט, והעיניים נישאו אל המפכ"ל, שנכנס סוף-סוף לחדר, בכבודו ובעצמו. עיני הנערים ננעצו מיד בדרגות שעל כתפיו. אכן, שני עלי זית מוצלבים, עלה תאנה ועוד כוכב. לא היה אפשר לטעות. זו הייתה הדרגה הגבוהה והמרשימה מכולן.

המפכ"ל עצמו, גבר בגיל העמידה, בעל פנים צעירות ובהירות, נכנס בצעד בוטח וחסר יהירות ומיד שאל: "איפה הם?".
הוא פסע ישירות לעבר הנערים, חייך אליהם ולחץ לחיצה נמרצת את ידי כולם.

"שמך?"
"יואב".
"ואתה?"
"רון...
שמואל...
אייל...
דן".

לחיצת יד חמה וחזקה הוענקה לכל אחד מהם עם אמירת שמו. אחר כך התייצב מאחורי שולחן עבודתו, לצִדה של הקצינה.

הקצינה, שבינתיים הסתבר שהיא דוברת המשטרה, הצהירה בטון רב חשיבות: "המפקד, מפכ"ל המשטרה, צוות הפיקוד, התכנסנו כאן היום כדי להעניק את אות המפכ"ל לנערים האמיצים יואב, שמואל, דן, אייל ורון, כולם תלמידי תיכונט אלתרמן בתל אביב, על-פי החלטת מטה המשטרה, על מעשה גבורתם ועל עוז רוחם. המפכ"ל, הבמה שלך".

המצלמה שבידי הקצינה הצעירה הבזיקה פעם אחר פעם, כשהיא מצלמת ומתעדת את המפכ"ל ואת חבורת הנערים הנרגשים.

"תודה, שולה", אמר המפכ"ל, ושלף פתק מכיסו. "יואב, שמואל, דן, אייל ורון, ידידיי. לא בכל יום יש לי העונג להעניק את אות המפכ"ל לאזרחים במדינה על מעשה גבורה יוצא דופן, ובוודאי שלא לחבורת נערים צעירים כמוכם. אני רוצה היום להביע את הערכתי האישית והערכת המשטרה כולה, ואני בטוח שגם את ההערכה של כלל הציבור בישראל, על מעשה הגבורה הנפלא שלכם. אתם מהווים היום דוגמה אישית כיצד נוכל יחד לעקור את הטרור. קִרבו אליי בבקשה כדי לקבל את תעודות ההוקרה".

ראשון, ובחיוך קל ונבוך, ניגש יואב.

המפכ"ל נעץ בו את עיניו הכחולות, חייך באהדה, לחץ את ידו בחוזקה ומסר לידו השמאלית תעודה נאה, חרוטה בעץ, עם סמל המשטרה, עליה התנוסס בהבלטה השם יואב לויה. אחריו ניגש שמואל. ושוב לחיצת יד, שוב קבלת תעודה בחריטת עץ ועליה בהבלטה השם שמואל כרמלי. חלקם של דן, אייל ורון לא קופח. חמישתם זכו בתעודות עץ נאות, היישר מידיו של המפקד העליון של משטרת ישראל.

הקצינה ביקשה כעת שיעמדו כולם יחד, קרובים זה לזה, לתמונה קבוצתית עם המפכ"ל ולאחר מכן לתמונה קבוצתית נוספת עם צוות הפיקוד הבכיר של המשטרה.

המפכ"ל המשיך בדבריו: "יואב, שמואל, דן, אייל ורון. אני רוצה לומר לכם - עבודת המשטרה היא עבודת קודש. אנו שומרים על החיים של תושבי המדינה ומגִנים עליהם מפני הפשיעה. הודות לאומץ לבכם הצלתם חיים רבים. אני מאמין שמהיום לחיי כל אחד מכם תהיה משמעות מיוחדת. תוכלו לשאת בגאווה את תרומתכם לביטחון המדינה".

הנערים היו נרגשים. הם ציפו לאירוע טקסי כלשהו, כמו בבית הספר. אך המעמד הזה, האישי והישיר, רב החשיבות, בנוכחות כל הפיקוד הבכיר של המשטרה ודברי המפכ"ל שהעניקו להם אישית חשיבות מיוחדת הביאו אותם להתרוממות רוח של ממש. הם חשו סיפוק אדיר. התבוננו זה בפניו של זה וידעו כי ינצרו את המעמד הזה לנצח בלבם.

דוברת המשטרה והצלמת מיהרו לעזוב את החדר כדי להעביר את הטקס ופרטיו לאמצעי התקשורת. כמה מקציני המשטרה ניגשו אל הנערים וטפחו על גבם. המפכ"ל נפרד מהם לשלום, וקצינה אחרת הובילה אותם דרך המסדרון והמעלית, בחזרה אל פתח הכניסה למטה המשטרה בירושלים.

"אתה יואב לויה?", נשמע לפתע קול מאחור.

"כן", השיב יואב בהיסוס, מפנה מבטו לעבר קצין המשטרה שהתקרב אליו בצעדים אטיים.

"אם כן, מעטפה זו היא עבורך", אמר השוטר והושיט לו מעטפה הנושאת את סמל משטרת ישראל, "חתום בבקשה כאן על קבלת החומר".
יואב המופתע חתם על הטופס ושאל: "אבל מה זה?".

"אנו חוסכים בהוצאות דואר", השיב השוטר, "זה כתב אישום. מדינת ישראל נגד יואב לויה, על נשיאת כלי ירייה ללא רישוי וירי בלתי חוקי".

יואב היה משוכנע שהשוטר חומד עמו לצון.

"מדינת ישראל נגדי?", שאל בתדהמה.

"כן, אני מתנצל על העיתוי. ממה ששמעתי כאן היום, עוד נכונו לך גדולות ונצורות, כפי שאני מבין. מדובר רק על העבֵרה של נשיאת כלי ירייה ללא רישוי וביצוע ירי לא חוקי. אין מה לעשות, חוק זה חוק.".

יואב, עם המעטפה בידו, יצא מהכניסה אל מטה המשטרה.
החמישה יצאו לרחוב בזריזות, קופצים זה על זה, פורצים בשאגות שמחה. יואב החליט לדחות את העיסוק בהודעה המפתיעה שנחתה עליו, לא לייחס לה חשיבות רבה, ולא לאפשר לה לקלקל את החגיגה. הוא חבר אל חבריו לשורה של תרועות ניצחון וגאווה.

מאת: אוריאל לין, הוצאת קונטנטו דה סמריק, 116 עמודים, 59 שקלים, גיל יעד: 12 ומעלה
תאריך:  24/02/2015   |   עודכן:  24/02/2015
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני הכיר את הגישות האלה, הצבועות בכמות לא מעטה של ארוגנטיות מתחסדת, אבל הוא למד להתמודד גם עימן. למעשה, כל אימת שדרישה שלו לפסילת ראיות, שהושגו שלא כדין, או לזיכוי מוקדם, נדחתה, הוא תמיד יכול היה לצאת מאולם-המשפטים ולהביע באוזני העיתונאים תמיהה על הגישה 'הלא-מבינה' של השופט ועל חוסר- רגישותה של הפרקליטות למה שאמור להיות חלק מן המבנה המשפטי בחברה חופשית.
22/02/2015  |  חיים משגב  |   ספרים
הדרך לביטול כתב-האישום הייתה אמורה להיות, לטענת דני בפני השופט רבינוביץ, לא מסובכת. משפטית, לפחות, יש בידי השופט רבינוביץ את כל הכלים להחליט על מחיקת כתב-האישום. קודם כל, משום שעל המזוודה, או על שקיות הניילון שעטפו את חבילות הכסף, לא נמצאו טביעות-אצבע של מרציאנו או שרידי ד.נ.א. שלו. גם לא על המנעול של המזוודה או על חלקים אחרים שלה.
18/02/2015  |  חיים משגב  |   ספרים
כשדני החליט לבסוף על המהלך הקריטי, הוא עדיין לא ידע דברים לאשורם. כל העובדות היו פרושות לפניו - אבל לכלל מסקנה מבוססת, רציונאלית, הוא לא הגיע.
15/02/2015  |  חיים משגב  |   ספרים
בשלהי מלחמת העולם העולם השנייה, מגייס המודיעין הסובייטי ילדים יהודיים שהוסתרו מפני הנאצים, במנזרים, ומכשיר אותם להיות מרגלים לטובת רוסיה.
12/02/2015  |  ציפי לוין  |   ספרים
גם לאחר שעות של תהייה, כשהוא נועץ את מבטו, לסירוגין, בטלפון-הקווי שעל שולחנו ובכספת הפתוחה לרווחה הנמצאת בקיר ממול, דני לא לגמרי יכול היה לגבש עמדה נחרצת לגבי טיבו של המעצר של מרציאנו; והוא מאוד רצה להיות בטוח שהוא יודע את כל מה שצריך לדעת לפני שהוא מתקשר אל השופט רבינוביץ.
11/02/2015  |  חיים משגב  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il