|   15:07:40
  זהר נוי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

הנעלם - מותחן על-רקע פרשת ילדי תימן

ספר מתח ישראלי סביב פרשה שהסעירה את המדינה - פרשת חטיפת ילדי תימן
16/04/2009  |   זהר נוי   |   ספרים   |   תגובות
הנעלם

הנעלם - ספר מתח חדש על-רקע פרשת ילדי תימן, שעוררה סערה ציבורית בישראל בשנות החמישים.

מחבר הספר, זהר דוד, 47, כיום תושב שוהם, בוגר הטכניון ואיש צבא קבע לשעבר, פורש לפני הקוראים עלילה מרתקת וסוחפת עד לסיום המפתיע.

עלילת הספר עוקבת אחרי תינוק בן יומו שנעלם מבית החולים זמן קצר לאחר לידתו כאילו בלעתו האדמה, ומאז נותר בזיכרון בני משפחתו כבן האובד. הוועדות הממשלתיות עומדות בפני שוקת שבורה, אך המשפחה הקרובה אינה שוכחת. בעדינות וברגישות משרטט זהר דוד עלילה מותחת ומרגשת, המתארת את חיפושיהם של בני המשפחה אחר הבן האובד ואת אזלת ידם של השלטונות בפרשה הכאובה. פגישה אקראית מובילה לשרשרת תצפיות ומעקבים ואט אט נפרם מעטה הסודיות שאפף את גיבור הפרשה, נחשפים סודות משפחתיים וזהויות השזורות בעבר הרחוק ולמסע החיפושים נרתמים אנשים טובים שהמקרה נוגע ללבם.

הנעלם הוא סיפור אנושי, מותח ועוצר נשימה, חיפוש אחר פתרון המשוואה המסתורית על-רקע פרשת "ילדי תימן" ספר על עיקשות, על נחישות, על ידידות אמת ובעיקר - על כוח רצון, פיקחות ואנושיות החוברים יחדיו.

זהר מסביר, כי המסר העיקרי בחיבור הספר הינו התקווה לכל אותם מקרים של הפרדת ילדים ממשפחתם, ובעקיפין - לטרגדיות של היעלמות ילדים, פרשות שהפכו מיסתוריות ולא פוענחו.

הספר יצא בימים אלה לאור בהוצאת אוריון ומחירו 69 שקלים. הספר מיועד לציבור הקוראים הרחב, נוער ומבוגרים כאחד.

"זיכרון ילדות" - מתוך הספר

בתחילת שנות השמונים שמע זרח לראשונה, כי לאחת המשפחות ביישוב אשר מרבית תושביו נמנו על אותו בית אב מדורי דורות, נעלם תינוק בן מספר חודשים בפרשה העגומה שנקראה "ילדי תימן". באותם הימים הועלה הנושא שוב, ולצורך בדיקת הפרשה הוקמה ועדה אשר נדרשה להגיע לחקר האמת.

הסיפור שהיה כך היה.

במסגרת העלייה מתימן, בשנות החמישים, שהו העולים במחנות עולים במשך חודשים רבים, עד להעברתם ליישובי קבע. באחד המחנות חלה התינוק ואושפז בבית החולים במקום. למורת רוחם של הוריו ועל אף חששם להשאירו לבד בבית החולים, הם נעתרו בלב כבד לבקשת הצוות המטפל. מדי יום הגיעה אימו לטפל בו ולהאכילו, אולם בבוקר אחד, כשהגיעה כהרגלה, נאמר לה שתינוקהּ נפטר ונקבר בבית הקברות הסמוך לבית החולים. הידיעה נפלה עליה כרעם ביום בהיר. האם הצעירה לא יכלה לעמוד בכאב, התעלפה וטופלה במקום, ואבי הילד הוזעק כדי לבדוק את הנתונים ואת הפרטים האישיים. קשה היה להורים לקבל את מות בנם ואת קבורתו המהירה מבלי שיהא באפשרותם להיפרד ממנו, והם ביקשו לראות את הקבר ולפתחו. בקשתם נתקלה בהתנגדות עיקשת מצד בית החולים, ורק לאחר דין ודברים הוחלט לפתוח את הקבר ולאפשר להם להיפרד מתינוקם.

הקבר היה ריק!

ההורים ובני המשפחה נותרו מול הקבר הפעור נדהמים והלומי כאב, ומולם, החלו הקברנים הנבוכים לכסות את הבור. צעקות רמות וחילופי דברים קשים בין הורי הילד ונציג העולים לבין נציגי בית החולים זעזעו את בית הקברות הדומם והוסיפו נדבך לחשדות לגבי אמינותן של השמועות על אודות היעלמות תינוקות אשר נולדו בבית החולים ההוא או אושפזו בו ולגבי ילדים רבים שבדרך מסתורית ביותר נעלמו כאילו בלעה אותם האדמה. בעוד נציגי בית החולים מיהרו להנפיק תעודת פטירה - אף שלא נמצאה הוכחה שהתינוק אכן נפטר - נרתמו קרובי המשפחה ואנשים טובים לחפש את התינוק שנעלם, אך העלו חרס בידם.

בעקבות המקרים החוזרים ונשנים הועלו חשדות שהתינוקות שנעלמו אומצו למעשה על-ידי משפחות אשר נבצר מהן להביא ילדים לעולם בדרך הטבע. עבור משפחות אלו קידשה המטרה את האמצעים. הן שילמו הון עתק לאימוץ לא חוקי, ובלבד שיזכו בתינוק, מבלי להתחשב בפגיעה הקשה בהורים הביולוגיים ובבני משפחתם.

מדי שנה בשנה, ביום הולדתו של הבן הנעלם, היו ההורים מתכנסים בחדרם ושקועים באבלם. כשכל בני גילו היו בסוף התיכון, הגיע הדוור ונקש בחרדה על הדלת. "יש לי מכתב רשום. תחתמו פה בבקשה", לחש ולא העז להישיר מבטו אל האישה המטופחת שעמדה בפתח. הוא הגיש לה את פנקס הדואר הרשום והצביע על המקום שעליה לחתום. האישה ניסתה לייצב את ידה, אך הרעד שתקף אותה הניב שרבוט לא ברור. "המדינה קוראת לו", נופפה במכתב אל עבר בעלה לאחר שהדוור מיהר להימלט מן המקום, וטמנה את המכתב בקופסת המסמכים מבלי לפתוח אותו.

במשך שלושים שנה נצרה המשפחה את כאבה, וכל ניסיון לשאוב ממנה פרטים נתקל במבטים כואבים ובמחסום ההדחקה המתמשכת שהביאה לידי השלמה מתוך חוסר אונים, לכן חשיפת הנושא בפעם הראשונה לאחר שנים רבות כל-כך והתייצבותו של אחד מן האחים מול הוועדה הממלכתית שהוקמה לחקור בנושא, הגבירו את התעניינותו של זרח.

מועד הקמתה של הוועדה המיוחדת נדחה לא פעם, ועלה החשד שמטרת הדחיות הייתה לפגוע בממצאי החקירה. ייתכן שקיוו כי חלק מן העדים או אחרים הקשורים לעניין לא יהיו עוד בין החיים עם חלוף השנים, הרהר זרח בשעה שהירוק החל לצבוע את נופי ההרים בדרכו צפונה, אולי תלו את הדחייה בבעלי תפקידים בכירים, שהעיתוי מבחינתם תמיד גרוע, או אולי היו זקוקים לזמן כדי להשמיד מסמכים שיכלו לשמש כראיה.

לאחר שסוף סוף הוקמה הוועדה, היא דנה בעניין במשך תקופה ארוכה, שמעה עדויות רבות, חלקן ממבוגרים מאוד שזיכרונם כבר לא היה צלול, ונחשפה למסמכים רבים, מהם מקוריים ומהם עדויות בכתב של אנשים שכבר הלכו לעולמם.

בסופו של דבר, הוועדה קבעה כי לא ניתן לשחזר את תהליך האימוץ משום שחסרים נתונים בארכיון המדינה, חלק מהמעורבים כבר נפטרו, חלק מהילדים אומצו חוקית, ובעיקר, משום שלא הגיעה שום פנייה מצד הילדים שנעלמו, שהרי בוודאי שאלו אלה את הוריהם לפשר אימוצם. משפחות שלמות השלימו עם המצב כי לעולם לא ידעו מה עלה בגורל ילדיהם והיה ברור לכולם כי כל ניסיון נוסף נועד לכישלון,אלא אם כן תתבצע היוזמה על-ידי הנעלמים עצמם, שכבר אינם ילדים עוד.

במהלך הנסיעה עלו במוחו של זרח מחשבות רבות על שלושת הימים האחרונים ועל הקשר שלהם לאירועי העבר. בעיני רוחו ראה שוב ושוב את פניו המאירות של האיש מהתרגיל ברגע הפגישה. הוא שחזר ללא הרף את השיחות האישיות, ולא הבין מדוע למרות גילוי הלב המשיכה עדיין לנקר במוחו פגישתם הראשונה בשנה שעברה, וכן נותרה בעינה השאלה מדוע התנדב לביצוע משימה זו. הפעם עליי לברר את כל הפרטים עליו, אמר לעצמו בנחישות, ושבע רצון מהחלטתו זו, הוא לחץ על דוושת הגז וכמעט חלף על פני ביתו מבלי משים.

לקול הנעילה האוטומטית של הרכב, מיהרה יסמין לקבל את פניו. דרך הדלת הפתוחה פרצו לחדר המדרגות ניחוחות תבשיליה המעולים של רעייתו, תבשילים ששמרה לאירועים מיוחדים בלבד, וכאילו התחרו בריחו המתקתק של השמפו שנדף משיערה כשעטפה אותו בחיבוק אוהב. צמודים כצעירים מאוהבים עלו במדרגות חרש חרש כדי לא להסב את תשומת לבם של שכנים סקרנים. הם נכנסו הביתה, ובעוד זרח מניח את תיקו על הדרגש בכניסה, נעלה רעייתו את הדלת מאחוריהם.

שולחן האוכל היה ערוך בטוב טעם. "את מחכה לאורחים?" קרא זרח מחדר האמבטיה.

"כן, הזמנתי ידיד נעורים שמזמן לא התראיתי איתו", השיבה ומיהרה למזוג לכוסו יין אדום. "כדאי שתמהר להתקלח, הוא אמור להגיע בכל רגע."

המקלחת החמה שטפה מעליו את עייפות הימים האחרונים. הוא גילח את הזיפים שכיסו את פניו והחליק את המסרק בשערו המלא שעזר לו להיראות צעיר ממניין שנותיו. נקי ומבושם ניגש אל אשתו, חיבק אותה מאחור, נשק בעדינות לעורפה ומשך אותה אל הספה.

"החלטתי להישאר היום בבית כי כבר מזמן לא התראינו," אמרה לו בחיוך. "הילדים יצאו לטיול ויחזרו מאוחר, לכן כל היום עומד לרשותנו", הוסיפה בחיוך כקוראת את מחשבותיו.

לאחר קבלת הפנים הנפלאה וארוחת הצהריים החגיגית השתרע זרח על הספה ובהה בתקרה. "על מה אתה חושב?", שאלה אותו אשתו.

"על מקרה דמיוני כמעט שקרה לי בימים האחרונים", אמר והחל לספר בשטף וללא כל סדר, כאילו ניתק הקפיץ שנצר את מחשבותיו עד כה. דבריו היו מבולבלים כל-כך, עד כי רעייתו לא הבינה דבר. הוא עצר לרגע את שטף דיבורו והחל לסדר במוחו את הפרטים, מן המוקדם אל המאוחר. "פגשתי אותו בקורס הראשון שבו קיבל הסמכה. כבר ממבט ראשון עוררו בי פניו תחושות מוזרות שעד היום אני לא מצליח לרדת לעומקן. בכל התקופה הארוכה שחלפה מאז הקורס הקודם, תווי פניו מרצדים במוחי. גם שמו המעניין והתחושה שהוא מחפש את קרבתי בכל הזדמנות מפליאים אותי מאוד. כבר בפגישה הראשונה הבטחתי לעצמי שאבדוק מיהו, אך בכל פעם משהו אחר צץ והנושא נדחק בזיכרוני, עד למפגש האחרון, שבו הופיע לתרגיל כאיש מילואים".

"מעניין." אמרה אשתו. "אתה חייב לערוך בדיקה מעמיקה. אם תזדקק לעזרה, אני כאן בשבילך." היא הכירה את בעלה. כל חייו עסוק היה בהגשמת שאיפותיו ובטיפוח משפחתו, ולא פעם הייתה היא זו שהושיטה לו יד פן "יטבע" בים השגרה.

תאריך:  16/04/2009   |   עודכן:  16/04/2009
זהר נוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנעלם - מותחן על-רקע פרשת ילדי תימן
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי.
16/04/09 21:47
2
גולדה
17/04/09 01:34
3
האם ל
17/04/09 17:14
 
בעל הנר
19/04/09 02:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקסיקון האישים של הוצאת מפה בעריכת יובל אלעזרי ואורן נהרי כולל למעלה מ-5,000 אישים שהשפיעו על ההיסטוריה האנושית.
09/04/2009  |  יחסי ציבור  |   ספרים
ספרן של ליאורה עיני ודבורה שפירא-נמיר "הכיף השלישי" הוא חופן של התנסויות בהנאות פשוטות, בהנאות רוחניות, מסעות קסומים למחוזות תרבות שונים. בשתי מילים - "חלון הזדמנויות" לכל מי שמחפש תכנים חדשים למלא את חייו. החיים עוברים ליד והתחברות לאופני חוויה שונים היא דרך לגלות לא רק עולמות אחרים, אלא קודם כל את עצמנו.
08/04/2009  |  הרצל חקק  |   ספרים
ספרו החדש של מבקר-הספרות יוסף אורן "צו-קריאה לספרות הישראלית", הוא הספר המעודכן ביותר על הסיפורת הישראלית, כפי שאפשר להיווכח מתוכנו. הספר מגיש פירושים מקיפים ומקוריים ליצירות הבאות:
07/04/2009  |  יחסי ציבור  |   ספרים
עוזי שפיר הוא בנקאי בכיר, שבין קביעת יעדים כלכליים ללקוחותיו או ייעוץ בנקאי שהוא מעניק להם, החליט לכתוב ספר ילדים, שעוסק דווקא בחיפוש עצמי, נדודים ומציאת אהבת אמת. לטובת הפרויקט החדש, גוייסה גם השכנה שלו, חני נחמיאס.
02/04/2009  |  יוספה ברק  |   ספרים
לקראת חג הפסח נפגשנו עם אלי עמיר כדי לנסות להבין האם הספרים שכתב הם הפילוסופיה שלו לגבי ההוויה הישראלית: העלייה מעירק, הקליטה בארץ. לבטי הזהות כישראלי. שלושה ספרים מרכזיים שלו אכן מבטאים את "יציאת מצרים הישראלית": תרנגול כפרות, מפריח היונים ולאחרונה הרומן המפתיע "יסמין".
25/03/2009  |  הרצל ובלפור חקק  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il