הממונה על ההגבלים החליט ביום 31.8.2005, לאחר שקיים התייעצות עם הוועדה המייעצת לפטורים ולמיזוגים, לאשר את המיזוג בו רוכשת שופרסל את קלאבמרקט רשתות מזון בע"מ (בהקפאת הליכים), תוך חיובה של שופרסל בתנאים שונים שנועדו לשמור על רמת התחרות ב-17 אזורים שונים (בעיקר בצפון המדינה), בהגנת הרשתות הפרטיות מפני "מחירי הפסד מובהקים" שמיועדים להוציאן מהשוק, ובאיסור על שימוש של שופרסל בכוח הקנייה המוגבר שלה כלפי הספקים השונים - לשם פגיעה בתנאי האספקה הניתנים על-ידי אותם ספקים לקמעונאים המתחרים בשופרסל.
החלטת הממונה ניתנה לפי כללי "הפירמה הכושלת" המסדירים את המצב המיוחד בו יש לאשר מיזוג גם אם הוא צפוי לפגוע בתחרות, בהתקיים מספר תנאים: כאשר הפירמה הנרכשת (במקרה זה קלאבמרקט) היא כושלת, דהיינו נמצאת בהליכי פירוק או הקפאת הליכים; כאשר אין אף מציע לפירמה למעט הגורם המבקש את המיזוג (במקרה זה שופרסל) וכאשר גם אם לא יינתן אישור המיזוג קיימת סבירות גבוהה להיווצרות תוצאה אנטי תחרותית.
רקע
עוד בסמוך לקריסת קלאבמרקט הבהיר הממונה כי המיזוג של קלאבמרקט עם אחת משתי הרשתות הגדולות הנותרות בישראל צפוי לפגוע בתחרות ועל כן הדגיש כי יאשרו רק אם זו תהיה האלטרנטיבה היחידה. בהתאם, קוים במהירות מכרז לרכישת רשת קלאבמרקט כדי לברר אם קיימות הצעות ממשיות אחרות לרכישת הרשת. במכרז שהתקיים אומנם הוגשו מספר הצעות אך עד מהרה התברר כי חלק ניכר מההצעות שהוגשו לא היו הצעות מחייבות, חלקן אף לא גובה בערבות הנדרשת ויתרתן הותנו בכך שמועד קבלת האחריות המלאה על הרשת יידחה בכמה חודשים - דבר שהפך את ההצעה ללא מעשית מעיקרה לאור מצבה הכספי של הרשת והידרדרותה המהירה תחת מעמד הקפאת ההליכים.
במצב זה דרש הממונה כי הנאמנים ימצו את הליך המכרז ויאפשרו למציעים השונים במכרז לשפר את הצעותיהם ולתקף אותן - אך לפי דיווחי הנאמנים לממונה גם פניות אלה שלהם למציעים לא נענו בחיוב. זאת, למרות שהממונה הדגיש כי יאפשר רכישת קלאבמרקט גם למציע שיציע סכום נמוך מזה בו נקבה שופרסל בהצעתה.
משהוברר סופית כי אין עומדת על הפרק על הצעה ממשית אחרת, למעט הצעתה של שופרסל - הבשילו התנאים לאישור המיזוג של קלאבמרקט עם שופרסל תחת כלל "החברה הכושלת".
החשש התחרותי העיקרי
התחרות בתחום הסופרמרקטים בישראל השתפרה מאד בשנים האחרונות ובאזורים מסוימים של הארץ היא תחרות חריפה, ממנה נהנה הצרכן הן במגוון המוצרים ופלטפורמות הרכישה והן ברמת המחירים.
עם זאת, באזורים רבים בישראל הנוכחות העיקרית היא של רשתות השיווק הגדולות שמספרן יירד לאחר המיזוג מ-3 ל-2 (שופרסל וריבוע כחול). באזורים אלה אין נוכחות ממשית לרשתות דיסקאונט פרטיות גדולות כאלה הקיימות בגוש דן, אזור ירושלים והשפלה הדרומית והציבור באזורים אלה נהנה מרמת תחרות מופחתת העלולה בסבירות של ממש להיפגע אם היה הממונה מאשר את המיזוג כפי שאושר על-ידי בית המשפט של הקפאת הליכים, ללא מגבלות כלשהן. עיקרה של הפגיעה בשני היבטים: ראשית, בחלק מאזורים אלה היו הצרכנים, עם היעלמותה של קלאבמרקט, עומדים מול שופרסל בלבד כרשת היחידה באזור מגוריהם; שנית, גם באזורים שבהם קיימת רשת הריבוע הכחול - היו נותרות 2 רשתות בלבד אשר ללא נוכחות משמעותית של רשתות פרטיות קטנות ומחוללות תחרות - עלולות להגיע לשיווי משקל מותאם אנטי תחרותי, ולמחירים גבוהים באופן משמעותי מהמחירים באזורי התחרות שבמרכז הארץ.
לפיכך החליט הממונה, לאחר שנועץ בוועדה המייעצת למיזוגים, לסטות מההסדר שאושר על-ידי בית המשפט של הקפאת הליכים על-ידי הטלת מגבלות על שופרסל שלאחר המיזוג בשלושה היבטים עיקריים: חיוב שופרסל במכירת 17 סניפים, רובם בצפון המדינה, חלקם באזורי המרכז (בית שמש ונחלת יצחק); הגבלתה במדיניות של "מחירי הפסד מובהקים" הממוקדים באזורי הפעילות של רשתות פרטיות מתחרות, וריסון כוח הקנייה של שופרסל מול ספקים למניעת מקרים של ניצולו לרעה לפגיעה עקיפה במתחריה של שופרסל.
תנאי הממונה
במסגרת האישור הטיל הממונה הגבלות משלושה סוגים שייעודן העיקרי הוא מזעור הפגיעה בתחרות והגנת התחרות באזורי הפריפריה (שכן התחרות הקיימת היום בגוש דן, בירושלים ובשפלת החוף הדרומית היא ממילא גבוהה בשל קיומן של רשתות פרטיות גדולות ומשמעותיות המתחרות מול שתי הרשתות הארציות שופרסל והריבוע הכחול). עיקר התנאים כדלקמן:
· מכירת סניפים: שופרסל תמכור, באמצעות נאמן, רשימה ספציפית של 17 סניפים שלגביהם נמצא כי קיים חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות עקב המיזוג. כל מכירה תובא לאישור הממונה. מיקומי הסניפים, הם, בין היתר, אלה: קריית שמונה, בית שאן, חצור הגלילית, הקריות, חיפה, נשר, צפת, קריית טבעון.
· הגבלות בתחום המחירים:
o "המחירון הזול": בתקופת הביניים שעד המכירה או עד לתאריך מסוים שנקבע, כל סניף מן הסניפים המיועדים למכירה, ינוהל על-ידי שופרסל, ואולם מחירון המוצרים שינהג בו עד למכירתו למתחרה בענף הסופרמרקטים - יהיה המחירון המכיל את המחירים הזולים ביותר הנוהגים באותה רשת או תת רשת של שופרסל, אשר הייתה ממוקמת בקרבת מקום לסניף האמור במהלך השנה האחרונה. מתאר השירות ומגוון המוצרים הניתנים בסניף המיועד למכירה כאמור יהיו לכל הפחות זהים, ברמתם ובטיבם, לאלה הנוהגים בסניפי שופרסל בהם חל המחירון האמור.
o איסור מכירה במחירי הפסד: שופרסל לא תמכור ולא תאמץ מחירון מוצרים היוצר הפסד מובהק לרשת, לתת רשת או לסניף כלשהו מסניפיה הממוקם באזור בו פועל סופרמרקט פרטי כאשר מחיר כזה חורג מרמת המחירים הקיימת באותו אזור לאורך זמן והממוקד בסופרמרקטים פרטיים ומיועד להוציאם מן השוק.
· מניעת שימוש לרעה בכוח הקנייה של שופרסל לשם פגיעה בכושר התחרות של מתחרים:
o איסור התניית רכישות מספק בפגיעה בתנאי רכישה של מתחרים: שופרסל לא תדרוש מספק ולא תסרב לרכישת מוצרי הספק או תתנה אותה בדרישות הבאות: אי אספקת מוצרי הספק למתחרה של שופרסל; אספקת מוצרי הספק למתחרה של שופרסל בתנאים מסחריים נחותים מהתנאים המסחריים של שופרסל; אספקת מוצרי הספק למתחרה של שופרסל בתנאים מסחריים לא יותר טובים מן התנאים הניתנים לשופרסל; אי עריכת מבצעים על-ידי הספק עם מתחרה של שופרסל, או עריכתם בתנאים הנחותים באופן מהותי מן התנאים הניתנים לשופרסל; דרישה שהתנאים המסחריים לאספקה למתחרה של שופרסל יהיו בידיעתה של שופרסל.
o איסור התערבות בתנאים מסחריים הניתנים למתחרים: שופרסל לא תתערב בדרך כלשהי בתנאים המסחריים הניתנים על-ידי ספק כלשהו למתחרה שלה, לא תבקש לשנותם ולא תחייב ספק, בקיזוז או בדרך אחרת, בשל העובדה שמוצריו נמכרים אצל מתחרה של שופרסל במחיר זול יותר מזה בו הם נמכרים בשופרסל.