|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

לאומית העדיפה את בעליה

לאומית המשיכה לשלם דמי שכירות לבעליה - הסתדרות העובדים הלאומית, למרות הגירעון העצום (מיליארד ש"ח), ולמרות שהפסידה בגלל המצוקה אליה נקלעה לשלם חובות לבתי החולים; חוות דעת: לאומית קופחה ביחס לקופ"ח כללית - לא קיבלה סיוע מתאים מהמדינה
13/06/2002  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   תגובות
 שמות קשורים
  לאומית+הירשזון


העדפת נושה
הירשזון, העדפה

קופת חולים לאומית נקלעה למעשה למצב של פשיטת רגל. מיליארד ש"ח גירעון כספי - נכסים בסכום כולל של 2.5 מיליארד ש"ח, לעומת 3.5 מיליארד ש"ח התחייבויות, לרבות חובות לפרעון מיידי. המצב החמור, המלמד על כשל ניהולי חריף, גורם עתה לדאגה הן במשרד הבריאות, והן במשרד האוצר.

עכשיו מנסים משרדים אלה לגבש תוכנית הבראה לקופה, ולמנוע את קריסתה. אחרי הכל, היא מספקת שירות רפואי לגמרי לא רע לכ-700 אלף מבוטחים. השבוע קיים שר האוצר סילבן שלום דיון בלשכתו, בנושא זה. השר הסכים עקרונית לפעול להזרמת סיוע גדול, בהיקף של מאות מיליוני ש"ח. ואולם, התנאי שהעמיד הוא: מינוי חשב מלווה לקופה, להבדיל מחשב חיצוני, כפי שקיים הדבר עתה.

השבוע הודיעה לאומית על סגירת לאומית לעתיד - כחלק ראשון ממהלכי ההבראה - בנימוק כי חברה זו נכשלה בתפקידה. לאומית אף הוציאה על כך הודעה לעיתונות. מה שנמנעה הקופה למסור, הוא מי הם המנהלים והיועצים המעורבים בזאת. ואלה השמות: עו"ד צבי ברק, יו"ר לאומית לעתיד (שותף, במקביל, לעסקים עם בנו של אברהם הירשזון), ד"ר שמואל רוזנמן, אילנה דרייר (מנהלת אגף כספים בקופ"ח), עו"ד מיבי מוזר (המחזיק מניה אחת עבור הקופה, אינו דירקטור), פרופ' שמואל פנחס (מנכ"ל הדסה). עו"ד פז מוזר, משמש יועצה המשפטי של לאומית לעתיד. הוא שנותן גם בימים אלה, בין היתר, את הייעוץ, בנוגע לעסקות המוזרות שביצעה, שאת חלקן חשפנו כאן. מיותר כמעט לציין: איש מהדירקטורים לא לקח אחריות אישית, ולא הסיק את המסקנות באשר לנעשה בלאומית לעתיד. מדובר, בין היתר, בהזרמת כספים לישיבות ולגופים שונים, באופן המעורר שאלות. לזאת נתייחש שוב בקרוב.

יאמר כאן: החשיפות שלנו בענייני לאומית, אין בהם כדי לעמעם במאומה את מחדלי הממשלה בנושא זה, שעל-פי נתונים אובייקטיביים עולה (על כך בהמשך), כי הממשלה קיפחה את לאומית, ביחס לקופת חולים ההסתדרותית. כללית קיבלה סיוע כספי בהיקף מצרפי של כ-4.5 מיליארד ש"ח. לאומית קיבלה סיוע שאינו עולה אפילו על עשירית מזה, וגם זאת כהלוואה (אותה יש להשיב) שיתרתה עומדת עתה בכ-50 מיליון דולר. ואולם, המידע המגיע אלינו מעיד על ניהול מוזר ובעייתי מצד הנהלת הקופה, שגם הוא הוביל את הקופה לגירעון האדיר.

בימים אלה מתברר לנו, כי נוסף על-כל זאת, נהגה הנהלת הקופה בדרך העלולה עתה להעלות שאלות קשות מתחום דיני החברות: העדפת נושים. לא כל הגירעון יש לזקוף לחובת ההנהלה הנוכחית, ולא הכל יש להעמיס על ראשו של המנכ"ל, שמואל רוזנמן, מכהן בתפקידו חמש שנים. ואולם, פעולת מסוימות ובעייתיות, כן וכן. הכוונה במיוחד לנושה מסויים מאוד - היא ההסתדרות העובדים הלאומית, בעלת השליטה בקופת חולים לאומית. נבהיר זאת להלן.

בינואר 1995 נכנס לתוקפו חוק ביטוח בריאות ממלכתי. החוק אילץ את כל הקופות לבצע הפרדה ביניהן לבין החברות-האם. הפרדה זו חייבה התנהלות על-פי קריטריונים עסקיים, וזאת גם ביחסים עם החברה-האם. לא עוד תמיכה מצד מבוטחי הקופה בהסתדרויות למיניהן.

במצב זה, נאלצו שני הגורמים הנ"ל להפריד בין האינטרסים העסקיים שלהן, לרבות: הסדרת הבעלות על הנכסים הרבים ועריכת חוזי התקשרות לשכירות. לא נפרט כאן את פרטי ההסכמים. בשורה התחתונה, סוכם כי קופ"ח לאומית, בראשה עומד ח"כ אברהם הירשזון, תשלם להסתדרות העובדים הלאומית - בראשה עומד ח"כ אברהם הירשזון, דמי שכירות בגין 76 נכסים (ו/או חלקי נכסים) בהם היא משתמשת לצרכיה. נשכר שמאי, שנתן הערכות שווי וממנו נגזר שכר הדירה, שהיה בשעתו הוגן מאוד. השופט (בדימ.) דב לוין (ז"ל) הוא שפיקח על המהלכים. גם משרד הבריאות שמר היטב שהחלוקה תעשה כראוי. המדובר עתה בסכום כולל הנאמד בעשרות מיליוני ש"ח לשנה (לפי לאומית, המדובר בכ-5 מיליון ש"ח בלבד לשנה), המוזרם/משולם כדמי שכירות, מלאומית, להסתדרות העובדים הלאומית. כספים אלה הם המשמשים (שלא לומר משמנים) למימון צרכיה של ההסתדרות העובדים הלאומית, במערכת הפוליטית, לרבות: פרסום עמדות פוליטיות, עריכת הפגנות, עצרות תמיכה וכו'.

לאומית נקלעה כאמור לגירעון כספי עצום. במצב "רגיל", ניתן היה לצפות ממנה לנהוג עם הנושים שווה-בשווה, בהגינות. והנה מתברר עתה, כי יש נושה אחד לפחות, אותו מעדיפה קופ"ח לאומית: את ההסתדרות העובדים הלאומית - "החברה-האם".

נודע לי, כי לאומית המשיכה בשנים האחרונות לשלם, "כמו שעון", את תשלומי השכירות להסתדרות העובדים הלאומית, וזאת בתקופה שהיא עיכבה ו/או עצרה כמעט לחלוטין תשלומים לספקים הראשיים: בתי החולים הממשלתיים. אומנם נכון, הקופה שילמה גם לספקים אחרים. ואולם, בעניינו, מדובר בתשלום דמי שכירות לבעלים השולטים בקופה - זאת בשעה שהקופה הולכת ופותחת, ביודעין, חוב אותו היא אינה מסוגלת לפרוע. לכן מעלה הדבר ריח כבד של העדפת נושה, במיוחד נוכח הזיקה הפוליטית והשימושים הפוליטיים - לרבות למהלכי הבחירות - הנעשים בכספים אלה.

מנכ"ל ההסתדרות העובדים הלאומית, יצחק רוסו, הבהיר כי ההסתדרות לוקחת בחשבון בתקציב השנתי שלה את ההכנסה מדמי השכירות של המבנים ו/או חלקי המבנים שבבעלותה. במידה והקופה לא היתה מעבירה את הכספים המגיעים לה - ההסתדרות, למרות הזיקה ללאומית, היתה משכירה את המבנים הללו לגורמים חיצוניים, שכן עליה להתנהל כגוף עצמאי לכל דבר. ואם היתה נאלצת להשכיר זאת, היה הדבר מכביד על לאומית.

לשאלה מדוע שילמה לאומית דמי שכירות לשנת 2001 (למרות הגירעונות) להסתדרות הלאומית, בשעה שהיא אינה משלמת חובות לבתי החולים הממשלתיים, אושר כי אכן שולמי דמי שכירית, אך אין מסרו עוד כי אין מדובר בכל החוב, והצדדים עדיין מתדיינים בינהם על גובה החוב.

חוות דעת: לאומית קופחה

הנהלת לאומית שוקדת כבר זמן רב על תוכנית הבראה, ועל קבלת סיוע דחוף מהמדינה. כדי להוכיח את גישתה לפיה היא קופחה ביחס לקופ"ח הכללית, הזמינה הנהלת לאומית חוות דעת מפרופ' דב צ'רניחובסקי - כלכלן בעל שם.

הנהלת הקופה פתחה את הספרים בפניו, ועל-בסיס זאת, ובדיקת הסיוע שקיבלו הקופות האחרות ובדיקת דוחותיהן, כתב צ'רניחובסקי חוות דעת בת 5 עמודים.

הנה הסיכום שכתב (ציטוט):

ההוצאות המיוחדות ללאומית, בפרט נטל המימון בגין אי סילוק יתרת החוב של הקופה עם החלת חוק ביטוח בריאות ממלכתי - הם כדור שלג המאיים על פעילותה של הקופה, אם לא על עצם קיומה.

אם מנכים מהגירעון השוטף של הקופה את "הגירעון המקובל" במערכת, גירעונה של לאומית "נעלם" או משתווה להוצאות מימון בתוספת הוצאות פנסיה תקציבית. היינו, ניתן לייחס את חובה הצבור של הקופה של לאומית למצבה הפיננסי המיוחד בסעיפים אלה. זאת, בצירוף העובדה ש-70% מהגידול בחוב מאז החלת החוק הם בגין הוצאות מיוחדות, מונעים כל אפשרות לטפל בגירעון על-ידי שינוי מהותי מבנה ההוצאות של הקופה ורמתן.

בהתאם לנתונים אלה - הגידול בגירעון ובחוב עקב הוצאות מיוחדות וההוצאה הנמוכה לנפש משוקללת - צפוי שמצבה הפיננסי של הקופה ילך ויחמיר, בפרט עם הגידול בפרישת כוח אדם, גם אם עקב צעדי התייעלות. לצורך המשך פעילות התקינה, הקופה חייבת להגיע להסדר עם הממשלה בדבר היסודות הבסיסיים המרכיבים את הגירעון המצטבר ומקורותיו: הוצאות המימון שבחלקן הן לממשלה, והפנסיה התקציבית אשר אסור היה שהקופה תחל את פעילותה במסגרת החוק מאחר ומנגנון הקפיטציה שהחוק החיל א-פריורית לא מקצה כספים למימונם של אלה וגם ההוצאות המיוחדות האחרות.

המציאות המיוחדת בגין החוב של "לאומית" מוכרת על-ידי הממשלה מזה זמן רב, ומוצאת ביטוי במסמך משרד האוצר:

"נראה כי למעט קופת חולים "לאומית" אין הוצאות המימון מעיקות באופן כבד על הקופות. הדבר נובע מרזרבות עבר בקופות החולים מכבי ומאוחדת והסדר הנושים של קופת חולים כללית שאיפשרו לממן חלק ניכר מגירעונות הקופות בשנים 1995-1997. העובדה הנובעת משילוב של גירעונות כבדים בשנים 1997-1996 מצד אחד ושל הסדר הנושים לקופת חולים כללית ורזרבות מהעבר בקופת חולים מכבי ומאוחדת מצד שני" (מדינת ישראל. משרד האוצר-אגף התקציבים. ניתוח הגורמים להפחתת גירעונות קופות החולים בשנת 1998. תק. 1999-7374. 1999. עמוד 5)

לאור זאת ובהתחשב בתנאי ההסכם עם "כללית", יש לצפות - בדין לפי הנתונים הנ"ל - להסכם מתאים עם הממשלה. חובה של קופת חולים לאומית ניתן לטיפול במסגרת התוספת ליסודות התקציב "מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה בקופת חולים במצוקה", אשר נחתמה ביום 25 ביולי 1994. לאומית עומדת בכל המבחנים, למעשה מיום החלת חוק ביטוח בריאות ממלכתי.

תאריך:  13/06/2002   |   עודכן:  13/06/2002
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחודש שעבר פרסמנו כאן הנחיות של המשטרה בעניין השימוש בעדי מדינה, אשר נשמרות הרחק מעיני הציבור. כעת נחשפת הנחיה נוספת של המשטרה, שאף היא מוסתרת מהציבור, שעניינה שימוש בפוליגרף. גם כאן, כפי שדובר בהנחיה הנוגעת לעדי מדינה, נכתב מפורשות בראש ההנחיה, כי "הנחיה זו לא הותרה לעיון על-פי חוק חופש המידע". פנייה למשטרה בשאלה האם ניתן לקבל את ההנחיות בהן מדובר, נענתה בשלילה, בנימוק שמדובר בהנחיות פנימיות. להלן עיקרי ההנחיה (ציטוט, בהשמטות קלות:
04/06/2002  |  יואב יצחק  |   תחקירים
לאומית היא אחת מ"ספינות הדגל" של הליכוד; היקף הגירעון בהון העצמי מגיע לכ-1 מיליארד ש"ח; משרד הבריאות מינה חשב חיצוני (רו"ח רן בן-אור) כדי לפקח על הקופה; השר סילבן שלום הסכים עקרונית למתן סיוע חירום
30/05/2002  |  יואב יצחק  |   תחקירים
הפשע בישראל הולך וגובר. סמים, זנות, גניבות וגם עבירות צווארון לבן. זרועות אכיפת החוק חלושות. אין מספיק כסף. אין מספיק מוטיבציה מצד בעלי מקצוע טובים לעבוד בשירות המדינה. הביקוש לאנשי מקצוע טובים גדול בסקטור העסקי-פרטי. עורכי דין ורואי חשבון יכולים להשתכר פי 5, 10 וגם יותר בסקטור העסקי-הפרטי. במצב זה אין פלא, שזרועות אכיפת החוק מתקשות להתמודד עם הפשיעה הרבה.
24/05/2002  |  יואב יצחק  |   תחקירים
21/05/2002  |  יואב יצחק  |   תחקירים
17/05/2002  |  יואב יצחק  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il