|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

ניצחון בסבירות נמוכה (פרק 40)

גדס"רים במלחמת יו"כ (3): <br>מחסור באימונים ובציוד לחימה

באימוני ההקמה לארבעת גדודי הסיור לא נבחנו תורת לחימה (תו״ל) ומבנה הכוח הכוחות לא התאמנו בלוחמה משולבת וגם לא בסיור, והסיירים לא הכירו את הנגמ"ש באביב 1973 הוחלט לפרק מסגרות סדירות - תוך כשנה - כלומר, הקטנת סדר-כוחות הגדודים הסדירים, פירוק אוגדה 252 ופירוק חטיבה 14; והתהליך החל להראות את אותותיו ביחידות השונות
13/06/2014  |   אביתר בן-צדף   |   תחקירים   |   פורום אלפרדו   |   תגובות
מלחמת יום הכיפורים [צילום: זאב ספקטור/לע"מ]

   רשימות קודמות
  טכנולוגיה, מבנה וארגון
  גדודי הסיור המשוריין במלחמת יוה"כ: תורת לחימה, בניין כוח ומודיעין קרבי

למבנה האחוד של פלוגות הסיור בגדס"רים (בניגוד לפלוגות הג'יפים) יש יתרון גדול. הוא התאים למשאבי האנוש המעולים, שהוצבו ביחידות הסיור, אך דרש הכשרה רבה, שאיננו בטוחים, שאפשר היה לתת אז (ובכל מצב) לאנשי מילואים. בין השאר - הסבת טנקיסטים ואנשי חי"ר - כולל קצונה - לסיירי שריון וללוחמת טנקים. אחר כך, נדרשו אימונים ממושכים, כיוון שהמדובר בגדודים, שלא עבדו אף פעם כיחידה אורגנית ובתיאום עם מפקדות האוגדות - עד פרוץ המלחמה.

באימוני ההקמה במהלך שנת 1973 לארבעת גדודי הסיור (בפיקוח דב תמרי, סגן מפקד גיסות השריון1) לא נבחנו תורת לחימה (תו״ל) ומבנה הכוח. הכוחות לא התאמנו בלוחמה משולבת וגם לא בסיור. חלק מהמפקדים בגדס"רים נשלחו להסבה לשריון (למשל, אנשי גדס״ר 134), או תוכננו להשתתף בה. כך, יצאו הגדס"רים למלחמה מבלי שכל מפקדיהם עברו הכשרת שריון. הגדודים לא התאמנו, ולא תרגלו פעולה יחד, ולמעשה אנשיהם הכירו אלה את אלה רק במלחמה. חלק מהאנשים אפילו לא היו ביחידות הרישום של הגדודים כשעלו למלחמה, אלא בתהליך העברה מיחידותיהם לגדס"רים.

ראוי לזכור, כי במלחמת יום הכיפורים היה הנגמ"ש M-113 רכב חדש בצבא, שרק כלים מעטים ממנו ניתנו לחטיבות הסדירות בשריון. לשאר הכוחות - ובעיקר, לחטיבות המילואים - היו זחל"מים, נ"נים וג'יפים. למרות שאינו מסוגל להגן על יושביו אפילו לא מאש נשק קל, הנגמ"ש הנו עולם אחר לגמרי - בחימושו, במהירותו, בעבירותו ומבחינה פיקודית. לכן, נדרשה הסבה משמעותית אליו של מי שהכירו ג'יפים, נ"נים וזחל"מים בלחימתם.

הרמטכ"ל, אלופי האגפים, מפקדי החילות, אלופי הפיקודים ורוב מפקדי האוגדות ומפקדי החטיבות בשנים 1973-1972 לא שיערו, כי מלחמה בשער - למרות הצהרות סאדאת, התרעות וכוננות "כחול-לבן". המלחמה תפסה את הצבא בשלב הכנות, התארגנות וחילופי מפקדים,2 כשהצפי (בעיקר, עקב "הקונצפציה") היה למלחמה, שתפרוץ רק בשנת 1975. לכן, יש לשער, לא הספיקו להקים עד יום הכיפורים ה'תשל"ד גדודי סיור לשאר שלוש האוגדות.3

גדודי הסיור אוישו בטנקיסטים מעולים, שרובם היו משוחררים טריים ממלחמת ההתשה,4 בסיירים ממיטב יחידות החי״ר והסיור ובמפקדים מעולים בעלי ניסיון קרבי. חלק מהקצונה היה בוגרי פלס"ר 7 עם הכשרה טנקיסטית, וכל הטנקיסטים בוגרי מלחמת ההתשה.
בפועל - מונה לאחד מארבעת מפקדי גדודי הסיור קצין, שהודח מיד אחרי אימון ההקמה. מג"ד אחר היה נכה קשה, שהוגבל בתפקודו. מג"ד שלישי היה בטיול בחו"ל בפרוץ המלחמה. מג"ד רביעי נלקח מגדודו, כדי לפקד על גדוד טנקים מאולתר.

לא למדו ממלחמת ההתשה

בצה"ל אין תורת לחימה מסודרת, ולמעשה אין מוסד להנחלתה לכוחות. ספרי תורת הלחימה נכתבו בשנות השישים כלקחים ממלחמת סיני כשהיערכות הערבים (סוריה ומצרים) בקווים כאילו סובייטיים לנגד עיני המתכננים. הבקעת המערכים הקוויים "הסובייטיים" הייתה במרכז התרגיל הגדול של צה"ל בשנת 1965 – אלא שההנחות היו שגויות; והרוסים מעולם לא נערכו בקווים, אלא במערכים סגלגלים (אליפטיים).5

תורת הלחימה ונגזרותיה - בניין הכוח, אמצעי הלחימה ותורת לחימתו - לא תוקנו בהתאם ללקחי מלחמת ששת הימים, כיוון שצה"ל לא הפיק לקחים מהמלחמה כלל, ונסחף מיד למלחמת התשה בשלוש חזיתות. מלחמת ההתשה חייבה היערכות גדולה לביטחון שוטף (בט"ש), שהצריכה תשומות רבות של רובאים, של טנקיסטים ושל תותחנים למשימות בכל החזיתות. כתוצאה מכך, הוקטן סדר-הכוחות של מערך השדה, כדי ליצור עוד מסגרות לוחמות מחד-גיסא;6 ובוטל קיצור שירות החובה, שקוצר משלושים חודש ל-26 חודש לגבי גברים, שהתגייסו משנת 1964 ואילך (כלומר, מיד אחרי מלחמת ששת הימים, הוא הוארך בארבעה חודשים; ואחר כך, בינואר 1968 – הוארך בעוד שישה חודשים),7 מאידך-גיסא הוכבד העול על אנשי המילואים הקרביים ותומכי הלחימה, שנקראו יותר לשירות מילואים פעיל.

בצד הכורח להתמודד עם בט"ש, התאמנו היחידות הרבה, אך לפי תורת אימונים שגויה, שנגזרה מתורת לחימה שגויה. הכישלון במלחמת ההתשה לא הביא לשינוי מהותי בגורמים הללו. צה"ל, שקלט אמצעים טכנולוגים חדישים, המשיך לשים את יהבו על טנקים ועל מטוסים, וזלזל בחי"ר,8 בארטילריה, בהנדסה, בלוחמה נ"ט ובקרב המשולב הבין-חילי ביבשה. התיאום עם חיל האוויר נותר לקוי וכמותו התיאום עם חיל הים. החי"ר - כולל הסיור - התותחנים וההנדסה שילמו את המחיר, למרות מה שהיו צריכים ללמוד ממלחמת ההתשה.

עקב סיבות שונות - רובן פוליטיות – הוחלט בשנת 1973 להתכונן שוב לקיצור שירות החובה בצה"ל.9 כתוצאה מהתוכנית לקצר את שירות החובה שוב לשלושים חודש, הוחלט באביב 1973 על פירוק מסגרות סדירות - תוך כשנה – כלומר, הקטנת סדר-כוחות הגדודים הסדירים, פירוק אוגדה 252 ופירוק חטיבה 14; והתהליך החל להראות את אותותיו ביחידות השונות.10

בעיה אחרת הנה תרבות האלתור בצה"ל. "צה"ל הנו צבא, שאינו יודע את תורת לחימתו", אמר פעם קצין בכיר. ספרי תורת הלחימה וחוברות הדרכה יש בשפע, אך אינם משפיעים כהוא-זה על חיי היום-יום בעוצבות. יתר על כן, כל מפקד בכיר מרשה לעצמו לחרוג מתורת הלחימה (גם כיוון שאינו מכיר אותה), ולהמציא חידושים, שנוהגים רק ביחידתו – עד שיתחלף; ואז יגיע מפקד חדש, שיבטל את כל מה שעשה קודמו, ויכתוב תורה חדשה, שתונהג ביחידה.

לכן, ייתכן, שכל מפקד אוגדה אִלתר לגדס"ר שלו משימות בהתאם לאופיו, למערכת יחסיו עם מפקד הגדס"ר שלו ולתוכניות הלחימה האוגדתיות. המִנעד נע בין מודיעין קרבי (גדס"ר 87) לבין פשיטה-הבקעה (גדס"ר 134).11

בפועל, באילוצי המערכה – כשקווי צה"ל נפרצו באבחה, בשתי החזיתות כאחת, ונוצר מחסור משווע בלוחמים, בטנקים ובתותחים,12 שנשחקו מאוד בבלימת ההתקפה המצרית-סורית - נראה, כי מפקדי האוגדות העדיפו להפעיל את גדודי הסיור ככוחות טנקים ולא במשימות מודיעין קרבי.13 כפי שכותב בר-כוכבא: "... כאשר התפתחו תנאים מבצעיים, שבהם ניתן היה לנצל את גדודי הסיור למימוש ייעודי סיור ומודיעין, הם היו שחוקים וללא טנקים ... המרכיבים במערך הסיור האוגדתי הוכיחו את יעילותם ...".14

אימונים והכשרה

אימון מקצועי של סיירי השריון נעשה במדור/ענף סיור בבית-הספר לשריון (כשהיה קיים). את סיירי המילואים אימנו היחידות עצמן בעזרת מתקן האימונים בצאלים. בגלל עומס, חלק מהכשרת הסיירים בגדס"רים – למשל, הסבת קציני החי"ר לטנקים – נעשתה בגדודים עצמם, שלא המתינו להקצאת קורסים בבית-הספר לשריון – כמו בגדוד 134.15 רק אחרי מלחמת יום הכיפורים הוקם מערך לאימון יחידות מודיעין וסיור (מו״ס) במתקן 302 מדרום לבאר-שבע, והוא עבר למתקן רפיח (שהוחזר למצרים במסגרת יישום הסכמי קמפ דיוויד). גם כיום אין כמעט הכשרה של סיירי שריון בשירות חובה (למעשה, רק בפלס"ר 7).

הפעלת פלוגה אחודה, כפי שנבנתה בגדס"רים, לא תורגלה מעולם בצבא, אלא רק הפעלת מסגרות של גדוד ומעלה. הכשרה ואימונים בהתאם לא נעשו עד מלחמת יום הכיפורים. יתר על כן, לפי משה בר-כוכבא, השינוי (הקטנת סדר הכוחות של גדוד הסיור) היה תהליך, שנוצר בתחילת שנות השבעים, ולא גובש עד תום ולא נבדק. עקרונית, תורת הלחימה דיברה על פעולה משותפת. לכן, סגני-המפקדים (סמ"פים וסמג"דים) בגדודי הסיור היו אנשי סיור – מגבלה, שתתבטא בקרב כשנפגעו מפקדים. עם זאת, כרגיל בצבא, שפעו המפקדות מפקדים מנוסים, שלא שובצו מטעמים שונים, וגדודי הסיור היו עתירי קצונה לעומת גדודים רגילים.

ציוד לחימה (צל"ם) ואמצעי לחימה (אמל״ח)

כדי לאפשר פעולה שוטפת ויעילה של גדודי הסיור, הם זקוקים לאוטונומיה תפעולית, המושתתת על רכב מוגן בעל עבירות, על אמצעי לחימה אמינים ויעילים, על צל"ם מתקדם, על מערכות קשר אמינות וחסינות ועל תחזוקה עצמאית.

מסוף מלחמת ויטנאם הפך שדה הקרב לרווי באמצעים טכנולוגיים, ששיפרו את יכולת התצפית ואת טווחיה – מכ"מים קרקעיים, מגברי-אור-כוכבים (SLS), ציוד לראייה תת-אדומה (IR) ומערכות לייזר מחד-גיסא ומערכות ללוחמה אלקטרונית, שקלטו שידורים בגזרה, מאידך-גיסא. אמצעי תצפית אופטיים, אלקטרו-אופטיים ואלקטרוניים הפכו ליבילי-אוויר – אם באמצעות מטוסים, אם באמצעות כלי-טיס בלתי-מאוישים (כטב"מים) ואם באמצעות בלוני תצפית (צפלינים).

לרוב גדודי הסיור של צה"ל במלחמת יום הכיפורים היו טנקים טובים,16 אלא שהם חסרו ציוד ואפסניה עקב ניהול לקוי של הימ"חים ועקב כישלון הלוגיסטיקה בצבא בכלל. כך, חסרה אוגדה 143 מקלעים חשמליים לצריחוני17 מפקדי הטנקים M-60A1, אפסניה (ובעיקר, סרבלים וכפפות חסיני-אש – ציוד חיוני לצוותי רק"ם), נשק אישי, צל״ם אופטי18 ותחמושת קלה. להדגמת המחסור, ראוי לציין, כי גדס"ר 87 גנב משקפת 20X120 מגדוד תותחנים, שהוצב ב"כישוף", כדי שיוכל לצפות מ"כישוף"; ובלעדי אותה המשקפת לא הייתה התצפית על ה"תפר" המצרי ועל אזור הצליחה ב"מצמד" (שהתבררה כחיונית במלחמה) אפשרית.

הערות:

1. תמרי, איש סיור ותיק ומנוסה, שסיים את תפקידו כמח"ט שריון 401 בסיני, היה ממעצבי תפיסת הסיור המשוריין.
2. למשל, בשנת 1973 התחלפו מפקד חיל האוויר ושני אלופי פיקודים (מרכז ודרום). מפקד גיסות השריון ומפקד אוגדה 252 עמדו להתחלף ביום ע' ועוד אחד (שבעה באוקטובר). כמה מפקדי חטיבות התחלפו ממש ערב המלחמה (למשל, בחטיבה מרחבית 820), ומח"טים רבים מונו במהלך שנת 1973 (למשל, אורי אור, מפקד חטיבה משוריינת 679, ויוסי פלד, מפקד חטיבה משוריינת 205).
3. אוגדה 210, למשל, הוקמה בחופזה, שלא לפי לוח-הזמנים של המטכ"ל, ביוזמת משה בר-כוכבא (בריל), שהיה סגן מפקד האוגדה – ללא כל היחידות האוגדתיות הנדרשות, אך נטלה חלק בבלימת הסורים ובהבקעה מזרחה, ל"מובלעת".
4. באימון ההקמה של גדס"ר 87 השתתפו חיילים סדירים על סף שחרורם, שנועדו להיקלט כאנשי מילואים בגדוד לאחר שחרורם.
5. תודתנו לסא"ל (מיל') אלי דקל-דליצקי, עמיתנו לפורום אלפרדו, שהפנה את תשומת-לבנו לעובדה. ראו בספרו – אלי דקל, 2010. מודיעין תלוש מהקרקע. אלקנה: אלי דקל ספרים, עמ' 64-56.
6. כך, הוקטן הגדוד לשלוש פלוגות לוחמות (ופלוגה מסייעת בחי"ר) (במקום ארבע ומסייעת בחי"ר); הפלוגה – לשלוש מחלקות (במקום ארבע); והמחלקה (לשלוש כתות שמקום ארבע). במחלקת טנקים נותרו רק שלושה טנקים.
7. דב תמרי, 2012. האומה החמושה. עלייתה ושקיעתה של תופעת המילואים בישראל. מערכות ומודן, עמ' 317-316.
8. עד כדי שלא הייתה חטיבת חי"ר במבנה האוגדה המשוריינת, שהיה באחריות מפקדת גיסות השריון (מפג"ש).
9. תמרי, 2012, עמ' 317-316.
10. אמנון רשף, 2013. לא נחדל! חטיבה 14 במלחמת יום הכיפורים (מהדורה מורחבת). דביר, עמ' 26-24.
11. ראוי לציין, כי המִנעד הזה קיים מלכתחילה ביחידות סיור, ומודגם היטב על-ידי המסורות, שמחקות יחידות הסיור. לדוגמה – "הצבא הפרטי של פופסקי [ולדימיר פניאקוב]" ו"קבוצות המדבר לסיור מדברי ארוך-טווח (LRDG) של דיוויד סטרלינג, מייסד היחידה המיוחדת SAS. רס"ן אליצור, 1969. "הסיור המשוריין". מערכות 201, עמ' 39-34. נגיש אלקטרונית. נדלה באחרונה בארבעה ביולי 2013. מצד שני, פעלו בחטיבות צה"ל במלחמת הקוממיות גדודי פשיטה, שאחד מהם אף נקרא, "גדוד הקומנדו" (89).
12. מלכתחילה סבלו היחידות ממחסור, והשחיקה בקרבות החמירה אותו. בימיה האחרונים של המלחמה מצבת הטנקים באוגדות הייתה קרובה לתקן של גדוד מתוגבר.
13. ראיון עם אלוף (מיל') רשף.
14. בר-כוכבא, 1989. "הסיור המשוריין", עמ' 51.
15. ראיון עם רס"ן אילן אשל וראיון עם סא"ל חנני תבור, בארכיוני המחברים; הרצאת סא"ל חנני תבור, סדנה של הפורום לאזרוח תחקירי קרבות ולקחי מלחמה, תל אביב, 28 במאי 2013, בארכיוני המחברים.
16. לגדוד 87 ניתנו טנקים M-60A1 – מגח 6 – המתקדמים ביותר בצה"ל באותה התקופה, ששובצו באוגדה 143 בלבד (בגדוד הסיור ובחטיבה 600). בתקן, היו לגדס"רים 22 טנקים – לעומת 35 טנקים בתקן גדוד טנקים.
17. הטנקים חסרו מקלעים לצריחון המפקד עקב תקלה חמורה, שאותרה במקלעים החשמלייםM-85 של הטנקים מגח 6, שהוצבו בגדוד 87 ובחטיבה 600, כמעט עם הגעתם ארצה. כתוצאה מכך, הוסרו המקלעים. הטנקים של גדס"ר 87 לחמו בשבוע הראשון בלעדיהם, עד שבסיוע חוליות של חיל החימוש אלתרו כנות למקלעים מכניים, אחרי כשבוע לחימה.
18. לגדס"ר 87 חסרו משקפות למפקדי הרק"ם, שהן כמעט תנאי ללוחמת שריון, ובלעדיהן אין תצפית. הגדוד ארגן לעצמו מגבית של משקפות בתל אביב, ואחר כך הגיעו לאוגדה 143 מאות משקפות, שקנה משולם ריקליס בניו-יורק עבור האוגדה של אריאל שרון, ידידו.

בפרק הבא: הגדס"ר המפורק.

תאריך:  13/06/2014   |   עודכן:  13/06/2014
צבי אבירם, אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גדס"רים במלחמת יו"כ (3): מחסור באימונים ובציוד לחימה
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חבל על הזמן
13/06/14 11:42
 
אורי מילשטיין
13/06/14 13:25
 
תחזור לבלוג שלך
13/06/14 19:06
 
יואל קורנבלום
14/06/14 05:24
 
Gilead
15/06/14 00:24
2
משה, עורך-דין
14/06/14 14:25
 
אביתר בן-צדף
16/06/14 12:58
3
יואל קורנבלום
14/06/14 23:53
4
צבי אבירם
15/06/14 15:37
5
יואל קורנבלום
17/06/14 01:08
6
אביתר בן-צדף
20/06/14 16:15
7
שבץ חלובה
5/07/14 10:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחרי נפילת גלוברמן בדרך מירושלים (ולא פונה בעודו פצוע על-ידי שני מפקדים בכירים שנסו על נפשם) החליטו ראש המפקדה הארצית, ישראל גלילי ורמטכ"ל ארגון "ההגנה", דורי, למנות את שמעון אבידן (קוך), שמאלן קיצוני ואיש "השומר הצעיר", למפקד חטיבת הדרום. כדי למנוע משבר נוסף, השיג גלילי מבן-גוריון אישור למינויו של אבידן רק כממלא-מקום המח"ט. גזבר "ההגנה", איש "השומר הצעיר", ברוך רבינוב, נסע לקיבוץ עין-השופט ושכנע את אסיפת-החברים לשחרר את אבידן מהמשק.
06/06/2014  |  ד"ר אורי מילשטיין  |   תחקירים
את הגדס"ר הראשון בצה"ל הקים, כנראה, סא"ל אריה טפר ערב מלחמת ששת הימים באוגדה 38 של אריק שרון – על-ידי הכפפת פלס"רים חטיבתיות ומחלקות טנקים אד הוק למשימות סיור ערב קרב ההבקעה של האוגדה באום כתף. התוצאה: ארבע חטיבות האוגדה הכירו היטב את מערכי האויב, והאגד הארטילרי ידע היכן להתמקם, כדי לקצר טווחים אל היעד. במקביל, הפעיל שרון את סיירת "שקד" לפשיטה על מערכי המצרים בכונתילה.
הוועדה למינוי דיינים תתכנס היום (יום ה', 5.6.14) לראשונה בארבע השנים האחרונות לצורך התחלת דיונים במינוי חמישה דיינים לבית הדין הגדול ו-14 דיינים לבתי הדין האזוריים. מידע שהגיע לידי News1 מעלה חשדות חמורים נגד אחד מן המועמדים שעיקרו - ביצוע עבירות בנייה וניסיון להכשרתן בדיעבד תוך פעולה בניגוד עניינים.
05/06/2014  |  איציק וולף  |   תחקירים
פרק רביעי ממחקרו/ספרו של ד"ר אורי מילשטיין על "פרשת ניצנים" במלחמת העצמאות. בפרק זה דיון בוועד הפועל של ההסתדרות על מינוי מפקד חטיבת "גבעתי" שקיבוץ ניצנים נמצא במרחב אחריותה; התפטרותו של דוד בן-גוריון על-רקע סירובו לאשר את מינויו של יצחק שדה למפקד החטיבה; המחדל הראשון של "ההגנה" בפרוץ מלחמת העצמאות, בירושלים; המפקד המיועד של חטיבת "גבעתי" יהושע גלוברמן, נפצע בדרך מירושלים לתל אביב וננטש מתבוסס בדמו על-ידי שני מפקדי הגנה שברחו
30/05/2014  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
תצפית היא בסיס לפעילות האנושית.1 אנחנו מגיבים למה שקולטים חושינו, ומתנהלים בהתאם. מרשל גאורגי ז'וקוב אמר, שהצבא הרוסי אינו נלחם כשהוא סומא. "להילחם מבלי להכיר נתוני שטח ואויב משמעותו לתפקד ולרוץ בעיניים קשורות, ואנו רוצים להילחם תמיד בעיניים פקוחות".2 תצפית על האויב, על הזירה והכרת השטח הנן יסוד בכל מבצע קרבי וגם בביטחון שוטף ובסיס לתחבולה, להפתעה, לשיתוף-פעולה, ליוזמה, להתקפיות, לריכוז המאמץ, לגמישות, לחיסכון בכוח ולשרידות, שהם עקרונות חשובים במלחמה.
בניין הכוח לצליחה  /  ד"ר מיכאל ברונשטיין
הבה נתפוס גשר מצרי!  /  ד"ר מיכאל ברונשטיין
מערכת הצליחה ביום הכיפורים  /  ד"ר מיכאל ברונשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il