|   15:07:40
  חובב לויטס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

כלכלת שוק חופשי קשובה

"כלכלת שוק חופשי חייבת להיות קשובה לצרכיהם של כל שכבות האוכלוסייה" ח"כ לשעבר דורון אביטל, ד"ר בפילוסופיה, איש הייטק וכמובן מפקדה של ה"יחידה", מגשש צעדיו בחזרה לזירה הפוליטית. הצגנו לו עשר שאלות לא-פשוטות, במטרה לשמוע מהן עמדותיו בנושאים הכלכליים שעל סדר היום
18/06/2015  |   חובב לויטס   |   כתבות   |   תגובות
דורון אביטל [צילום: קובי גדעון/פלאש 90]


ראש הממשלה ואתה...
חיץ בלתי עביר [צילום: סבסטיאן שיינר/AP]

1. מה בעצם ההבדל בין האידיאולוגיה הכלכלית שבה מאמין נתניהו לבין זו שבה אתה מאמין? כולכם בעצם קפיטליסטים.

- למדנו מקריסתו של הגוש הסובייטי לקח שלפיו תכנון ריכוזי ונוקשה, המנסה להכתיב עתיד במקום לאפשר עתיד, סופו שייכשל. אבל כשהמשנה הפוליטית-כלכלית של המערב מצאה עצמה עם התמוטטות הגוש הסובייטי ללא יריב אידיאולוגי חיצוני, היא התדרדרה מהר מאוד לאקלים חברתי כולל של מרדף אישי צר אחרי מימושים פיננסיים קצרי מועד.

- בכך היא איבדה את יכולתה להוות כוח בריא עם חזון ארוך טווח המעודד יצירת ערך אמיתי שיכול לשרת את החברה כולה. מפה קצרה הדרך לסוגיה הכואבת של אי-השוויון המאמיר במערב, שהוא המקור לזעם ולמחאה בשכבות רבות של החברה המערבית.

- הבנת הניתוח הלוגי הזה - הוא המתכון להבנת ההבדל בין ההשקפה הכלכלית שבה מאמין ראש הממשלה לבין זו שבה אני מאמין.

2. תקפת בחריפות את התבטאות ראש הממשלה בנושא "הסוס הבריא והסוס החולה". מונולוג שבו הוא דימה את הסקטור הפרטי לסוס בריא המושך את כל הסקטור הציבורי על גבו. לדבריך, מדובר באידיאולוגיה קפיטליסטית קיצונית המתכחשת לכך שמשבר 2008 נבע מהתנהגות חסרת רסן של השוק הפרטי.

- דבריו של נתניהו על "הסוס הבריא" נאמרים אחרי משבר 2008 שכמעט מוטט את כלכלת ארצות הברית והמערב. התברר אז לכל כי "הסוס הבריא" של המערב חולה במחלה פיננסית אנושה; שהתערערו באופן דרמטי יחסי הכוחות בין המרכיב הפיננסי לבין המרכיב היצרני של המגזר פרטי.

- אם תרצה, הספקולנט האפיל על מייצר הערך, והתוצאה היא משבר אדיר ממדים, המחייב את הממשלות לפעול ולהתערב באופן דרמטי בפעילות המגזר הפרטי, בעיקר במגזר הפיננסי. ברגע כזה לקרוא דווקא למגזר הפרטי "הסוס הבריא", ולמגזר הציבורי, שבל נשכח, כפוף ישירות לראש הממשלה, "הסוס החולה" - נראתה לי קריאה תמוהה במיוחד של מצב העניינים.

- קריאה כזו נראית שייכת ל"מלחמות האתמול", של שנות השמונים של המאה שעברה, נגד כלכלות הגוש הסובייטי שבהן אכן אבן ריחיים ביורוקרטית, של מגזר ציבורי כבד וחולה המקשה על מגזר פרטי מצומצם ומקוצץ כנפיים - הביאה בסוף לקריסה רבתי.

- העובדה שנתניהו ממשיך לדגול באותה השקפת עולם, גם לאחר משבר 2008, יוצרת ביני לבינו חיץ בלתי עביר, על-אף שגם אני מאמין שכלכלת שוק בריאה - שהינה רגישה וערנית לצרכיהם של השכבות החלשות - תואמת את צורכי המשק הישראלי.

משבר 2008 כלקח לעתיד

כשרווח הינו אינדיקציה לערך - מי ירצה להיות מייצר ערך אמיתי, נניח בדמותה של מורה למתמטיקה בבית הספר היסודי? איזו שורת רווח רבעונית היא יכולה להציג? מורה ביסודי שהעתיד של הכישרון והידע המתמטי בטווח של שנים רבות תלוי בה, וכתוצאה מזה גם העתיד הכלכלי, נמצאת על-פי המשוואה כחסרת ערך, שכן אין שורת רווח לצד שמה, והתלמיד הפרחח שהפך ספקולנט של משכנתאות, על-פי אותה משוואה, הינו יצרן ערך מן המעלה הראשונה וגיבור תרבות

3. אז אתה בעצם קפיטליסט שנרתע מן הקפיטליזם הנוכחי. אמרת גם שאתה חרד מכך שהשחקנים המרכזיים במשק חושבים רק לטווח הקצר ומתמקדים בעשיית כסף. כולם חושבים על רווח ולא על ערך.

- כיצד אנחנו יכולים, בעידן הפיננסי החדש, לזהות מי מייצר הערך הראוי לתמיכתנו ומי לא? התשובה הפיננסית שהתקבלה הייתה כמובן "רווח", רווח פיננסי מדיד, נגיש וברור. "מה שאינו מדיד אינו קיים", נוהגים 'הנביאים' של עידן זה להצהיר חדשים לבקרים. באקלים כזה כל ספקולנט מצליח להפוך בן-לילה למייצר ערך, לגיבור של כלכלה ושל תרבות. בפועל מדובר בכשל לוגי וזו הסיבה שהיום משבר 2008 מוגדר כמשבר של ספקולנטים ובועה ספקולנטית שהתחפשו למייצרי ערך ולתקופה של יצירת ערך.

4. ואתה סבור, כמוני, שזה חמור שקובעי המדיניות לא הסיקו את המסקנות הראויות מכך.

- כמובן. מדובר במשבר נורא, שאת תוצאותיו, כמו תמיד, לא שילמו הספקולנטים אלא האזרחים מן השורה, אזרחים שהיו פעמים רבות תמימים וסונוורו ממקסם השווא של הקפיטליזם הפיננסי וההבטחה שלו לרווח.

- חשוב להבין, כשרווח הינו אינדיקציה לערך - מי ירצה להיות מייצר ערך אמיתי, נניח בדמותה של מורה למתמטיקה בבית הספר היסודי? איזו שורת רווח רבעונית היא יכולה להציג? מורה ביסודי שהעתיד של הכישרון והידע המתמטי בטווח של שנים רבות תלוי בה, וכתוצאה מזה גם העתיד הכלכלי, נמצאת על-פי המשוואה כחסרת ערך, שכן אין שורת רווח לצד שמה, והתלמיד הפרחח שהפך ספקולנט של משכנתאות, על-פי אותה משוואה, הינו יצרן ערך מן המעלה הראשונה וגיבור תרבות.

- אלא שלבסוף ארוחות החינם של להטוטני הרווח מכלות את הערך היצרני ומשבר כמו 2008 הופך לבלתי נמנע. שיעור פשוט בלוגיקה של מספרים גדולים באמת. עד כאן.

מעורבות ממשלתית וביורוקרטיה

5. נתת עדות אופי לטובת שמעון גפסו ראש עיריית נצרת עלית. מבלי להתייחס להליך המשפטי, מדובר בראש עיר שפעל רבות ובהצלחה כדי לעודד יזמים להקים מפעלי הייטק ותעשיות אחרות בעירו. עד כמה באמת חשובה בעיניך מעורבותו של ראש העירייה בעידוד הקמת תעשיה ועד כמה חשובה מעורבות הממשלה?

- שמעון גפסו הוא חבר וצנחן. דעותינו הפוליטיות אומנם שונות אבל לחמנו יחד במבצע ליטני ב-1978, והיה חשוב לי לערוב לאופיו כפי שהכרתי אותו מתקופת השירות המשותפת ושדה הקרב של לבנון.

- וכעת לשאלתך לגבי השלטון המקומי: השלטון המקומי הוא מרכיב הכרחי בבניית העוצמה הכלכלית והיזמית. זה מתחיל ברמת תשתית החינוך במישור המקומי ומסתיים בפעולות של עידוד ודחיפה של המנועים הכלכליים של המרחב המקומי. אני לא מאמין בביורוקרטיה של החלטות אלא בכוח האישיותי של מנהיגים מובילים, בכל הרמות של ההיררכיה השלטונית. ולכן, בדומה למקרה שלפנינו, ראש עיר נחוש, נבון ויצירתי, היודע גם לרתום את הכוח של הממשלה לטובת קידום חזון תעסוקתי, כלכלי וטכנולוגי של עירו, חזון התפור ליתרונות הייחודיים של העיר (מיקום, הרכב אוכלוסייה, היסטוריה מקומית) יבטיח את ההבדל שבין עיר בריאה ותוססת, עם כיוון ברור, לבין עיר המשתרכת בעצלתיים מאחור.

6. בימים אלו, בהם התעשיה המקומית מתמודדת עם קשיים רבים. מהו בעצם תפקיד המדינה בעידוד התעשיה המקומית ועד כמה היא אמורה להיות מעורבת, מוניטארית ופיסקאלית, בתהליכים מעצבים בכלכלה הישראלית?

- לממשלה חייבת להיות מדיניות כוללת אבל אסור לה לתפקד ככוח ביורוקרטי המכתיב מדיניות נוקשה ומגבילה. מה שנכון לשדה הקרב במלחמה, נכון גם לשדה הקרב הכלכלי והפוליטי, אם אין אקלים כולל המאפשר ומעודד יוזמות ניהוליות נועזות מלמטה, לא תתאפשר פריצה אמיתית קדימה.

- ריכוזיות נוקשה אינה מעודדת את הכישרונות הבריאים של חברה להביא לידי ביטוי את מלוא הפוטנציאל שלהם. על הממשלה להכווין, לעודד, לייעץ, לתמוך ולפקח על יוזמות השלטון המקומי אבל להיזהר מלהכתיב באופן נוקשה מדיניות וכך לבסוף לבלום ולעצור במקום לאפשר ולפתח יוזמות.

יוקר המחיה

בהיררכיה התאגידית צריך לא לאבד את שרשרת העסקים הקטנים יותר. בתחום הקמעונאי, לדוגמה, חשוב לטפח, לצד הרשתות הגדולות, מרחב מחיה עסקי-כלכלי לקמעונאים הקטנים, ובכך לאפשר תחרות בריאה יותר על כיסו של האזרח

7. מה בעיניך צריך להיות הכיוון הנכון של הכלכלה הישראלית? ובמילים אחרות, איך פותרים את מצוקת יוקר המחיה. מצוקה המאיימת על שלמותה של החברה הישראלית.

- לעניין יוקר המחיה: תחרות היא כמובן מפתח, אבל במשק יחסית ריכוזי כמו ישראל, בתחומים מסוימים סגור, ובכלכלה וחברה יחסית קטנים, וללא גבולות יבשתיים פתוחים, כמו אלה שבין מדינות אירופה, יכולים להתפתח מצבים שבהם כושר המיקוח של האזרח, "הקונה", מול התאגיד, או העסק, "המוכרים", הוא חלש במיוחד.

- איך לשפר את כושר המיקוח האזרחי היא לכן סוגיית מפתח. גם תחרות מובנית, נניח בין שלושה או ארבעה נותני שירות מרכזיים, כמו בעולם הסלולרי, או עולם שירותי התוכן, תהיה פחות אפקטיבית בחברה קטנה כמו שלנו, ואנו עשויים למצוא את המחירים מתייצבים בנקודת שיווי משקל של תמחור שאיננה אופטימלית לאזרח, קונה השירותים - למרות התחרות.

8. אני רוצה לספר לך על מגזר העצמאים בישראל. מגזר הסובל מקשיים רבים בשנים האחרונות. זוהי נקודה כואבת מאוד. פוליטיקאים באים והולכים, מבטיחים הבטחות וכמעט ולא נעשה מאום לטובתם.

- בהיררכיה התאגידית צריך לא לאבד את שרשרת העסקים הקטנים יותר. בתחום הקמעונאי, לדוגמה, חשוב לטפח, לצד הרשתות הגדולות, מרחב מחיה עסקי-כלכלי לקמעונאים הקטנים, ובכך לאפשר תחרות בריאה יותר על כיסו של האזרח.

- ככלל, העסקים הקטנים הם מפתח לכלכלה בריאה ואופטימיזציה תמחירנית אטרקטיבית. ערים וכרכים גדולים שבהם בעלי העסקים הקטנים והחנויות הקטנות מודרים החוצה על-ידי רשתות ענק, הופכות ערים לעשירים בלבד. לבסוף, בתהליך טבעי, הן צפויות לאבד את החיות שבאה עם אוכלוסייה צעירה ותוססת, כמו גם אוכלוסיות יותר חלשות שהכרחיות למרקם העירוני. התוצאה לבסוף תהיה סוג של דעיכה עירונית.

- עידוד העסקים הקטנים הוא לכן מפתח. לעסקים הקטנים יש כושר מיקוח חלש יותר אל מול השלטון או הרגולטור מאשר יש לתאגיד, וגם מרווח ספיגה חלש יותר של הפסדים ותמיכה בהם היא לכן הכרחית.

תעסוקה ואבטלה

כלכלה חייבת לשרת אנשים ולא ההפך, אחרת מה הטעם בה?! צעד מיידי וברור הוא להחזיר למבנה הממשלתי את הרעיון הישן של שר עבודה במשרה מלאה. זאת, משום שמירב האוכלוסייה הם אנשים עובדים שהמשכורת היא נקודת הייחוס לתכנון הכלכלי של חייהם ולאו-דווקא השקעה בנכסים מניבים כאלה ואחרים

9. עד לא מזמן היית שותף בקרן הון סיכון אוור-גרין. מה בעצם תפקידן של קרנות הון סיכון במשק הישראלי, עד כמה הן חשובות ואולי אנחנו מעריכים אותן יתר על המידה?

- קרנות הון סיכון הן רק מכשיר אחד, אמצעי מימון אחד, מסל רחב של אמצעי מימון ליוזמות טכנולוגיות. יש להן תפקיד חשוב מאוד בסל האמצעים העומדים לרשות השוק הפרטי וככלל בקידום חדשנות טכנולוגית פורצת דרך. אבל לאמצעי הזה יש גם חולשות הנובעות ממבנה לוח הזמנים למימוש פיננסי של המשקיעים בקרן ולכן זהו אמצעי שאינו מתאים לכל תחום טכנולוגי. יש להעריך את תרומתו כל פעם מחדש, מקרה-מקרה לגופו.

- משקיעים בינלאומיים מחפשים פה יותר מכל כישרון והעזה המאפיינים מאוד את הצעירים הישראלים, יחד עם סביבה יציבה ותומכת לפיתוח מיזמים חדשניים עם פוטנציאל מימוש פיננסי אטרקטיבי. אבל שים לב! הדגש על מימון פרטי בלבד של חדשנות טכנולוגית עשוי לאיים על העתיד ארוך הטווח של החדשנות. למדינה, למערכת החינוך, לאוניברסיטאות ולמערכת הביטחונית יש תפקיד חשוב ביותר בבניית יכולות תשתיתיות ארוכות טווח שישרתו חדשנות טכנולוגית.

10. אז בוא נדבר על מצוקת בני ה-40+. האבטלה חמורה יותר ממה שמתואר בסטטיסטיקות. במיוחד בקרב אנשים בני 40+. מתי יבינו שם למעלה שיש מצוקה תעסוקתית קשה ואמיתית בארץ?

- מחשבתנו הכלכלית התמקדה שנים רבות רק ביעילות תהליך הייצור ובחיסכון בהוצאות הייצור. זאת, על חשבון הרעיון של תעסוקה ומשכורת הולמת. לכן המדינה חייבת כעת להחזיר למרכז הדיון את נושא התעסוקה.

- כלכלה חייבת לשרת אנשים ולא ההפך, אחרת מה הטעם בה?! צעד מיידי וברור הוא להחזיר למבנה הממשלתי את הרעיון הישן של שר עבודה במשרה מלאה. זאת, משום שמירב האוכלוסייה הם אנשים עובדים שהמשכורת היא נקודת הייחוס לתכנון הכלכלי של חייהם ולאו-דווקא השקעה בנכסים מניבים כאלה ואחרים.

- איך מחזירים את מרכז הכובד לתעסוקה ולמייצרי הערך של החברה, איך מגנים על שכבות בעלות כוח קנייה מוחלש, איך מאפשרים למשל לשכבות מוחלשות נגישות למוצרי יסוד הכרחיים, ועדיין ממשיכים לקיים שוק בריא וערני של יוזמה חופשית עם מינימום הכרחי של התערבות מלאכותית? זהו אתגר לא-פשוט, העומד לפתחן של כל כלכלות המערב, ובטח לפתחנו, עם בעיות היסוד הייחודיות שלנו.

תאריך:  18/06/2015   |   עודכן:  18/06/2015
חובב לויטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כלכלת שוק חופשי קשובה
תגובות  [ 55 ] מוצגות   [ 55 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קפיטליסט
18/06/15 13:26
 
חובב
19/06/15 01:12
2
יוסי 123456
18/06/15 13:55
 
חובב
19/06/15 01:19
3
קפיטליסט מתון
18/06/15 15:44
 
חובב
19/06/15 01:28
4
ירדן כוכב
18/06/15 20:28
 
חובב
19/06/15 11:30
5
דיוויד
19/06/15 11:42
 
חובב
19/06/15 14:32
 
חובב
19/06/15 14:37
6
רביע מלחם
19/06/15 11:45
 
חובב
19/06/15 17:07
7
גיא קו
19/06/15 11:49
 
חובב
19/06/15 13:12
8
שלום 567
19/06/15 13:22
 
חובב
19/06/15 18:47
9
אמיר וייטמן
19/06/15 14:25
 
חובב
19/06/15 17:17
 
אריק ישראלי
20/06/15 20:24
 
חובב
20/06/15 21:48
10
גדו הבנקאי
19/06/15 14:55
 
חובב
19/06/15 17:23
11
עודד_
19/06/15 17:22
 
חובב
19/06/15 18:29
12
zeny
19/06/15 17:53
 
חובב
19/06/15 18:35
13
הרצל קרן
19/06/15 18:15
 
חובב
19/06/15 18:40
14
רבין
20/06/15 01:43
 
חובב
20/06/15 21:32
15
מיוורס
20/06/15 01:52
 
חובב
20/06/15 21:41
16
ליכודניק
20/06/15 21:50
 
חובב
20/06/15 22:40
17
רונן 1
21/06/15 08:59
 
חובב
21/06/15 23:59
18
דביר האזרח
21/06/15 09:37
 
חובב
22/06/15 00:05
19
motilevin
21/06/15 10:23
 
חובב
22/06/15 00:11
20
עופר א
21/06/15 13:46
 
חובב
22/06/15 08:26
21
שלום567
22/06/15 10:14
 
חובב
22/06/15 23:41
22
בועז אורגד
22/06/15 14:38
 
חובב
22/06/15 23:53
23
צעיר ומיואש
23/06/15 10:29
 
חובב
23/06/15 22:30
24
עדי ו
24/06/15 11:32
 
חובב
24/06/15 23:48
25
שמעון כהנאנוביץ
25/06/15 13:11
 
חובב
28/06/15 10:17
26
עצמאי מתוסכל
25/06/15 18:53
 
חובב
28/06/15 10:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבט על הנוכחות הישראלית המרשימה בסלון האווירי בפריז: הטיל של רפאל, המכ"מ של התעשיה האוירית ומערכת ראיית הלילה של אלביט מערכות וגם: האם הימנעות של צה"ל מרכישת כחול-לבן תמיד מזיקה לתעשיות המקומיות?
בראשית המאה העשרים שטפה הקידמה את אירופה והציתה במוחותיהם של מנהיגים, פילוסופים ומדענים תקוות לעולם מודרני וטוב יותר. אחד כזה היה הגרמני הרמן זורגל, מהנדס שאפתן והוגה דעות מטעם עצמו, שהציע תוכנית גרנדיוזית, רבת ממדים וחוצת יבשות להנמכת מפלס הים התיכון על-ידי הקמת סכר במצרי גיברלטר. התוכנית הייתה אמורה להוריד את מפלס הים התיכון בכ-200 מטרים ולחשוף רצועת אדמה בת 600 אלף קמ"ר שתתווסף לאדמת אירופה. בנוסף, הסכר היה אמור לייצר אנרגיה הידרו-אלקטרית שתספק את כל צרכיה של יבשת אירופה, ואף מעבר לכך. זורגל האמין שפרויקט אטלנטרופה (Atlantropa), כפי שכינה אותו, יפתור את המחלוקות בין מדינות אירופה ויביא לקץ המלחמות. הרעיון בסופו של דבר לא התקבל בציבור, בעיקר כי משמעותו הייתה נטישה של כל נמלי הים ועיירות החוף לחופי הים התיכון. מלחמות העולם ניפצו סופית את אשליית השלום העולמי, והותירו את החלומות על סכירת הים התיכון בגדר שעשוע לסופרי מדע בדיוני בלבד.
18/06/2015  |  ד"ר דניאל מדר  |   כתבות
"נכון, יש עניין גדול לעלות לארץ ישראל, אך לא נכון לעשות זאת בגלל הפיגוע שהיה כאן. תמיד יש עניין לעלות לארץ ישראל. אני קורא מכאן לכל יהודי צרפת וטולוז שיעלו לארץ ישראל בלי שום קשר לפיגוע!".
18/06/2015  |  הרב יוסף סופר/צרפת  |   כתבות
בתאי גופנו מסתובבים "זוגות מספריים" קטנטנים: אלה מכונות מולקולריות זעירות, הנעות במרבית חלקי התא ומפרקות חלבונים לא-רצויים. מדעני מכון ויצמן למדע גילו מנגנון בקרה השולט ב"מספריים" המולקולריים האלה. ממצאיהם, שפורסמו באחרונה בכתב-העת המדעי Nature Communications, עשויים לעזור בפיתוח תרופות נגד סרטן שיגרמו פחות תופעות לוואי, ולהצביע על כיוונים חדשים לחקר מחלת הפרקינסון.
17/06/2015  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
ב-1968 הגיע לישראל משלוח מיוחד: 11 פראים - מין של חמור, שנהג לשוטט בעדרים גדולים ברחבי הנגב והערבה עד לשנות ה-20 של המאה הקודמת אך נכחד בעקבות ציד. אוכלוסיות של פראים מתתי-מינים אחרים שרדו בכמה אזורים מצומצמים יחסית, ביניהם אירן, ומשם הגיעו חלק מהפראים שהגיעו לישראל - חלקם הגיעו דרך גני חיות באירופה, וחלקם נשלחו ישירות לארץ מאירן.
17/06/2015  |  ליאור ונטורה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il