|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

שיפוט מהיר / יעל הניג

"זה ממש לא קל"

למרות שהיא אינה מחזיקה לפניה אפילו נייר אחד, השופטת יעל הניג שולטת היטב בחומר ומקדמת את התיקים לכיוון של פשרה - או לפחות לתיחום קווי המחלוקת
21/06/2016  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
הניג. "על מה אתם רבים?"

ממש לא משתכנעת
הסניגור מנסה לטעון שזהו מסוג המקרים של "הדבר מדבר בעדו", אבל הניג ממש לא משתכנעת: "אתה מדבר על מעשה מגונה של עובד בתוך מעלית בקטינה. יש גבול לכמה שאפשר למתוח את 'הדבר מדבר בעדו'. יש לך כאן עניין של יצרים מיניים של מבוגר; זה לא חל על המעבידה. תסביר לי איך מעבידה צריכה לצפות שעובד שלה יבצע מעשה מגונה"

"נפלת חזרה?"
"הכנתי לכם הצעה, בואו נעבור על הפרטים האחרונים". היא מבררת כמה פרטים ופונה אל התובע, הנשען על קביים: "בוא אלי בבקשה, תיזהר במדרגות. ממה אתה מתקיים היום? מה עם הבטחת הכנסה?" - האיש במעצר בית. "לא מקבל גימלה משום מקור? ביטלו לך בגלל מעצר הבית? טוב, בואו נכתוב את זה" - מקבלת הניג את דבריו בלי הוכחה וגם מבלי שהזהירה אותו. "יש לך עבר פלילי?" - כן. "רישום פלילי או הרשעות? [הרשעות] ישנות?" - אין לו עבירות מאז שוחרר ב-2010. "ועכשיו נפלת חזרה?" - ממש לא

"כדאי לכם לבדוק"
המחלוקת היא בשאלה האם ימי השכר שקיבלה התובעת לאחר התאונה נוכו מימי המחלה, והניג אומרת שמאוד פשוט לבדוק זאת: "מאחר שאנחנו יודעים שהיא כבר פרשה, כדאי לכם לבדוק, כי אפשר לראות האם היא באמת הפסידה את פדיון ימי המחלה הללו, האם זה נוכה לה מהסכומים שקיבלה עם הפרישה או לא. נראה לי שההצעה שלי השתנתה באופן דרמטי"

השופטת: יעל הניג, בית משפט השלום בתל אביב

המועד: יום ראשון, 15.5.16, שעה 09:30

הנושא: קדם-משפט בתביעות נזיקין


הדבר הראשון שקפץ לעיני כאשר נכנסתי לאולמה של יעל הניג היה, שלפניה לא היה מונח אף תיק. איך אפשר לנהל דיונים בלי ניירת? מתברר שאפשר, ואפילו היטב. הניג התכוננה טוב מאוד לדיונים, ידעה מה היא רוצה לומר, ובשביל זה - לא צריך ניירות.

הניג הייתה בעיצומו של ניסיון להסביר לבא-כוחה של תובעת מדוע אין לו קייס. מדובר בטענה למעשה מגונה, כאשר החשוד עצמו נעלם: הוא אומנם נעצר ושוחרר בערבות, אך עבר דירה וכמובן לא טרח לעדכן את המשטרה. לכן, מנסה התובעת לזכות בפיצוי מהחברה שהעסיקה אותו - וכאמור הניג סבורה שלתביעה הזאת אין בסיס:

"תסבירו לי לפי איזה בסיס עובדתי תצליחו לחייב את המעבידה. אם יש לך עילת רשלנות - אתה צריך להראות שהיא הייתה צריכה לִצְפות [שתהיה הטרדה], ואתה צריך לתת לי בסיס קונקרטי, ואת זה לא ראיתי בכתב התביעה. אם אתה חושב על אחריות שילוחית - תשכח מזה". הסניגור מנסה לטעון שזהו מסוג המקרים של "הדבר מדבר בעדו", אבל הניג ממש לא משתכנעת: "אתה מדבר על מעשה מגונה של עובד בתוך מעלית בקטינה. יש גבול לכמה שאפשר למתוח את 'הדבר מדבר בעדו'. יש לך כאן עניין של יצרים מיניים של מבוגר; זה לא חל על המעבידה. תסביר לי איך מעבידה צריכה לצפות שעובד שלה יבצע מעשה מגונה".

"אין הרבה פסקי דין"

הניג מצטטת פסק דין שניתן בנוגע לאירוע מצער בהרבה, בו אדם נהרג בחנות ביתילי, ומזכירה שאין שם הלכה מחייב על אחריות הבעלים: "זה לא הגיע לעליון, כי זה נסגר בפשרה". ובחזרה לענייננו: "זה ממש לא קל. תביא חומר קונקרטי, לא נוסחאות. אנחנו יכולים ללכת לכל הקודקס האזרחי ולמצוא חומר קונקרטי". עורך הדין חוזר למעשה על מה שהניג אמרה, היא עושה תנועה של חוסר אונים ומנסה שוב:

"אין הרבה פסקי דין בנושאים האלה. הם בדרך כלל על עובדים שהשתוללו עם נשק, שומרים וכאלה, שלא עשו להם מבדקים פסיכיאטריים. תקראו את החומר ותתארגנו לדיון הבא. בשלב הזה אני לא רואה שום תשתית קונקרטית". היא קובעת דיון נוסף ל-7.9.16, מציינת בהחלטתה ש"תיבחנה בו שאלות האחריות לעומקן", ומסיימת: "אין לכם עילה נגדם לפי החוק למניעת הטרדה מינית, ועם כל הצניעות - אני והם [באי-כוח הנתבעת] מכירים את החוק מפגישה קודמת. אני מכירה את החוק הזה".

לצדדים בתיק הבא מבשרת הניג: "הכנתי לכם הצעה, בואו נעבור על הפרטים האחרונים". היא מבררת כמה פרטים ופונה אל התובע, הנשען על קביים: "בוא אלי בבקשה, תיזהר במדרגות. ממה אתה מתקיים היום? מה עם הבטחת הכנסה?" - האיש במעצר בית. "לא מקבל גימלה משום מקור? ביטלו לך בגלל מעצר הבית? טוב, בואו נכתוב את זה" - מקבלת הניג את דבריו בלי הוכחה וגם מבלי שהזהירה אותו. "יש לך עבר פלילי?" - כן. "רישום פלילי או הרשעות? [הרשעות] ישנות?" - אין לו עבירות מאז שוחרר ב-2010. "ועכשיו נפלת חזרה?" - ממש לא.

בא-כוחו של התובע טוען שלפני התאונה הוא עבד באופן מסודר, והניג משיבה: "ראיתי. הם גם כותבים בכתב ההגנה שהוא עובד ותיק, אפשר להשתמש בזה. עוד שאלה אחת: לאחר האירוע היה פינוי לבית חולים?" - המעביד שלח אותו הביתה. הניג קובעת קדם-משפט ל-28.9.16, וממשיכה לעבוד ללא נייר: "אני מזרימה לכם את זה [את ההצעה] לנט".

"מישהו לעשות איתו ביזנס"

בלי נייר - אבל עם בקיאות מלאה. "למה אתם לא סוגרים? על מה אתם רבים?", היא שואלת את הצדדים הבאים בתור. כל ההפרש הוא 4,000 שקל. "אז מה תעשו? אני זוכרת את הכל. מה תעשו עם 25,000 שקל?". נציגת הנתבע אומרת שלא תוכל להסכים להצעתה של הניג, אבל היא לא רואה בכך סוף פסוק: "למה? את מבינה שאם תפסידו בתביעה שלו, הסכום מול צד ג' יהיה פחות מאשר סכום הפשרה? תסבירי לי".

עורכת הדין מבקשת עוד 30 יום (למרות שברור שאין זה הדיון הראשון) והניג מכתיבה בשם הצדדים: "שמענו את הצעת בית המשפט, ולאור סכום הפשרה המוצע ועלויות ניהול ההליך, אנחנו מבקשים להגיע להסדר רציונלי שייתר את ניהול הפשרה". היא חוזרת לנציגת הנתבע: "ביחסים מול צד ג' מוצע לקנות סיכונים".

בא כוח התובעת מציג מסמך לפיו מרשתו הפסיקה לעבוד בגלל התאונה, באת-כוח הנתבע מגיבה בקול רם, והניג עושה בידה תנועה של "די, די". כעת היא מתערבת: "אני לא מצליחה להבין. אז היא קיבלה שכר? לא משנה אם היא הפסיקה לעבוד; היא קיבלה שכר?". הניג מחייכת: "אתה רוצה לקבל כסף? אז אתה צריך להראות הפסד". אלא שהנתון החדש משנה את התמונה: "זאת אומרת, שהסכום שהצעתי על בסיס שישה חודשי אובדן שכר, כבר לא רלוונטי. היא עובדת משרד החינוך? היא קיבלה שכר".

המחלוקת היא בשאלה האם ימי השכר שקיבלה התובעת לאחר התאונה נוכו מימי המחלה, והניג אומרת שמאוד פשוט לבדוק זאת: "מאחר שאנחנו יודעים שהיא כבר פרשה, כדאי לכם לבדוק, כי אפשר לראות האם היא באמת הפסידה את פדיון ימי המחלה הללו, האם זה נוכה לה מהסכומים שקיבלה עם הפרישה או לא. נראה לי שההצעה שלי השתנתה באופן דרמטי".

בא כוח התובעת חושב אחרת, אבל הניג מחייכת, עושה תנועה של "מה אני אעשה איתך" ומכתיבה: "אם התובעת קיבלה שכר, הרי שרכיב זה בהצעה אינו קיים. ככל שהתובעת תציג חישוב על ימי חופשה או ימי מחלה שנאלצה לפדות, תוכל לקבל פיצוי חילופי - ככל שתושג פשרה. הנתבעת אינה מעבידתה של התובעת, וככל שהתביעה נגדה נדחית - היא זכאית ל-25%".

הניג אומרת לבאת כוח הנתבעת: "את שוגה קונספטואלית". עורכת הדין: "אני מכירה פסיקה אחרת". הניג: "אני מכירה רק את פקודת הנזיקין. נקבע לתצהירים; זה לא שווה את הסכום". לבא כוח התובעת: "תבדוק היטב את ימי המחלה, התביעה ככל הנראה נבלעה". הניג עושה חשבון של המועד הבא, משום שבחופש הגדול אין עם מי לדבר במשרד החינוך, ושואלת: "קדם-משפט קבענו כבר?". הקלדנית עונה בשלילה, הניג קובע ל-27.9.16 ומסיימת: "במועד זה יתייצבו התובעת וגורמים מוסמכים ובעלי ידיעה על נושא התביעה מטעם הנתבעות וצד ג'. מישהו" - היא מסבירה - "שיכול להגיד 'כן, אני מסכים'. מותר לו גם להגיד 'לא', אבל מישהו שאפשר לעשות איתו ביזנס כאן".


השורה התחתונה:
ההכנה הטובה לדיונים מאפשרת להניג לנצל את קדם-המשפט לתכלית לו נועדה - לקדם פשרה או לפחות לצמצם את גדרי המחלוקת. לצד זאת, מוזר שהיא לא ידעה עד לדיון על רכיב כה מהותי בתיק השלישי, אך היא "מכפרת" על כך בקידום התיק לקראת הכרעה אפשרית בדיון הבא.

יעילות: 9.

מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  21/06/2016   |   עודכן:  21/06/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"זה ממש לא קל"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאול א.
21/06/16 14:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, מותח ביקורת (יום ב', 20.6.16) על התנהלותה הבלתי-ראויה של הפרקליטות בתביעה שהוגשה נגד המדינה בעקבות תוכנית ההינתקות.
21/06/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
התמונות המצורפות לשורות אלו צולמו אתמול (יום ה', 16.6.16) בהיכל המשפט בחיפה. זה לא תור לקבלת מידע, אלו לא אנשים המבקשים לצלם מסמכים. אלו אנשים העומדים לדין פלילי וצריכים להחליט בתוך דקות אחדות כיצד לנהוג.
17/06/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
בהחלטה נדירה מאוד, אפשר בית המשפט העליון לנאשם לחזור בו מהודאתו, משום שבית המשפט לא וידא מפיו שהוא אכן מודה באישומים נגדו.
17/06/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
יש לי רעיון: בפעם הבאה שתוגש נגדי תביעת לשון הרע, יהיה יואב יצחק רשאי לבוא לבית המשפט ולהודיע שאינו מרשה לברר את התביעה. במה אני יותר גרוע מפרקליטי המדינה? אני אזרח פרטי, הם שליחי ציבור - ואם הבוס שלהם יכול להפסיק הליכים נגדם, אז גם אני רוצה.
16/06/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
היועץ המשפטי לממשלה מנצל את כוחו ליצור פער בין עורכי הדין הפרטיים לבין הפרקליטים בשירות המדינה, בעוד הפרקליטים עצמם טוענים תמיד שהם עורכי דין ככל האחרים. כך אומר (יום ה', 16.6.16) סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, משה דרורי, הדן בערעורים משמעתיים של עורכי הדין.
16/06/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
שופטים בכירים: רפובליקת בננות  /  איתמר לוין
פרידמן: להותיר את נציבות הביקורת מאוחדת  /  איתמר לוין
פסקי דין סותרים בעליון  /  איתמר לוין
מגי קירקשטיין כמשל  /  איתמר לוין
מעצר בית לדר-רחוב  /  איתמר לוין
אתם לא מהאו"ם  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il