|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
לא פלא שהם כה מקורבים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
שישה בשישי / המוסר הרמוס

שיקולים של מוסר? הצחקתם אותם

לא כל מעשה הוא פלילי, וחיינו אמורים להיות מודרכים במידה רבה בידי שיקולים מוסריים - אך הללו נעלמו מלב הציבוריות הישראלית
30/09/2022  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משטרה במוקד   |   תגובות


בין הפלילי למוסרי
יש צורך בחשבון נפש ציבורי [צילום: אריה אברמס, פלאש 90]

קל מאוד להסתכל על החיים במשקפיים פליליים. מישהו דחף אותך בתור לאוטובוס? תקיפה! לא קיבלת עודף מדויק במכולת? גניבה! הרגשת נגיעה בישבנך? מעשה מגונה! אבל זה כמובן מופרע לחלוטין, ולא רק משום שעבירה פלילית מצריכה יסוד של כוונה ויסוד של מעשה, אלא גם ובעיקר משום שניהול כזה של חיינו יהפוך אותם בתוך 24 שעות לגיהנום בלתי נסבל.

בקצה השני נמצאת המחשבה לפיה "אם זה לא פלילי – זה בסדר", או לכל הפחות "אין עם זה בעיה". אם מישהו נסע "רק" 105 קמ"ש במקום 100 קמ"ש ולא הועמד לדין, אין שום סיבה לגנות אותו. אם מישהו העלים מס והתיק נסגר בכופר במקום בכתב אישום, אין שום סיבה לראותו כעבריין. אם מישהו בגד באשתו בצורה שיטתית, זה ודאי רק העסק שלהם. הגישה הזאת מסוכנת לא פחות מאשר הקודמת, משום שהיא עוקרת מן השורש מושג חשוב ביותר: מוסר.

הפלילי הוא העולם של השחור-לבן: מותר או אסור; יש ראיות או אין ראיות; יש כוונה או אין כוונה. אבל הרוב המכריע של חיינו מתנהלים במרחב הענק שבין השחור לבין הלבן, ואנו נדרשים לקבל מדי יום החלטות המבוססות בסופו של דבר על מוסר – מוסר קהילתי, מוסר דתי, מוסר עבודה ועוד כהנה וכהנה. הבעיה היא שהחברה הישראלית, לפחות בנושאים ציבוריים, נוטה יותר ויותר להתעלם משיקולי מוסר, ולפיכך להגיע לאותה מסקנה מעוותת לפיה אם לא נמצא פגם פלילי – הרי שאין לבוא בטענות. בעיצומם של עשרת ימי התשובה, הנה כמה דוגמאות אקטואליות המלמדות על הצורך בחשבון נפש שלנו כחברה ושל כל אחד מאיתנו כמרכיביה: כיצד איבדנו את המצפן המוסרי, או לכל הפחות את הרצון להשתמש בו.

בנימין נתניהו
אצלו ואצל תועמלניו הכל הפוך [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בואו נניח שאין בתיק 1000 שום עבירה פלילית (לדעתי יש, אבל נניח לצורך הדיון). בואו נניח שהכל היה בדיוק כפי שטוענים בנימין נתניהו וסניגוריו: מתנות שנתנו לו ולשרה נתניהו ידידיו הטובים, ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. בלי שום קשר לתפקידו כראש הממשלה, בלי שום קשר לפעולות שביצע או שיכול היה לבצע למענם. רק מתוך חברות נפש אמיתית, כפי שקיימת בין בני אדם.

אבל הסירחון המוסרי ביחסים הללו נודף למרחקים. אתה ראש הממשלה; אתה לא מבין שבמעמדך לא מקבלים מתנות, למעט סמליות ביותר? אתה לא מבין שבמעמדך אסור גם לרעייתך לקבל מתנות, ודאי לא באלפי דולרים? אתה לא מבין כמה זה מגעיל כאשר אתה חוזר (למעון הממשלתי!) מהאחוזה של מילצ'ן כאשר בתא המטען של מכוניתך (הממשלתית!) יש ארגז שמפניות ושקית ובה שאריות הארוחה? אתה לא מבין שבמעמדך אתה לא הולך לבלות ליד הבריכה של מיליונר (כאשר גם בווילה הסמוכה שלך יש בריכה)? אתה לא תופס את ההתנשאות שאתה מפגין מול מצביעיך, רבים מהם קשי-יום שאפילו בריכה עירונית לא יכולים להרשות לעצמם?

בחברה בעלת מצפן מוסרי תקין ופעיל, נתניהו היה נפסל מבחינה ציבורית לכל תפקיד ממלכתי, ודאי לראשות הממשלה, רק בגלל הזלזול המוחלט והמופגן שלו בכללי מוסר ואתיקה בסיסיים. אבל אצל נתניהו עצמו ואצל תומכיו ותועמלניו – הכל הפוך: הוא הקורבן האומלל של תפירת תיקים, של עדויות שקר, של תקשורת עוינת; הוא זה שנרדף רק משום שקיבל קצת מתנות מכמה חברים טובים. המוסר רמוס.

אריה דרעי
עבריין מס שמדבר על רעבים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

אולי אין זה מקרה, שאריה דרעי הוא אחד מנאמניו הפוליטיים העקביים ביותר של בנימין נתניהו – משום שהוא מפגין רמת מוסר (וליתר דיוק: רמת חוסר מוסר) הדומה לזו של עמיתו. כמה חוצפה צריך עבריין מס מורשע כדי להתמודד שוב בראש מפלגה משמעותית וללטוש שוב את עיניו לתפקיד בכיר בממשלה. רמת חוצפה העומדת ביחס הפוך לרמת המוסר.

נזכיר: דרעי הודה שהסתייע באחיו, שלמה דרעי, כדי להתחמק מתשלום מיסים במאות אלפי שקלים (ואולי גם במיליונים), הן בעסקת נדל"ן שביצע והן על הכנסות שקיבל כאשר היה חבר כנסת ואסור היה לו לקבל אותן. לפי ההודאות של השניים, היו אלו תרמיות מכוונות ומתוכננות היטב – מסוג המעשים שהמחוקק מטיל עליהם עונש מירבי של שבע שנות מאסר (כמו על מתן שוחד ועל עדות שקר, יותר מכפליים מאשר על מרמה והפרת אמונים). אבל האחים דרעי יצאו בקנסות בלבד ובלי קלון, באחד מהסדרי הטיעון השערורייתיים ביותר בהם נתקלתי. אריה דרעי גם התפטר מן הכנסת כחלק מן ההסדר – כאילו שהמושב שייך לו והוא יכול לסחור בו (ומיד נדבר גם על זה) – אך בלא כל מגבלה על חזרה לתפקידים בכירים, ותוך שהוא ממשיך להיות מנהיג ש"ס.

מינימום של מוסר היה גורם לו ללכת הביתה, לכל הפחות לכמה שנים. הרי עבירות מס הן מן הבזויות ביותר הקיימות, משום שמדובר בגניבה מן הכלל ובמיוחד מן החלשים שבינינו. לא דרעי; העבריין הזה אינו מכיר את המושגים של מוסר, מראית עין, בושה, חרטה. ועכשיו, בציניות תהומית, הוא מוביל קמפיין של "המפלגה החברתית היחידה" אשר נלחמת למען הרעבים. אם אתה ושכמותך, אדון דרעי, הייתם משלמים את כל המיסים כדין – היו הרבה פחות רעבים בישראל. אבל אתה גם רימית את המדינה, גם לא שילמת את המחיר, גם חזרת כאילו לא קרה כלום וגם אתה מעז לדבר על "חברתיות".


גניבת מושבים
אידיוט, רקוב או שניהם [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

הסחר-מכר שניהל אריה דרעי (וכך לפחות גם נראה יעקב ליצמן) במושביהם בכנסת, ממנה התפטרו כחלק מהסדרי הטיעון עימם, הוא הסתעפות נוספת של תופעה פסולה עליה עמדתי כאן יותר מפעם אחת: ההתייחסות של חברי הכנסת למנדטים כאילו הם רשומים על שמם. זה כמובן בולט ביותר במקרים של עריקים – אלו שנבחרו במפלגה א' ועוברים למפלגה ב', תוך שהם מעבירים אליה גם את האצבעות שלהם במליאה וגם את יחידות המימון שלהם.

כבר הסברתי שזה פסול לחלוטין מבחינה עובדתית: הבחירות בישראל הן כידוע מפלגתיות ולא אישיות, מי שמנהל את הקמפיין זו המפלגה ולא המועמד הבודד, מי שנבחר זו המפלגה ולא חבר הכנסת הבודד. לכן, לפי כל קנה מידה משפטי ומעשי, המושב שייך למפלגה ולא למי שבאופן זמני מאייש אותו. המסקנה ההגיונית המתבקשת היא, שאם חבר כנסת רוצה לפרוש מסיעתו – עליו להתפטר מן הכנסת ולהחזיר לה את המנדט השייך לה. אבל חברי הכנסת לעולם לא ימנעו זאת, כי מי יודע – אולי יום אחד הם ירצו לערוק (תמורת טובת הנאה זו או אחרת), או שלפחות סיעתם-שלהם והמחנה שלהם ייצאו נשכרים מעריקות שכאלה.

לטיעונים הללו יש להוסיף את ההיבט המוסרי. אתה הופעת בפני הציבור כנציג מפלגה מסוימת. אתה הבטחת לפעול בשמה ובמסגרתה של מפלגה מסוימת. אתה קיבלת את הגיבוי, המימון והפרסום של מפלגה מסוימת. אתה ביקשת וקיבלת את אמון הציבור כנציג מפלגה מסוימת. אתה באמת לא מבין כמה זה בלתי מוסרי לקחת את כל אלו ולהעביר אותם למפלגה אחרת, לעיתים קרובות – מפלגה מן המחנה היריב? אם אתה באמת לא מבין את זה, אזי אתה לא ראוי לשום תפקיד ציבורי – משום שאתה אידיוט, רקוב או שניהם.

ניסו שחם
מעשיו מעידים על ריקבון מוסרי עמוק [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

אפרת שחם, בתו של ניצב בדימוס ועבריין המין והמרמה ניסו שחם, יצאה השבוע בשצף קצף נגד המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט. כולם לא בסדר, חוץ מאביה שנפל קורבן לסגירת חשבונות ולרדיפות ממניעים אישיים. כן, אמרה שחם-הבת בחצי פה, מה שהוא עשה לא היה ממש מוסרי, אבל זה עניין של המשפחה ואנחנו רק יצאנו מחוזקים מהסיפור הזה.

נזכיר במה מדובר. שחם קיים יחסי מין עם שורה של שוטרות הכפופות לו ולאחר מכן קיבל החלטות הנוגעות להן. על המסד העובדתי הזה לא הייתה מחלוקת. שופט יחיד בבית משפט השלום קבע שזה לא היה פלילי; שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי ושלושה שופטים בבית המשפט העליון קבעו שזה כן היה פלילי. שחם העמיד פנים שהוא נוטל אחריות כדי שמאסרו יקוצר, אבל ממש בעומדו מחוץ לשערי הכלא שב וטען לחפותו.

שיהיה ברור: זכותו של ניסו שחם לחשוב ולטעון מה שהוא רוצה. זכותה של אפרת שחם להאמין לו ולהתייצב לצידו. אך המעשים שלו – עליהם כאמור אין חולק – מעידים על ריקבון מוסרי עמוק. ניצב במשטרת ישראל, מפקד המחוז הרגיש ביותר שלה (ירושלים), מועמד למפכ"ל, בעלה של קצינת משטרה בכירה, אב לשתי בנות – מקיים יחסי מין, כמעט בשגרה, עם שוטרות זוטרות בגילאים של בנותיו ולאחר מכן פועל כמפקדן. היחסים הללו היו בהסכמה, וזה אולי המרכיב היחיד המונע מהם להיות בדרגת הסירחון החמורה ביותר. על זה לבד הוא היה חייב לעוף בטיל מהמשטרה, על זה לבד היה מצופה שהוא יסתום את פיו ויבקש מבני משפחתו לשתוק גם הם. אבל לא – שחם בטוח שהוא זך וטהור, ואין פלא שגם בתו סבורה כך.

עומר אצילי, דור מיכה
אצילי. כלי לסיפוק תאוותיו [צילום: עומר בן-חקון, פלאש 90]

הנה הפתעה לטובה: הפגנה של שיקול מוסרי דווקא באחד המקומות הכי פחות צפויים – יציעי אצטדיון בלומפילד. עומר אצילי עלה על כר הדשא כמחליף בשבוע שעבר, בנצחונה של נבחרת ישראל על נבחרת אלבניה, וספג שריקות בוז עזות בכל פעם בה נגע בכדור. היו גם שעודדו אותו, אבל הדיווחים העיתונאיים מן המשחק הדגישו את התגובה השלילית של אלפים מבין הצופים.

אצילי וחברו דור מיכה הודו שבשנת 2020 קיימו יחסי מין עם קטינות, אך התיק נגדם נסגר מחוסר אשמה לאחר שהוכח שהשתיים אמרו להם שהן בנות 17.5 – כך שלא הייתה כאן עבירה פלילית מצידם. הבעלים של מכבי תל אביב, מיץ' גולדהאר, החליט מיד שאין לשניים מקום בקבוצה וזרק אותם ממנה. הם יצאו לשנת גלות בקפריסין ואחריה חזרו לשתי קבוצות צמרת – אצילי למכבי חיפה, מיכה להפועל באר שבע.

הנכונות של יעקב שחר ואלונה ברקת לקלוט את השניים ספגה ביקורת ציבורית עזה, אבל יש לזכור שמדובר בעסקים פרטיים. לא כך נבחרת ישראל, וזימונו של אצילי אליה עורר כעס רב. ככלות הכל, מדובר בייצוגה של המדינה בידי מי שהתייחס לנערות – ונניח שהוא חשב שהן באמת בנות 17.5 – ככלי גרידא לסיפוק תאוותיו. אגב, אצילי כבר היה נשוי באותה עת ומיכה היה במערכת יחסים זוגית – מה שלא ממש הפריע להם, ורק מוסיף לחוסר המוסר שהפגינו. היה מעודד לראות שהמוסר עוד ממלא תפקיד כלשהו אצלנו, גם אם הוא נדחק מלב הזירה הציבורית אל שוליה.

תאריך:  30/09/2022   |   עודכן:  30/09/2022
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיקולים של מוסר? הצחקתם אותם
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יצחק הורניק
30/09/22 08:34
2
עובד 1
30/09/22 11:03
 
באום
30/09/22 17:58
3
טירה
30/09/22 12:20
4
אג
30/09/22 14:25
5
טירה
30/09/22 15:06
6
באום
30/09/22 15:49
7
אזרחית
1/10/22 00:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
נמשכים (יום ד', 21.9.22) הגינויים לדבריו של מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי על חסימת הרשתות החברתיות בזמני חרום ביטחוניים. בעקבות כך, ביקש רב-ניצב שבתאי להבהיר כי בשום שלב לא התכוון להצר את צעדיהם של אזרחי ישראל, אלא "מדובר בצעד נקודתי וזמני בהחלט שיתאפשר ברשות ובסמכות אשר נועד להגן על חייהם של האזרחים ועל הדמוקרטיה הישראלית בעת חרום לאומית המסכנת את ביטחון המדינה".
21/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
השוטר לשעבר כנג' מרעי ירצה עשרה חודשי מאסר בשל מעשה מגונה בצעירה שאישה לתחנה להגיש תלונה ובשל שיבוש מהלכי משפט בעקבות זאת. כך קבע (14.9.22) שופט בית משפט השלום בירושלים, מוחמד חאג'-יחיא.
19/09/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין מגן דוד אדום למשטרה יוצא לדרך. במסגרת הנגשת שירותי משטרה לאזרח, משטרת ישראל בשיתוף עם מד"א החלה להפעיל ממשק מחשובי אחוד ומתקדם בין מוקדי החרום 100 ו-101. מדובר ביוזמה של אגף המבצעים במשטרת ישראל, במסגרתה, מהיום (ב', 12.09.22), עלה ממשק מחשובי להעברת אירועים המתקבלים בשני הגופים.
12/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
עצורים נאלצים לישון בחודשים האחרונים על הרצפה בתחנות משטרה, "בתנאי צפיפות מחפירים, ללא גישה רציפה לשירותים, ללא מקלחת וללא טיפול רפואי". מדובר בתנאים בלתי אנושיים ובהפרה של הוראות החוק. כך טוענת (8.9.22) האגודה לזכויות האזרח בעתירה לבג"ץ.
08/09/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
בשנת 2015 החליטה הממשלה להקצות קרקעות בסבסוד ממשלתי ניכר לשוטרים צעירים בשכונת רמות בירושלים. המטרה הייתה לעודד שוטרים לגור במחוז ירושלים, הידוע בתור המחוז הקשה ביותר מבחינת תנאי שירות והסיכון הכרוך בו.
06/09/2022  |  משה סעדה  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משפט נתניהו  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי  
חשבוניות פיקטיביות ב-200 מיליון שקל בתחום הדלק  /  מירב ארד
רק 19% מתיקי המשטרה הובילו לאישום  /  איתמר לוין
27 חודשי מאסר לשוטר על שוחד מבעלי בתי בושת  /  איתמר לוין
מסע ציד נגד ראש צוות במח"ש  /  משה סעדה
המחלקה לחסינות בכירים  /  משה סעדה
קצין ללא מורא  /  משה סעדה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il