|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
נתנז. העשרה ל-60% [צילום: לווין לנצט]

אירן מסלימה והמערב עדיין אינו מגיב

מאיצה את תוכנית הגרעין, תומכת ברוסיה, מדכאת באלימות את המחאה – ובונה על כך שהעולם לא יגיב ישראל צריכה להתכונן לפעולה
10/12/2022  |   סימה שיין, אלדד שביט   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות

נוכח הקיפאון המתמשך בשיחות הגרעין ממשיכה אירן לקדם את תוכנית הגרעין שלה, לצד המשך הסיוע הצבאי לרוסיה במלחמתה באוקראינה. בתגובה להחלטה נוספת מנובמבר של פורום הנגידים של סבא"א לדרוש מאירן לשתף פעולה עם הסוכנות ולספק מענה לסוגיות הפתוחות ביניהן, החליטה אירן לנקוט שורת צעדים מסלימים.

בין השאר, אירן הודיעה על תחילתה לראשונה של העשרת אורניום ל-60% באתר התת-קרעי פורדו. זאת, במקביל להחלטה על החלפתן באתר זה של הצנטריפוגות מדגם ישן (1-IR) לצנטריפוגות מתקדמות מדגם 6-IR, שיכולות להעשיר במהירות רבה יותר ובכמויות גדולות יותר. בכך אירן למעשה מרחיבה לא רק את כמויות החומר המועשר לרמה גבוהה שתצבור, אלא גם מפזרת את ההעשרה בין שני אתרי העשרה, נתנז ופורדו.

באתר המרכזי נתנז נמשכת החלפת צנטריפוגות ישנות במתקדמות, לצד הוספתן של מתקדמות לאלה הקיימות. הרחבת מערך ההעשרה מקדמת את אירן לצבירה של כמות חומר מועשר גדולה, שאותה תוכל, אם תחליט, להעשיר תוך זמן קצר ביותר לרמה צבאית עבור מספר מתקנים גרעיניים. כל זאת, לצד למעלה משנתיים של צמצום הפיקוח לאחר הפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין וההחלטה האירנית לסגת מציות לפרוטוקול הנוסף של סבא"א.

המשמעות, כהגדרתו של רפאל גרוסי, מנכ"ל הסוכנות: חוסר יכולת להבטיח שאין הסטה של חומרים, אי-ידיעה לגבי כמויות המים הכבדים, והעדר מידע לגבי ייצור צנטריפוגות מתקדמות. גרוסי קבע גם, כי תוכנית הגרעין האירנית מתקדמת הן בשאיפותיה והן ביכולותיה. שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, הזהיר, כי אירן נמצאת במסלול של הסלמה גרעינית. גם שליח הממשל האמריקני למו"מ עם אירן, רוב מאלי, הודה, כי אירן נמצאת במרחק של שבועות ספורים מהיכולת להשיג כמות מספקת של חומר בקיע לפצצה.

אירן מצריכה תשומת לב
מימדים מצומצמים, אך אתגר קשה למשטר [צילום: AP]

בזירה הבינלאומית התייצבה אירן לצידה של רוסיה במלחמה באוקראינה, אף שהיא ממשיכה להצהיר על ניטרליות, באמצעות אספקת כטב"מים מסוגים שונים, שכבר הסבו נזקים רבים לתשתיות באוקראינה. כמו-כן נודע על כוונה לבנות מפעל לייצור כטב"מים על אדמת רוסיה. על הפרק, ככל הנראה, גם אספקתם לרוסיה של טילים לטווחים שונים. במהלכיה אלה קיבעה אירן את מעמדה בציר האנטי-מערבי, תוך שהיא מחזקת את קשריה עם הציר המזרחי של רוסיה וסין. במפגש שרי החוץ של נאט"ו שנערך לאחרונה ברומניה, קרא מזכ"ל הארגון, ינס סטולטנברג, לאירן להימנע מאספקתם של אמצעי לחימה מכול סוג לרוסיה ולראשונה הגדיר את אירן כ"בעיה".

ברקע לכל אלה מתקיימת באירן זה קרוב לשלושה חודשים מחאה נגד המשטר, שפרצה בעקבות הריגתה של מאסה אמיני, הנערה הכורדית שהחיג'אב שלראשה לא הניח את דעתם של משמרות המוסר. המחאה השונה מקודמותיה ויוצאת הדופן באופיה, מכוונת ישירות נגד המשטר וקוראת תיגר נגד השיטה הפוליטית הקיימת. למרות מגבלותיה - המחאה נעדרת הנהגה, חסרה הצטרפותם של מגזרים רבים וממדיה עדיין מצומצמים – היא מציבה אתגר קשה למשטר, שאינו יכול לקבל את דרישות המפגינים, אולם גם אינו מצליח לבלום את ההפגנות, למרות מאות ההרוגים ואלפי העצורים.

התפתחויות אלה מציבות את הממשל האמריקני ואת בעלות בריתו באירופה בפני צומת באשר להמשך המדיניות מול אירן. לראשונה מזה שנים, שבמהלכן הוענקה העדיפות לטיפול בסוגיית הגרעין על פני סוגיות אחרות הקשורות באירן, הם נאלצים לגבש מדיניות גם מול הסיוע האירני לרוסיה ומול דיכוי אלים על-ידי המשטר של המחאות נגדו. גם אם בראייתם הפתרון הדיפלומטי לסוגיית הגרעין הוא עדין בעדיפות, הרי שהתנהלות אירן ביתר הגזרות תקשה מאוד להתקדם בכיוון זה. בנסיבות הללו, כל הצדדים ובראשם וושינגטון מפנימים את העדר הסיכוי להמשך הדיאלוג עם המשטר האירני. לפיכך גם הסיכוי לחזרה להסכם הגרעין בעת הנוכחית הוא קלוש ביותר, אף שהצדדים לא ממהרים להכריז על "מות התהליך".

ארה"ב מצידה אומנם מוטרדת וממוקדת בהתנהלות מול שורה ארוכה של אתגרים, ובראש ובראשונה התחרות עם סין והסיוע לאוקראינה במלחמתה מול רוסיה, לצד שורת אתגרים פנימיים, כלכליים וחברתיים. אך הממשל מכיר בכך שגם ההתפתחויות מול אירן מחייבות הפניית קשב ובכלל זה גיבוש אסטרטגיה מעודכנת להתמודדות עימה. זו תתבסס ככל הנראה על רכיבי הרתעה והכלה, שסביר שיושפעו גם מההערכה, כי למרות ההתקדמות בהעשרה אין עדויות שאירן חידשה את פעילות קבוצת הנשק, כך שעדיין ניתן למצות את הכליים המסורתיים - לחצים מדיניים וכלכליים, כולל הרחבת הסנקציות הקשורות בנושא זכויות אדם.

עם זאת, סביר שהמציאות תחייב את הממשל להגביר שימוש בהתבטאויות נוסח "אופציות נוספות" ו"כל האופציות על השולחן". בשלב זה נראה, כי מדובר בעיקר באיומים ללא כוונות אופרטיביות, בוודאי כל עוד מוערך, כי אין באירן תוכנית נשק פעילה. סביר, כי הממשל שוקל בימים אלה את אופי ההתמודדות עם האפשרות שאירן תעשיר ל-90%: האם יזום ויציג מבעוד מועד מחיר לצעד כזה, או שמא ימתין למהלך האירני קונקרטי בכיוון זה?

ישראל זקוקה לשקט מול ארה"ב
חמנאי רוצה להיזכר לצד חומייני [צילום: AP]

אירן מצידה ממשיכה בקו שנועד להעביר מסר ברור לפיו אינה מורתעת ונוקטת צעדים אגרסיביים ומתריסים. ביניהם: מעבר לקידום חלקים רגישים בתוכנית הגרעין; מותקפים גורמים כורדים בצפון עירק; שוגר כטב"מ במפרץ עומן על אוניית סוחר בבעלות ישראלית חלקית; עיתונאים בלונדון, המואשמים על ידה כמלבים את המחאה הפנימית, אוימו וכנראה קודם פיגוע נגדם. כן הועברו איומים לסעודיה, המממנת ערוץ חדשות לונדוני זה, ורק צעדים צבאיים מרתיעים מצד ארה"ב מנעו כנראה פיגוע נגדה.

המציאות, שבמסגרתה אירן היא היוזמת מבלי שמולה מתייצבת תגובה נחושה מצד ארה"ב ובעלות בריתה, משקפת תחושת ביטחון גוברת בטהרן. זו נשענת בין השאר על ההערכה, כי סדר היום של ארה"ב (ואירופה) מתמקד במלחמה באוקראינה לצד העימות המרכזי מול סין, וכי סוגיית אירן אינה במקום גבוה ברשימה. המנהיג העליון, עלי חמנאי, הבהיר בימים האחרונים שוב, כי אין טעם במו"מ עם וושינגטון. נראה, כי טהרן מעריכה שביכולתה להמשיך במדיניותה בכל התחומים, ללא חשש לפגיעה כלשהי ותוך הישענות על הידוק האינטרסים המשותפים עם מוסקבה.

השאלה המרכזית בעת הזו, בהקשר לתוכנית הגרעין, היא האם נפלה בטהרן ההחלטה להתקדם, תוך בחינה מתמדת של התגובות לצעדיה, לעבר נשק גרעיני, והאם אירן מכשירה למעשה את הקרקע לקראת מועד כלשהו בעתיד, מותנה בנסיבות הבינלאומיות ואחרות, לבצע את הצעדים הנדרשים להכרזתה כמדינה גרעינית. שאלה זו מקבלת יתר תוקף לאור התבטאויות אירניות מהשנה האחרונה, לפיהן ביכולתה להגיע לנשק גרעיני, אך ההחלטה המדינית היא לא לעשות זאת.

לכך יש להוסיף את תחושת הביטחון הגוברת בטהרן נוכח ההתרסות שאינן זוכות לתגובה הולמת, כמו גם הפיתוי "לפרוץ" לנשק ככל שהתוכנית מתקדמת. יש לקחת בחשבון גם את האפשרות שחמנאי ירצה להשאיר את חותמו כמי שהבטיח את שרידותו של המשטר, לצידו של מכונן הרפובליקה האיסלאמית, רוחאללה חומייני.

מבחינתה של ישראל, גם אם ההערכה המערבית נכונה ואירן רחוקה מנקודת ההחלטה להתקדם לעבר ייצור נשק גרעיני, חיוני ביותר לייצר כבר עתה הרתעה מספקת שתקשה על אירן לנקוט צעדים נוספים לקידום מערך ההעשרה ורמות העשרה, ובוודאי להחליט על תוכנית נשק. ייתכן כי התנהלותה המתריסה של אירן והמחאה בשטחה יקלו במידה מסוימת על ישראל לגייס את הממשל האמריקני והקהילה הבינלאומית לפעולה בהתאם.

לשם כך מומלץ, כי ממשלתה החדשה של ישראל תקפיד להבטיח אווירת יחסים נקייה מרעשים, בדגש על הזירה הפלשתינית, על-מנת לאפשר שיח דיסקרטי וענייני עם וושינגטון, שיידרש כדי לתאם עימה את הצעדים המתבקשים. מהלכים שונים, דוגמת התרגילים האוויריים המשותפים עם סנטקו"ם, אומנם מוצגים כקשורים לאופציה צבאית עתידית, אולם הם אינם נתפסים בטהרן כאיום ממשי וקונקרטי. חשוב שישראל תפעל לשכנע את ארה"ב בצורך לייצר מהלכים "מחוץ לקופסא", שגם בלי הכרזה על קווים אדומים יחזקו את ההרתעה מול טהרן ויערערו את ביטחונה של אירן באשר למחיר האפשרי שיושת עליה, אם תמשיך לקדם את תוכנית הגרעין.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  10/12/2022   |   עודכן:  10/12/2022
סימה שיין, אלדד שביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן מסלימה והמערב עדיין אינו מגיב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
ישראל קיבלה הודעה בלתי רשמית כי ארצות הברית ואירופה אינן רואות עוד את עצמן במשא-ומתן לחידוש הסכם הגרעין עם אירן. לא כי אינן מעוניינות אלא מפני שהאיאתולות התקרבו לרוסיה. טהרן מסייעת לפולש ולדימיר פוטין להילחם באוקראינה.
07/12/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בראיון פומבי התבטא ראש אמ"ן אהרון חליוה כי אירן החליטה להתקדם במיזם הגרעין שלה, ואולי היא בדרך לארבע פצצות. לפי חליוה1 העולם קרוב למצב, שההסכם האמריקני-אירני הופך לבלתי רלוונטי.
28/11/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
יותר מחודשיים ימים נמשך גל ההפגנות באירן המכונה "מחאת החיג'אב" שפרץ בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהאסא אמיני בידי "משטרת המוסר" האירנית על-רקע הטענה כי לא חבשה נכון את החיג'אב באופן שיכסה את כל שערות ראשה. על-פי ארגוני זכויות אדם שונים, עד כה נהרגו בהפגנות יותר מ-400 מפגינים ועוד כ-15 אלף אחרים נעצרו, בסך-הכל השתתפו בהפגנות האלה עד היום יותר מ-200 אלף איש.
בימים האחרונים הודיעה אירן למפקחים הבינלאומיים, כי היא מתכננת להתחיל להעשיר אורניום לרמה הקרובה לדרוש ליצירת פצצה גרעינית, וכי היא מרחיבה משמעותית את ייצור הדלק הגרעיני במתקן שעל-פי הדיווחים הותקף שוב בידי ישראל וארה"ב. במקביל, שירותי הביטחון של אירן כלאו או הרגו מפגינים מתנגדי משטרה; היא סיפקה לרוסיה כטב"מים למלחמתה באוקראינה; מנהלת מו"מ על ייצור הכטב"מים ברוסיה; והיא שוב תקפה את האזור הכורדי בעירק.
27/11/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ישראל מגבירה את המלחמה בנוכחות הצבאית האירנית בסוריה, לא רק באמצעות הפצצות אוויריות על יעדים אירניים אלא גם במלחמה חשאית נגד בכירים ב"משמרות המהפכה" האירניים העוסקים בהברחת אמצעי לחימה מתקדמים לארגון חיזבאללה בלבנון. כך על-פי מקורות זרים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il