|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קליין. החשבונית פורסמה [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

בג"ץ: לא תיחקר הדלפה בתיק נתניהו

דחה את עתירת נתניהו להורות למיארה לחקור את הדלפת פרשת התכשיט שרכש מילצ'ן לשרה נתניהו כבוב: לא מקרה קיצוני המצדיק התערבות בהחלטת היועצת
17/07/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט נתניהו   |   תגובות

שופט בית המשפט העליון, חאלד כבוב, דחה (17.7.23) את עתירתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אשר ביקש להורות ליועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, לפתוח בחקירה פלילית לאיתור מי שהדליפו מידע על השלמת חקירה בעניינו בתיק 1000 (תיק המתנות).

באוקטובר 2021 פנתה הדס קליין, העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר ועדת מפתח בתיק 1000, אל המשטרה ומסרה מידע על רכישת תכשיט לשרה נתניהו במימונו של מילצ'ן. לאחר השלמת חקירה בנושא החליט היועץ המשפטי דאז, אביחי מנדלבליט, לגנוז נושא זה ולא לצרף אותו לכתב האישום שכבר היה מצוי בעיצומו של שלב ההוכחות. ב-15.11.21 שלחה הפרקליטות להגנה את חומרי החקירה בנושא, אך זו סירבה לקבל אותם. באותו ערב חשפה אילנה דיין בתוכנית "עובדה" בערוץ 12 את הפרטים שנחקרו בעקבות הודעתה של קליין, כולל הקבלה על רכשית התכשיט.

בדיון למחרת בבית המשפט המחוזי בירושלים, התרעמה ההגנה על ההדלפה של החומר שהיה רק ברשות המשטרה והפרקליטות. השופטים קבעו, כי "לא ניתן לעבור על כך לסדר היום, מקום בו הודלפו חומרי חקירה ערב הדיון", תוך הבעת ציפייה שרשויות החקירה יפעלו לבירור העניין ויעשו כל שנדרש למנוע הדלפות בעתיד. באותו יום ביקשו פרקליטיו של נתניהו ממנדלבליט לפתוח בחקירה לגילוי המדליפים.

הבדיקה בפרקליטות נמשכה חודשים רבים, וביוני 2022 ביקש נתניהו מבג"ץ להורות למנדלבליט לפתוח בחקירה ולמנוע הדלפות עתידיות. המדינה ביקשה וקיבלה שבע ארכות למסירת תגובתה, ורק בינואר השנה - שבוע לפני הדיון - הודיעה מיארה שלאחר בדיקה ממצה החליטה שלא לפתוח בחקירה פלילית וכי בכוונתה למנוע הדלפות שאותן כינתה "תופעה מדאיגה". היא הסבירה, כי ספק אם ההדלפה הייתה עבירה (שכן לא רק עובדי ציבור נחשפו לחומר), מדובר בעשרות בני אדם שנחשפו למידע ויש להביא בחשבון את חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת.
בג"ץ 3823/22, בנימין נתניהו נ' היועצת המשפטית לממשלה / פס"ד
דחיית עתירה לפתיחת חקירה על הדלפה בתיק 1000

עוצמת הפגיעה היא ממשית
מיארה. שני אדנים [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

בג"ץ אפשר לנתניהו להגיש עתירה מתוקנת, והוא כאמור ביקש להורות למיארה לשנות את החלטתה. בדחותו את העתירה מזכיר כבוב את מדיניותו בת עשרות השנים של בג"ץ, אשר מתערב בהחלטות בנוגע לחקירות פליליות רק במקרים קיצוניים, בשל כיבוד מוסד היועץ המשפטי ואי המרת שיקול דעתו בזה של השופטים. גם במקרה הנוכחי, קובע כבוב, אין מקום להתערבות שכזאת.

החלטתה של מיארה, מסביר כבוב, מבוססת על שני אדנים: עוצמת הפגיעה באינטרסים חיוניים ותוחלת החקירה. הוא דוחה את עמדתה, לפיה ההדלפה לא גרמה פגיעה המצדיקה שימוש בכלי הפלילי, ומזכיר שבג"ץ כבר מתח ביקורת חריפה על תופעה זו. "הנזק שנגרם כתוצאה מתופעת ההדלפות מחדרי החקירות אינו מסתכם בנזק 'התוצאתי' שנגרם לחשוד או לנאשם במקרה הקונקרטי, כי אם בנזק שהדבר גורם לאמון הציבור ברשויות האכיפה, ולתפיסה של האזרחים את הרשויות הללו, ככאלו שפועלות על בסיס שיקולים ענייניים בלבד", אומר כבוב.

לדברי כבוב, "הדלפה של מידע מתוך הליך פלילי, בפרט של איש ציבור, לא כל שכן של מי שכיהן ומכהן כראש הממשלה, כרוכה, מעצם טיבה וטבעה, בפגיעה שאין להתעלם ממנה בשורה של אינטרסים, אך בראש ובראשונה – באמון הציבור, שאין צורך להכביר במילים על אודות חשיבותו. לנזקים מסוג זה נתכוון בית המשפט בשורה של פסקי דין שבהם שב ושנה כי מדובר ברעה חולה ובנגע רע שאותו יש לבער".

אם עוצמת הפגיעה הייתה הנימוק היחיד, ממשיך כבוב, ייתכן שהיה מקום להתערב בהחלטתה של מיארה. אולם, היא גם טענה שהסיכוי למצוא את המדליף נמוך מאוד ולכן אין טעם בחקירה. כאמור, ההתערבות בשיקול דעת מקצועי שכזה תהיה נדירה מאוד, וכאשר ההחלטה התקבלה על דעת הגורמים הבכירים ביותר ברשויות האכיפה - כמו במקרה הנוכחי - היא שמורה למקרים חריגים שבחריגים. מדובר בהחלטה המצריכה ידע מקצועי רב-תחומי ואשר גם נוגעת לשאלת החיסיון העיתונאי.

ביקורת על משיכת הזמן
כבוב. הודאה בכישלון? [אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

"גם אם אניח לטובת העותר, כי ההדלפה של החשבונית מקורה בגורמי
אכיפת החוק – טענה שיש בה היגיון רב, הן בשים לב לכתב היד שנמצא על גבי העתק החשבונית שפורסם באמצעי התקשורת, הן לנוכח התזמון שבו פורסמו הדברים, שעות ספורות לאחר שהתביעה הודיעה לבית המשפט על סיום החקירה – הניסיון להיאחז בנתון כמותני דוגמת מספר עובדי הציבור שניתן לחשוד בהם, אין בו כל ממש כשלעצמו. שכן, היקף הקבוצה הרלוונטית הוא אך נתון אחד, שנבחן ומשוקלל יחד עם נתונים רבים אחרים, והוא לא מנותק מהקשרם של דברים. כפי שהסבירה היועצת בהחלטתה, קיימים מכשולים וחסמים רבים בדרך לאיתור המדליף האלמוני, והסיכוי לאתרו במסגרת חקירה
פלילית, אינו נחזה להיות גבוה", אומר כבוב.

כבוב מותח ביקורת על משיכת הזמן מצידן של הפרקליטות ומיארה. הוא מזכיר, כי ההחלטה התקבלה 14 חודשים לאחר פנייתו של נתניהו, "ולא מן הנמנע כי פעולה מהירה, בזמן אמת, הייתה יכולה להקל על איתור הגורם שהדליף את המידע האסור בגילוי. חזקה על הנוגעים בדבר, ובפרט הגורם המקצועי שגויס לשם גיבוש המלצות לפתרון צופה פני עתיד, שיתנו דעתם לדברים אלו". כאמור, גם התגובה לעתירה לקתה בסחבת קשה, תוך שהמדינה אינה עומדת בצורה שיטתית במועדים שהוקצבו לה.

לבסוף אומר כבוב: "תחילה תהיתי האם אין בדחיית העתירה דנן משום הודאה בכישלון הטיפול בתופעה של הדלפות מחדרי חקירות. כאמור, מדובר בתופעה נפסדת, אשר פוגעת לא רק בזכותו של חשוד או נאשם להליך הוגן, אלא גם באינטרס הציבורי שבניהול חקירה כהלכה, ובאמון הציבור ברשויות אכיפת החוק. המחירים הנלווים לתופעה – כבדים; והניזוקים הם הציבור בכללותו ואף מערכת אכיפת החוק עצמה".

אולם, ממשיך כבוב, "כניסה בנעלי גורמי אכיפת החוק, ובפרט בנעלי העומדת בראש מערכת אכיפת החוק, בהחלטה הכרוכה בהערכה מקצועית של הראיות הקיימות ואמצעי החקירה הרלוונטיים העומדים לרשות גורמי החקירה, היא בבחינת פתיחת שעריו של בית המשפט הגבוה
לצדק ל'תיקון עולם' ששכרו יוצא בהפסדו. פתיחה בחקירה מקום שבו כל גורמי המקצוע סבורים כי תוחלתה נמוכה, לא תביא מזור". הוא מביע תקווה שהצעדים עליהם מסרה מיארה למניעת הדלפות דומות, ישימו קץ לתופעה נפסדת זו (כלשונו).

ויכוח על עילת הסבירות
ברק-ארז. כלי חשוב [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

השופט נעם סולברג מוסיף, כי ייתכן שאילו הוא היה במקומה של מיארה - היה מורה על חקירה; אולם בג"ץ אינו נכנס בנעליה. הוא גם יוצא נגד זהירות-יתר בטיפול בהדלפות, אותה הוא מוצא בתגובתה של מיארה, שכן הדבר עלול להביא להימנעות מחקירתן. "ממקורותינו למדנו שלעיתים 'זריז עדיף מזהיר', אותו זריז שיודע, ולוּ במידה מסוימת, לראות את הנולד, להתקין עצמו בפרוזדור, כדי שעד מהרה ייכנס לטרקלין", הוא מוסיף.

השופטת דפנה ברק-ארז מנצלת את ההזדמנות כדי לעסוק בעילת הסבירות. לדבריה, "ללא עילת הסבירות הכללית כחלק בלתי נפרד מעילות הביקורת של המשפט המינהלי, לא הייתה תקומה לעתירה זו ולעתירות דומות לה". היא מדגישה, כי השימוש בה נעשה רק במקרה של חוסר סבירות קיצוני כפי שהוגדר פעמים רבות בפסיקה, ומוסיפה:

"עילת הסבירות משקפת את החובה המוטלת על כל רשות מינהלית
לקבל את החלטתה לאחר שבחנה את כלל השיקולים הרלוונטיים ונתנה להם משקל הולם. כידוע, אסור לרשות המינהלית לשקול שיקולים זרים, שיקולים שאינם ממין העניין. אולם, לצד החובה שלא לשקול שיקולים זרים, עומדת חובה, לא פחות חשובה, והיא החובה לבחון באופן סדור את כלל השיקולים הנוגעים בדבר ולתת להם ביטוי ראוי,
בהתאם למאפייני העניין ולנסיבותיו.

"...לעיתים עילת הסבירות משמשת כלי חשוב לביקורת גם על החלטות פגומות שבהן נפלו שיקולים זרים, באותם מקרים שבהם קיימים מחסומים ראייתיים שונים המטילים קושי על האפשרות להצביע על שיקולים אלו. כידוע, דברים שבלב הם קשים להוכחה, ואילו יתרונה של עילת הסבירות הוא בבחינת האיזון בין השיקולים שביסוד ההחלטה, מבלי להידרש לדברים שבלב ולכוונות נסתרות".

סולברג הגיב על הדברים בצטטו את דברי הנשיא בדימוס אשר גרוניס, ולפיה עילת הסבירות "בלעה לתוכה, כאדם שאינו יודע שובע, עילות פרטיקולריות שהוכרו בעבר". הוא מוסיף: "עדיין, עילה זו – בעלת חשיבות, אך לוקה בבעייתיות – אינה חזות הכל; לבטח אינה תנאי בלעדיו-איןִ לתקומתן של עתירות מסוגהּ של העתירה שלפנינו".

המדינה חויבה בתשלום הוצאות בסך 10,000 שקל. את נתניהו ייצגו עוה"ד עמית חדד ונועה מילשטיין, ואת המדינה - עוה"ד שוש שמואלי ומיטל בוכמן-שינדל.

תאריך:  17/07/2023   |   עודכן:  18/12/2023
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: לא תיחקר הדלפה בתיק נתניהו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תומך רפורמות
17/07/23 23:03
2
דוד מהשרון
19/07/23 11:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
אחרי ארבעים שנות נדודים במדבר ניצב משה בפני עם ישראל בעבר הירדן. ניכר, שמשה הֶעָיֵף מצהיר בפני עמו כי, "לֹא אוּכַל לְבַדִּי שְׁאֵת אֶתְכֶם" (דברים א' 9). משה מדגיש בהמשך נאומו טרם כניסת העם לארצו - כי היה לו קשה לשאת לבד "טָרְחֲכֶם, וּמַשַּּאֲכֶם וְרִיבְכֶם" (פר' א' פס' 12). מעתה ואילך חובה על העם הבא בשערי הארץ הנכספת להקפיד על השתתת דפוסי חיים, הנאמנים לציווי ערכי הצדק והמוסר. על העם להמשיך את פועלו של משה, שהחל בכינון מערכות שלטון המאופיינות ב-"וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק בֵּין-אִישׁ וּבֵין-אָחִיו וּבֵין גֵּרוֹ" (פר' א' פס' 16). חובה להתייחס לַגֵּר הַגָּר בארץ הזו כאל האזרח. מצער אותי, שהעובדות במציאות חיינו במדינת ישראל מצביעות על כישלון במבחן היחס שלנו כלפי הַגֵּר. לצערי, אנו עדים לעוצמת פער בין היחס לַגֵּר, כפי שעולה מהדרישה התורנית ובין כל מגזרי חיינו כאן ועכשיו.
איש התקשורת אלי ציפורי, המזוהה עם בנימין נתניהו, וניצב-משנה בדימוס אלי וייס הפועל לצידו, זומנו לשימוע (10.7.23) בחשד להטרדתה של הדס קליין. כך הודיעה פרקליטות המדינה. בחודש שעבר זומנו לשימוע דוברי נתניהו והליכוד, עופר גולן ויונתן אוריך, בחשד שהטרידו את שלמה פילבר, עד מדינה בתיק 4000.
10/07/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, חושף (יום א', 9.7.23) כי נפגש עם מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך בניסיון לשכנע אותו להוקיע את ראש הממשלה בנימין נתניהו, וללחוץ להתפטרותו בעקבות כתבי האישום נגדו.
09/07/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
לאיפה אנו הולכים עכשיו? לעילת סבירות על-פי מתווה סולברג? האם יהיה לממשלה רוב לחקיקה הזו בכנסת? האם האופוזיציה שהסכימה על-פי השמועות לשינוי הזה בבית הנשיא תחזור בה? האם שוב יתערבו טייסי חיל-האוויר באיומים על המערכת הפוליטית במטרה לאיין את חוק יסוד הצבא, המכפיף את הצבא למדינה ולא הפוך? האם בית המשפט העליון יבטל את התיקון לצמצום עילת הסבירות בנימוקים של העדר סבירות? האם סולברג, ממציא הנוסחה הגואלת יישב בדין?
לפני שבוע הביעו השופטים בפני התביעה בתיק 4000 את דעתם הסופית (אחרי מספר קריאות השכמה קודמות) כי הגיע העת לנסיגת המאשימה מהאשמת השוחד בתיק 4000. הנה הגיעה עדותו של מילצ'ן. האם היא קוברת גם את תיק 1000?
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il