|   15:07:40
  אריה גלוזמן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
התיירות האיסלאמית נמצאת בעליה ואיתה אתרי נופש העונים לדרישות ה'שריעה' [צילום: AP]

טיול כהלכה (האיסלאמית)

מאז פיגועי ה-11 בספטמבר ניכרות שתי מגמות בתיירות בעולם הערבי: העדפה לתיירות-פנים והתפתחות של תיירות דתית העומדת בדרישות ההלכה המוסלמית. 8% מהתיירות העולמית וכרבע מהתיירות הערבית עומדים בתקן השריעה
07/08/2011  |   אריה גלוזמן   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
אמנם המבקרים מרוסיה, מגרמניה ומבריטניה עדיין מהווים נתח עיקרי בתיירות בטורקיה, אך קצב הגידול בזרם התיירים הערבים הוא מהגדולים ביותר. נתונים עדכניים מצביעים על עליה של כ-60% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד

לא מזמן התבשרנו כי הישראלים חוזרים לטורקיה. מספרים מרשימים, וסותרים, נזרקו לאוויר. כך או כך, זאת לא אותה טורקיה. התיירות בעולם המוסלמי עוברת בעשור האחרון תהליך ברור של התכנסות וסגירות. בשנים האחרונות גם טורקיה הצטרפה למגמה.

כשסולק הקולוניאליזם מהמזרח התיכון, השליטים המקומיים ראו בענף התיירות תופעה זרה המנוגדת לתרבות האיזור. עם השנים השתנתה המגמה והפוטנציאל הכלכלי האדיר הגלום בענף התגלה. התייר המערבי רצה לראות את הנוף האנושי והטבעי במזרח-התיכון ותרם רבות לכלכלה המקומית. אך הייתה זו מגמה דו-כיוונית - גם הערבים התחילו ליהנות מטיולים למערב. אלא שהאידיליה נגמרה ב-2001. לא רק מגדלי התאומים קרסו באותה השנה - נוצר נתק כמעט מוחלט בקשרי התיירות בין העולם הערבי למערב. רבים ראו במזרח התיכון את מוקד הטרור ולכן חששו להגיע ותיירים בעלי חזות מזרחית התקבלו בחשדנות רבה במערב.

טורקיה בראש

התייר הערבי מאוהב בתרבות המקומית: אופרות סבון, מוסיקת פופ ואוכל כיד המלך. העבר העות'מאני של המזרח התיכון הופך את הקשר התרבותי לחזק עוד יותר

התיירות האיסלאמית החלה את צעדיה הראשונים במפרץ הפרסי, אך עם השנים מרכזה עבר לטורקיה. בין הגורמים לכך: איסלמיזציה זוחלת תחת מנהיגותו של ארדואן, מצב כלכלי משופר ולאחרונה גם חוסר יציבות בעולם הערבי.

כתבה ציורית אשר פורסמה לאחרונה ב'רויטרס' תיארה את הצפת טורקיה בתיירים ערבים. בין היתר, סופר שם על סוחרים מקומיים מאושרים הנהנים מכושר קנייתם של האורחים מהמפרץ, שעד לאחרונה ערכו את מסעי הקניות שלהם בלונדון ובפריז. מדובר באנשים שמוכנים לשלם והרבה. הם גם מהירי החלטה לעומת הקונה הטורקי הבררן.

התייר הערבי מאוהב בתרבות המקומית: אופרות סבון, מוסיקת פופ ואוכל כיד המלך. העבר העות'מאני של המזרח התיכון הופך את הקשר התרבותי לחזק עוד יותר. בזארים תוססים, ומסגדים עתיקים ברחבי המדינה הם בין מקומות הבילוי המועדפים. חתונה או ירח דבש באיסטנבול, בירת "האימפריה", נחשב לשיא האופנה בעולם הערבי היום.

אמנם, המבקרים מרוסיה, גרמניה ובריטניה עדיין מהווים נתח עיקרי בתיירות בטורקיה, אך קצב הגידול בזרם התיירים הערבים הוא מהגדולים ביותר. נתונים עדכניים מצביעים על עליה של כ-60% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לדוגמה, מספר התיירים מסעודיה ומעירק עלה בכ-80%, ומתימן בכ-90%.

ענף התיירות בטורקיה הוא המקור העיקרי להזרמת מטבע-חוץ למדינה, מה שמאפשר לה להתמודד עם הגירעון הגואה אשר תפח בשנה האחרונה ב-77%. אנליסטים מקומיים מציינים כי העליה בתיירות הערבית אזנה כמעט לחלוטין את ההפסדים אשר נגרמו למשקיעים מביטול הפרויקטים בלוב ובסוריה. בממשלת טורקיה מודעים היטב לפוטנציאל הענק הגלום בקשרי התיירות עם מדינות ערב. גם בצד השני יודעים להעריך זאת - התאגידים הטורקיים מושקעים גם בתיירות במפרץ הפרסי. כל זה הוליד הסכם לשיתוף פעולה אשר נחתם לפני מספר ימים בין ארגון התיירות הערבי לבין ממשלת טורקיה.

מספר בתי המלון האיסלאמיים בטורקיה נמצא אף הוא בעליה. כיום יש 17 כאלה. חלק לא מבוטל מעסקי התיירות הכללית מציעים גם הם שירותים איסלאמיים ברמות שונות. יש מי שלקחו את השליחות הדתית צעד נוסף קדימה. ארגון איסלאמי מקומי מציע לתיירים מחו"ל תוכנית בשם "להיות מוסלמי לחודש". משתתפי התוכנית מתפללים 5 פעמים ביום, צמים יום אחד, עוברים טקס טהרה מוסלמי, נמנעים משתיית יין ואכילת חזיר ועוד. כל זאת יחד עם טיולים רבים באתרים היסטוריים עם זיקה מובהקת לאיסלאם.

בטורקיה לא מזילים יותר מדי דמעות בשל עצירת התיירות מישראל. זה לא קשור רק לתמורות האידיאולוגיות שהחברה הטורקית עוברת בשנים האחרונות. עיון בנתוני התיירות מגלה כי אנחנו ממש לא חסרים להם. לפחות על-פי נתוני התיירות, בטורקיה מתחילים לחוש את שובה של האימפריה העות'מאנית, כשהאיסלאם עומד בגאון במרכז הבמה.

לנשים בלבד

יותר ויותר בתי מלון במדינות ערב מציעים 'ח'לאל', אוכל כשר על-פי האיסלאם, בתי תפילה ופרסום זמניהם על-ידי מואזינים, הפרדה בין המינים בבריכות, בחופים ולעיתים אף בין קומות המלון

התיירות האיסלאמית הטהורה, זו המתנהלת על-פי חוקי ה'שריעה', הפכה זה מכבר לשחקן בולט בענף. כ-8% מחבילות הנופש בעולם עומדים בדרישות ההלכה המוסלמית ואילו במזרח-התיכון השיעור הזה עומד על 35%. זה כולל כמובן גם את העולים לרגל לערב הסעודית אשר כמחציתם נופש בממלכה חודש נוסף לאחר החאג' ומספרם עולה מדי שנה.

יותר ויותר בתי מלון במדינות ערב מציעים 'ח'לאל', אוכל כשר על-פי האיסלאם, בתי תפילה ופרסום זמניהם על-ידי מואזינים, הפרדה בין המינים בבריכות, בחופים ולעיתים אף בין קומות המלון. בדובאי שיעור המלונות האלו קרוב ל-100%. במפרץ הפרסי ובמצרים ישנם בתי מלון לנשים בלבד. אליהם נלווים עסקים נוספים המיועדים רק לנשים, החל ממועדונים וכלה במרכולים. רשתות מסויימות הקימו לידן מועצות 'שריעה' המפקחות על פעילותן. סוכנויות רבות המספקות שירותי תיירות איסלאמית אף מארגנות טיסות כשרות עם הפרדה בין המינים ותכנים דתיים.

בתי מלון איסלאמיים נפתחים גם באירופה. הגדול שבהם הוא מלון 'Shaza' בז'נבה, העיר הפופולרית ביותר בקרב התיירים מהמזרח התיכון. המלון שייך לרשת בעלת שם זהה מאיחוד הנסיכויות. כיום התייר המוסלמי יכול לנפוש גם במזרח אסיה. פתרונות איסלאמיים פרוסים לפניו בכל מדינות האיזור: מהודו ועד לתאילנד.
מחד-גיסא, בתי מלון איסלאמיים הם ברוב המקרים בעלי 3 או 4 כוכבים. חלקם אף ללא חדר אוכל. מאידך-גיסא המחירים בהם גבוהים משמעותית ממחירים במלונות רגילים, ולמרות כל זאת, הביקוש הוא גבוה.

מספר חברות וארגונים איסלאמיים עוסקים בדירוג בתי המלון לפי הקריטריונים של ההלכה המוסלמית. אחד מהם הוא תאגיד בשם Crescentrating אשר הוקם לפני מספר שנים על-ידי מספר יזמים מוסלמיים מאסיה. לדירוג הגבוה, ציון 7, זכה בינתיים רק מלון אחד, 'Al Jawhara' מדובאי, שלושה מלונות סעודיים ואחד מדרום אפריקה הצליחו לקבל ציון 6.

עשירי עירך קודמים

עידוד תיירות הפנים במזרח התיכון הפך גם למדיניות הרשמית של הליגה הערבית, והנושא הוא חלק מסדר היום של כינוסיה השנתיים

השינוי גרם להתפתחות מואצת של תיירות איסלאמית. לתיירות זו שני היבטים: ביקורי מוסלמים במדינות מוסלמיות ותיירות על-פי כללי ה'שריעה' - ההלכה המוסלמית. תחילה, זרם התיירים נעצר כמעט לחלוטין, אך כבר בשנת 2002 החלה התאוששות, בעיקר בזכות תיירים ממדינות קרובות. כך למשל, מספר התיירים המבקרים בסוריה גדל אז ב-25%, רובם מממדינות המפרץ ומעירק. עליה דומה התרחשה במספר התיירים המצריים שביקרו בירדן. מגמה זו נמשכת כל העת. 4.8 מיליון תיירים ערבים ביקרו בשנת 2009 במדינות האזור.

עידוד תיירות הפנים במזרח התיכון הפך גם למדיניות הרשמית של הליגה הערבית, והנושא הוא חלק מסדר היום של כינוסיה השנתיים. מועצת שרי התיירות של הליגה אחראית על יישום החלטותיה בתחום. בשנת 2007 הוקם גם גוף סטטוטורי בשם 'ארגון התיירות הערבי'. באותה שנה הוקם גם בג'דה שבערב הסעודית הבנק הערבי לתיירות. אחת ממטרות הבנק הוא גיוס 2 מיליארד דולר לקרנות המושקעות בתיירות.

גם מדינות מוסלמיות שאינן ערביות החלו לפעול מאז 2001 באופן דומה. ה-OIC, 'ארגון הוועידה האיסלאמית' נקט בצעדים דומים לאלה של הליגה הערבית. זרם התיירים בין מדינות החברות בארגון גדל מכ-34 מיליון תיירים בשנת 1990 לכ-92 מיליון ב-2004.

בין מדינות מוסלמיות רבות הונהגו בעשור האחרון הקלות במכס ובוטלו אשרות כניסה. ערב-הסעודית הקלה בתהליך הכניסה של עולים לרגל למכה ולמדינה.

התיירות חשובה מאין כמוה לעולם המוסלמי. הענף מהווה כ-10% מהתל"ג הממוצע במדינות אלו. הירידה בהכנסות מהתיירות במצרים שלאחר ההפיכה מוטטה את המשק המקומי.

פורסם במקור: מוסף כלכלה, מקור ראשון
תאריך:  07/08/2011   |   עודכן:  07/08/2011
אריה גלוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כבר כ-12 שנה שהאופרה הישראלית מקיימת אופרות בהן משתפת ישובים מהפריפריה. הפעם באופרה סינדרלה מאת רוסיני שיתפה תושבים מטירת הכרמל שבצפון ונתיבות שבדרום. זאת הפעם הראשונה שאופרה במתכונת כזו מוצגת סוף סוף בתל אביב כדי שגם תושבי העיר ת"א יראו את הפוטנציאל האמנותי- אופראי של ישובים אחרים הנמצאים בצפונה ובדרומה של ת"א. פרויקט זה כאמור נמשך יותר מ-12 שנה ויוצא אל הפועל בסיוע גורמים רבים כולל העיריות המשתתפות.
07/08/2011  |  ליאון אלי  |   כתבות
1.מתן חודורוב הוא הכתב הכלכלי של ערוץ 10. הוא בחור צעיר, בוגר גלי צה"ל. פעם לא אהבתי אותו.
05/08/2011  |  אלון עידן  |   כתבות
עצבנות רבה בקרב מקבלי ההחלטות במשטרה ובכוחות ההצלה. בקרוב יתפרסם דוח מבקר המדינה בנושא השריפה ביערות הכרמל, והוא צפוי להיות חמור. רמז עבה לכך סיפקה אמירתו של המבקר לינדנשטראוס בוועדה לביקורת המדינה על "ממצאים קשים מאוד", "רשלנות גבוהה". ממה חוששים כל כך במשרד לביטחון הפנים, במשרד הבריאות ובמשטרה? בעיקר שהדוח יתגולל על חוסר התיאום בין גופי ההצלה השונים.
05/08/2011  |  שבתי גרברציק  |   כתבות
את הנאצים הוא שרד, אך לא את הפועל הערבי שלו. ישעיהו צינר היה ניצול שואה שומר מצוות שעלה ארצה בשנת 1948 ובנה את חייו מההריסות. לפרנסתו הוא עבד כבעל עסק לגרוטאות מתכת בחיפה. פתיל חייו קופד ב-1.1.1995, כשהפועל הערבי שהעסיק רצח אותו באכזריות. הפועל נכנס לבית העסק והכה את צינר בראשו 32 פעמים. בערבו של יום הלכה בתו של המנוח - ליה עטרה בן צבי - למקום עבודתו כדי לבדוק מדוע התמהמה אביה ולא שב לביתו. היא נכנסה לבית העסק וחזתה במראה מחריד של האב השרוע על הרצפה ומוטל בשלולית דם.
05/08/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
היום בו נתניהו נעלם התחיל בצורה שגרתית. שרה סיימה את גלגול הבוקר במיטה רק כדי לגלות שבמקום הגוש החם והרוטן היא נוחתת על מצעים בלבד. "שוב ישיבה מוקדמת...", היא תהתה לעצמה כשהיא מפנטזת בפעם האלף על פרישה מוקדמת מהתפקיד. את שרעפי הבוקר קטעה המולת מכשירי הקשר בפתח הבית ומאבטח אמיץ שדפק בדחילו ורחימו על דלתה. עכשיו זה הפך לסופי. האיש המפורסם ביותר במדינה פשוט נעלם, כאילו בלעה אותו האדמה.
05/08/2011  |  איתמר ברתור  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il