|   15:07:40
  אריה גלוזמן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

כלכלת האיסלאם

דילמת האופנה האיסלאמית

האיסלאמיזציה שעוברת טורקיה מגיעה גם לתחום האופנה. לנשים שרוצות להתלבש על-פי השריעה, ההלכה האיסלאמית, יש יותר ויותר פתרונות. עכשיו יש להן גם מגזין אופנה. אך לא כולם מרוצים והענף המתפתח עדיין מחפש את מקומו
12/04/2012  |   אריה גלוזמן   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
האופנה האיסלאמית. ענף מתפתח [צילום: AP]

אופנה חילונית שולטת
עולם האופנה האיסלאמי בטורקיה עדיין מחפש את מקומו. בערים הגדולות במדינה, כגון איסטנבול, יש חנויות רבות לביגוד איסלאמי אך מספרן משתנה בין הרובעים והשכונות השונות. בשכונות דתיות יש כמובן מבחר גדול יותר של חנויות בוטיק לנשים מוסלמיות. אך בשאר המקומות האופנה החילונית עדיין שולטת, אם לא בכיפה אז בוודאי בשמלה

את הסיפור הבא לא תמצאו בוויקיליקס. בפורטל EurasiaNet מניו-יורק פורסם לאחרונה על סערה שקמה סביב ירחון אופנה איסלאמי בטורקיה בשם 'עָלָא' (היפה שביפה בטורקית) שנמצא בבעלותם של מחמט וולקן עתאי ואיברהים בוראק בירר. בירר, מוסלמי אדוק שמומחה בעיצוב מאס בז'ורנלים חושפניים והחליט לעשות מעשה. הוא פנה לחברו עתאי שהיה עד לא מזמן סמנכ"ל כספים בחברה ליחסי ציבור וכך נולד מגזין אופנה המקפיד לקיים את מגבלות הצניעות המתחייבות מחוקי השריעה.

'עלא' זוכה לפופולריות גבוהה. מאז שראה אור לראשונה ביולי האחרון תפוצתו עלתה פי 4 והגיעה לכ-40,000 עותקים. לטענת אנשי המכירות של המגזין הוא מוכר יותר מ-Vogue ומ-Elle הפופולריים. אישה מוסלמית בטורקיה יכולה למצוא בו עצות לבניית ארון הבגדים שלה, לקרוא ראיונות עם מעצבים ונשות עסקים. הירחון אף חצה את גבולות טורקיה. בקהילה הטורקית בגרמניה נמכרים מדי חודש כ-1,500 עותקים. אך האינטרנט עלה על כולם - דף האוהדים של עלא בפייסבוק מונה 90,000 משתמשים.

כאמור המגזין משך אליו אש וזה קרה מיד עם צאת גיליונו הראשון. מה שהצית את האש היה תמונת השער בה נראית אישה לבושה חיג'אבּ, צעיף מסורתי המשמש כיסוי ראש. עד עצם הימים האלה מתנהלים בפורומים שונים ברשות החברתיות ויכוחים מרים סביב השאלה האם איסלאם ואופנת נשים יכולים לדור בכפיפה אחת. חלק מהגולשים טוענים ש'עלא' גורם ל"מערביזציה של הצניעות האיסלאמית", ואישה המופיעה בתמונת השער מהווה מבחינתם הוכחה לכך. אחרים מדברים על התמכרותן של הקוראות לבגדים. גם אם אלה עומדים בגדרי השריעה, התמכרות כזאת נוגדת את רעיונות הדת, טוענים מצדדי הגישה.

הגדילה לעשות עיתונאית איסלאמית בשם אייסגול גֵנץ'. לטענתה, הדוגמניות של 'עלא' אומנם לובשות חיג'אבּ אך כמו במערב זה מבליט את חיצוניותן של הנשים במקום את פנימיותן. גֵנץ' גם צוטטה כאומרת כי 'עלא' הוא גרסה פסאודו-איסלאמית של מגזינים פורנוגרפיים.

באופן צפוי למדי ראשי תעשיית הטקסטיל בטורקיה דוחים את טענות המתנגדים למגזין האופנה. הם אומרים שכל עוד הפרסומים ב'עלא' עומדים בדרישות הפורמליות של השריעה, איש לא יכול לבוא בטענות. "הקוראן הוא קבוע, האופנה משתנית, וכל עוד אין ביניהם סתירה הכול בסדר", אומר מוסטפה קאראדומן, בעלים של רשת האופנה האיסלאמית 'תכביר'. קאראדומן מספר שהוא עוקב בעניין אחר הכתבות ב'עלא' וזה מסייע לו לנתח את הביקושים והמגמות. לדברי עתאי, הבעלים של הירחון, בזכות המותג שלו גם חברות אופנה ובגדים מסורתיות התחילו להתעניין בשוק האיסלאמי. אך הדבר החשוב בעיניו הוא ש'עלא' יצר לראשונה קשר בין המתלבשות ליצרנים.

ובינתיים, עולם האופנה האיסלאמי בטורקיה עדיין מחפש את מקומו. בערים הגדולות במדינה, כגון איסטנבול, יש חנויות רבות לביגוד איסלאמי אך מספרן משתנה בין הרובעים והשכונות השונות. בשכונות דתיות יש כמובן מבחר גדול יותר של חנויות בוטיק לנשים מוסלמיות. אך בשאר המקומות האופנה החילונית עדיין שולטת, אם לא בכיפה אז בוודאי בשמלה.

עולם האופנה האיסלאמי בטורקיה עדיין מחפש את מקומו. בערים הגדולות במדינה, כגון איסטנבול, יש חנויות רבות לביגוד איסלאמי אך מספרן משתנה בין הרובעים והשכונות השונות. בשכונות דתיות יש כמובן מבחר גדול יותר של חנויות בוטיק לנשים מוסלמיות. אך בשאר המקומות האופנה החילונית עדיין שולטת, אם לא בכיפה אז בוודאי בשמלה.

החיבוק האירי
אירלנד. מחבקת הבנקאות האיסלאמית

ה'גרדיאן' הבריטי דיווח אז על פגישה שקיים ראש הממשלה אנדה קני עם ראשי התאחדות התעשיינים. במהלך הפגישה הכריז קני, שנבחר לתפקידו במרץ 2011 לאחר גל מחאה ציבורי שקם על-רקע סיוע בסך 70 מיליארד אירו שהוענק לבנקים כושלים במדינה, כי יעשה הכול כדי להפוך את מדינתו למרכז הבנקאות האיסלאמית

דבלין או דובאי? לא התבלבלתם. אירלנד מחבקת בחום את הבנקאות האיסלאמית
▪ ▪ ▪

באתרים הקשורים לבנקאות האיסלאמית הופצה לאחרונה הודעה על ועידה שתיערך בקיץ 2012 בדבלין ושמה "המימון האיסלאמי באירלנד כתורם ליציבות הפיסקלית הגלובלית". ההודעה משבחת את אירלנד על יחסה החיובי לענפי המימון המתנהלים על-פי כללי השריעה, ובין היתר מציינת כי בשנת 2010 חוקק בה חוק המעניק הטבות מס לענף המימון האיסלאמי במדינה.

כמה אירועים שהתרחשו לאחרונה על אדמת אירלנד מעידים על יחסה האוהד לכלכלת השריעה. בנק ההשקעות האמריקני גולדמן סאקס פרסם תוכנית להנפקת סוקוק, אג"ח איסלאמי, בסך 2 מיליארד דולר. את תוכניתו זו הבנק לא יפיץ בארה"ב - היא נרשמה בבורסה בדבלין. הנפקות סוקוק נוספות באירלנד צפויות בקרוב מצד סוכנות ההשקעות הממשלתית, ה-IDA, ומצד שלוש קרנות איסלאמיות חדשות שהושקו לאחרונה על-ידי התאגיד CIMB ממלזיה.

עדות נוספת לרומנטיקה הפורחת בין ממשלת אירלנד לענף מימון האיסלאמי התקבלה לפני כחצי שנה. ה'גרדיאן' הבריטי דיווח אז על פגישה שקיים ראש הממשלה אנדה קני עם ראשי התאחדות התעשיינים. במהלך הפגישה הכריז קני, שנבחר לתפקידו במרץ 2011 לאחר גל מחאה ציבורי שקם על-רקע סיוע בסך 70 מיליארד אירו שהוענק לבנקים כושלים במדינה, כי יעשה הכול כדי להפוך את מדינתו למרכז הבנקאות האיסלאמית. לדבריו, החוקים הכלכליים באירלנד מיטיבים עם כלכלת השריעה. בנוסף, קני ציין כי ממשלתו חתמה עם מספר מדינות המפרץ על הסכמים המבטלים מיסוי כפול במסחר.

ראש התאחדות התעשיינים קן אוונס הסכים עם קני והזכיר כי אירלנד היא המדינה מספר שתיים באירופה, אחרי בריטניה, בהיקף הבנקאות האיסלאמית. מחלקת השריעה בבנק המרכזי של אירלנד, האחראית על הסדרת הענף, דיווחה לאחרונה על היקף של כ-400 מיליון אירו. לדברי אוונס, מוסדות פיננסיים רבים באירלנד ובבריטניה שקרסו כתוצאה מהמשבר הכלכלי האחרון יכלו להינצל אילו השקיעו בבנקאות האיסלאמית. אוונס הוא אחד השותפים בקבוצת 'PwC Ireland'. שותף נוסף הוא עומר חאן, מומחה במימון איסלאמי. הקבוצה שבשליטתם מעניקה ייעוץ פיננסי. אחד התחומים שבו ניתן הייעוץ הוא מימון על-פי חוקי השריעה. מעניין שמי שניהל בעבר את התחום הוא אסים חאן, כיום יועץ השריעה של גולדמן סאקס. עם לקוחות הקבוצה נמנה בית השקעות מזרח תיכוני שאמור לפתוח בקרוב 9 קרנות באירלנד.

אם כן, לבנקאות האיסלאמית יש בית חם באירלנד. ואם צריך עוד הוכחות לכך, אז הכתבה ב'גרדיאן' ציינה גם שהבנק המרכזי אישר למספר מוסדות איסלאמיים לפתוח משרדים במרכז השירותים הפיננסיים הבינלאומיים בדבלין. זהו מרכז עסקים תוסס שהוקם בשנת 1987. במתחם נמצאים משרדי חברות, מוסדות לימוד לכלכלה, מסעדות וחנויות. לכ-50 תאגידי ענק מכל העולם יש שלוחות במרכז דבלין. עכשיו גם בנקאות איסלאמית תגור שם.

פורסם במקור: מוסף כלכלה, מקור ראשון
תאריך:  12/04/2012   |   עודכן:  16/05/2012
אריה גלוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דילמת האופנה האיסלאמית
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תות שדה
14/04/12 07:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מהלך הבחירה של 'האחים המוסלמים' בח'יירת א-שאטר למועמדם לנשיאות מצרים עמד בסתירה להערכות הפרשנים. ככלל, האמינו הכול להבטחת התנועה כי אין בכוונתה להציב מועמד מטעמה לנשיאות. הפרשנים האמיצים אף דיברו על תמיכה של 'האחים' במועמד פרגמטי ממפלגה מתונה, בין היתר כדי להרגיע את הרוחות הסוערות במצרים ומחוצה לה, ובמיוחד את הספונסרית האמריקנית.
12/04/2012  |  אסף גבור  |   כתבות
יום שני בבוקר. כוח צה"ל מזהה מטען רב-עוצמה שמונח סמוך מאוד לגדר המערכת עם עזה. ההפתעה בפיקוד דרום לא קטנה. עד היום ארגוני המחבלים חששו להגיע קרוב כל כך לגדר המערכת, וכשהניחו מטענים עשו זאת בריחוק של לפחות 100 מטר משם. כוחות מיוחדים מצוות הס"פ (סילוק פצצות) של יחידת יהל"ם מוקפצים מיד למקום. אחרי התמודדות של כמה שעות, צוות היחידה מצליח לנטרל את המטען שמשקלו 12 קילוגרם, שיועד בבירור לפגוע בחיילים שמסיירים על הגדר.
12/04/2012  |  יוחאי עופר  |   כתבות
מאמרו של אלכסנדר קפקא בכתב העת האמריקני לענייני השכלה גבוהה Chrinicles of Higher Education מוקדש לספר חדש על תולדות האמנות ששמו "עידן התובנה". המיוחד בספר הוא שמחברו אינו חוקר אמנות, אלא נוירולוג, חתן פרס נובל לרפואה משנת 2000 אריק קנדל.
12/04/2012  |  זאב שביידל  |   כתבות
ועוד קצת על אמנות ושאלות הנצח שהיא מעלה. רשימתו של ג'ורדן סמיט ב-American Interest מוקדשת לאחת היצירות הקלאסיות שתורגמה כעת לאנגלית מחדש - "מותו של איוון איליץ'" מאת לב טולסטוי. סיפורה של יצירה זו מתחיל במשבר קשה שחווה טולסטוי לאחר שסיים לכתוב את "מלחמה ושלום". בעת שהותו בעיר ארזמס (250 מייל מזרחית למוסקבה) התעורר משנתו בתחושת בעתה נוראית שהתלוותה לה הידיעה שמותו קרוב. מכאן ואילך הרבה טולסטוי לעסוק במוות ביצירותיו, כשאחת הקלאסיות שבהן היא "מותו של איוון איליץ'" המתארת שופט רוסי בן 45 שתופס בהיותו על ערש דווי שהשחית את חייו בחיפוש אחר נוחות ומעמד חברתי. השופט מזהה את חוסר התכלית שבחיים הבורגניים התפלים שלו, אך מצליח לקראת הסוף להשלים עם גורלו ואפילו לחוות שלווה.
12/04/2012  |  זאב שביידל  |   כתבות
כמו בכל חג, מחמיא גם הפסח הזה לאילת. בתי המלון שלה בתפוסה מלאה, הטיסות אליה גדושות עד אפס מקום, ואתרי התיירות הספורים שבעיר הומים מאדם. האמת ניתנת להיאמר שאת העיר הדרומית אפשר לחרוש מספר פעמים ולחזור אל אתריה שוב ושוב, כשבראשם השמש, החוף והים. אלא שאת החופשה ה"אמיתית" באילת ניתן לגוון בדרכים רבות ומרתקות גם מחוץ לתחומי העיר.
12/04/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il