נושא התחבורה הציבורית בשבת טעון. טעון מדי עד כדי שהדרישה לדיווח אובייקטיבי בנושא מעיתונאים האמונים על כך סיקור התחום נשמעת להם מוגזמת. בשנים האחרונות התגייסו עיתונאים, איש-איש כפי השקפתו ודעותיו, לקדם תחבורה ציבורית בשבת או לסכלה. המשותף לכולם: ידיעות ונתונים שעמדו בסתירה לדעותיהם כלל לא הגיעו לידיעת הקוראים, ולעיתים הגיעו רק לאחר מסננות שצבעו את העובדות בצבעים אחרים.
ככתב המסקר את תחום התחבורה הציבורית ב-News1, גם לי יש דעה בנושא. היא אולי אינה צבועה בצבעי שחור ולבן כנהוג אצל עמיתיי ומעולם לא חשפתי אותה בפני קוראי. את דעותי בנושא אני שומר לעצמי כדי לא להכניס את ראשי במחלוקת, ובכל ידיעה בנושא עושה מאמצים להציג את הדברים כהווייתם, מבלי להיות מוטה לצד זה או אחר. כך נהגתי כאשר חשפתי בפני קוראי את הביקוש הרב לקווי הלילה בליל שבת וכך גם נהגתי כאשר חשפתי שעשרות קווים פועלים בשבת בניגוד לחוק [פלא שח"כ
ישראל אייכלר (יהדות התורה והשבת) טרם זימן את ועדת התחבורה הציבורית בראשותו לדיון חרום בנושא]. יש צדדים לכאן ולכאן, ובהמשך מאמרי זה אתייחס להיבט הכלכלי של העניין.
באחת מתחנות הרדיו החרדיות החמיאו לי על מאבקי למען השבת, ואיכזבתי אותם כאשר הבהרתי להם כי בראש מעייני כעיתונאי עומד ממשל תקין וגם אם הייתי מגלה מצב הפוך הייתי מביא אותו לידיעת הקוראים.
כזה היה יומו הראשון של ראש-השנה. כל חברות התחבורה הציבורית בישראל, למעט אחת - חברת ג'י בי טורס שהפעילה קווים בודדים בכמה ישובים ערבים - לא פעלו. התברר כי בוויכוח על נחיצות הפעלת תחבורה ציבורית בשבת הכריע בסופו של דבר השוק. איש מלבד העניין הכספי לא מנע מחברות התחבורה הציבוריות להפעיל קווים ביומה הראשון של השנה העברית. לא קווים לחיילים, לא קווים ליישובים לא-יהודיים וגם לא קווים לבתי חולים. אפילו ביום כיפור, שבו מתחדשת התעבורה במוצאי היום, אין שביתה מוחלטת של תחבורה ציבורית.
האם ביום א' דראש-השנה לא צריך אוטובוס לבתי חולים וליישובים ערבים? ודאי שצריך. אבל בעוד שבראש-השנה קיימת התנגשות בין הצורך הזה להפסד כלכלי, בשבת רגילה מדובר בסך-הכל בהתנגשות עם ערכיה היהודיים של המדינה, ועל ערכים אפשר כידוע לוותר.
הכדאיות הכלכלית שבהפעלת קווים בשבת ניתנה באמצעות
משרד התחבורה, שאינו עומד על כך שהנחיות אותן קבע לפני שנים בנושא אי-הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ימולאו ככתבן וכלשונן. הוא מתיר, בניגוד לחוק, לקווים רבים לצאת לדרך כמה שעות לפני יציאת השבת וגורם להפרת הסטטוס-קוו. משרד התחבורה גם מועל בתפקידו כגורם מפקח. אם סבור משרד התחבורה שיש להתיר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, יתכבד וימנה פקחים מטעמו שיעבדו גם ביום המנוחה השבועי. אם לא היה משרד התחבורה מתיר תוך הסכמה שבשתיקה להפעיל קווים לפני יציאת שבת, ספק אם מישהו היה טורח לנמק את פעולתם בצורך לשרת בתי חולים וערבים.
תחבורה ציבורית בשבת אולי נצרכת אך אינה קריטית. יכול להיות שהדרישה המובנת ואפילו מוצדקת מצד חלקים לא מבוטלים בציבור לשמור על צביונה היהודי של המדינה, פוגעת פה ושם בזכויות של יחידים. אבל כך הדבר בשאר רצונות היחיד המתנגשים עם אופי המדינה.