|   15:07:40
  מיכאל טוכפלד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

המודל

היא נחשבה למערכת החינוך הטובה אך הקפדנית בעולם. כעת, לאחר שנים של עמידה בשפיץ של המבחנים הבינלאומיים, בסינגפור הבינו שההצלחה יוצאת הדופן מגיעה על-חשבון היצירתיות. מבט מבפנים על המוקום שעדיין מותר להלקות בו תלמיד, לשלם עד 80 אלף דולר לשנה למורה ולחרוץ את גורלו של אדם בכיתה ו'
31/03/2013  |   מיכאל טוכפלד   |   כתבות   |   תגובות
אין בעיות משמעת. ילדים בבית הספר צ'ונג פו [צילומים: מיכאל טוכפלד]

שיפור בכל המיומנויות
שר החינוך הסינגפורי הנג סווי קיט: "התלמידים שלנו נמצאים מזה שנים בראש ההישגים הטובים בעולם בקריאה, מתמטיקה ומדעים. התוצאות מראות שהישגינו משתפרים בהתמדה בכל המיומנויות. גם בתיכונים רואים הישגים הולכים ומשתפרים

רק אחרי שעה וחצי הבחנתי שמשהו פה לא בסדר. לכאורה, מחזה שגרתי הנראה כמעט בכל בית ספר. באולם התעמלות ענק של בית הספר צ'ונג פו בפרבר יי-שון בצפון סינגפור ישבו אלף ושבע מאות תלמידי בית הספר בצפייה רבת עניין רב במתרחש מול עיניהם. על הבמה הוצג באותה שעה מעין מחזמר לכבוד ראש השנה הסיני שחל למחרת. התלמידים ישבו על הרצפה, ברגליים שלובות, ובמשך יותר משעה וחצי איש לא קם, לא הסתובב, שום תלמיד לא העניק צ'פחה לחברו, שלא לדבר על כך שאיש גם לא צעק "שב, אתה מסתיר!". הם צחקו כשצריך, מחאו כפיים במקומות הנכונים, ושאגו בשמחה כל אימת שהעלילה על הבמה דרשה זאת. אבל מתנוחת הישיבה הקשה – לא זזו. הפעוטות מכיתה א', שעדיין לא למדו את הכללים וניסו לקום זכו מיד לנזיפה ידידותית מהמורה שישבה לא רחוק בעיניים צופיות והסבירה להם שהם מפריעים לחבריהם.

אם תהיתי עד אותו הרגע מהו סודה של המערכת המהווה מודל להערצה וקנאה בעולם, כולל בישראל, הרי שהתשובה החלה להתבהר מול עיני. מה שנותר לברר הוא מה המחיר שהחברה הסינגפורית משלמת עבור כל זה.

הגעתי לבית הספר כאורח משרד החינוך הסינגפורי. הנהלת בית הספר יצאה מגדרה כדי להעניק לי קבלת פנים מרשימה ומלאת כבוד. המנהלת, מדאם פו מוי צ'ו, סגניתה גברת פאווה מונג ג'י והמנהלת האדמיניסטרטיבית הגברת טאם לאי פנג הקדישו כמעט את כל יום העבודה שלהם לאורח מישראל. חלק משאלותיי הביכו אותן, חלק הצחיקו וחלק אחר זכה להתעלמות מנומסת.

מערכת החינוך בסינגפור היא המפתח להפיכתה למדינת קדמה, כלכלה ומסחר מהעשירות בעולם. ההצלחה מושגת במחיר משמעת אזרחית שזרעיה ניטעים בכל ילד סינגפורי דרך מערכת החינוך היסודית, התיכונית, האקדמית ועד היותו אזרח בוגר, עובד, מועיל לכלכלה ולחברה וכמובן, צייתן.

את הישראלים אמורה מערכת החינוך הסינגפורית לעניין שבעתיים. סינגפור כולה הרי נבנתה על-פי מודל ישראלי, כך מודה מקימה שליטה הבלתי מעורער, לי קוואן יו המדמה עצמו לא אחת לבן-גוריון. אומה קטנה, ללא משאבים שבתוך ארבעה עשורים הפכה לגן עדן מסחרי פורח. היא מוקפת מדינות מוסלמיות קיצוניות דוגמת מלזיה ואינדונזיה, שעל-אף היחסים הטובים עמן עדיין מהוות איום ביטחוני ולשם כך נבנה צבא חזק, העתק מדויק של צה"ל, על אגפיו, חילותיו ומטהו, שקציניו וחייליו מאומנים על-ידי מדריכים ישראלים עד היום הזה.

כיצד אם כן, ישאל השואל, במדינה שנתוני הפתיחה שלה שווים לישראל, זוכים תלמידיה במקומות הראשונים בעולם באולימפיאדות מדע ובתחרויות בינלאומיות במתמטיקה, בעוד שתוצרי החינוך הישראלי השתרכו שנים אי שם בין העשיריה השניה לשלישית (ורק בשנה האחרונה נרשמה עליה נאה במתמטיקה)? איך זה שאחוז בוגרי האוניברסיטה בה מגיע למספר מדהים – 80% כשבישראל רק 25% (ובארה"ב – 28%) מסיימים לימודים אקדמאיים?

כך למשל במבחני TIMSS האחרונים של הארגון הבינלאומי להערכת הישגים בחינוך תופסים תלמידי כיתות ח' בסינגפור את המקום הראשון או השני במתמטיקה ובמדעים. ישראל טיפסה מהמקום ה-24 למקום השביעי המכובד במתמטיקה ומהמקום ה-25 למקום ה-13 במדעים רק ב-2011. לא רע, אפילו טוב יותר מפינלנד המצוינת, ארה"ב ואנגליה, אבל עדיין לא סינגפור.

"התלמידים שלנו נמצאים מזה שנים בראש ההישגים הטובים בעולם בקריאה, מתמטיקה ומדעים" מציין בגאווה שר החינוך הסינגפורי הנג סווי קיט בראיון ל"מוספשבת". "התוצאות מראות שהישגינו משתפרים בהתמדה בכל המיומנויות. גם בתיכונים רואים הישגים הולכים ומשתפרים שמגשרים על הפערים שנוצרו בין רמת התלמידים בתיכון לבין רמתם האקדמית. הדבר מוכיח את רמת ההוראה הגבוהה בכל בתי הספר ואת העבודה הקשה המושקעת על-ידי המורים".

הנג סווי קיט (52) מכהן כשר החינוך מזה שנה וחצי. הוא בכלל בא מהמערכת הבנקאית, היה מנכ"ל הרשות המוניטארית וקודם לכן שימש מזכירו האישי של המנהיג הבלתי מעורער לי קוואן יו. הוא בעל תואר שני בכלכלה מאוניברסיטת קיימברידג' ובמנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד.

אדוני השר, האם אין בשיטה המקדשת את ההישגים סכנה שהחלשים יידחקו הצידה ושהיצירתיות והמקוריות ייעלמו?

"אני מאמין שחינוך משמעותו לעזור לכל אחד לגלות ולפתח את כישוריו, כישרונותיו, כוחותיו והאינטרס שלו. אנחנו עוסקים בפיתוח האישיות הכוללת, לאפשר לכל אינדיבידואל לנהל חיים מלאים, יצירתיים ובעלי משמעות. אנחנו רוצים לפתח יכולות המתאימות למאה ה-21 כמו כישורי מידע ותקשורת, חשיבה יצירתית והבנה אזרחית מעמיקה כמו גם מודעות גלובאלית וכישורים רב תרבותיים. הגישה שלנו היא גישה ממוקדת-תלמיד. אנחנו ערוכים לספק נתיבים לענות על צרכי כל ילד. אנחנו רוצים שכל אחד ילמד בקצב שלו, בסביבה תומכת שתאפשר לו למקסם את הישגיו".

מהו הסוד? אני שואל ולא מקבל תשובה חד-משמעית.

הפור נופל
שר החינוך [באדיבות משרד החינוך הסינגפורי]

ללא יצירה מקורית גדולה
פרופ' גבי ויימן מאוניברסיטת חיפה ששימש מרצה אורח באוניברסיטת סינגפור מציין כי בעצם סינגפור היא "מדבר תרבותי" ללא יצירה מקורית גדולה לא בספרות, לא בתיאטרון, במוסיקה או באמנות. אין בנמצא אף לא חתן פרס נובל סינגפורי אחד או סטארט אפ כובש עולם.

את הסוד ניתן לפרק לגורמים. למשל, השקעה מסיבית בחינוך. החינוך מקבל כארבעים אחוז מתקציב המדינה, והוא השני בגדלו אחרי תקציב הביטחון. כמעט כמו אצלנו אלא ששם הכסף הולך נטו לחינוך ולא למימון משרות של פונקציונרים, מפקחי מפקחים ובעלי תפקידים. מרכיב אחר בהצלחה הסינגפורית מצביע על תחרותיות גבוהה והשגיות המאפיינת את החברה כולה.

בסוף כיתה ו' נבחנים התלמידים במבחנים ארציים באנגלית, מתמטיקה, מדעים ושפת האם שלהם. (משהו כמו הסקר בישראל בשנות החמישים והשישים). 75% מהתושבים הם סינים, 10% מלזים, קצת פחות טאמילים הודים. כל קבוצה אתנית לומדת בבית הספר בנוסף לשפה ראשונה אנגלית, גם את שפת המוצא. מבחנים אלה גורליים להמשך הדרך. הנכשלים יאלצו למצוא עצמם בתיכונים פחות טובים וסיכוייהם להתקבל לאוניברסיטאות הטובות נמוכים. בהתאם לכך תהיה נקבעת רמת השכר שישתכרו בבגרותם. למעשה, גורלו של התלמיד נחרץ כבר בכיתה ד' או ו'. כל חייהם של התלמידים הם שרשרת ארוכה של בחינות. בסוף כיתה י' הם ניגשים לבחינות הממיינות אותם למסלולים עיוניים ומקצועיים. בסוף י"ב מתקיימות בחינות הבגרות שאליהן מגיעים כשליש מהתלמידים ותוצאותיהן מכתיבות את סיכוייהם לקבלה לאוניברסיטה. משרד החינוך מפקח על המספרים בכל רמה ושלב כדי לא ליצור חוסר איזון וכאשר יש חריגה פשוט "חותכים". בכמה מקרים "תוקנו" ציוניהם של תלמידים לאחר שמספר המצליחים עבר את המכסה שקבע המשרד.

מנהלת בית הספר, פו מוי צ'ו, לא קוראת לזה תחרותיות. "אני מעדיפה לדבר על "הערכת התלמידים". אנחנו משקללים את ההישגים. נכון שיש לחץ והתלמידים יודעים מגיל צעיר שהישגיהם הם אלה שיקבעו את עתידם, אבל אנחנו גם מנסים לשלוט במתחים ובלחץ ולומר להם שכך יגיעו להישגים טובים יותר."

האם לחץ אדיר כזה בגילאים הצעירים אינו פוגע בנפש התלמיד?

"זו תחרות בריאה" אומרת הסגנית, גברת פאווה. "לא מדביקים להם סטיגמות או אומרים לילדים שהם עצלים. השיטה שלנו נועדה לספק את צרכיהם ולהגיע למטרה וכך אנו מגיעים לשינויים הדרושים. יש תלמידים שמוכשרים במיוחד במוזיקה או בספורט. להם ניתנת אפשרות ללכת לבתי ספר בעלי רמה גבוהה ששם יוכלו לפתח את כישוריהם, אבל מדובר באחוז קטן בלבד".

קונסול הכבוד של סינגפור בישראל, שוקי גלייטמן, אומר כי מערכת החינוך עומדת במבחן התוצאה ומוכיחה את עצמה: "המערכת נותנת שוויון הזדמנויות אך אינה מתיישרת לפי המכנה המשותף הנמוך, כמו אצלנו. זו מערכת שצריכה לגשר ברמה הלאומית על פערים רבים כמו מוצא, היסטוריה משפחתית וכולי ואחרי 6 או 7 שנים יש יכולת להעריך מי יהיה טוב מאד ומי בינוני ומטה. את הטובים רוצים לטייב ולהביאם להנהגת המדינה שכן המדינה מונהגת רק על-ידי הטובים ביותר."

גלייטמן מספר כי אחת מעובדות חברת היי-טק ידועה הודיעה למנכ"ל כי היא לוקחת חופשה בת שמונה חודשים. "בדרך כלל לוקחים חופשה כזו מסיבות של מחלה " מספר גלייטמן, "כששאלנו אותה ענתה שבנה הגיע לכיתה ו' והיא מעוניינת להקדיש את החודשים הבאים להכין אותו למבחן הגמר כראוי". סיפורים כאלה שמענו גם בבית הכנסת בשבת מבעלי חברות ומפעלים ישראלים שעובדיהם בקשו חופשה ללא תשלום כדי להכין את ילדיהם לבחינות סוף כיתה ו'.

איפה הנובל?

התפכחות מהתחרותיות
התחרות שולטת בכל. בין התלמידים, ההורים ובין בתי הספר. הנכשלים, אלה שאינם מספקים את התוצאות הדרושות, נסגרים. במשך שנים נשלחו התלמידים החלשים מחוץ למעגל הלימודים לאפיק הלימודים המקצועי. אך בשנים האחרונות עוברת מערכת החינוך בסינגפור שינויים וחלה התפכחות מסוימת

אלא שהתחרות שולטת בכל. בין התלמידים, ההורים ובין בתי הספר. הנכשלים, אלה שאינם מספקים את התוצאות הדרושות, נסגרים. במשך שנים נשלחו התלמידים החלשים מחוץ למעגל הלימודים לאפיק הלימודים המקצועי. אך בשנים האחרונות עוברת מערכת החינוך בסינגפור שינויים וחלה התפכחות מסוימת. גם השר וגם צוות בית הספר שבו ביקרתי מדברים על שינויים בגישה. היום יש יותר תשומת לב לחלשים וניסיונות רציניים לטפל בהם.

"לא כל דבר מתאים לנו" אומר גלייטמן בתשובה לשאלה האם צריך לקנא בהם. "אסור לשפוט אותם ולומר זה טוב או זה רע. זו המערכת המתאימה להם ולא בהכרח מתאימה לנו. אנחנו, למשל, לא סובלנים לרמת תחרותיות כזו".

פרופ' גבי ויימן מאוניברסיטת חיפה ששימש מרצה אורח באוניברסיטת סינגפור מציין כי בעצם סינגפור היא "מדבר תרבותי" ללא יצירה מקורית גדולה לא בספרות, לא בתיאטרון, במוזיקה או באמנות. אין בנמצא אף לא חתן פרס נובל סינגפורי אחד או סטארט אפ כובש עולם. ברניס ריבק, קנדית שעבדה כמתנדבת במוזיאון האתני מספרת כי כאשר הדריכה קבוצות תלמידים שבאו לביקור במוזיאון היו אלה התלמידים הזרים ששאלו שאלות, הציעו תשובות והשתתפו באופן פעיל בביקור בעוד שהסינגפורים ישבו בדממה, האזינו בקשב רב, אולי שיננו את אשר למדו אך לא שאלו ולו שאלה אחת.

השר הנג מודע לעניין ואכן בשנים האחרונות החלה מערכת החינוך לטפל בבעיית חוסר היצירתיות.

"אנחנו מפתחים שיטה הוליסטית רחבה שבה ניתנים לתלמידים כלים לפתח את כישוריהם הייחודיים במוזיקה, אמנות וספורט." אומר השר. "בבתי הספר יש תוכניות העשרה הנותנות לתלמידים פרספקטיבה מעבר לנלמד בכיתה והן הופכות לחלק בלתי נפרד מחיי בית הספר".

"כשאני הייתי תלמידה" מספרת הסגנית פאווה, "באמת לא שאלנו שאלות. מי ששאל נחשב כמי שלא הבין את השיעור והדבר היה גורם לו בושה גדולה. באנגלית הסינגפורית זה נקרא To Lose face. היום אנחנו מעודדים את התלמידים לשאול, להתעניין. עברו הזמנים שבהם השיעור היה ממוקד במורה הבודד הפרונטאלי. היום המידע זמין והתלמידים נחשפים לאינטרנט. לפי שאלות התלמידים אנחנו גם יודעים למקד את הבעיות בהבנה ולסייע למתקשים. אנחנו עובדים בקבוצות קטנות, מעודדים דיון. מורים רבים מבקשים לשמוע מה אומרים התלמידים".

אבל כשיש ארבעים תלמידים בכיתה איך אפשר להיות קשוב לכל אחד?

"דרך העבודה הכתובה אנחנו לומדים על כל תלמיד" עונה המנהלת. "חוץ מזה יש עוזרי הוראה בכיתות ובדיקה אישית של כל אחד."

אני מתעניין בתלמידי החינוך המיוחד. בסינגפור, כמו בישראל, דוגלים בשיטת שילובם של אלה בחינוך הרגיל תוך מתן שימת לב מיוחדת לצרכיהם. אין כיתות מיוחדות לתלמידים עם בעיות של קשב ולמידה. מורי העזר המשולבים בכיתות מטפלים בהם באופן אישי.

ביד חזקה
כותב שורות אלה בחברת התלמידים

מלקות במקל
יש עונשי גוף? אני שואל בהיסוס. "אתה מתכוון אם אנו מכים אותם ובכן יש מלקות במקל אבל משתמשים בזה רק כמוצא אחרון. זה מתחיל בייעוץ, מסבירים לתלמיד מה מצופה ממנו ומציבים גבולות. אנחנו יכולים לשלול את החופש שלו והמקל הוא רק מוצא אחרון"

צ'ונג פו, הנחשב לטוב שבין חמשת בתי הספר באזורו, מתהדר ביחס אישי לתלמידים. אליו מתקבלים בראש ובראשונה בני המיעוט הסיני האו קיין צאצאים להורים שלמדו בביתה ספר בעצמם, בעדיפות שנייה מתקבלים אלה שאחיהם כבר לומדים בבית הספר ובעדיפות שלישית אלה שהוריהם מתנדבים לפעילות בו. מספר המועמדים רב ועל המקומות האחרונים מתקיימת הגרלה.

יום הלימודים מתחיל בשבע וחצי במסדר בוקר שבו הדגל מונף והתלמידים משמיעים את שבועת האמונים למדינה. אין תלמיד שלא יודע אותה בעל פה מגיל הגן, (לתשומת ליבן של לימור לבנת ומירי רגב...). יום הלימודים מסתיים באחת וחצי. פעמיים בשבוע התלמידים נשארים לחוגי העשרה. המורים מקפידים ששיעורי הבית לא יעלו על שעתיים כדי לאפשר לתלמידים לבלות עם חבריהם ומשפחותיהם. בסוף כל הפסקה המורים באים לחצר כדי לקבל את התלמידים, יושבים איתם לכמה דקות של התרגעות ורק אח"כ נכנסים ביחד לכיתה. מדי יום שני מקיים הצוות ישיבות ארוכות ללמידה והערכה.

לפני כשנתיים ניהלה מערכת החינוך קמפיין נגד השמנה לאחר שהתברר כי כל ילד רביעי סובל מעודף משקל. ניתנו שיעורי ספורט מיוחדים לשמנמנים. במזנוני בתי הספר לא נמצא עד היום גלידות וממתקים מסוכרים.

בבית הספר יש יועצת במשרה מלאה, מתגאה המנהלת ואני מזכיר לעצמי שמדובר ביועצת אחת ל-1,700 תלמידים. אבל במחשבה שניה, בשיטת המשמעת הנהוגה ובאופי הצייתני של התלמידים שאליו הם מתחנכים מגיל אפס אולי לא צריך יותר מזה.

בסינגפור שום תלמיד, מא' ועד י"ב, לא יעז לקרוא למורה בשמו, שלא לדבר על דבור מזלזל, קללות וגילויי אלימות שנתקלים בהם אצלנו. הצהבתי מקנאה כאשר ראיתי שכל תלמיד הנתקל שאיש צוות הנהלה במסדרון קד קידה כמחווה של כבוד וזוכה לקידת תשובה שהזכירה לי את חילופי ההצדעות בצבא.

מה לגבי אלימות, אני שואל את הצוות. הן מביטות זו בזו והגברת פאווה שואלת אותי: "למה אתה מתכוון? אקדחים ויריות?...." מתברר שהמושג אלימות אינו מוכר ואינו מהווה נושא במערכת החינוך.

"אנחנו מנהיגים משמעת חזקה וזה טוב" אומרת מדאם פו. "הם לומדים להתחשב בחבריהם, לשחק איש עם רעהו ואנחנו מלמדים אותם לעבוד זה עם זה מתוך שלום ואחווה".

אצלנו אין עונשים" אומרת מדאם פו. "אנחנו מבהירים לתלמידים כי הצעדים הננקטים כלפיהם מאפשרים להם ללמוד ולהתקדם. הם מבינים שעשו שגיאה והתנהגו באופן בלתי ראוי."

יש עונשי גוף? אני שואל בהיסוס. "אתה מתכוון אם אנו מכים אותם ובכן יש מלקות במקל אבל משתמשים בזה רק כמוצא אחרון. זה מתחיל בייעוץ, מסבירים לתלמיד מה מצופה ממנו ומציבים גבולות. אנחנו יכולים לשלול את החופש שלו והמקל הוא רק מוצא אחרון".

המחנכות מרגיעות אותי שהדבר לפחות לא נעשה בפומבי כפי שהיה נהוג בעבר אלא במשרדי ההנהלה". אגב, ענשי מלקות נוהגים בסינגפור עד עצם היום הזה גם למבוגרים...

ומה אומרים ההורים?

"הם בדרך כלל לא מתערבים. כשהורה בא בטענות אנחנו שואלים אותו "אתה יכול לחנך את הילד טוב יותר? בבקשה עשה זאת".

כבוד למקצוע
סגל ההוראה

המשאב החשוב ביותר של מערכת החינוך הוא המורים. ההוראה נחשבת בין חמשת המקצועות היוקרתיים ביותר. על-פי הנתונים שמספק לנו משרד החינוך, יש ב-350 בתי הספר יותר מ-33 אלף מורות ומורים. כולם מקבלים את הכשרתם במכון הלאומי לחינוך (NIE) ותוך כדי עבודתם הם עוברים השתלמויות באקדמיה למורים. לדברי השר הנג "מערכת ההשתלמויות מורכבת מבניית קהילות מורים ושותפויות שבהן המורים מחלקים מניסיונם עם חבריהם ויוצרת תרבות שלמה של מצוינות מקצועית המובלת על-ידי המורים עצמם."

איך הופכים את מקצוע ההוראה בסינגפור ליוקרתי, לכזה שימשוך את הכוחות הטובים ביותר?

"אנחנו מגייסים ומשמרים צוות בית ספרי איכותי. בשנה שעברה קבלו כל המורים המשרתים העלאה ניכרת במשכורתם. השכר המוצע למורים אינו נופל מזה של בעלי מקצועות יוקרתיים בשוק ויש לנו מנגנון התאמת שכר קבוע בהתאם לתפקידם ואחריותם החשובה של המורים."

מורים מצטיינים מקבלים שכר של מנכ"לים. כ-100 אלף דולר סינגפורי בשנה. (כ-80 אלף דולר אמריקני). מורה ממוצע בתיכון משתכר כשליש מזה, כשכרו של מהנדס תוכנה בחברת הייטק.

בסינגפור לא תשמע את האנחה המקובלת מפי המורים הקובלים על שחיקה. "מי שבא להוראה - אומרת טאם לאי פנג, המנהלת האדמיניסטרטיבית של צ'ונג פו – עושה זאת מאהבה ותשוקה. אהבה לדור הצעיר והאידיאל שבחינוך. אני עבדתי בסקטור הפרטי, בבנק, וויתרתי על עמדה בכירה כדי לעבוד במערכת החינוך. החברה מעריכה את ערכי החינוך"

אם אכנס כעת לכיתה ו' ואשאל את התלמידים מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים, כמה מהם ישיבו "מורים"?

"אני חושבת שיותר מ-40 אחוזים ואל תשכח שמדובר בבית ספר יסודי. בבית ספר תיכון תקבל מספרים גבוהים הרבה יותר וזה לא מחוסר ברירה כי אינם יכולים להיות משהו אחר. גם מי שמוכשר להיות רופא או עורך דין הולך לחינוך כי זה יוקרתי לא פחות".

חשבון נפש

"המודל הסינגפורי" של מערכת החינוך מפורסם בכל העולם בזכות הישגיו. גם בישראל הוא עמד במרכזם של ימי עיון ואף סדרת טלוויזיה מוצלחת שהעלו על המוקד את שאלת מחיר ההצלחה. המודל מעלה שאלות נוקבות על דואליות מוזרה של שלטון נאור המגביל את חופש הדיבור וזכויות הפרט, השולט ומכתיב הכל אך מביא להישגים ולחיים נוחים להפליא, על מצוינות לימודית נעדרת יצירתיות וחוש המצאה. על "דמוקטטורה" פוליטית של מפלגת העם הזוכה שוב ושוב בבחירות חופשיות ופתוחות. מספרים על משלחת שבקרה בפרלמנט הסינגפורי ובקשה לדעת היכן מושבי האופוזיציה. "שניהם חולים היום ולא באו" הייתה התשובה שקיבלו.

לי קוואן יו, המנהיג שהקים את המדינה הסביר את השיטה בכך שחשוב שהסינגפורים יאמצו לעצמם התנהגות ההולמת את העולם המערבי ויחדלו מהגסות והצעקנות של העולם השלישי. "עלינו לבנות חברה מנומסת לא רק לתיירים וזה מתחיל מבית הספר. החינוך הוא יסוד הקדמה. בלי עם מחונך היטב לא נוכל להתאים עצמנו לכלכלה המודרנית ולמזלנו רבים מההורים מבינים שעתיד הילדים תלוי בטיב החינוך שיקבלו.

כדי להפוך ממדינת עולם שלישי לנווה מדבר של מדינת עולם ראשון באזור עולם שלישי, הייתי צריך לשנות את דרך החשיבה וההרגלים של האנשים".

בשמונה ושלושים נשמעה לפתע במערכת הכריזה המשוכללת של בית הספר צ'ונג פו מנגינה עריבה של מוזיקה קלאסית שנמשכה חמש דקות. מה זה? אני תוהה. ברגעים אלה התלמידים מניחים את כלי הכתיבה שלהם, ויחד עם המורים עוצמים עיניים ונרגעים, "למען הנפש" מסבירה המנהלת מדאם פו. "רגעים של רוגע במערכת תחרותית גועשת. מדיטציה בשיעור חי" - אני אומר, ומצטרף לשקט.

פורסם במקור: מוספשבת, מעריב
תאריך:  31/03/2013   |   עודכן:  31/03/2013
מיכאל טוכפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המודל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בוקר טוב
31/03/13 22:28
2
כרמיאלי
2/04/13 12:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב-20 למרס 2013, התקיים באתר יד לשריון כינוס, לציון יובל לסיום קורס קציני חי"ר. זהו סיפור תולדות פלוגת הצוערים שסיימו את קורס קציני החי"ר במרס 1963. עיקר המאמץ היה לאתר את כולם בארץ ובחו"ל, וליצור עימם קשר ולהביא למכנה משותף את הקשר והזיכרונות מהקורס שחוו יחדיו
31/03/2013  |  גרשון אקשטיין  |   כתבות
בתוך תפאורה מרהיבה ומדויקת לפרטיה של בית אנגלי מסוגנן טיפוסי, שיצר אבי שכווי הכה מיומן, עם הטפטים העשירים ורצפת הפרקט, נפגשות שלוש אחיות לחוג את יום הולדתה של האחות הבכירה, שרה. כולן ילידות ארה"ב, אך שרה הרווקה המצליחה כאשת עסקים ומנהלת בנק בינלאומי, בורחת מהזהות היהודית שלה הברוקלינית, אל לונדון הגויית. כבן לוויה היא בוחרת בקשר עם גוי, ניק פים, שהבנות מכנות אותו "הנאצי" על שום האמירות האנטישמיות שלו.
31/03/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
לחצי מיליון היהודים החיים כיום בצרפת נשקפת באחרונה סכנה קיומית בעטיים של גורמים איסלאמיסטיים קיצוניים ועוינים, המאיימים חדשות לבקרים על שלומם וביטחונם. גורמים אלה נמנים עם מיעוט דומיננטי, המונה 6.7 מיליון מוסלמים שחיים שם והמצויים על סף עימות חזיתי עם המיעוט היהודי הדל והנרדף על לא עוול בכפו.
31/03/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
ראש המשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד מקבלים ציונים נמוכים יחסית במשוב News1. על-פי הצבעתם של יותר מ-250 גולשים, "זוכים" השניים ליחס צונן: נתניהו מקבל רק 2.7 נקודות (מתוך 5); לפיד מקבל רק 2.4.
30/03/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
עיתון ישראל היום שבבעלות המיליארדר שלדון אלסון הוא אחד הגורמים הגדולים שאינם מושפעים לרעה ממצבו של שוק התקשורת. רווחיו של אדלסון ממשיכים לזרום בעיקר מהכנסותיו מעסקי הקזינו. מיליארדים. כיסיו של אדלסון עמוקים. אין קיצוצים וגם וגם לא הורדת משכורות, אך יאמר כאן: אין מדובר בתפעול פזרני או ראוותני.
30/03/2013  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il