|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
מעפילי לה ספציה בשנת 1945 [צילום: באדיבות עמותת "עופות החול"]

הצדעה לאיטלקים

איטליה שימשה כבסיס ראשי להפלגות של מאות אלפי ניצולי שואה לארץ. העם בישראל חב חוב היסטורי לעם הזה
07/06/2013  |   צבי גיל   |   כתבות   |   תגובות

"הבריחה" אחד המבצעיים הנועזים ביותר במסגרת ההעפלה שמוצאת ביטוי בסרט עלילה-תעודה תוקרן גם בגרסה איטלקית. הקרן המשותפת לישראל ולאיטליה החליטה לתמוך בהכנת גרסה איטלקית לקראת הקרנות הבכורה בעתיד הקרוב .קטע מקָדֵם ה- Trailer הוקרן אשתקד בפסטיבל הסרטים בירושלים. זאת הפקה של עמותת "עופות החול" ששמה לה למטרה לתעד את מעשיהם של ניצולי השואה להקמת המדינה ולביסוסה.. הוא מסתיים בנמל לה ספֶציָה באיטליה ששמו יצא לפניו בשל המאבק של ניצולי השואה להפליג משם לארץ ישראל. איטליה שימשה כבסיס ראשי להפלגות של מאות אלפי ניצולי שואה לארץ. העם בישראל חב חוב היסטורי לעם הזה.

אני משער שאם תשאלו צעירה-צעיר: מה אומרת לך איטליה. מן הסתם לא יהססו הרבה: פסטה, פיצה, פרושוטו, מוצרלה, ים כחול, יין קיאנטי, חתיכות, פרמג'נו וברלוסקוני, זה שהתעסק עם קטינות. האיטלקים הם אחלה של אנשים, בלגניסטים כמונו ויש להם הוותיקן ואפיפיור. משהו כזה.

כול האמור לעיל הוא נכון וגם האסוציאציה היא נכונה. מלבד העובדה שאיטליה נמנית עם המדינות העתיקות בתבל שמצביאיה ושליטיה שלטו בחלק גדול של העולם והכריעו גורל עמים. מבחינת העם היהודי ההיסטוריה עם הרומים גדושה אירועים טראומטיים, כולל חורבן בית המקדש, הגליית היהודים וייסוד עיר רומית על חורבות ירושלים. Aelia Capitolina ההיסטוריה החדשה, לעומת זאת, יש בה בשורות. בעת מלחמת העולם השנייה בתקופת השואה שמונים אחוזים מיהודי איטליה ניצלו הודות לתושבי איטליה מהם תוך סיכון חייהם. לקראת סיום המלחמה ובסופה איטליה שימשה הבסיס הראשי להפלגת המעפילים לארץ ישראל ואחר כך לישראל.
שגריר איטליה בישראל פרנצ'סקו מריה טאלו ורעייתו אורנלה חגגו ביום א' האחרון את יום העצמאות של איטליה. בין האורחים רמי היחש היה נשיא המדינה מר שמעון פרס. היו כמובן עוד אורחים מכבודים משדרות הציבור השונות. אבל אני בהקשר זה מציין אורח אחד שלא נחשב לאח"ם או סלבריטאי, ואשר בדרך כלל לא נמנה עם הבאים לביתו של שגריר איטליה. האיש הוא הבמאי והמפיק של סרטי התעודה הוותיק - מיכה שגריר, ידידי. הוא הוזמן לאירוע בזכות הסרט "הבריחה" שהוא המפיק האחראי (יחד עם טָל בָרדָה המפיקה) ואשר מביא בין היתר את הסיפור של מבצע ההעפלה בנמל לה-ספציה באיטליה.

כול אירוע בינלאומי חשוב מביא אתו שבלים של סיפורים לא נודעים לרבים מאיתנו, גם אם מדובר ביובל ומעלה מאז התרחשו. אפשר שהוזכרו, אבל הדור הצעיר שגדל מאז, לא מכיר אותם. זה אמור אלף מונים לגבי מלחמת העולם השנייה והשואה. אני בספק אם כול הסיפורים יסופרו אי פעם, וזאת בראש וראשונה משום שאותם גיבורים שעומדים במרכזם לא חיים עוד, וההיסטוריונים תלויים לא רק במקורות אלא גם בהרבה כסף להגיע לחקר המקורות. במסגרת אותו פנתיאון היסטורי, העם היהודי ומדינת ישראל חבים חוב גדול לאיטלקים בתקופת השואה ואחריה. הרושם שלי הוא, ואני זהיר מאוד בניסוח, כי בנרטיב הישראלי על הבריחה וההעפלה, מודגשת יותר הפעילות של ההגנה ובעיקר הפל"ים ומעט מדי על אלה שלא מבני עמינו אשר סייעו לנו. אשר ל"בריחה" היא הייתה ( לפי קביעתו של ההיסטוריון יהודה באואר) כולה מעשה של הניצולים עצמם והפרטיזנים בראשם.ומי שמנכס לעצמו מבצע גבורה זה, זולת שרידי השואה- חוטא לאמת. הגנה השתלבה בבריחה בשלב הרבה יותר מאוחר.אבל ככה נוצר בעצם אתוס של מדינה צעירה. אשר להעפלה, מי שזכר את האיטלקים הוא המשורר הגדול נתן אלתרמן בשירו "נאום תשובה לרב חובל איטלקי". אני מביא רק שלושה בתים מתוכו. הראשון, האמצעי והסופי.

עננים על ראשנו, הרוח איתן.
המלאכה נעשתה, חי שמיים!
נרים כוס, קפיטן, של ברכה, קפיטן.
עוד נשוב ניפגש על המים.

יום יבוא, - ואתה בזוית של פונדק
תשב, סב, על בקבוק של קיאנטי.
ותחייך ותירק חתיכה של טבק
ותאמר - כן חבריה, זקנתי.

כך יהיה ולכן, אל מול רוח איתן
לחיי הסיכון והפרך,
לחיי הספינות הקטנות קפיטן
לחיי הספינות שבדרך.

רבות נכתב בנושא ודווקא בחו"ל, ואחד הפרסומים שזכה להדים רבים בארה"ב ובעולם היה ספרה של אליזבת באטינה - Elizabeth Battina "זה קרה באיטליה" . בו מסופר כיצד האיטלקים הצילו את היהודים בני ארצם וסייעו לפליטים יהודיים שהגיעו לאיטליה. גם ההוצאה לאור של "יד ושם" הוציאה ספר על מבצע ההצלה באיטליה.

בסיס אדיר בדרך לארץ
קבוצת הנוער בלה ספציה מהסרט "הבריחה" ב-2012

הגעת לאיטליה בקיץ 1945 זמן קצר לאחר סיום המלחמה, במסגרת מאמצי המוסדות הלאומיים להעביר את ניצולי השואה ממחנות העקורים לחופי איטליה. מבצע אדירים ללא תקדים היסטורי. החלק הארי של ה "מגף" האיטלקי בין נמל בארי בצפון לבין נארדו בדרום ונמל טרנטו במערב היה זרוע קבוצות של שרידי שואה במסגרות שונות. קיבוציות, כפריות,תנועתיות ואחרות. קהילות של עקורים צמאי חיים, מעין רנסאנס במלוא המשמעות המילולית, הרגעית לפחות. הסיסמה הייתה: האתמול מת, יחי המחר, "פנינו אל השמש העולה". שערו בנפשכם, צללי אדם של אתמול, מתים מהלכים שהגיחו משפת גאיות ההריגה, עופות החול שנסקו מן האפר, מזי רעב שהיו כלואים ושרועים על הקרקע כמו חיות לפני המתת חסד- מוצאים עצמם בארץ של שמש, אוויר, שמים צלולים וים פתוח. הם רחוקים מן המוות מרחק גלקטי כמו שהיו קרובים אליו רק אתמול, מרחק נמלה מעָקֵב דורס. הם נושמים את החיים מלוא הריאות, הם עורכים מסיבות ביום וקומזיצים לאור הירח, הם שרים שירי ציון ומנגנים באקורדיונים, במנדולינות ובללייקות, וההדים ממלאים את האוויר. וזאת הייתה, במקרה או שלא במקרה – איטליה.

היו גם קבוצות של עליית הנוער שבמסגרתן שהיתי במקום כחודשיים במעין פנימייה לקראת עלייתנו לארץ. המדריכים שלנו היו בחלקם חיילי הבריגאדה הארץ ישראלית, ובחלקם ניצולי שואה דוברי עברית, בייחוד מליטה. כמו מדריכי וידידי עזריאל לוי, יוסקה מלמד. "אם הבית" הייתה פולה הייפלֶר (לימים פולה מוזס). חבל ארץ זה שימש כמעין מושבה ארץ ישראלית של יהודים מועמדים לעלייה, מהם מיעוט כמונו מצוידים בסרטיפיקטים (אשרות כניסה) לארץ ורובם במסגרת ההעפלה. ממשלת איטליה הייתה נכונה אף לסייע להעפלה, אך ממשלת בריטניה לחצה( ככלות הכול איטליה הייתה חלק ממדינות הציר הפשיסטי) ורומא נכנעה. כמו בלה- ספציה שאותה אזכיר בהמשך. אבל לא כן תושבי איטליה. תושבי המקומות האלה, כמו רבים בדרום איטליה, ובייחוד בסוף מלחמת העולם השנייה היו רובם עניים ,קשיי יום, שוכני בקתות עלובות . ציירים מציירים נוף שהוא פסיפס של צבעי צהוב, אדום, ירוק. טורקיז, תכלת של ים רוגע וגלי קצף לבנים שנושקים לזהוב של החול. "גן עדן" - מזויף. אז, לפחות, לא ציירו את הנוף האנושי. אבל המציאות הייתה רחוקה מן ההרמוניה של המכחול. ממנה יכלו להתרשם אנשים שבאו, או הובאו לשם, כמונו.

היינו חבורה צעירה יוצאי מחנות ריכוז וגטאות. יחמורים צעירים פראיים ששרדו את הציד הגדול ומנסים לדהור למרחבים. סקרנים לסביבה. תאבי חיים, מיוחמי מין. ובכול זאת גם אנו, יציריי הג'ונגל של אתמול, לא יכולנו להתעלם מן המצוקה בכפרים בדרום איטליה . הגברים היו בדרך כלל בחוץ, רובם דייגים. לימים כאשר קראתי וראיתי את המחזה של ג'והן מילינגטון- סינג', "הרוכבים אל הים", לא יכולתי שלא להיזכר בדייגים של דרום איטליה. סינג' אומנם מתאר את הדייגים האיריים, והנחישות של האדם מול המאבק האבוד של הים האכזר. שמענו סיפורים שבעלים ואבות לא חזרו. וראינו כיצד נשים צעירות, נשואות ולא נשואות, מוכרות את גופן בפרוטות כדי להתקיים.

לפי הדיווחים נשים צעירות אלה חוו גם חוויות לא נעימות מצד חיילים של בעלות הברית לאחר כיבוש העקב של המגש האיטלקי במבצעי "אוולאנש" ו"סלפסטיק" בספטמבר 1943. אנו רעבי מין, ותאבי זימה, רובנו, לא רצינו. ומה שיכולנו לעשות זה להביא קצת מזון במסטינגים שלנו, או קצת כסף או סוכריות לילדים. כי אנו היינו למודי סבל והבטנו בו בגובה העיניים. הם , גם במצוקתם, עזרו לפליטים היהודים, ככול שיכלו. בראש וראשונה כדי להוליך אותם למקום מבטחים שמהם יוכלו להפליג. מחופים עניים וציוריים אלה הפליגו אוניות המעפילים ששמם הפליג לפניהן ברחבי העולם, כולל מנמל לה-ספציה.

העיר לה ספציה מפורסמת בעיקר בשל יופייה ובזכות היותה הנמל המפותח שלה ששימש מקום הפלגה ועגינה של הצי האיטלקי בימי הזוהר שלו. בלה-ספציה נמצא גם מה שקרוי "מפרץ המשוררים" ( Golfo Dei Poeti) שבה התגוררו משוררים ואנשי הרוח אזרחי איטליה או אלה שהתיישבו בה כמו דנטה, ביירון, ז'ורז' סאנד. במקום זה כתבו את יצירותיהם.

במסגרת סרט "הבריחה" שבו עושים שבעה צעירים אלפי קילומטרים בנתיבי הבריחה הם הגיעו גם ללה ספציה ובעצם בנקודה הזאת מסתיים הסרט. אבל "לה ספציה"- היא חלק מן האתוס של ההעפלה.בנמל האיטלקי לה ספציה התארגנה באפריל 1946 אוניית מעפילים. יום לפני ההפלגה היא נתגלתה על-ידי קצינים איטלקים, שחשדו תחילה כי היא מבריחה פושעי מלחמה פשיסטים, ודיווחו עליה לשלטונות. הבריטים החלו ללחוץ על השלטונות האיטלקים למנוע את הפלגת הספינה. ראש "המוסד לעלייה ב'" באיטליה, יהודה ארזי, העלה בינתיים את המעפילים על האונייה. ביוזמתו וגיבוי המוסדות הלאומיים, הוחל בגיוס דעת הקהל בעולם באמצעות העיתונות והרדיו בעולם, בעיקר בארה"ב. לחיזוק החשיפה התקשורתית הכריזו המעפילים על שביתת רעב של המעפילים. הם הודיעו שהשביתה תופסק רק כשתותר להם העלייה לארץ. ראשי היישוב הצטרפו לשביתת הרעב. הדיווחים התקשורתיים בעולם, החלו להשפיע על הממשלה הסוציאליסטית בראשות אטלי. אחד ממנהיגי הלייבור היה הרולד לאסקי היהודי שהתחיל בניהול מו"מ עם ארזי. התוצאה הייתה סיום שביתת הרעב והעברת חלק מהנוסעים לאוניית מעפילים נוספת שנתפסה בינתיים בנמל כשהיא ריקה. הבריטים הסכימו לאפשר לנוסעי שתי האוניות להיכנס לארץ על חשבו הסרטיפיקטים לאותה שנה. קבוצה מקרב המפעילים מלה- ספציה יסדה את קיבוץ רמות מנשה, ושגרירות איטליה קשורה לקיבוץ באירועים השונים לציון המאבק בלה ספציה.

המחווה של נארדו
רנה שיינפלד בהופעה בנארדו

וכמו הסיום בלה ספציה בסרט "הבריחה" גם נארדו משכה תשומת לבי . זאת כאשר צפיתי בסרט וידיואו בביתה של רנה שיינפלד הפרימה בלרינה שלנו והכוריאוגראפית הידועה על הופעתה בנארדו. כול שאני ידעתי על נארדו הוא מפרסומי התיירות על דרום איטליה. צוין שאם אתה רוצה ליהנות מים, שמש, בילוי נפלא ואנשים חמים במחוז פוליה- לך לנארדו. אך מסתבר שלנו, הישראלים, נארדו היא יותר מאשר עיר מקסימה. נארדו זכתה באות הוקרה מן הדרגה העליונה של ממשלת איטליה על סיוע לפליטים יהודים רבים ששוחררו ממחנות ההשמדה, לאחר מלחמת העולם השנייה. האיטלקים שעשו זאת באו מכול שכבות הציבור, אנשים רמי יחש, פשוטי עם וגם בכירים בשלטון המקומי.

אולם פרנסי נארדו וצמרת האמנות שלה לא הסתפקו בעבר הרחוק. הזדמן להם שנים רבות לאחר מכן לעשות מחווה מיוחד למי שייצגה ועדיין מייצגת את ישראל בעולם המחול. רנה שיינפלד זכתה להרבה מחוות על קריירה ארוכת שנים כרקדנית וככוריאוגרפית, מהיוצרות המקוריות של המחול הישראלי. זאת הסיבה שהיא הוזמנה לפסטיבל של נארדו. כמחווה מיוחדת לה ולמדינת ישראל אשר קלטה את הפליטים היהודיים, פליטים שתושבי העיר סייעו להם בדרכם הקשה להגיע לחוף מבטחים.

רנה שיינפלד אשר רגילה למופעים רבים בחו"ל, קבלה ברגשה ובתחושת הוקרה מיוחדת את ההזמנה והרקע לה. שכן רוב משפחת אביה ניספה בשואה. עיריית נארדו החליטה להעניק לה את הפרס "חיבוק של שלום" כדי לחדש ולחזק את הידידות בין העמים. המחול, כמו המוזיקה, הוא שפה בינלאומית ורנה שיינפלד הודתה בהופעה,ב ריקודים בשם "חלום יעקב" ו"עונות" ובדואט למוזיקה של באך עם הרקדן האיטלקי טוני קנדלרו הוא שהזמין את רנה להופיע אתו באיטליה מספר פעמים ובהמשך בבית האופרה. בכך גם הכוריאוגרפית הידועה שלנו עשתה את המחווה שלה לעיר נארדו, על מעשיהם הטובים של תושביה למען היהודים. לאחר מכן יזמה הסימפונייט של רעננה הופעה מיוחדת של רנה במשכן העירוני, שגם הוא זכה להדים רבים. אגב, רנה שיינפלד מופיעה עתה בארץ באולם סוזאן דלאל בתל אביב ב"ואלס ב-5 ושלושים ע"פ השירים של שלמה ארצי". אולם, אני, כאמור, ביקשתי להתייחס במיוחד לנארדו. אחד המקומות אשר שימשו כמוקדי הצלה ועליה של שרידי השואה לישראל.

בחיפוש אחר עקבות להיחלצות זאת של העם האיטלקי לעזרת העקורים לאחר השואה, אני מנסה למצוא מקום בארץ שבו יש אזכור למקומות כמו לה ספציה, טרנטו, בארי, נארדו, סנטה מאריה די באני, סנטה קרוצ'ה, סנטה צזאריה ועוד עיירות בשם קדושים נוצריים שבהם ישבו ויושבים "עניי עמך" של עם מיוחד זה. מצאתי את כיכר מילאנו, ובשום מקום במערכת המידע של העיר תל אביב לא כתבו במה זכתה מילאנו שכיכר קרויה על שמה. ברוב המקרים מוזכר שהיא קרובה לרחוב איבן גבירול , למקומות בילוי לפאבים. אולי בזכות הסרט הניאו ריאליסטי (משנות ה-50') של ויטוריו דה-סיקה -"הנס במילאנו". הפנייה שלי למנהל אתר העירייה, לפשר השם, טרם זכה למענה. אולי גם שם מחפשים. אם יש מי מהקוראים שיודע את המקור, הוא מתבקש ליידע גם אחרים.

עד היום הכיר יד ושם ב-563 איטלקים כחסידי אומות העולם. שאלתי את אירנה שטרנפלד מנהלת המחלקה לחסידי אומות העולם ב"יד ושם", האם מספר זה משקף את מעשיהם של האיטלקים למען הניצולים. על כך היא השיבה כי התואר ניתן למי שסיכנו עצמם להצלת יהודים בתקופת השואה. הסיוע לעליה לישראל יש בו זכויות גדולות, אבל אינו מקנה את התואר של חסיד אומות העולם.

על חסידי אומות העולם, נכתב רבות. אשר לאיטלקים ועזרתם ליהודים במצוקה ולשרידי השואה על כך דומני שנכתב מעט. אבל בכול הקשור לניצולי השואה עצמם ומעשיהם בארץ לאחר בואם לכאן נכתב עוד פחות. הסיפורים על לה-ספציה ונארדו הם "צדק פואטי" זוטא. משהו מן הארכיאולוגיה של הזיכרון.

נ.ב אחד הרחובות לאורכו של רחוב המלך ג'ורג' בתל אביב, נקרא סמטה אלמונית. חשבתי שאולי ראוי להדביק לה שם. באותו שיר על הקפיטן האיטלקי שהבאתי מזכיר אלתרמן "אלמונית":

אַלְמוֹנִית, קַפִּיטָן, הִיא הַדֶּרֶךְ הַזֹּאת,
וּבַלּוֹיְדִים אֵינָהּ מְפֻרְסֶמֶת.
אַךְ אִם אֵין הִיא כַּיּוֹם רְשׁוּמָה בַּמַּפּוֹת,
בַּהִיסְטוֹרְיָה אוּלַי הִיא נִרְשֶׁמֶת
אולי ייקרא הרחוב: "הקפיטן האיטלקי".

תאריך:  07/06/2013   |   עודכן:  07/06/2013
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצדעה לאיטלקים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבגדה זייתון
7/06/13 20:23
2
מיריממ
8/06/13 02:01
3
אורנה מרקוס בן צב
8/06/13 12:12
4
אלון פלג
8/06/13 14:32
 
תזכורת
8/06/13 19:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאות מתושבי תל אביב הגישו בשנים האחרונות 51 תביעות נגד העירייה, בסכום כולל של 360 מיליון שקל. כך חשף (יום ה', 6.6.13) שמאי המקרקעין אלי יהל. התביעות הוגשו בגין תוכנית השימור שאישרה העירייה לגבי 980 בנייני מגורים בעיר, מהם 190 בשימור מחמיר. נתון זה, ופרטים מאחורי הקלעים על עסקי הנדל"ן למגורים של תל אביב, נחשפו במהלך יום עיון שנערך בעיר, מטעם משרד עוה"ד צבי שוב, מומחה מוביל בתחום הנדל"ן.
07/06/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
1. אירופה בוערת. מזמן היא בוערת. כחצי מאה אחרי המלחמה הגדולה האחרונה, היא הולכת ונכבשת ללא קרב. המלחמה הנוראה החריבה את הרעיון הלאומי וחשפה את הדמוקרטיות המערביות לסכנות המאיימות על קיומן ללא יכולת עומק להתמודד איתן.
07/06/2013  |  דרור אידר  |   כתבות
מבנה הכוכבים היום משפיע על הצד הרוחני; מצד אחד קיימת השראה, אבל היו מוכנים גם למצבים מביכים. לרכילות יש נטייה לפרוש כנפיים בימים אלה; תרגישו שאתם על ספינה, המטלטלת אתכם ומשפיעה על הכיוון בתוך האוקיינוס; שינוי משמעותי שיכול לשנות את כיוון הזרם, או שהספינה שלכם עלולה להיכנס למערבולת בגלל שמועות, סחרירים ו"סיפורי סבתא". גם אם הגלים גבוהים, הישמרו שלא ליפול מהסירה, הצטיידו בגלגלי הצלה עד שהאוקיינוס יירגע.
07/06/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
אחד האחראים הראשיים לסערה הציבורית שפרצה בימים האחרונים סביב האירועים הראוותניים בחגיגות יום הולדתו ה-90 של נשיא המדינה שמעון פרס, הוא חבר הכנסת לשעבר ואיש העסקים כיום רפי אלול, שהינו אחד הפעילים ביצירת התופעה הפסולה של חיבור ההון לשלטון. אלול הוא גם דוגמה חיה של נבחר ציבור שלמד כיצד ניתן לינוק מעטיני השלטון. הוא נקט בתחבולה וייצג, כביכול, את השכבות החלשות, אך עיניו היו נשואות להתעשר במהלך שירותו הציבורי המסואב.
07/06/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
גיל המעבר הינו שם לתקופה בחיי האישה בה נפסק המחזור החודשי. בעולם המודרני, הגיל השכיח להתחלת תקופת המעבר הוא 50. תקופה זו מלווה במגוון שינויים פיזיים ונפשיים. גם בקרב גברים ניתן לצפות שינויים דומים, אם כי התופעה אינה חדה כל-כך, אלא הדרגתית.
06/06/2013  |  מיטל עזר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בקצה הדרך, במוצא הנהר היהודי אל הים האנושי, נמצא צידוק לדרכנו ונראה את אחינו באים אל הארץ המובטחת מי בלהט ההכרה ומי במנוסת אימה
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il