|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שיפוט מהיר / שמאי בקר

"חבל שלא הצטיידתי בממחטה"

המדור נכנס לאולמו של השופט שמאי בקר בהנחה שכאן לא יהיה שגרתי, והציפיות התגשמו - במובן החיובי של המילה. מעטים השופטים המצליחים להשרות אווירה כה נינוחה בדיונים פליליים, בלא לפגוע ביעילות ההליך ובזכויות הצדדים
10/02/2015  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
בקר. בית המשפט הפטרנליסטי

"אני אומר לעצמי"
כאשר סניגור מתערב, בקר נותן בו מבט וזה מספיק: "אני שותק", הוא אומר. בקר לא מחמיץ את ההזדמנות לשיעור קטן: "המורה שלי אמרה לי: כשבית המשפט איתך – שב ושתוק. אני לא אומר לך 'שב ושתוק'; אני אומר לעצמי". התובע טוען שהנוהל אינו מאפשר את השקילה, אבל בקר לא קונה את זה: "אפשר לראות את הנוהל הזה? תוך כמה זמן אתם מאפשרים להם לבוא ולשקול את הסם ובא לציון גואל? הוא רוצה לשקול, לא לשלול; הוא לא אמר שזה לא סם"

"עדיף מחיר שוק"
בקר דוחה את הדיון ליום מוקד בחודש פברואר. הסנגורית אומרת שהיא רוצה לנהל מו"מ עם המשטרה, אבל לבקר יש עצה בשבילה: "אני מסכים איתך עקרונית, אבל ביום מוקד יש תעריף נמוך יותר. את רוצה מחיר שוק או מחיר בוטיק? עדיף מחיר שוק". ושוב הוא מעיר לסניגור אחר: "אני שמח מאוד שהגעת, נא לשמור על שקט באולם, תודה רבה"

"תשב בחוץ בנחת"
שני אירועים קטנים מלמדים על תשומת ליבו של שמאי בקר לפרטים ועל רגישותו האנושית. באחת ההחלטות הוא מבקש מן המזכירות לבטל את הרישום השגוי "בדלתיים סגורות" המופיע משום מה (כלשונו) על פרוטוקול הדיון. כמה דקות קודם לכן משתעל מישהו קשות בספסל האחרון, ובקר פונה אליו: "שב בנחת בחוץ, נקרא לך. אני לא מגרש אותך, אבל תשב בחוץ בנחת, תשתה מים" – וכך מפסיק את ההפרעה בלא לגרום אי-נוחות כלשהי.

השופט: שמאי בקר, בית משפט השלום בתל אביב

המועד: יום רביעי, 17.12.2014, שעה 09:00

הנושא: תיקים פליליים


שמאי בקר הוא מן השופטים היותר-צבעוניים במערכת, לפחות ככל שהדבר בא לידי ביטוי בפסקי הדין שלו: נחרצים, לא מיישרים קו ובעלי לשון חדה ולעיתים אף מליצית. אבל כיצד הוא ביום-יום, באולם הדיונים? המדור יצא לבדוק.

בקר נכנס לאולם ב-09:12, איחור סביר שנגרם בעיקר משום שסניגורים נכנסים להם בנחת. הנאשם הראשון לא הועלה ("בשל לחץ ועומס בשב"ס", מכתיב בקר לפרוטוקול), אך מאחר שהסניגור מבקש דחייה - אין צורך להעלותו. בקר קופץ רגע ללשכה, מברר מתי יש דיון מוקד וקובע את הדיון לאותו יום.

"כולם מייצגים?", שואל בקר בחיוך לעבר ספסל ההגנה העמוס בתיק הבא. אחד הסניגורים עונה שהוא בא לעזור, ובקר מגיב: "אני מכיר את עו"ד חיון, אף פעם לא נתקלתי בזה שהיא צריכה סיוע". בקר מוכן היטב לדיון, בקיא בפרטים ויכול לפיכך להתערב מיד בוויכוח בין ההגנה לתביעה, סביב בקשתה של הראשונה לשקול בעצמה את הסם שנתפס אצל הנאשם: "מה הסיפור? למה שהיא לא תשקול את זה?", שואל בקר את התובע.


"ההצעה של התביעה אינה מתאימה"


כאשר סניגור מתערב, בקר נותן בו מבט וזה מספיק: "אני שותק", הוא אומר. בקר לא מחמיץ את ההזדמנות לשיעור קטן: "המורה שלי אמרה לי: כשבית המשפט איתך - שב ושתוק. אני לא אומר לך 'שב ושתוק'; אני אומר לעצמי". התובע טוען שהנוהל אינו מאפשר את השקילה, אבל בקר לא קונה את זה: "אפשר לראות את הנוהל הזה? תוך כמה זמן אתם מאפשרים להם לבוא ולשקול את הסם ובא לציון גואל? הוא רוצה לשקול, לא לשלול; הוא לא אמר שזה לא סם".

התובע רומז שהוא מעדיף שבקר יכפה עליו את השקילה, ובקר נענה בשפתו האופיינית: "זכותו של נאשם לערער על משקל הסם הלכאורי המיוחס לו בכתב האישום. הטעם לכך ברור: אין הרי כתב אישום המייחס לאדם גידול של X קילו סם מסוכן כהרי כתב אישום המייחס לו גידול של רבע X מאותו החומר, ואידך זיל גמור. אין דרך לעמוד על משקל אלא באופן המסורתי, דהיינו לשקול את החומר. ההצעה של התביעה לפיה תעביר גרם מן החומר להגנה אינה מתאימה כלל וכלל, שכן אין ההגנה כופרת בשלב זה בכך שמדובר בסם מסוכן וחיציה מופנים אך ורק כנגד המשקל נטו. ההגנה בטיעוניה בכתב התביעה, כי כבר היו דברים מעולם, וגם מטעם זה אין בידי לקבל את טענת התביעה שהדבר עלול לפגוע בשרשרת [החזקת] הסם".

בשלב זה נכנס לאולם נאשם אחר: "בוקר טוב, אדוני, הגעתי". בקר: "בוקר טוב, איך אתה מרגיש?". הנאשם: "לא כל כך טוב". בקר: "שב בבקשה, עוד מעט נגיע אליך". והוא חוזר להכתבה (הקצת מגומגמת, יש לומר): "אני מורה אפוא כי המשטרה תאפשר למומחה מטעם ההגנה, בהתאם לזמן ולמקום המתאים לה, והכל בגבולות הסביר, לשקול את הסם המסוכן נושא כתב האישום, ובכל תוך 45 יום מהיום". התובע מבקש יותר, בקר קובע 60 יום ומדגיש בהחלטתו שהזמן נקבע בתיאום עם האחרון.


"תזרוק את המפתח לים"


כאשר סניגור מדבר עם התובע, בקר מתערב מיד: "אדוני, אני באמצע הדיון, תודה". והוא ממשיך בהכתבה: "תשומת לב המשטרה, כי נציגי ההגנה כבר התייצבו פעמיים בשערי תחנת המשטרה ולשווא. אודה למשטרה אם תעשה כמיטב יכולתה כדי לבצע את הבדיקה בהקדם האפשרי, על-מנת שלא לעכב עוד את המשך הבירור בתיק זה" - שהוגש 20 חודשים קודם.

בקר דוחה את הדיון ליום מוקד בחודש פברואר. הסנגורית אומרת שהיא רוצה לנהל מו"מ עם המשטרה, אבל לבקר יש עצה בשבילה: "אני מסכים איתך עקרונית, אבל ביום מוקד יש תעריף נמוך יותר. את רוצה מחיר שוק או מחיר בוטיק? עדיף מחיר שוק". ושוב הוא מעיר לסניגור אחר: "אני שמח מאוד שהגעת, נא לשמור על שקט באולם, תודה רבה".

כעת עובר בקר לעניינו של נאשם נגדו הוצא צו הבאה משום שלא הגיע לדיון הקודם בעניינו. "בוקר טוב, מה שלומך? יש לך עורך דין?". האיש מסביר שהוא דר רחוב, ובשל כך לא הגיע. בקר מפגין יצירתיות והתחשבות, בלי לשאול כלל את התובע: "יש לנו בעוד שבוע דיון. אני אשחרר אותך עכשיו בתנאי אחד: אתה חותם ערבות, אתה הולך עכשיו לסניגוריה הציבורית, יושב שם בנימוס ולא הולך בלי סניגור. אם לא תהיה פה ב-24 בחודש - אני מוציא לך צו מעצר ולא תשתחרר, תזרוק את המפתח לים. זה ההסכם?". הנאשם מסכים, ובקר מכתיב החלטה:

"לטובתו של הנאשם אניח שלא נוצר קשר עם הסניגוריה משום שהוא דר רחוב. אנצל את העובדה כי מדובר בתיק הקבוע לשבוע הבא, אין סיבה לשכוח, אין זמן להיעלם, והזהרתי את הנאשם כי עליו להתייצב אצל הסניגוריה הציבורית עוד היום ולא לסור משם עד שיקבל סניגור לדיון הקבוע לשבוע הבא (יש להניח כי כבר מונה סניגור בהתאם להחלטתי מחודש יוני). התרעתי בפני הנאשם, כי לנוכח תנאי השחרור הליברליים, כי אם לא יתייצב בשבוע הבא - הוא מסתכן במעצר עד תום ההליכים או בתנאי שחרור הולמים שיבטיחו את ההתייצבות". והוא חוזר לנאשם: "אתה לא זז - בעדינות, בלי להפוך שולחנות. אני מודה לך, יום טוב".


"אני יכול לעשות פרצוף"


בקר יודע לרדת ברוח טובה גם על עצמו, כפי שהוא מוכיח כאשר מתברר שהוא שלח נאשם לשירות המבחן - כאשר בית המשפט המחוזי כבר ביקש חוות דעת דומה. בקר פותח את הדיון בהתנצלות בפני הנאשם לאחר שטעה בשמו וב"נעים מאוד" לסניגור המופיע בפניו לראשונה, ואז ניגש לעניין:

"השאלה אם זו לא אשמת בית המשפט כל הסיפור הזה. בית המשפט הפטרנליסטי אמר כך. [כולם מחייכים ובקר פונה לקצינת המבחן:] הרי כפיתי אותו עליכם הר כגיגית, הרי לא רציתם צו מבחן. [הסניגור מתערב ובקר מעיר בנחת: כהן, שב בשקט]. אז אני מציע, רבותי, תלכו למחוזי; שם ביקשתם צו מבחן, וכאן בית משפט השלום החכם כפה עליכם. מספיק צו אחד [סניגורית אחרת מדברת עם נאשם ובקר מתערב: כץ, בחוץ בבקשה]".

התובע מציין שהנאשם לא הפקיד את הסכום שהיה עליו להפקיד לצורך פיצוי למתלונן, בקר פונה לסניגור, הלה מתחמק - אבל לא כאן: "כהן, הופקד? זו שאלה של yes או no". הסניגור: "גם לנו הוא לא שילם". בקר: "חבל שלא הצטיידתי בממחטה, זה מאוד מצער, אבל לא זו השאלה; איפה הפיצוי?". הסניגור: "הוא בפשיטת רגל, צריך להכניס לכלל החובות".

בקר מכתיב החלטה: "הואיל וצו המבחן בתיק זה ניתן ביוזמת בית המשפט, אין צורך בדיון כפול בשאלת הפקעת צו המבחן שעה שקבוע דיון גם בבית המשפט המחוזי. נכון, יותר לעניות דעתי [וכאן הוא מפסיק את ההכתבה ואומר: יכול להיות שהשופט המחוזי יגיד - מה הוא נותן לי עבודה] שבית משפט בכיר יותר, שכן ראה להוציא תחת ידו צו מבחן בהמלצת שירות המבחן, הוא שיכריע בבקשה. לפיכך הבקשה להפקעת צו המבחן כאן נמחקת, כאשר על הפרק תיוותר אך ורק השאלה אם יש צורך בצו מבחן אחד שיצא מתחת ידי בית המשפט המחוזי. תם ונשלם".

התובע מבקש מבקר שיכריע לגבי הפיקדון שלא הופקד, אך בקר משיב: "אין לי סמכות. אני רשות שופטת, לא רשות מבצעת. אני יכול לעשות פרצוף, אני יכול לעשות נו נו נו. אדוני צודק בתחושה, אבל מה אני יכול לעשות? אני בכוונה לא כותב, כי אני לא רוצה להפוך צווים של בית משפט לאות מתה, כי אין סנקציה".


השורה התחתונה:
שופט מרשים מאוד, הבקיא היטב בפרטי התיקים הרבים שלפניו, ומנווט את הדיונים ביעילות ובנינוחות בלא לפגוע כהוא-זה בתקינות ההליכים. לחוש ההומור של בקר ודאי יש חלק נכבד באווירה הנעימה השוררת באולם, למרות שמדובר בתיקים פליליים.

יעילות: 9.

מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  10/02/2015   |   עודכן:  10/02/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"חבל שלא הצטיידתי בממחטה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
10/02/15 13:21
2
המתפעל
10/02/15 13:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
בית המשפט העליון החליט בצורה נדירה (5.2.15) להתערב בממצאים עובדתיים של בית המשפט המחוזי בחיפה, בעניינו של גבר שהורשע בפדופיליה. בראש ההרכב עמד הנשיא יוסף אלרון, ולצידו ישבו השופטים עודד גרשון ואברהם אליקים.
08/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרכב פשעים חמורים בראשותו של נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, יוסף אלרון, התעלם כמעט לחלוטין בפסק דינו בעניינו של קטין מטענות הגנה שהעלה. כך קובע (5.2.15) בית המשפט העליון, כאשר החליט באופן נדיר להחזיר את פסק הדין למחוזי כדי שישלים את ההנמקות.
08/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט צבי גורפינקל, מבכירי השופטים בבית המשפט המחוזי בתל אביב, לא יישם כהלכתו את תיקון 113 לחוק העונשין. כך קובע (יום ג', 3.2.15) בית המשפט העליון. זוהי הפעם השלישית בשבעת החודשים האחרונים בה מציין בית המשפט העליון עובדה זו. יצוין עם זאת, כי הביקורת המאוחרת יותר עדיין מתייחסת לגזרי דין שנתן גורפינקל לפני הערותיו של בית המשפט העליון.
04/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטת: מגי כהן, בית המשפט לתעבורה במחוז מרכז
03/02/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, נסר אבו-טהה, שחרר למעצר בית אדם המואשם בעבירות מין בבנותיו - בניגוד לדעתו של שירות המבחן ותוך קביעת חלופת מעצר שלא ענו על המסוכנות הרבה הנשקפת מן הנאשם. כך קובע (יום ד', 28.1.15) שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן.
29/01/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
שופט מקומי נטל לעצמו סמכויות בג"ץ  /  איתמר לוין
הנהלת בתיהמ"ש התעקשה - ותשלם עוד הוצאות  /  איתמר לוין
איתמר שמעוני: קלטת מחשידה את בני וקנין  /  יואב יצחק
פח על פח  /  איתמר לוין
לא בוחלת בקטנות  /  איתמר לוין
חשיפה: חשד לשחיתות בבאר יעקב  /  איציק וולף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il