|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פגיעה בלתי מידתית בחירות אזרחים זרים

כפי שהדברים נראים ומשתמעים מתזכיר הצעת החוק המוצעת, הרי מדובר בפגיעה בלתי הפיכה ובלתי מידתית, בחירותו של אדם זר, כאשר פגיעה בלתי הפיכה ובלתי מידתית נטענת זו, נגרמת, אך ורק בשל היותו מי שאינו אזרח ישראל ואינו תושב קבע וגם/או אינו תושב ארעי, במדינת ישראל
23/12/2015  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מסתננים בישראל [צילום: פלאש 90]

שנים, שנים הרבה, נמתחה ביקורת על כך כי בכל הקשור למעצרם של מי שנחשדו בביצוע עבירות פליליות, בתחומיה של מדינת ישראל, מתנהלים מעצרים מנהליים, על-פי תקנות שעת חרום מנדטוריות ולא באמצעות חקיקה מוסדרת, בפיקוחם של בתי-המשפט. מצב דברים אנומלי זה, שהחריג אותנו מלהשתייך למשפחת המדינות המתוקנות, שבהן החוק הינו במרבית המקרים חזות הכל, תוקן בימיה של ממשלת בגין הראשונה, כאשר תקנות שעת החרום המנדטוריות בוטלו ולראשונה - חוקק חוק מעצרים מנהליים, שהסדיר ביקורת ופיקוח על מעצרים מנהליים אלה, תוך זמן קצוב למעצר מנהלי ותוך הכפפתו לביקורת שיפוטית של בתי-משפט.

חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), תשנ"ו-1996, שחוקק בשנת 1996, קובע מיד בתחילתו עקרונות בסיס, לפיהם, אין מעצר ועיכוב, אלא בחוק וגם/או לפי חוק, מכוח הסמכה מפורשת בו; כי מעצרו ועיכובו של אדם, יהיו בדרך שתבטיח שמירה מרבית על כבוד האדם ועל זכויותיו וכן, כי הוראות חוק המעצרים, יחולו על מעצר ועל עיכוב, לפי כל חוק, אלא אם כן נקבעו בחוק, הוראות אחרות.

עתה מוצע - בתזכיר חוק שפרסם והפיץ משרד המשפטים, שהוכתר בשם: "חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים) (תיקון -חזקת המלטות מן הדין), התשע"ו - 2015", להוסיף לאחר סעיף 21 (א), פסקה נוספת, שבה ייכתבו דברים, בזו הלשון:

"(א1)הוגש כתב אישום כנגד אדם שאינו אזרח ישראל או שאינו תושב קבע כהגדרתו בסעיף 2(א)(4) לחוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952 או שאינו תושב ארעי כהגדרתו בסעיף 2(א)(3) לאותו החוק, בעבירה מסוג פשע, או הוגש כתב אישום בעבירה מסוג עוון, כנגד אדם כאמור שלא התייצב לחקירה או להליכי שפיטה, חזקה כי מתקיימת העילה האמורה בסעיף קטן (א), אלא אם כן הוכיח הנאשם אחרת". (ההגדלות וההדגשות, בקו אחד ובשני קווים, שלי - ח"ש)

בתזכיר הצעת החוק נכתב, כי סעיף 21 לחוק המעצרים, הדן במעצר לאחר הגשת כתב-אישום, קובע עילות מעצר, בזו הלשון:

"(א) קיים יסוד סביר לחשש ששחרור הנאשם או אי-מעצרו יביא לשיבוש הליכי משפט, להתחמקות מהליכי שפיטה או מריצוי עונש מאסר, או יביא להעלמת רכוש, להשפעה על עדים או לפגיעה בראיות בדרך אחרת;

(ב) קיים יסוד סביר לחשש שהנאשם יסכן את בטחונו של אדם, את ביטחון הציבור או את ביטחון המדינה."

סעיף 21(ג) לחוק המעצרים קובע, כי אם הואשם נאשם, בעבירות של עבירה שדינה מיתה או מאסר עולם; בעבירת ביטחון, כאמור בסעיף 35(ב); עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973, למעט עבירה הנוגעת לשימוש בסם וגם/או להחזקת סם לשימוש עצמי; עבירה שנעשתה באלימות חמורה וגם/או באכזריות וגם/או תוך שימוש בנשק קר וגם/או חם; עבירת אלימות בבן משפחה, כמשמעותו בחוק למניעת אלימות במשפחה, תשנ"א-1991, הרי חזקה כי מתקיימת העילה האמורה בסעיף 21 (ב) לחוק, בדבר קיום מסוכנות של הנאשם, אלא אם כן הוכיח הנאשם, אחרת.

בהתאם להוראת סעיף 21(ב)(1) לחוק המעצרים, הרי לא יצווה בית המשפט על מעצרו של נאשם עד תום ההליכים גם אם מתקיימת לגביו עילת מעצר, אם ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך של שחרור בערובה ותנאי שחרור, שפגיעתם בחירותו של הנאשם, פחותה.

מטרתה של הצעת החוק, שפורסמה בתזכיר שהפיץ, לאחרונה, משרד המשפטים, כמפורט בתזכיר החוק, הינה לקבוע חזקה הניתנת לסתירה של הימלטות מן הדין בהתייחס לתושב זר שאינו אזרח ישראלי, תושב קבע או תושב ארעי, שהואשם בעבירת פשע או תושב זר כאמור שהואשם בעבירת עוון ולא התייצב לחקירה או להליכי משפט בקשר עם עבירה ובלבד שהזימון לחקירה או למשפט נעשה כדין.

הניסיון המצטבר מלמד כי לגבי נאשמים כאמור, אשר אין להם מקום מגורי קבע בישראל, לרבות מסתננים ותושבי הרשות הפלשתינית, בה אין נגישות לרשויות האכיפה - קיים חשש של ממש שימלטו מן הדין ולא יתייצבו למשפט או לריצוי העונש.

עוד נכתב בתזכיר החוק, כי קביעת חזקה הניתנת לסתירה בדבר חשש הימלטות מן הדין, כמוצע, נועדה לכוון את שיקול דעתו של בית המשפט בבואו להחליט על מעצרו של נאשם כאמור כמו גם בקביעת חלופת המעצר המתאימה שיש בה כדי לאיין את הסיכון כאמור.

במצב דברים זה, מוצע לקבוע חזקת הימלטות מהדין בהתייחס לנאשם שאינו אזרח ישראל או תושב קבע או תושב ארעי הנאשם בעבירת פשע או עוון. בתזכיר החוק נכתב, כי: "על-פי מידע שהתקבל ממשטרת ישראל, מדי שנה נמחקים או מותלים כתבי אישום רבים המוגשים בגין ביצוע עבירות כנגד חשודים שאינם תושבי המדינה או אזרחיה ולאחר שהם משוחררים ממעצר בתנאים הם מתחמקים מהדין ואינם מתייצבים למשפטם. בעיקר הדברים אמורים ביחס לנאשמים מסתננים וכן ביחס לתושבי הרשות הפלשתינית.

ואולם, אותו סיכון קיים גם בהתייחס לכל תושב זר- מעצם העובדה שאין לו מקום מגורים קבוע, לא מצוי מידע על-אודותיו בידי המדינה, אין לו בני משפחה בישראל והוא עלול להימלט מהדין בדרך של יציאה לתחומי הרשות הפלשתינית או מחוץ לישראל, מקום בו אין בידי רשויות האכיפה בישראל יכולת לאכוף התייצבותו למשפט או לריצוי העונש. במקרים רבים, גובה הערבויות המוטלות עליהם במסגרת תנאי השחרור ממעצר הוא בשיעור נמוך שאינו יוצר מוטיבציה של ממש להתייצב למשפט, ודאי כאשר מדובר בעבירה שהעונש הצפוי בגינה הוא חמור. סוג הערבויות הנדרשות מהנאשם וגובהן במקרים רבים אינו מבטיח התייצבותו".

כדי לתמוך בתיקון החוק, מצטט תזכיר החוק, פסיקתו של המשנה לנשיאה, כב' השופט, אליקים רובינשטיין, שניתנה בבש"פ 8567/06 מוחמד דאפר נ' מדינת ישראל, בו קבע הוא דברים, כהאי לישנא:

"אכן, במישור העקרוני אין לדבר על כלל שלפיו תושב השטחים לעולם אינו משתחרר לחלופת מעצר. מטבע הדברים, במערכת היחסים העצובה השוררת בין ישראל לרשות הפלשתינית והעדר מנגנונים מתפקדים של עזרה משפטית, הסגרה וכיוצא בזה, יש בהחלט חשד וחשש להימלטות מאימת הדין ואף למסוכנות. בתי משפט יחליטו על מעצר עד תום ההליכים, כשלא ניתן יהא להפיג את החשש להימלטות או את המסוכנות, והעובדה שהמדובר בתושב שטחים היא מהותית לכך בנסיבות אלה, ולכן ישנם - מטבע הדברים - מקרים לא מעטים שבהם אין מנוס ממעצר". (ההגדלות וההדגשות, בקו אחד, שלי - ח"ש)

תוך הסתמכות על פסק-דינו זה של המשנה לנשיאה, כב' השופט, אליקים רובינשטיין, מוצע - בתזכיר החוק - לתקן סעיף 21 לחוק, ולהוסיף כי נאשם שאינו אזרח ישראל ושאינו תושב קבע או תושב ארעי, שהואשם בעבירת פשע, חזקה כי קיים חשש שיתחמק מהליכי שפיטה או מריצוי עונש מאסר, אלא אם יוכיח אחרת. עוד נכתב בתזכיר החוק, כי מדובר, כאמור, בחזקה הניתנת לסתירה ומכל מקום ברור כי עצם קביעת החזקה איננה מחייבת מעצרו של אדם. אולם במקרה שבית המשפט יחליט על שחרורו של נאשם כאמור, ייקח בחשבון במסגרת שיקול דעתו בקביעת תנאי השחרור והבטחת קיומם גם את חזקת ההימלטות הקבועה בדין.

תזכיר החוק, מציין עוד, כי חשש זהה קיים גם ביחס לנאשם שאינו אזרח ישראל ושאינו תושב קבע וגם/או ביחס לתושב ארעי, שהואשם בעבירת עוון. עם זאת, מאחר שמדובר בעבירה, ברמת חומרה פחותה תוחל החזקה רק אם כבר קיים ביסוס בדבר חשש להימלטות מן הדין, קרי - במצב דברים, בו הנאשם לא התייצב להליכי חקירה וגם/או להליכי משפט, בקשר עם עבירה זו ובלבד שהזימון לחקירה וגם/או הזימון למשפט, נעשה בהתאם למידע שקיים בידי גופי האכיפה ובהתאם לפרטים שמסר החשוד בחקירתו.

בעוד שבתזכירי חוק, מודגש - כמו-גם מפורט בהרחבה מה היא השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי, הרי בהתייחס לתזכיר חוק זה, כותב משרד המשפטים, כי: "בשלב זה לא ניתן להעריך את השפעת החוק על ההיבטים האמורים. אפשרות השפעה בהיבטים אלה ייבחנו לקראת הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה".

בכל הכבוד הראוי, לרצון לקדם ענישה באשר לתושבים זרים שאינם בעלי אזרחות ישראלית (כאשר המדובר במינוח מכובס, לפיו כוונת הדברים הינה, ראש וראשונה למסתננים ותושבי הרשות הפלשתינית, בה אין נגישות לרשויות האכיפה, כאשר לאחר שהם משוחררים ממעצר בתנאים, הם מתחמקים מהדין ואינם מתייצבים למשפטם, הרי לא ניתן לקבוע חזקה גורפת, מהסוג שמבקש לקבוע משרד המשפטים, בתזכיר הצעת החוק, תוך הטלת הנטל לסתירת חזקה גורפת זו, על מי שאינו אזרח ישראל וגם/או שאינו תושב קבע, כהגדרתו בסעיף 2(א)(4) לחוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952 או שאינו תושב ארעי כהגדרתו בסעיף 2(א)(3) לאותו חוק.

כפי שהדברים נראים ומשתמעים מתזכיר הצעת החוק המוצעת, הרי מדובר בפגיעה בלתי הפיכה ובלתי מידתית, בחירותו של אדם זר, כאשר פגיעה בלתי הפיכה ובלתי מידתית נטענת זו, נגרמת, אך ורק בשל היותו מי שאינו אזרח ישראל ואינו תושב קבע וגם/או אינו תושב ארעי, במדינת ישראל. לא מן הנמנע, כי בית משפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, יפסול הצעת חוק זו, אם וככל שתעבור היא שלוש שלבי החקיקה בכנסת ותהפוך לחוק של ממש, בנימוק של פגיעה בלתי מידתית בזכויותיו של זר השוהה בישראל וגם/או בנימוק של אפליה ברורה ובלתי מוצדקת, לכאורה, של זר שכזה אל מול אזרח ישראל, תושב קבע וגם תושב ארעי, בישראל ואפילו מדובר במסתנן ובתושב הרשות הפלשתינית.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  23/12/2015   |   עודכן:  23/12/2015
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פגיעה בלתי מידתית בחירות אזרחים זרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הביקורת הנמתחת בימים אלה מטעמם של גורמים הקשורים לעצורים היהודים, שנעצרו בידי שירות הביטחון הכללי (השב"כ), בחשד לביצוע עבירות ביטחון חמורות, ובכללן הצתת הכנסיה הקתולית שבטבחה, בצפון הכנרת וכן הצתת בית משפחה פלשתינית, בכפר דומא שביהודה ושומרון, אגב שריפתם של מרבית בני המשפחה, למוות - בדבר הפעלת שיטות חקירה קיצוניות כלפי עצורים אלה, החשודים בעבירות ביטחון חמורות אלה, תוך כדי מניעתם מלהיפגש, בתקופה הראשונה של מעצרם עם עורכי-דין, אינה מוצדקת - בכל הכבוד הראוי.
22/12/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
שתי החלטות משמעותיות ביותר, לכאורה, שונות זו מזו ואשר דומה שאין כל קו מחבר בין שתיהן שקיבל, אתמול (יום א') היועץ המשפטי לממשלה, בעניין זימונו של נשיא בית המשפט המחוזי, לשעבר, בנצרת, השופט, יצחק כהן לשימוע, בחשד לביצוען, לכאורה, של עבירות מין, המיוחסות לו, כמו-גם החלטתו הנוספת של היועץ המשפטי לממשלה, להורות למשטרת-ישראל לחקור חשדות לביצוע עבירות מין,לכאורה, המיוחסות לממלא-מקום ראש הממשלה ושר הפנים, סילבן שלום, למרות וחרף פרסום הודעתו הפומבית של סילבן שלום על פרישתו מהחיים הפוליטיים ומתפקידיו הציבוריים, בעקבות קריאת גורמים שונים לחקור החשדות לביצוע עבירות המין המיוחסות לו, לכאורה, בידי משטרת-ישראל מראות ומוכיחות, כי לא ניתן עוד לעבור לסדר היום לביצוען, לכאורה, של עבירות פליליות, לכאורה, המבוצעות בידי תפקידים ציבוריים, כל זאת בלא לחקור החשדות לביצוע עבירות אלה, עד תומם.
21/12/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
לאור הצטברותן בימים האחרונות פרסומים בדבר תלונות של מתלוננות הטוענות כי בוצעו בהן, לכאורה, עבירות בעלות אופי מיני, בידי המשנה לראש הממשלה ושר הפנים, סילבן שלום, אם כי אין הן מוכנות להגיש תלונה רשמית, בגין כך למשטרה, הרי מתעוררת השאלה האם יכולה משטרת-ישראל לפתוח בחקירה פלילית נגד חשוד בכוח,גם אם לא הוגשה נגדו תלונה רשמית, בידי מתלונן הדורש ממשטרת ישראל, לפתוח בחקירה פלילית נגד אותו חשוד בכוח.
20/12/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
ברשותכם אפתח בהערה אישית: את ג'ודי ניר מוזס שלום הכרתי לראשונה בראשית שנות ה-80' כאשר הייתה תלמידה במכללה לתקשורת המונים שאני שימשתי כחבר הנהלתה לצדם של רם אורן ומשה תאומים.
20/12/2015  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
כמה שנים אתם מכירים אותי? כמה שנים אני זועק נגד יוחנן דנינו ומתריע מפניו? מעל לכל במה. מעל לכל מרקע. בכל רשת רדיו. בכל מקום. גם בחוברת הגדושה של משטרת לואי דה פינס אשר תחזיק החודש 1800 עמודים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il