|   15:07:40
  דוד ארגז  
רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

ממה הם חרדים <br>

מגיפת הקורונה דחקה את רשויות המדינה והחרדים לעימות ומנהיגי המגזר פעלו כפי שניתן היה לצפות וכפי שמיעוט מאוים בדרך כלל נוהג: התעקשות והסתגרות
04/02/2021  |   דוד ארגז   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
מפחדים מעצמם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

רבים מתושבי ישראל חשים כעס כלפי האוכלוסייה החרדית. בעיניים חילוניות התנהגות החרדים במהלך המגיפה הגדישה את הסאה. גם בימים כתיקונם המגזר החרדי נתפס, אצלנו החילונים, כאוכלוסייה בעייתית. החרדים משתמטים משירות צבאי שאנחנו מחויבים לו, בתואנה מגוחכת שהם מגינים על עם ישראל באמצעות תפילות ולימוד תורה. המוני חרדים עוסקים ב"לימודי קודש" במקום לעבוד ולפרנס את משפחותיהם, "צדיקים שמלאכתם נעשית בידי אחרים". משפחות חרדיות רבות עניות וזקוקות לתמיכת המדינה, תמיכה שבאה מכספי מיסים שאנחנו משלמים. סירובם של הרבנים לשלב לימודי ליבה בתוכנית הלימודים מונעת מאלו שכן מעוניינים, מיומנויות שדרושות להשתלב בשוק העבודה. הילודה הגבוהה במגזר נתפסת לא רק כבעיה כלכלית אלא גם איום דמוגרפי על אופיה החילוני של ישראל בעתיד ועל כך יש להוסיף התנהגות פלגנית וסירוב לקבל את מרות המדינה.

מצד שני, החרדים מיטיבים להשתמש בשיטה הדמוקרטית. רוב הציבור החרדי מצביע כקול אחד למפלגות סקטוריאליות בהתאם להנחיות רבנים ובשל הריבוי הטבעי כוחם הפוליטי גדל כך שקשה היום ויקשה עוד יותר בעתיד להקים ממשלה בישראל ללא השתתפותם, שלטון הרב במקום שלטון הרוב.

בעיני רוב החילונים, החרדים אינם קבוצת איכות או חלוץ שמוביל את המחנה אלא מגזר כושל, מיעוט שדורס את הרוב ועול על המדינה שמחזיק את כולנו בגרון, אונס התחשבות ברגשותיהם הדתיים ומפעיל נגדנו החילונים כפייה דתית, יונק מעטיני השלטון בלי לכבד את המדינה ובלי להכיר בסמכותה, מגזר שנהנה מזכויות בלי לקיים חובות, לוקח בלי לתת בחזרה.

מגיפת הקורונה רק העצימה את הקונפליקט הקיים בין הציבור החרדי לשאר הציבור. במבט ראשון, התנהלות המגזר החרדי נראית בלתי מובנת ומתריסה. בלתי מובנת, משום החרדים מזיקים יותר מכול לעצמם. הם נפגעו קשה הרבה יותר ממגזרים אחרים ולמרות זאת המשיכו להתנהל בחוסר אחריות: התעקשו להמשיך להפעיל את מוסדות הלימוד, לא ויתרו על אירועים המוניים ולא נשמעו לתקנות הסגר. מתריסה, משום שבעיני רבים, סרבנותם ועיקשותם של החרדים היא שהביאה להתפשטות המחלה, יצרה עומס על מערכת הבריאות, כפתה סגר על כלל המדינה, גרמה למשבר כלכלי גדול שהיה נמנע לו צייתו להנחיית הרשויות כמו שאר הציבור ועוררה גל של כעס ושנאה כלפי המגזר. גם העימותים בין המשטרה שניסתה לשווא לאכוף את הכללים על הציבור החרדי הציגה אותם כציבור אלים ולא ממושמע.

בכל מחיר

התנהגותם של החרדים נראית לכאורה לא רציונאלית, מנוגדת להגיון ולאינטרסים שלהם עצמם. ובאמת איך אפשר להסביר את התנהגות החרדים? ואיך צריך לנהוג מולם? אני סבור שמגיפת הקורונה מהוה איום על העדה החרדית לאו-דווקא בהיבט הרפואי. התחלואה והתמותה כואבות, אבל לא באמת מסכנות אותם. הם יודעים להתמודד עם פרעות, מחלות, מוות ואבלות. הסכנה התמידית שניצבת בפני העדה החרדית היא העולם בחוץ שמלא בפיתויים אסורים. הסכנה המוחשית לפתחם היא התרופפות המשמעת ונטישת אורח החיים החרדי על-ידי צעירים שעדיין לא גיבשו השקפת עולם יציבה. כדי לשמור על שלמות הקהילה ועל אורח חייהם וכדי להמשיך להתקיים כקהילה סגורה בתוך עולם עוין, עליהם להציג בפני הדור הצעיר את עולם התורה כדרך חיים מושלמת ואת העולם שבחוץ כעולם מושחת ופסול ועליהם למנוע כמעט בכול מחיר מהדור הצעיר לפגוש את העולם החילוני ולייצר סנקציות כלפי אלו שמתפתים לטעום מפרי העץ האסור, פן יפתחו עיניהם ויראו את האמת: שאורח החיים החילוני אינו מופקר וריקני כפי שסיפרו להם.

אורח החיים החרדי ממלא את חיי היום יום בתוכן רוחני, חברתי וטקסי כך שלא נותרים זמן ומקום לעצור ולשאול שאלות, להביט הצידה ולפקפק. מגיפת הקורונה והסגרים מאיימים לשנות זאת, מעוררים שאלות בקרב הדור הצעיר ועלולים לערער את הביטחון בקרב חלק מהקהילה: כיצד ניתן להסביר שהתפילות בבית הכנסת לא מנעו הידבקות אלא הגבירו אותן? איך ייתכן שאלו ששמרו על הנחיות המדינה, לא נדבקו ואלו שהקשיבו לרבנים והמשיכו את חייהם כרגיל חלו, הדביקו בני משפחה נוספים וחס וחלילה נפטרו? כיצד ניתן להסביר שדווקא הם שמקדישים את חייהם לעבודת קודש ומקפידים קלה כחמורה משלמים את המחיר יותר מכולם? עניים יותר מכולם ושנואים יותר מכולם?

לתחושתי, החרדים, חרדים יותר מכול לא מכעסו של אלוהים ולא ממחלת הקורונה אלא מאיתנו הכופרים ועוד יותר מכך ממחשבות הכפירה של עצמם. זו הסיבה שהם מתגודדים ומצטופפים במקום להיפתח ומתריסים במקום להידבר. הם מקריבים עצמם למולך בידיעה שהם פוגעים בעצמם ומוותרים על חיי יחידים בניסיון להציל את הממלכה כולה. אגב, התנהגות המגזר החרדי אינה ייחודית לישראל אלא מאפיינת גם קהילות חרדיות בעולם. גם שם החרדים סבלו מתחלואה ותמותה גבוהים ביחס לשאר האוכלוסייה וגם שם התקוממו נגד הרשויות. מגפית הקורונה דחקה את רשויות המדינה והחרדים לעימות ומנהיגי המגזר פעלו כפי שניתן היה לצפות וכפי שמיעוט מאוים בדרך כלל נוהג: התעקשות והסתגרות. גם אם ניתן למצוא "היגיון בשיגעון" (החרדי), אסור לנו כמדינה לקבל התנהגות כזו. המגזר החרדי הפך גדול מדי מכדי שנוכל להתעלם מהתנהגותו הבדלנית ולקבל אותה. נרצה או לא נרצה, במוקדם או מאוחר, לא תהיה לנו ברירה אלא להתמודד עם גידול הפרא הזה.

תאריך:  04/02/2021   |   עודכן:  04/02/2021
ד"ר דוד ארגז
+מנדלבליט פסל הצבעה להארכת הסגר,
שלבסוף יוארך עד ראשון ב-7 בבוקר
00:23 05/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הממשלה הצביעה בעד ההארכה בניגוד לעמדת גנץ, שטען כי ההצבעה מנוגדת לחוק יסוד  ▪  נתניהו צעק: הציבור מבין היטב מה המשחק שלכם, אתם דנים הרבה ישראלים לתחלואה קשה, למוות  ▪  עימות חריף בין השר אוחנה ליועץ המשפטי לממשלה
([צילום: מן הטלוויזיה])
+מניין המתים מקורונה חצה את רף ה-5,000
23:58 04/02/21  |  עידן יוסף
משרד הבריאות: מניין המתים מקורונה הגיע ל-5,001. ביממה האחרונה התגלו 7,439 מאומתים ושיעור הבדיקות החיוביות הגיע ל-8.9%. מספר החולים קשה הוא 1,040, מהם 307 מונשמים. מספר המתחסנים במנה הראשונה הוא 3.37 מיליון ובשנייה 1.97 מיליון.
+מגיפת הקורונה - תיק 5000
23:57 04/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
זהו התיק החמור ביותר נגד המנהיגות בישראל, לפחות מאז מלחמת יום הכיפורים. זהו התיק בגללו הגענו למספר מתים הזהה למספר החללים באותה מלחמה ולכל קורבנות הטרור - ביחד. זהו התיק בגללו מספר המתים מן הקורונה שקול למספר ההרוגים בדרכים במשך 15 שנה. זהו התיק בגללו יש דם על ידיהם של כל המעורבים - נבחרים ופקידים כאחד
(אין מנהיגות, יש גופות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+סגן שר הבריאות: "לילה עצוב למדינת ישראל"
23:25 04/02/21  |  עידן יוסף
סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש, מגיב על המאבק המתנהל בישיבת הממשלה: "עדכון קצר ועצוב. ממשלה פריטטית בשיתוק. לא יודע איך זה יגמר כשגנץ (שר הביטחון, המשפטים, התקשורת, בקרוב הרווחה והעבודה) מחליט שהוא גם שר הבריאות. לילה עצוב למדינת ישראל".
+נבחנת אפשרות לטיסות הומניטריות בין ישראל לארה"ב
20:28 04/02/21  |  
לאור בקשות רבות לטיסות לארצות הברית ובחזרה ממנה, שהועלו לוועדת החריגים מטעמים הומניטאריים ובשל הקשיים, העומדים בפני נוסעים בטיסות קונקשן מארה״ב לישראל דרך אירופה, נבחנת האפשרות לקיום טיסות הומניטאריות בין ישראל לארה״ב, וזאת לאזרחי ישראל שיאושרו בוועדת החריגים. עם קבלת ההחלטה בנושא תימסר הודעה בהתאם.
+קורונה: שקרים, שקרים, שקרים
20:24 04/02/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אתמול הופץ שקר חדש כאילו בחודש "ינואר השחור" נפטרו 1,500 איש מהקורונה  ▪  הבוקר קיבלתי מלס את עידכוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהיום
(מבוסס על שקרים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+הוארכה עד ל-21 בפברואר חובת הבידוד לנכנסים לארץ
19:45 04/02/21  |  איציק וולף
הממשלה אישרה הארכת חובת בידוד לשבים לארץ מכל מדינות העולם במלוניות מטעם המדינה ב-14 ימים נוספים עד ליום ראשון, ה-21.2.21.

משך הבידוד הוא 14 ימים ללא בדיקת קורונה או 10 ימים למבצעים שתי בדיקות קורונה ושתיהן שליליות, בהתאם לנוהל הקיים. בקשות חריגות תיבחנה באופן פרטני מול ועדה של משרד הבריאות בנתב״ג, כאשר בעלי תעודת מתחסן - אינם מחויבים בבידוד, בהתאם לנוהל משרד הבריאות.

+המלצת משרד הבריאות: הארכת הסגר עד ראשון בחצות
16:50 04/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הממשלה התכנסה לאחר דחיות מרובות לדיון בהארכת הסגר  ▪  בפתח הדיון אמר ראש הממשלה כי דרושים שבועיים כדי שניתן יהיה לחסן 90% מבני 50 ומעלה  ▪  הממשלה אישרה את תקנות חוק הקנסות, השרים החרדים נמנעו
(נתניהו. "ירידה מתונה בלבד בחולים הקשים")
+הקלות לנפגעי המשבר במאגר נותני האשראי
15:31 04/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
לא ייפגע דירוג האשראי של אנשים שנקלעו לקשיים כלכליים, ומצאו עצמם עם שיקים חוזרים או תשלומים שלא כובדו  ▪  מרגי ואזולאי: "מעמדן של משפחות רבות מול הבנקים וחברות האשראי לא ייפגע והן תוכלנה להמשיך ולהתקיים בכבוד"
([צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת])
+הפוך, ממש הפוך
13:32 04/02/21  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה
רבבות החרדים שליוו השבוע למנוחות את שני ראשי הישיבות שהקורונה הכריעה, פעלו בדיוק להפך מן הדרך שהטיפו לה, להחמיר במצוות פיקוח נפש
(רומסים את אמונתו [צילום: שריה דיאמנט/פלאש 90])
+דיווח: הבית היהודי עשויה להתמודד לבד
12:53 04/02/21  |  עידן יוסף
מפלגת הבית היהודי עשויה להתמודד עצמאית. במטה של היו"ר חגית משה עמלים על הרכבת רשימה חדשה ואטרקטיבית, ואומרים "יש לנו כמה שמות מאוד מפתיעים בקנה" (ערוץ 7). לא ברור האם מדובר בבלון ניסוי.
+הסכנה ההתנהגותית שיוצרים החיסונים
12:09 04/02/21  |  טל שביט   |   לרשימה המלאה
כאשר אין מידע על סיכונים מסוימים ולאוכלוסיות מסוימות בעוד שעל אוכלוסיות אחרות ועל סיכונים אחרים יש מידע, חוסר האמון גובר, תורות הקונספירציה חוגגות והרצון להתחסן פוחת. בכל המלצה כזו או אחרת בקשר לחיסונים חובה על הממליצים לספק מידע מספרי אמין ולא להשאיר את האזרחים בסביבת אי-ודאות
(עמדת חיסונים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
+35.8% מהאוכלוסייה בישראל חוסנה נגד קורונה
11:42 04/02/21  |  איציק וולף
35.8% מהאוכלוסייה בישראל כבר קיבלה חיסון נגד קורונה. כך על פי הנתונים שפרסם (יום ה', 4.2.21) משרד הבריאות.

המשרד פרסם מפה שמציגה את התחסנות מפני קורונה לפי יישובים. המפה כוללת מספר מתחסנים בכל יישוב במנה ראשונה ושנייה וכן שיעור ביחס לאוכלוסייה. המפה הינה לשירות הציבור למטרות כלליות ולמתן מידע ראשוני בלבד. בראש רשימת היישובים המחוסנים נמצאת המועצה המקומית תל מונד.


+זה עניין של חינוך
11:34 04/02/21  |  אליהו קאופמן   |   לרשימה המלאה
השוטרים בישראל עסוקים באופן יומי בקניסת מוסדות חינוך חרדיים שפתוחים ללימודים  ▪  התקשורת הישראלית עסוקה בלעג נגד היהדות החרדית המסרבת לאפשר לאינטרנט לחדור לתוך החינוך החרדי  ▪  אבל במדינה אחרת בעולם - שם חיים מאות אלפי יהודים חרדים, חושבים אחרת, ולטובה, על בתי החינוך החרדים הפתוחים גם בימי מחלת ה"קורונה", ועל כך שהאינטרנט מודר מבתי הנוער החרדי, באותה מדינה מערבית ומעצמה עולמית, בכול תחומי החיים המודרניים
(נאמנים להגינות [צילום: פרנק אגוסטין, AP])
+שיעורי בית
08:17 04/02/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
זו הייתה לילדים שנה של התבוננות בנו המבוגרים האחראים, שנה שלימדה התמודדות מהי, שגילתה את החוזק המשפחתי ואת החוסן של הביחד
(שנה מאתגרת [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
בעוד חדשים אחדים יצאו ילדי ישראל לחופשת הקיץ בת החודשיים. יצאו? ימשיכו בחופשה הבלתי נגמרת של שנת מגיפת הקורונה.
ישיבת הממשלה, שהייתה אמורה להתקיים בצהריים, נדחתה לשעה 18:00 ולאחר מכן נדחתה שוב, תתקיים מחר בשעה 13:00. הישיבה אמורה לעסוק בשאלת הארכת הסגר השלישי, שתוקפו יפקע מחר בחצות הלילה.
03/02/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
שר הביטחון, בני גנץ, צפוי להציג בישיבת הממשלה תוכנית לפתיחת כלל הענפים במשק בתוך עשרה ימים. התוכנית תוצג בישיבת הממשלה שהייתה אמורה להתכנס בשעה 18:00 אך נדחתה. הישיבה אמורה לעסוק בבקשת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להאריך את הסגר שיפקע מחר בחצות הלילה.
03/02/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בימים האחרונים מדווחים ממתחמי החיסון של קופות החולים כי חלה ירידה, ואפילו משמעותית, בהיענות ובשיעור ההתחסנות. הטענה המרכזית כי לאחר שבני ה 60+ וקבוצות הסיכון התחסנו, הצעירים באים פחות להתחסן. זה כולל גם את תלמידי התיכון ובני ה 35 שיכולים היום להתחסן אך מגיעים הרבה פחות מהצפוי. המצב עגום עד כדי כך שישנם אפילו דיווחים על השמדת חיסונים במקרים מסוימים עקב היענות נמוכה.
03/02/2021  |  טל שביט  |   יומני בלוגרים
"עם הסרת הסגר פתיחת מערכת החינוך עלולה להוביל לעליה בתחלואה אף יותר מבעבר לאור הוריאנט הבריטי, ולכן ראוי שתבוצע בצורה הדרגתית ומבוקרת במיוחד" - כך קובע דוח המרכז הלאומי למלחמה בקורונה. עוד קובע הדוח כי ממידע שמצטבר בחודשים האחרונים ניתן לראות את תרומת בתי הספר בהאצת התחלואה במקרי בוחן ספציפיים.
03/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il