|   15:07:40
  יוסף אליעז  
משפטן, משורר ופובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
שטח אש [צילום: המשרד להגנת הסביבה]

על הלחימה בטרור

למרבה הזוועה דּוֹמֶה שהממשלה והציבור השלימו עם המצב לפיו יהודי הנכנס לשטח בשליטה פלשתינית הוא בן-מוות, דמו הפקר ורכבו חייב לעלות באש
22/05/2022  |   יוסף אליעז   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

הלחימה בטרור בעייתית ביותר: מצד אחד קשה לפגוע בטרוריסטים הפועלים מתוך המון אזרחים וגם חיש נבלעים בתוכו. צבא ומשטרה במדינת ישראל נזהרים מלפגוע באזרחים עד כדי נטילת סיכון לחייהם, מצד שני אין מנוס מחיסול רוצחים, תוך נטילת סיכון, לעתים, של פגיעה באזרחים, כפי שקורה בכל לחימה בשטח בנוי או מיושב. תמיד הבעיה היא היכן הגבול הדק והיכן מתנוסס לפתע הדגל השחור של "פקודה בלתי חוקית בעליל".

בכלל הלחימה הזו מציבה עשרות בעיות ושאלות: עד כמה ניתן לפגוע באוכלוסייה לצורך לכידת מרצחים? מה דין בן משפחה שנתן מחסה לרוצח? נמנע מלהודיע על כוונותיו האסורות של בן משפחתו? מה בין חובה משפטית למדינה מול חובה לבן משפחה? מהו הגבול בין חופש הדיבור לבין הסתה? מה הגבול בין הטפה דתית במסגד להסתה או המרדה? שאלת עונש המוות למחבלים, תוך שיקול החשש לרצח שבויינו שיפלו לידם; היש מקום לעונש סביבתי או קהילתי ומה גבולותיהם? שאלת היחס לאסירים - היד הקשה מול חשש למרד והרצון לקנות "שקט תעשייתי" בכלא, עד להתעלמות מעבירות שונות כולל הכוונה מהכלא לביצוע פיגועים. יריעת הבעיות והשאלות רחבה מכדי שניתן יהא להקיפה כאן, מה גם שהשיקולים משתנים עם שינוי הנסיבות.

אף על-פי כן דומה שהרחקנו לכת בהפעלת היד הרכה תוך התעלמות מהעובדות ומן האמת. כדוגמה נזכיר את הירי [פעמיים!!] של רקטות מהרצועה לכוון תל אביב וקבלת הטענה המגוחכת שברקים הפעילו את הרקטות [וכנראה מלאכים הציבו אותן במקרה לכוון תל אביב]. למרבה הזוועה דּוֹמֶה שהממשלה והציבור השלימו עם המצב לפיו יהודי הנכנס לשטח בשליטה פלשתינית הוא בן-מוות, דמו הפקר ורכבו חייב לעלות באש. לאחרונה דומה גם שכוחות הביטחון נוטלים סיכון במגמה לתפוס מחבלים בחיים במקום לחסלם ללא פגיעה בכוחותינו.

מרד רצחני כמו בערים המעורבות, בהן רק יהודים נרצחו ובתיהם הועלו באש זוכה להתבטאויות חריפות של ההנהגה ללא מאמץ מספיק ללכידת כל המתפרעים ולהעמדתם לדין. לא למותר להזכיר את היד הרכה של בתי המשפט כלפי מחבלים ומתפרעים ושחרור מיידי של מי שביצעו ניסיון לרצח, כאילו מעצר-בית ימנע מאותו עציר לשוב מיד לסורו. בתי המשפט מנעו הרס בתי מחבלים ומבלי שיש עליהם איזו אחריות לביטחון שמו עצמם במקום המופקדים על הביטחון, עד כדי התערבות בפקודות והחלטות של קציני צבא, ואפילו ביטול הדחתו של קצין שפקודיו, לכאורה לפי הנחיותיו, הביאו להתאבדות חייל.

מלחמה קשה

מנהיגי מדינת ישראל טעו טעויות רבות וקשות. כמו החלטתו של משה דיין, שהתהדר בלא הצדק בניצחון בששת הימים, נצחון שהיה פרי הכנותיהם של לוי אשכול, יצחק רבין ועזר ויצמן. דיין העביר החלטות שכבר עלו לנו בקורבנות רבים עוד לפני התמוטטותו הנפשית במלחמת יוה"כ. כך למשל החליט על דעת עצמו למסור את הריבונות בהר-הבית לשליטה ירדנית ולווקף, ולמעשה, לשליטה פלשתינית. רבין נכנע לפרס, ביילין וחבורתם והסכים על הסכמי אוסלו, לפיהם הוחזר ערפאת הנכלולי והמרצח עם כל חייליו החמושים מגלותו בטוניסיה לא"י, לאחר שבמלחמה קשה ועקובה מדם סולק מלבנון.

שרון החליט בתמיכת ביבי על "ההינתקות" החד-צדדית. ביבי נתניהו שחרר מעל ל-1,100 מחבלים בעסקת שליט. כל אלו עלו לנו בדם רב של מיטב בנינו ואיש לא נתן את הדין, משפטית ואפילו היסטורית על מעשים נוראים אלה. עוד טיפשות ממורשת ימי גולדה ודיין הייתה ההחלטה להעניק תעודות זהות כחולות לתושבי ירושלים המזרחית ורמת הגולן, לעתים - על אפם וחמתם. לכל אלו הייתה אזרחות אחרת, גם אם אזרחות ארץ אויב, וראוי היה שהם ומשפחותיהם ישמרו על אזרחותם הזרה ויחיו כתושבים בישראל.

כיום האויב מכתר אותנו מכל צד, פרט לים בו משוטטות ספינות ביון, אוניות מלחמה וצוללות. האויב הגביר כוחותיו, אירן המתסיסה מצויה על סף הפיכתה למדינה גרעינית. אלפי רקטות מוכנות סביבנו לשילוח והרג ואנו לא עושים די, וזה מבלי לגרוע כהוא זה מלחימתם, הקרבתם וגבורתם של לוחמי כוחות הביטחון לסוגיהם. ההנהגה עסוקה מכדי לטפל כראוי בביטחון. בכלל דומה שהצבא, עם כל חטיבת הקומנדו החדשה שינה עקרונותיו מהתקפה להגנה וגם בכך לא עשה די. עדיין למיליוני אזרחים אין מקלטים, לרבות ברצועת עזה ובצפון. עדיין נמשכות גניבות האמל"ח מבסיסי צה"ל והנשק מצטבר ובשפע בידי ערביי ישראל, שאינם מהססים להשתמש בו.

אין ספק ומחלוקת כי לערביי ישראל יש את מלוא הזכויות האזרחיות. חובות - אין, או כמעט שאין. מותר להם לחיות בכל ישוב ולרכוש מקרקעין ככל אזרח. עם זה אין סיבה למנוע מישובים קטנים לקיים ועדת קבלה על-מנת לשמור על אורח ואופי חייהם. אם קבוצת טבעונים מקימה כפר מדוע ייבצר מהם לקבל לישובם טבעונים בלבד? כיום אנו מאפשרים לישובים ושכונות מסוימים לשמור על אורח חיים דתי ולאסור בהם תנועת כלי רכב בשבתות. אם גרעין נח"ל שהתגבש עוד בתנועת נוער והקים היאחזות, קיבוץ או מושב - מדוע לא יהא רשאי לבחון את המועמדים החדשים להצטרף לישובו? כיום, כנראה מטעמים פוליטיים וכספיים, אין המדינה מוכרת מקרקעין בישוב ערבי ליהודים ואינה מתירה ליהודים לקנות קרקע "מיד שנייה" על-מנת לגור בישוב ערבי.

משילות ראויה

אין שום סיבה שבישוב יהודי יוקם מסגד ומראש צריחו יכריז מואזין על מועד התפילות בטרם שחר, או שערבי מִטּוּבָא זַנְגָּרִיָה יבוא רכוב על טרקטור לישוב יהודי ביום הכיפורים וידרוס ילדה שהוריה האמינו שאין תנועת כלי רכב בישובם ביום זה. מי שירצה לחיות דווקא בישוב בעל זהות מסוימת יביא בחשבון שיצטרך להתאים חייו למסורת שכניו. בעבודה, במסחר ובכל יתר שטחי החיים אין הצדקה להפרדה בין עדות או לאומים, אך בחייו פרטיים, בחוג משפחתו, דתו ומנהגיו רצוי שכל אדם יחיה בסביבה בעלת מנהגים, דת ומסורות כאלו שלו. אם יבחר לגור במקום שלמרבית תושביו הווי, דת או מסורת שונים משלו, יהא עליו, כאמור, להתאים התנהגותו והתנהגות בני-ביתו לאותו מקום. כך למשל אין מוסלמי או נוצרי צריכים לשאת במנהגים יהודיים כמו איסור תחבורה ציבורית בשבת ובחג, שבת שבתון ביום הכיפורים וכל כיוצא באלה.

גם לא ייתכן המשך קיומו של מצב בו ערבים פלשתינים יראו בכל יהודי הנכנס לְיִשׁוּבָם בן-מוות ותושבי הישוב יימנעו מלהסגיר את המרצחים והמתפרעים. גם אין להשלים עם התופעה החדשה לפיה יושב בנחת ובביטחון מנהיג כנופיות כסינואר וממקום שבתו בעזה מסית ומדיח צעירים בירושלים, יהודה ושומרון להתעמת ולתקוף יהודים ושוטרים, ובה בעת נהנה ממימון נדיב מישראל או בהסכמתה, כפי שלא ייתכן שמרצח יקבל משכורת או פנסיה מהרשות או שבני משפחתו ימשיכו ליהנות מקצבאות המוסד לביטוח לאומי שממומן בכספי אלו שעובדים, משלמים מס ודמי ביטוח והם וילדיהם משרתים בצבא. המצב בישראל, במחילה, חסר הגיון לחלוטין ומה עגום שהממשלות לדורותיהן אינן עושות דבר לתיקון העיוותים הללו.

אנו חיים כבר שנים ללא משילות ראויה, והדבר בולט בעיקר בנגב הפרוע. אין מנוס מהחמרה. שטחי אש הם שטחים צבאיים ויש להפעיל בהם גם משטרה צבאית שתשלוט בכל שטח האש. יש להתיר לחיילים להגן על רכושם הפרטי ולמנוע עבירות בשטחים צבאיים ולמנוע, גם באש, פגיעות ברכוש הצבא. ההססנות, ההוראות המחמירות מדי לפתיחה באש הופכות את המשילות לחוכא ואיטלולא, וככל שעבירה אינה מטופלת היא גוררת עוד ועוד עבירות בעקבותיה, וגם התעוזה העבריינית גדלה יש להתיר שלילת אזרחות מאלו הפוגעים במדינה, במוסדותיה ובכוחות ביטחונה. המניף דגלי חמאס, אויבנו המוצהר, ראוי שיועבר לשטח בשליטת חמאס ובמקרים הראויים תישלל אזרחותו. מחבלים מזוינים ומבצעי רצח ראוי שישלמו מיד את מחיר רצחנותם. אין לסכן חיי חיילים ושוטרים שלנו כדי ללוכדם חיים.

קיימת תופעה: מרבית המחבלים תוקפים אזרחים חרדים, המתבלטים בתלבושתם, לרבות בדרך לכותל ושוטרים. בעיית אי-הגיוס של אברכי ישיבה היא שאלה קיומית לאור תרבות הסקטורים החרדים והערביים. אולם ראוי לשכנע את רבני החרדים להסכים למעט ימי גיוס חלקי לתלמידיהם, בהם ילמדו להפעיל נשק, להתגונן מפני תקיפה, וכללים ראשוניים בהגשת עזרה ראשונה וכיוצ"ב. מדובר בימים ספורים בשנה, אפשר בחופשות, ואפשר שישובו מדי לילה לישיבה. תרומתם לכוחות הלוחמים תהא מעטה אך אימונם כאמור אפשר ויציל את חייהם. לבטח יש שיקולים פוליטיים בכל שדה משדות חיינו, אך להפקרות העולה בחיי אדם יש לשים סוף.

תאריך:  22/05/2022   |   עודכן:  22/05/2022
יוסף אליעז
+רוטמן: ממשלה עם ימניים תגיש ערר כדי שקטינים שאמרו שמע ישראל ייעצרו
23:22 22/05/22  |  עידן יוסף
ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) צייץ בטוויטר: "ממשלה עם נפתלי בנט כראש ממשלה, איילת שקד כשרת פנים ומתן כהנא כשר/סגן שר דתות, עם גדעון סער כשר משפטים, ומגובה בניר אורבך ושרן השכל מהכנסת עומדת להגיש ערר כדי שקטינים שאמרו שמע ישראל במקום הקדוש ביותר לעם היהודי ייעצרו. פיהם דיבר שווא וימינם ימין שקר".
+המדינה תערער על החלטת ביהמ"ש בעניין הר-הבית
22:24 22/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בית המשפט קיבל עתירה בנוגע להגבלות שהטילה המשטרה על כמה נערים שקראו "שמע ישראל" וקבע כי לא ניתן לומר שמדובר בהתנהגות העלולה להביא להפרת השלום. בהחלטתו ציטט השופט את מפכ"ל המשטרה, שמצידו טוען כי מדובר בפרשנות מעוותת  ▪  השר פריג' תקף את השופט, וח"כ ארבל דורש מיו"ר מרצ לגנותו
השופט ציון סהראי [צילום: הרשות השופטת]
+ח"כ בן-גביר הודיע לקצין הכנסת: "ביום ירושלים בכוונתי לעלות להר-הבית"
20:31 22/05/22  |  עידן יוסף
ברקע איומי מנהיג החמאס איסמאעיל הניה שפרסם הודעת אזהרה נגד ישראל מקיום צעדת הדגלים ומהעלייה להר-הבית, הודיע ח"כ איתמר בן-גביר לקצין הכנסת כי בכוונתו לעלות להר ביום ירושלים.

כזכור, ח"כ בן-גביר הקים לשכה זמנית בכיכר צה"ל לפני כחודש, לאחר שכניסתו לשער שכם נמנעה על-ידי רה"מ בנט. לדבריו, "איומים של האויב לא ירתיעו אותנו להגיע למקום הכי קדוש לעם היהודי, להפך - רק נתחזק ונגיע לממש את הריבונות של מדינת ישראל בירושלים. אני מקווה שביום ירושלים ישראל תוריד את הניה בסיכול ממוקד ותרים את דגל ישראל לראש התורן".
+אני מתפלל לשלומה של ירושלים
12:33 22/05/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
אני מסתייג מהתופעה הרווחת במצעד הדגלים העובר ברחובות ירושלים המזרחית, כשמכים במקלות של דגלי מדינת ישראל על דלתות הפח של החנויות ברובע המוסלמי, שכמובן נסגרו בהוראת המשטרה
קריאות גזעניות [צילום: מתניה טאוסיג/פלאש 90]
+תנועת חמאס מחזקת את מעמדה בשטחי הגדה
10:06 22/05/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
תנועת חמאס מחזקת את מעמדה בשטחי הגדה בעקבות ניצחונה הסוחף בבחירות הפנימיות באוניברסיטת ביר זית הנחשבת ל"סמל לאומי" בשטחים. בכירים בתנועת פתח חוששים מ"אפקט דומינו" ושחיקת מעמדה של תנועת פתח, בחדרי חדרים נמתחת ביקורת קשה על מדיניותו של יו"ר הרש"פ
תומכי חמאס באוניברסיטת ביר זית [צילום: פלאש 90]
+דם על הידיים
08:49 22/05/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - חסד, אהבה, אכזבה מרה, תפירה, חוזר חלילה, אלימות, חקירה מיותרת, סיר לחץ ומכירת חיסול  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר  ▪  "הגרמנים לא חזרו למוטב. הם רק נחים" (בן הכט)  ▪  שבת שלום
נעם רז [צילום: באדיבות המשפחה]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
מצער אותי, שמצעד הדגלים יעבור בשער שכם. את המחיר המדמם עלולים לשלם אזרחים רבים כפי שלצערי, שלמו בשנה שעברה ובשנים קודמות. אני מצר על כך, שעמר בר-לב, השר לביטחון פנים, וצמרת המשטרה החליטו לאשר למארגני מצעד הדגלים ביום ירושלים לעבור דרך שער שכם. מצער, שרחובות ירושלים יהיו חשופים לאותם מחזות, שהיינו עדים להם בשנים האחרונות, כשפרץ השמחה של הצועדים מלווה גם באינספור קריאות גזעניות ואלימות ובתקיפות של עוברי אורח.
במקומות שונים ברחבי הגדה היו חגיגות בעקבות ניצחונה של תנועת חמאס בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית שהתקיימו ב-18 במאי. בחברון פיזרו אנשי הביטחון של הרש"פ שיירת כלי רכב שנכנסה לעיר ועליה דגלי חמאס כדי לחגוג את הניצחון.
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - חסד, אהבה, אכזבה מרה, תפירה, חוזר חלילה, אלימות, חקירה מיותרת, סיר לחץ ומכירת חיסול "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר "הגרמנים לא חזרו למוטב. הם רק נחים" (בן הכט) שבת שלום
במקומות שונים ברחבי הגדה היו חגיגות בעקבות ניצחונה של תנועת חמאס בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית שהתקיימו ב-18 במאי. בחברון פיזרו אנשי הביטחון של הרש"פ שיירת כלי רכב שנכנסה לעיר ועליה דגלי חמאס כדי לחגוג את הניצחון.
אני חלוק בדעותי על עמדותיו המדיניות של ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט. אך לצערי, גילויים של מתקפות פוליטיות נגד ראש הממשלה עברו מזמן את תחום הביקורת שהיא חלק מדפוסי החיים של משטר דמוקרטי, ועלו על שרטון של התרת דמו של מי המכהן כיום בתפקיד ראש הממשלה. אני מתייחס בכבוד לתחושות של בן, שאביו נרצח, כפי שבאו לידי ביטוי רוויי כאב וזעקות ביקורתיות בשיחה, שהתנהלה בביתו, כשראש הממשלה בא לנחם את רעיית הנרצח האלמנה ובניו שהתייתמו מאביהם. אך הקריאות המתלהמות, שליוו את ראש הממשלה בדרכו לבית האבלים, הייתה בהן למעשה קריאות להתרת דמו של ראש ממשלה בישראל, וזה מה שצריך להדאיג אותנו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il