|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
בקשטיין. אריק מאד חסר לי [צילום: מאיר חוטקובסקי]
הנשיאה לשעבר עדנה בקנשטיין:

"לא ניתן לעבוד עלי"

עדנה בקנשטיין לשעבר נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב ושופטת בבית המשפט המחוזי מספרת על חיזוריו של אריק בעלה והגעגועים אליו, ושוללת מעבר לדיור מוגן כתבת דיוקן החושפת דמות שופטת כאדם מן היישוב
27/03/2024  |   מאיר חוטקובסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

"דחיית צדק היא הכחשת צדק" זה המוטו של עדנה בקנשטיין (82), לשעבר נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב ושופטת בבית המשפט המחוזי. היא יצאה בעבר נגד השחיתות בארץ, מעריצה ללא גבולות את אהרן ברק, הייתה נוקשה עם הרעים, פעלה למען שיקום עבריני סמים, מספרת על חיזוריו של אריק בעלה והגעגועים אליו, ושוללת מעבר לדיור מוגן. כתבת דיוקן החושפת דמות שופטת כאדם מן היישוב.

אני מאמין

"משפט שנמרח על תקופה ארוכה הוא עיוות הצדק. בתפקידי כשופטת אימצתי את האמרה מ'יום ליום ועד תום'. אין שום הצדקה כי משפט יתנהל מספר שנים. דרשתי שהנאשמים יהיו נוכחים באולם על-מנת שאוכל להתרשם משפת גופם ותגובתם בדיונים המתנהלים בעניינם". את הדברים אומרת השופטת לשעבר עדנה בקנשטיין בראיון למגזין "כיוון חדש-רעננה". במערכת המשפטית היו שופטים שהיו חלוקים על-אודות אישיותה המקצועית. מספר שופטים עזבו את המערכת כאשר בקנשטיין הפכה לנשיאת בית המשפט לשלום במחוז תל אביב. "מי מהשופטים שלא יכול היה להתיישר עם המדיניות שלי בשיפור המערכת המשפטית עזב. זו זכותם".

האם על-פי המזג השיפוטי שלך היית שופטת מקלה או מחמירה אני שואל. "עורכי דין לא התלהבו כשישבתי בדין כי ידעו שלא ניתן לעבוד עלי. אם חשבתי שמישהו עשה את העבירה, ושהוא גרם נזק לאחר, ביחוד שהוכחה הכוונה הפלילית שלו, אני לא ריחמתי. אני בהחלט סברתי שיש מקום להעניש, וענישה מתאימה בעיניי, הייתה ענישה בהתאם לגודל העבירה. שלא יהיו לך ספקות. אני גם זיכיתי נאשמים כשמכלול הראיות לא הוכיחו עבירה". ממשיכה ומספרת בקנשטיין: "בתחילת דרכי כשופטת בנתניה הוצמדה לי אבטחה בגלל איומים של עבריינים איתם הייתי קשוחה. ממש לא ויתרתי לרעים והטלתי עליהם עונשים כבדים". היא הייתה בין מתנגדי הסדרי טיעון באופן גורף, וזאת לדבריה כי שופטים רצו להימנע מ'בזבוז' זמן בכתיבת פסקי דין.

שפיטה כיעד

כבר בתחילת דרכה כעורכת דין, כיועצת משפטית של חברת "עמידר", כיוונה בקנשטיין לעבר מערכת השפיטה. מעולם לא היה לה משרד פרטי. "הבנתי כי להיות שופט יש לו ערך חברתי והשפעתי לכל החלטה שלך ובאפשרותך לתקן ליקויים ועוולות. העיקרון שלי היה 'צדק צדק תרדוף' וכאדם צעיר היה לי מאוד אכפת שהכול יהיה הוגן וישר". שני משפטים תפסו כותרות בעת שבקנשטיין דנה בהם. אחד התמוטטות גשר המכביה והשני משפטו של עמרי שרון, בנו של ראש הממשלה לשעבר אריק שרון ז"ל. למשפטים אלו נחזור בהמשך.

בקנשטיין עשתה סטז' אצל השופטת הדסה בן עתו ששימשה כסגנית נשיא של בית המשפט המחוזי בתל אביב. "היא העריכה אותי מאוד כסטז'רית עד כדי כך שסייעתי לה בכתיבת פסקי דין". בקנשטיין התחילה את פעילותה השיפוטית בהיותה בת 40 כשופטת השלום בנתניה. לאחר 9 שנים עברה לבית המשפט השלום בתל אביב, ובשנת 1998, לאחר 17 שנים כשופטת נבחרה לשמש כסגנית נשיא בתי משפט השלום. כשנה לאחר מכן מונתה לנשיאת בית משפט השלום במחוז תל אביב ובמקביל מונתה לשופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב. לפני 14 שנים פרשה בקנשטיין לגמלאות.

המורה יפה

הוריה של בקנשטיין היו בין המתיישבים הראשונים ברעננה. "אבי עלה ארצה מליטא ב-1925 ייבש ביצות ועבד בפרדסים. הוא היה פעיל בהגנה וניהל את בית הקפה "מרכז השרון" ברעננה. גם אמי הגיעה מליטא ואני נולדתי כבתם השנייה אחות לרות הבכורה". בקנשטיין זוכרת את ילדותה ברעננה בעיקר מפעילותה בתנועת מכבי הצעיר והמורה יפה סוכן עזגד. "בגיל 12 השתתפתי בקורס מדריכים ארצי ברמת גן. זו הייתה תקופה נהדרת. לא אשכח גם את המורה יפה שהייתה מורתנו החל מכיתה א' ועד סיום היסודי בכיתה ח'.

היא נטעה בנו ערכים של יושר הגינות ועזרה לזולת. נוצרו לי עם המורה יחסים אישיים והיינו בקשר רציף עד ימיה האחרונים". עם סיום בית הספר היסודי ברעננה, הוריה רשמו אותה לבי"ס "תיכון חדש" בתל אביב. "אמנם היה בי"ס תיכון ברעננה, אך אמי אמרה שהיא רוצה שאקבל את החינוך הטוב ביותר ובשביל זה אנחנו מספיק עשירים למרות שבכלל לא היינו אמידים". לקראת סיום חמישית, עוקרת כל המשפחה לאפקה. "הודות לאבי, כמי שהיה מפקד בהגנה, קיבלנו בתנאים טובים דירה בשיכון מפקדי הגנה ופרק א' שלי עם רעננה הסתיים (צוחקת)".

בקשטיין. לא ניתן לעבוד עלי [צילום: מאיר חוטקובסקי]

בקנשטיין מעידה על עצמה כי הייתה תלמידה טובה מאוד ואהבה את המקצועות אותם לימדו המורים הטובים. "מקצועות שלימדו מורים שנחשבו בעיני לא טובים, לא אהבתי אותם". עם סיום לימודיה התגייסה בקנשטיין לצבא ושימשה כמאבחנת פסיכוטכנית. עם שחרורה החלה את לימודיה באוניברסיטת ירושלים במגמת משפטים.

העזר כנגדה

שיחתנו מתקיימת בביתה של בקנשטיין ברחוב שקט ופסטורלי ברעננה, אותו חלקה עם בעלה אריק עד לפני שנתיים. השיחה ביננו בגובה העיניים ולא חשתי התנשאות, כמי שכונתה על-ידי המערכת בה היא פעלה כאליטה. בקנשטיין שבה עם משפחתה לרעננה, עיר הולדתה, לאחר שמימשה חלקת אדמה שירשה מהוריה לבניית בניין מגורים, וקיבלה בתמורה דירה באותו בניין. לאחר מספר שנים עקרו לבית בו בקנשטיין מתגוררת עתה.

ההיכרות עם בעלה אריק הייתה בעת שנפגשו בהיותם חיילים בכפר נופש בצפון. "זה היה ערב ריקודים. הגיעה קבוצת חיילים מהתותחנים ובניהם אריק שגר גם הוא באפקה. לא הייתה בניינו היכרות קודמת. הוא הזמין אותי לרקוד (צוחקת), כנראה מצאתי חן בעיניו. מאותו רגע הוא לא הניח לי והחל לחזר אחרי באופן אובססיבי". לבקנשטיין היה באותה עת חבר שנאלצה להיפרד ממנו בעקבות חיזוריו הנמרצים של אריק. לאחר תקופת חברות בקנשטיין מקבלת הצעת נישואין מאריק.

"זה היה בירושלים כשעדין הייתי סטודנטית. ישבתי עם אריק על סלע כשנופה המקסים של ירושלים מולנו ואריק מבקש את ידי". בקנשטיין עונה בחיוב אך יש לה תנאי. "אמרתי לו כי 'לא ראוי שהגבר יהיה פחות משכיל מהאישה. אם אתה רוצה להתחתן אתי אז תוציא תואר", ואכן אריק קיבל מהצבא אישור ללמודים והוציא תואר בכלכלה ומדעי המדינה. "בשלב מאוחר יותר, כשפרש אריק מהצבא בדרגת תת-אלוף, הוא ביקש את חוות דעתי ללמודי משפטים. ברכתי על כך. סיים בהצטיינות ועסק במשפט אזרחי". מזה שנתיים שאריק הלך לעולמו והגעגועים של בקנשטיין חזקים מאד. אובדן בעלה האהוב, הותיר חלל שעדיין מהדהד בליבה.

"אריק מאוד חסר לי (ארשת פניה הופכת להיות נוגה. משפילה מבטה, וניכר שהנושא קשה לה). היינו נשואים 58 שנים, וקודם לכן שנתיים חברים. אריק אפשר לי להתרכז בשפיטה ועול הבית כמו חשבונות, מחשוב, ההתנהלות הכספית ועוד, היו עליו. שואלים אותי אם שקלתי לעבור לדיור מוגן ואני ממש דוחה את ההצעה. זה דבר שלא עולה על הפרק. יש בבית כלים אביזרים וזיכרונות המחזירים אותי לתקופות הנהדרות שלי עם אריק וקשה יהיה לי רגשית להפטר מהם". לבקנשטיין שתי בנות ונכד. "הבנות בקשר יום יומי אתי ומסייעות לי לכל מה שנדרש".

אין בי חרטה

אחד הדברים שבקנשטיין ניסתה לקדם וגם נחלה הצלחה במובנים מסוימים היה השיהוי של מתן פסקי דין. "זה לא תקין שמשפט נסחב ללא סוף. אני תמיד מצטטת את האמרה: justice delayed justice denied" ("דחיית צדק היא הכחשת צדק). בתקופתה הורגשה מגמה של זירוז מתן פסקי דין.

בשנת 2003 הוזמנה בקנשטיין לוועדת חוקה ומשפט בכנסת לדיון שכותרתו היה: "משך ההליך המשפטי - בחינת דרכים לקיצורו". היא פרשה את משנתה בפני חברי הוועדה והמוזמנים האחרים וזכתה להערכה רבה.

"אני תמיד סברתי כי את פסק הדין יש להכין בהקדם האפשרי כדי למנוע עינוי דין הצדדים. אני עצמי פעלתי כפי שדרשתי 'מיום ליום ועד תום'. שופטים שלא עמדו בקריטריונים נאלצו לתת הסברים". בשנת 2018 בכנס יוזמות של כלכליסט נשאלה בקנשטיין בעניין השחיתות בארץ והיא השיבה: "אני חושבת שאנחנו במצוקה של עבירות שחיתות שחונקות את כולנו." גם כיום בקנשטיין סבורה שהמצב לא השתפר בהתייחסה לשאלתי לספרו של ד"ר חיים שיין, "באר שחת", שמביא ביטוי למקורות ההיסטוריים של השחיתות השלטונית בישראל שמהווה סכנה קיומית.

זכור פסק דינה של בקנשטיין בשנת 2006 במשפטו של עמרי שרון בנו של ראש הממשלה לשעבר אריק שרון באשמות שחיתות. נכתב בפסק הדין: "לאחרונה שומעים אנו שוב ושוב את האמירה 'הביצה הפוליטית'. ביצה זו יש ליבשה. חלקם של בתי המשפט בייבוש ביצה זו היא בענישה הלימה לעוברי העבירות בעיצומו של ההליך הפוליטי הגורמים לזיהומו. לשבט ולא לחסד. ואם בענישה חינוכית עסקנין... יהא זה המסר החינוכי". (צוטט מנבו: תפ (ת"א) 4837/05 מדינת ישראל נ' עמרי שרון). עמרי שרון נידון ל-9 חודשי מאסר.

משפט שזכה לכותרות, ביושבה של בקנשטיין בראש הרכב, הוא משפט קריסת גשר המכביה בשנת 1977, שגרם למותם של ארבעה ספורטאים אוסטרליים ולפציעתם של עשרות ספורטאים.

בקנשטיין מראה לי 'ספר' הכרעת הדין המכיל 360 עמודים. "זה היה משפט מורכב ביותר כאשר חמשת הנאשמים מלווים בעורכי דין מהשורה הראשונה. רציתי להתרשם במו עיני מהלוקיישין של הגשר ועשיתי סיור פיזי במקום יחד עם חבריי שופטי ההרכב". בקנשטיין איננה מתחרטת על פסקי הדין שלה. "לא זכור לי שהצטערתי אי-פעם על גזר דין שנתתי. שקלתי בכובד ראש את כל הטיעונים, הייתי שלמה עם עצמי, ולא היה לי אכפת כי הנאשמים יפנו לערכאה גבוהה יותר. אגב-מעולם לא שונה פסק דין שלי".

התחשבות בנגמלים

אף על-פי תדמיתה המאיימת הקשוחה של בקנשטיין, היו בה רגשות אימהיות בנוגע לעבירות סמים. "עבירות סמים מטבען הן עבירות המשליכות לעבירות פליליות, בגלל שהמכורים לסם מוכנים לעשות כל דבר, אבל הכל כדי להשיגו. בעת תקופתי כשופטת, הקימו את מלכישוע, כפר שיקום לנפגעי סמים, אלכוהול והתמכרויות השוכן על הר הגלבוע. כשהובאו לפני תיקי עבירות סמים, ראיתי לנכון להפנות נאשמים למלכישוע דרך שירות המבחן. לימים גם דאגתי שהנאשמים לא יצטרכו להגיע לדיונים פיזית על-מנת לא להטריחם ולחסוך מזמנם.

באותה תקופה עדין לא היה זום (צוחקת), אך הכנסתי דבר שבזמנו עדין לא היה מקובל והוא לעשות דיון דרך הטלוויזיה כדי לבחון את התקדמות גמילתם." הדבר זכה לתגובות אוהדות, וכאשר בקנשטיין זיהתה כי המכורים אכן בדרך הנכונה לגמילה, היא הייתה באה לקראתם בהקלות עונשין. "הייתי נותנת להם עוד צ'אנס, ועונשם היה תואם למצבם החיובי של הליך הגמילה כמו מאסרים על תנאי. כאשר ראיתי שהמכור לסמים לא משתף פעולה הענישה שלי הייתה מאסר חד-משמעית".

שטרית. נשמה טובה [צילום: מאקר ניימן/לע"מ]

בקנשטיין שירתה תחת 3 נשיאים: מאיר שמגר, אהרן ברק ודורית בנייש. מי מהנשיאים השאיר עליך את רישומו העז ביותר, אני שואל את בקנשטיין. לוקח לבקנשטיין מספר שניות למחשבה. "שמגר היה מצוין. אך עבורי ברק היה האיש והסמל שממנו למדתי המון עוד בתחילת דרכי כסטודנטית בעת שברק היה בין המרצים בחוג. קיבלתי ממנו המון כלים שעזרו לי בשפיטה. הוא איש עם לב ועם ראש. איש חכם ביותר על גבול הגאוניות. אחד האנשים הישרים והמקצועיים שאני מכירה. כואב לי הלב על העלייהום שעושים לו בקרב מגזרים מסוימים באוכלוסייה".

מבין שרי המשפטים בקנשטיין מחמיאה לשר מאיר שטרית. "הוא נשמה טובה. איש נהדר עם שכל, ועשה עבודה פנטסטית כשר המשפטים". בעניין בחירת שופטים לאור המקרה של השופטת אתי כרייף דעתה של בקנשטיין לא משתמעת לשני פנים. "אישה המנצלת את נשיותה למטרות של קידום, כמו להיות שופטת, תשובתי נייט! (לא). אתה צריך להיות נקי כפים וניקיון הליכים עם עצמך קודם כל".

מורשת

בתקופת כהונתה של בקנשטיין כנשיאה היא פעלה רבות למען להיטיב ולשפר את המערכת המשפטית, וחותמה מורגש עד היום. "הקמתי את היחידה המיוחדת של ניתוב תיקים הפלילים והאזרחיים לשופטים. הקמתי מחלקה מיוחדת של מתנדבים שיעזרו לאנשים בתביעות קטנות. הם מגיעים לבית המשפט והם לא יודעים מהחיים שלהם. המתנדבים שעשו קורסים של טוענים משפטיים, הם יושבים ועוזרים לאנשים האלה להגיש את כתב התביעה. אני זו שיזמתי ובזכותי נבנה בית המשפט הקיים היום בהרצליה. המבנה הקודם היה בושה למערכת המשפטית". בקנשטיין כנשיאה הייתה אחראית גם על בית הדין לתעבורה, בית דין לענייני משפחה וההוצאה לפועל. גם בהם, הנשיאה לשעבר הטביעה חותמה.

בשנת 2010 יצאה בקנשטיין לגמלאות. "היום שלי מתחיל עם חדשות הבוקר בטלוויזיה תוך כדי שתיית הקפה. אינני בשלנית דגולה. אני אוהבת לנגן בפסנתר, אני מרבה ללכת לערבי שירה וקונצרטים ומדי פעם גם להרצאות". בתחילת פרישתה הרבתה בקנשטיין לתת דברי פרשנות משפטים בערוצי התקשורת השונים, והוזמנה לשאת הרצאות בפני ארגונים שונים.

לשאלתי בסיום הראיון: 'מה הייתה עושה אחרת אילו היו מאפשרים לך לחזור לעבר במנהרת הזמן?' לא משתהה בקנשטיין: "לא הייתי משנה דבר. הגשמתי חלום להיות שופטת וחזרתי למחוז ילדותי רעננה אותה אני מאוד אוהבת".

הכותב חבר באיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית, וחבר במועצת העיתונות והתקשורת בישראל.
תאריך:  27/03/2024   |   עודכן:  27/03/2024
מאיר חוטקובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לא ניתן לעבוד עלי"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קובי מרוז
1/04/24 11:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אחרי שנים רבות בתקשורת, ולמראה אירועים מביכים בשיטת הסרט הנע, סברתי כי אין כבר מה שיכול לטלטל אותי עד שצפיתי הלילה בטלוויזיה.
27/03/2024  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
דוד סמילנסקי היה מחמשת מייסדי תל אביב (אחוזת-בית). חבר הוועד הראשון של העיר, סופר, פובליציסט מזכיר וגזבר הגימנסיה העברית הרצליה. לא ברור מי ולמה בחר לנסח את שלט הרחוב על שמו בתל אביב בכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב".
27/03/2024  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
בעוד שבעה חודשים המועמדים הכי בלתי פופולריים, ולדעת אחדים גם הכי בלתי מתאימים, יתחרו על התפקיד החשוב ביותר בעולם. בשלב זה המרוץ כמעט צמוד כשלדונלד טראמפ יש בסקרים יתרון של פחות משני אחוזים. שנים-עשר אחוזים מהבוחרים הפוטנציאלים טרם החליטו והכרעתם בקלפי עשויה להכריע לא מי ניצח אלא מי הפסיד פחות, וזה עוד מבלי לספור את הקולות שיינתנו למועמדים שלישיים כמו קנדי. התמיכה הציבורית בשניהם פחותה מ-50 אחוזים - 37 אחוזים בביידן ו-44 בטראמפ. על שני המועמדים רובצות משקולות שליליות — על ביידן בעיקר גילו ושסגניתו קמלה האריס עלולה לרשת אותו באמצע הקדנציה — ועל טראמפ תסבוכות משפטיות, כספיות וחלקן פליליות.
27/03/2024  |  זלמן שובל  |   יומני בלוגרים
נקודת המוצא שלי נעוצה בהעדפת החתירה להנחת נדבכים לשיח מדיני מאשר מלחמה. להנחת האדנים לשיח מדיני ניתן להסתייע במעצמה גדולה כמו ארצות הברית. מצער אותי, שהממשלה - אותה בחר עם ישראל - דוחה את הסיוע של ארצות הברית להנחת הנדבכים לשיח מדיני, ומעדיפה את הבטחת הקיומיות שלנו אך ורק בשדה הקרב.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il