|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

פרשת שמיני

חנוכת המשכן ובצידה טרגדיה

פרשת שמיני מתארת את היום השמיני להקמת המשכן, לצד טרגדיה - מיתתם של שני כוהנים - נדב ואביהוא, שני בני אהרן
09/04/2015  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
בית המקדש

בַּר סַמְכָא
בַּר סַמְכָא הוּא זֶה הַמְקַבֵּל סַמְכוּת
נוֹטֵל אוֹתָה וְהוּא פּוֹעֵל לְפִיהָ כַּיָּאוּת
הָעוֹשֶׂה מִן הַסַּמְכוּת כְּלִי לְתִפְטַרְתּוֹ
חוֹטֵא וּמַחְטִיא אֶת הַסָּרִים לְמָרוּתוֹ
שׁוֹכֵחַ כִּי הַתַּפְקִיד הוּא נֶטֶל
לָרָאוּי לוֹ וְלֹא לָהוֹלֵךְ בָטֵל

שׁוּרוּ הַבִּיטוּ מֶה קָרָה לְפִרְחֵי כֹהָנִים
הַכְּהֻנָּה שֶׁקִּבְלוּ שָׂמָה רֹאשָׁם בַּעֲנָנִים
סַבְרוּ כִי הֶם בַעֲלֵי סַמְכוּת גָּם שְׂרָרָה
חַרְגּוּ מִן הַסַּמְכוּת וְהִכְנִיסוּ אֵשׁ זָרָה
יִחוּס אֲבוֹתָם לֹא עָמַד לָהֶם
וְשִׁלְמוּ עַל הֲפָרַת צַו בְּחַיֵּיהֶם


אהרן נמשח לכהן גדול ובניו נמשחו לכהנים

הקמת המשכן הושלמה בראש חדש ניסן, שחל בתום שבעת הימים שאהרן ובניו נצטוו להשאר בפתח אהל מועד, לאחר שנמשחו לכהונה על-ידי משה בְּאָמְרוֹ להם: "ומפתח אהל מועד לא תצאו שבעת ימים עד מְלֹאת ימי מִלֻּאֵיכֶם..".(צו ח/לג) אהרן ובניו עשו כדבר משה. השבת שלנו היום היא שבת של אסרו חג ביום השמיני לאחר שבעת ימי חג המצות. בפרשה שלנו זה היום השמיני אחרי שבעת הימים שבהם אהרן ובניו לא יצאו מפתח אהל מועד., ביום השמיני לְמִלּוּאִים כמאמר רש"י וקבע, כי זה יום חשוב ביותר שזכה בעשר עטרות שנזכרו בספר עתיק יומין העוסק בתולדות עם ישראל המיוחס לַתַּנָּא רבי יוסי בר חלפתא שחי לפני יותר מאלפיים וחמש מאות שנה. ביום זה, כאמור, חל יום ראש חדש ניסן. ביום זה קרא משה לאהרן ולבניו ולזקני ישראל, וצוה אותם להקריב קרבנות לְחֲנֻכַּת המשכן - עגל בן בקר ואיל לעולה על-ידי אהרן ובניו נוכחות זקני ישראל נועדה לשמש אישור להסכמת העם למשיחת אהרן ובניו לְִכְהֻנָּה, כלומר הדבר נעשה על-פי הדבור (בצו מאת הקב"ה) אבל גם על דעתם ורש"י מבהיר כי בכך יִמְנַע לַזּוּת שפתיים פן יאמרו: ראו בני משפחת לוי אלה, מינו את עצמם, האחד להנהיג את העם הוא משה והשני לכהונה הגדולה ביחד עם בניו הוא אהרן. משה רצה שהם יתרצה וכאות הסכמה, זקני ישראל גם מקריבים קרבנות משלהם ומביאים מנחה בלולה בשמן כפי שנאמר: ויקרבו כל העדה ויעמדו לפי ה'. (ט/ה) אז נאמר כי משה ואהרן באו אל אהל מועד שם התוועדו עם רוח הַקֹּדֶשׁ ולאחר מכן יצאו וברכו את העם שראה את כבוד ה' שנאמר: וַיֵּרָא כבוד ה' אל כל העם.(ט/כג) כאות למילוי מצות הקרבת הקרבנות כפי שצווה אלוהים לעשות: ותצא אש מלפני ה' וַתֹּכַל על המזבח את הָעֹלָה ואת החלבים וַיַּרְא כל העם וַיָּרֹנּוּ ויפלו על פניהם.(ט/כד) כפי שזה מתקבל בפרשה זו, זו הייתה הפעם הראשונה שהמשכן שמש להקרבת הקרבנות, הן על-ידי אהרן ובניו והן על-ידי העם.

דבר מה נשתבש במהלך חֲנֻכַּת המשכן

בני אהרן נדב ואביהוא שזה עתה נמשחו לכהונה, נגשו למלא תפקידם על-ידי הקרבת קרבנות. למרות שחזו בעיניהם, איך אש יצאה אש מלפני ה' ושרפה את הקרבנות שהקריבו אהרן וכל העם על המזבח, הם עשו מלאכתם בהקרבת הקרבנות, מתוך אמונה ודבקות במילוי מצווה זו, אך הם סטו ממהלך הקרבת הקרבנות ונטלו בידם איש מחתתו ושמו עליהן הקטורת אך גם שינו את מהלך הקרבת הקרבנות בשונה ממה שהתרחש לנגד עיניהם: ויתנו בהן אש וישימו עליה קטרת ויקריבו לפני ה' אש זרה אשר לא צוה אתם.('/א) תהא הסיבה אשר תהא שגרמה לבני אהרן לחרוג ממה שצריך לעשות, מעשה נסתיים באסון מחריד גם לאותה עת שהדבר התרחש שנאמר: ותצא אש מלפנח ה' ותכל אותם וימתו לפני ה'.(י/ב) שְׂרֵפַת בני אהרן חיים בקודש הקודשים, הכה את העם בתדהמה כי לא יכלו להבין מה היה חטאם של בני אהרן שבאו לקדש את שם ה'.

התרחשות זו עוררה ומעוררת תמיהה אצל גדולי הפרשנים וספק אם יש לכך תשובה חד-משמעית רש"י, אבן עזרא, הרמב"ן, הרשב"ם והמדרש תמהים מדוע הגיע לבני אהרן עונש כה כבד במה חטאו? והרי לא נמצא כתוב בתורה שאסור להכניס אש זרה, והשאלה איך נענשים בני אהרן מבלי שהוזהרו תחילה? (לפי הכלל המשפטי הידוע אין עונשים אלא אם מזהירין תחילה, כלומר רק כשיש חוק האוסר ואתה מפר). בעל הטורים סבור: כי מהכתוב ניתן ללמוד כי אכן יש צו האוסר הכנסת אש זרה, שנאמר: אשר לא צוה אֹתָם. כאילו נאמר: אשר לא צוה אתם להביאה (דהיינו, להביא אש זרה), ברם גם אם נקבל פרוש דחוק זה, הרי זה היה בדיעבד אחר מעשה ולא לפניו. רש"י כדרכו מפרש את הדבר בהבאת מדרש אגדה ידוע: משל למלך שהיה לו בן בית נאמן.

מְצָאוֹ על פֶּתַח חֲנֻיוֹת (המצביע על מטרה פסולה או פלילית) והתיז את ראשו בשתיקה, ומנה בן בית אחר תחתיו, ואין אנו יודעים מפני מה הרג את הראשון? אלא ממה שמצווה על השני ואומר: "לא תכנס בפתח חניות" אנו יודעים שמתוך כך הרג את הראשון. משנאמר "יין ושכר אל תשת"
מזה נשמע כאילו כי הם השתכרו והיו בגילופין כשנכנסו למשכן להקריב את הקרבנות. זה שאומר המדרש: הם מתו מפני שהיו בגילופין ולא בגלל האש הזרה.
מות בני אהרן, מעלה בפנינו שאלת האמונה ומילוי חובה כלשונה וככתבה ולא מעבר לכך. לא בכדי בהפטרה של פרשת שמיני (מספר שמואל), מובא ספור עֻזָּה, שנכנס בלבו ספק בכוחו של הקב"ה שנאמר: וישלח עזה אל ארון האלוהים ויאחז בו כי שמטו הבקר ויחר אף ה' בעזה ויכהו שם באלוהים על השל (על השגגה ששגה בסוברו כי אלוהים יתן לארון ליפול) וימת שם עֻזָּה. דבר דומה קרה אצל בני אהרן, נכנס בלבם ספק אם אומנם תרד אש מן השמים? כפי שקרה קודם לכן . מכאן למדים אנו, שצריך להיות איתן באמונה ואין לפקפק בה, אבל לא מעבר לכך. אין לקבל דרכם של מטיפים בהעמידם עצמם נציגי האלוהים עלי אדמות, ומוסיפים ומחמירים עוד ועוד, הם מחדירים ספק בלב אלה שנשמעים להם. כל שצריך, הוא לעבוד את האלוהים באמונה וכפי שנצטווינו לעשות זאת. כי כל המוסיף גורע. אִמְרָה זו עולה מפרשת שמות (כה) שם נאמר: ועָשׂוּ אֲרוֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ .

לולא הוספה האות א בראש אַמָּתַיִם, היינו קוראים זאת מָתַיִם (מאתים) מכאן שתוספת א' גרעה מן הַמִּדָּה מִמָּתַיִם לשתיים (אמה אחת אמתים שתים) . הבעיה היא כאשר אדם מוסיף מדעתו, כמי שיכול להוסיף במצוות כי זה מקובל על דעתו הוא יכול לגרוע מהמצוות כי זה מקובל עליו. לכן אמרו רבותינו (קידושין לא. עיין תוס' שם) המוסיף על המצווה כי זה נראה לו ראוי, הוא גורע ממצוות אלוהים. כפי שזה קרה עם בני אהרן שכונתם הייתה, לפי דעתם, כי מוטב שתהיה גם אש משלהם בנוסף לאש האלוהים. והתוצאה הייתה טרגית.

עם ישראל עם קדוש הוא

אמירה זו איננה מפחיתה מערכם של עמים אחרים שלא בחרו בתורה ולא רצו להיות חלק מאלה המקימים מצוותיה. הקב"ה נתן לישראל תואר עם קדוש. כי עם זה קבל עליו את התורה והתקדש בה שנאמר: והתקדשתם והייתם קדשים כי קדוש אני (יב ג), הכתוב בא לאמר: כשם שאני קדוש, כך אתם תהיו קדושים. כדי להיות עם קדוש צריך להתקדש במעשים טובים שהתורה מצוה לעשותם, כגון איסור אכילת סוגי עוף או דגים או חיות והתרת אכילת סוגים אחרים. או אפילו מצוות הטהרה והנדה וההינזרות מכל אלה למרות תאוותיו הגדולות של האדם לאכל הכל ולעשות הכל כדי שינעם לו ויספק הנאמו. לכן עצם ריסון התאווה ושמירה על צוויים גם אם נראים בלתי מוסברים מבחינה ההגיון הפשוט, מביאה להתקדשות. ויש גם הגיון באיסור אכילת נבלות וטרפות הפוגעות בבריאות האדם.

קְדֻשַּת עַמֶּנוּ אֵינֶנָּה מוּבֶנֶת מֵאֱלֵיהָ
יֵשׁ הַמְחוֹלְלִים אוֹתָהּ וְיֵשׁ מְחלְּלֵיהָ
הַקְּדֻשָּׁה תוֹצָאָה שֶׁל מַעֲשֵׂי יוֹם יוֹם
לִנְהוֹג בְּחֶמְלָה וְלֹא כְּמוֹ אַנְשֵׁי סְדוֹם

לִזְכּוֹר תָּמִיד כִּי עַל הַקְּדֻשָּׁה הִקְרַבְנוּ
הַיָּקָר בְּיוֹתֶר אָב בֶּן וּבָת שֶׁבְּקִרְבֶּנוּ
לֹא בִּכְדִּי יוֹם הַזִּכָּרוֹן בְּפֶתַח בֶּיתֶינוּ
כִּי הַקְדֻשָּה שׁיֶּש לָנוּ אֵין לְאוֹיְבֶינוּ

נִצְטַוֵּינוּ לְהִזָּהֵר מִמָּה שֶׁנִּכְנַס לְפִינוּ
אַךְ יֵשׁ לְהִזָּהֵר יוֹתֶר מְהַיּוֹצֵא מִמֶּנּוּ
בְּעוֹד הָחַיָּה וְהַבְּהֵמָה יְצִיר בּוֹרְאֵנוּ
הַדִּבּוּר וְלָשׁוֹן הָרַע הֶם יְצִיר לְשׁוֹנֶנוּ.

תאריך:  09/04/2015   |   עודכן:  09/04/2015
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חנוכת המשכן ובצידה טרגדיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החלטתו של בית המשפט העליון להרשיע סב שביצע עבירות מין בנכדתו, לאחר שזו נזכרה במעשים בעקבות חלומותיה חמש שנים לאחר סיום ביצוע המעשים, עוררה סערה (ע"פ 4327/12). בית המשפט נזקק לשאלה האם ניתן להרשיע על סמך "זכרון שהודחק באופן מוחלט והתעורר רק כחמש שנים לאחר שהסתיימו המעשים" באמצעות חלום והשיב עליה בחיוב: "דוקטרינת הזיכרון המודחק התקבלה במשפט הישראלי, והיוותה את אחד הגורמים להארכת תקופת ההתיישנות בעבירות מין במשפחה". טענת ההגנה לפיה מדובר בזיכרון "מושתל", נדחתה.
09/04/2015  |  עו"ד רפאל שיוביץ  |   מאמרים
בקריעת ים סוף, התורה מעידה שעם ישראל הגיעו למדרגה של: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" (שמות י"ד, ל"א). פסוק זה הוא המקום היחיד בו מוזכר משה רבינו בהדגשה כבדרך אגב. הדבר קשה, משום שמשה רבינו מסר נפשו על הצלת עם ישראל. בכל הפסוקים הנוגעים ליציאה ממצרים אנו מוצאים: "ויוציאנו ה' ממצרים (דברים כ"ו, ח') - לא על-ידי מלאך ולא על-ידי שרף ולא על-ידי שליח, אלא הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו" (הגדה של פסח). רק ברמז מצאו חז"ל במילים "מלאך - שרף - השליח" את ראשי התיבות "משה". כיצד הדבר ייתכן?
09/04/2015  |  הרב שלמה אבינר  |   מאמרים
עט היסטוריה למי ששכח או שטרם נולד: נוויל צ'מברליין היה ראש ממשלת בריטניה ערב מלחמת העולם השנייה והאדריכל של הסכם מינכן עליו חתם מול היטלר לפני פריצתה. בחודש מרס 1938 סיפח היטלר את אוסטריה לגרמניה. לאחר מכן דרש היטלר את סיפוח חבל הסודטים בצ'כוסלובקיה לגרמניה בטענה שיש בחבל רוב ממוצא גרמני. צ'מברליין שהוא כאמור ראש ממשלת בריטניה נשא נאום פייסני ורופס בגנות המלחמה שעלולה לפרוץ כפי שאיים היטלר אם הצ'כים לא יענו לדרישתו.
09/04/2015  |  עפר דרורי  |   מאמרים
יש רק מישהו אחד (מלבד בורא עולם כמובן) שיכול להעיד על רמתו המוסרית של האדם - בן/בת זוגו. רק חיים משותפים לגמרי, בכל-מכל-כל, מסוגלים להצמיח היכרות שכזאת. חיים שכאלו יוצרים לא פעם היתקלויות שונות ומשונות, רגעים בהם בן/בת הזוג שמים לב למידה הדורשת תיקון אצל בן/בת זוגם. מתוך רצון טוב אנו ניגשים להעיר ולהאיר, אך לצערנו פעמים רבות ההערה הבונה שתכננו להעיר הפכה מהר מאוד לנקודה חדשה שאפשר לריב ולהתווכח עליה.
09/04/2015  |  הראלה ישי  |   מאמרים
גילויי גזענות? אין יום שבו חוה אלאמו אינה חשה אותם ואינה עדה להם. מרכז גרמצ'ין (גאולה בשפה האמהרית, שפת האם שלה) מרכז למורשת ולתרבות אתיופיה, שאותו הקימה במו ידיה בביתה, בשכונת נוף הגלעד בבית שאן, הוא האופן שבו היא נאבקת בגילויים האלה.
09/04/2015  |  אברהם שרון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il