|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

עם של קוטֶרים

מלבד התכונה הישראלית לעשות הכל מהר, המדינה משופעת בכל סוגי עמותות, ארגונים וחוגים אשר מנסים לשמר את הישן מפני החדש
07/08/2015  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
רק תלונות

אני מסופק אם לרבים נהיר מה מקור שם העצם "קוטֶרים", שאף הפך לפועל - לקָטֵר. זה לא בא מן המילה קיטור, או קטורת. המקור הוא יידישאי גרמני טהור. "קוטֶר" הוא בעצם חתול אבל בעגה היידישיאית הוא הפך לחתולה. אני משער מהי הסיבה להגדרה זאת.

בעולם המאצ'ואיסטי בשורשי הדת היהודית, אשר בה מברכים מדי בוקר על "שלא עשני אישה". הקוטר, בתפיסה היהודית, מייללת יותר מאשר החתול הזכר. שכן באתוס הגברי היהודי, האישה היהודייה היא ברברנית יותר מאשר הגבר. וכמי שנותר לה מעט זמן - לאחר שהביאה לבעל צאצאים רבים, מטפלת בהם, מנקה ומבשלת, ולעתים היא גם המפרנסת כאשר הגבר עסוק בעולמה של תורה - אז היא מפטפטת עם השכנה שגם גורלה לא שפר מזאת שלה. מכאן שהאישה מקרקרת כמו תרנגולת ואילו התרנגול, השכווי, הולך לו זקוף ומשמיע את קולו עם שחר שהתרנגולות יתעוררו ויעשו את שלהם - יטילו ביצים.

עם זאת, השם קוטרים הודבק לכול מי שכול הזמן יש לו טענות וטרוניות, נרגן ושום דבר לא משביע את רצונו. באנגלית זה נקרא grumpy. אם ככה בפזורה, בישראל לעם יש לו מלוא הזכות לשאת את הכינוי הזה. הדוגמה האחרונה הם הסימנים הראשונים שבשורת הרכבת הקלה, אשר בעולם שייכת להיסטוריה, הגיע בראשית המאה ה-21 לעיר ללא הפסקה. הרכבת הראשונה שהופעלה מתחת לפני האדמה הייתה קטע באורך 830 מטרים שנחנך ב-1844 בברוקלין, ניו-יורק. והנה העיר העברית הראשונה גילתה את אמריקה בשנת 2015 והעם התל אביב כמרקחה. יהרוס עסקים,יגרום לפקקים, למהומות. רוצים רכבת תחתית כבר יובל שנים, אבל תעשו זאת בצורה כזאת שזה לא יפריע. תכינו את זה באמריקה, תמורת הסכמה על מדיניות הגרעין האירנית, ותביאו את זה מוכן, אינסטנט, ככה שלא נצטרך לסבול יותר מחודש. תעשו זאת כמו... כמו מלחמת ששת הימים. קוויקי- וגמרנו.

רכבת "הקללה" בירושלים


הייתי עדיין ירושלמי כשהחלו ההכנות להנחת המסילה לרכבת הקלה בירושלים שהתושבים קראו לה "רכבת הקללה". "מה יקרה לרחוב יפו" - צעקו בעלי החנויות, כאילו מדובר היה בשדרות אליזה בפריז בואכה לשער הניצחון ולא בסמטה ארוכה עלובה, לאורכו של מרכז העיר, מוזנחת ועלובה, שראויה לגמלים וחמורים ומגוון חנויות מכוערות. הולכים להרוס את פאר היצירה העותומאני, את העסקים, את החיים עצמם. ההיסטריה שלוותה את הקמת הרכבת הקלה בירושלים, דיה כדי להפחיד כול מי שמנסה לעשות משהו גדול לטובת עתיד, הקרוב ורחוק. עם ישראל אוהב לעשות דברים מהר. גם השררה רוצה לעשות דברים שייראו כול עוד הם בשלטון. רכבת קלה לא שייכת לקטגוריה זאת.

כאן אני רואה לנכון לשלב מקרה ששייך לנושא. ביום שישי הקודם בביקור אצל בתי ראומי בקדימה, שוחחנו על ברצלונה ועל השדרה האהובה עלי ה"רמבלאס" שהיא חג לעין בתוכה וחג לעין בהתבוננות במבנים המרהיבים בצדדים. תוך שתי דקות חתני קובי מראה לי תמונה ב"טבלֶט" ושואל אותי אם אני מזהה את המקום. אמרתי לו שזה קרוב לוודאי באיזה קטע של הרמבלאס. כשאיש לא זיהה, הוא גילה לנו שזה רחוב יפו לאחר הקמת הרכבת הקלה. עד כדי כך.

מלבד התכונה ישראלית לעשות הכול מהר, המדינה משופעת בכול סוגי עמותות, ארגונים, וחוגים אשר מנסים לשמר את הישן מפני החדש. ככה למשל סלילת כביש, או הקמת מתחם מגורים עלול להתארך בשל הקביעה של אתרא קדישא, שבמקום גילו עצמות. וראו זה פלא. בשעה שכאשר מדובר בחיים הלא יהודים מופלים לרעה, כאשר מדובר במתים, הם דווקא מופלים לטובה. כל הטענות של ארכיאולוגים וממחים לדבר שאלה לא עצמות של יהודים לא מזיזים את קנאי אתרא קדישא, והפרויקט ייסחב שנים, עד שהוצאה כול עצם, כולל אלה של כלבים וחמורים ואלה הובאו לקבורה כדת משה וישראל. לעומת זאת, כשר למהדרין להקים "מכון בינלאומי לסובלנות" בירושלים על אדמת בית עלמין מוסלמי. לכך נוסיף ארגונים שונים לשמירה על הסביבה ועל הטבע, שחשיבות רבה להם, אך הקיצוניות שלהם, אינה עולה בקנה אחד עם צרכי אוכלוסייה ואורבניזציה מהירה.

אני זוכר כיצד העיתונאי ולימים הסופר עמוס אילון לחם בעֵטו השנון לחם נגד סלילת דרך רופין בטענה שהורסים את גבעת רם. זאת הגבעה שבה מצויים מוסדות המדינה כולל הרשות המחוקקת- הכנסת, הרשות המבצעת- קריית המשלה והרשות השופטת- בית המשפט העליון. וגם בנק ישראל, כיום חלק ממכלול גדול ומרשים בשם קריית הלאום. דרך רופין היא נתיב שמתפתל בגבעת רם וחושף לעיני הנוסעים בו את משכן הכנסת היפה, את בנק ישראל שאומרים שהוא אחד היצירות האדריכליות בסדר גודל בינלאומי, את גן הוורדים, את מתחם בית המשפט העליון המרשים, את קריית המוזאונים, את הקמפוס של האוניברסיטה העברית - הכול טבול בירק. חג לעין. כביש רופין מלבד היותו נתיב תעבורה חשוב, חושף לעין את היופי סביב לו.

כביש חוצה ישראל - כביש 6 כמשל


ומי מאתנו אינו זוכר את מלחמת החורמה נגד כביש חוצה ישראל כביש שש. כביש חוצה ישראל, שקשה לתאר כיום מה היה קורה בתחבורה הבינעירונית בלעדיו. כבר כאשר החלו העבודות ב-2002 לקטע הראשון בפרויקט, קמה מהומת אלוהים. היה מבול של התנגדויות כולל עתירות לבג"ץ, הפגנות והפרעות לעבודה, מיצגי רחוב, עצומות ואף הרס של דחפורים על-ידי הכנסת חומרים למכלי הדלק, עקירת סימונים, הפרעות של ישיבות. דירקטוריון, פגיעה בפעילות עסקית בסניפי בנק הפועלים (שמימן את סלילת הכביש) והפרעות לפעילות החברות השותפות ביזמות.

הקמפיין התנהל לרוחב ולאורך החברה הישראלית כולל אנשי אקדמיה, ארגוני ופעילי סביבה, אנשי תנועות "חברתיות" ומטות מאבק . התקשורת כדרכה מלאה את חלקה בהיסטריה האנטי כביש שש, וזאת זכתה לפרסום ישיר ומודעות פרסומת ענקיות. השילוב של פרויקט כביש חוצה ישראל האתגר התעבורתי הגדול בשעתו, והעובדה שהוא בוצע על-ידי גורמים פרטיים( תודה לאל) הקים כנגדו קואליציה של התנגדות סביבתית וחברתית.

אני רואה עצמי אדם סביבתי, אבל כמו כול דבר אי-אפשר לעסוק בסביבה כנושא בפני עצמו, אלא מתוך מכלול של צרכים של חברה מתפתחת, גידול אוכלוסייה ואתו גידול כמות הרכב הממונע. כול אידיאולוגיה, סביבתית, חברתית או פוליטית, אם היא אינה מדתית היא עלולה להיות הרסנית. וזה מה שקורה עכשיו באזור גוש-דן עם תחילת העבודות לרכבת קלה שרק היא תמנע חנק מוחלט, כלכלי, עסקי, סביבתי אם היא לא תקום מהר. וזאת הבעיה, שכן כביש מספר שש, נגמר בכול קטע לפני מועד היעד, בשעה שפרויקט ממסדי, כמו הרכבת הקלה בירושלים או בתל אביב, עלולה להימשך זמן רב. אבל להתחיל בו צריך, אף שבאיחור שערורייתי של יובל.
הבשורה הטובה.

לפני שנים רבות התפרסם מאמר במגזין "טיים" על מה שמחברו ראה כפנומן פיזי. לנוכח העובדה כי בחוף המערבי של ארה"ב לכול בוגר יש רכב משלו והכבישים הראשיים אינם כבישי אגרה ולכן הם קרויים free ways - על-פי ההתפתחות האבולוציונית, הציבור יאבד את כושר ההליכה. אולם הוא הוסיף שהדבר לא יקרה. זאת מחוסר מקומות חניה, וכשהחניונים הם במרחק הליכה של יותר מקילומטר וחצי עד ליעד הנוסעים צריכים ללכת את המרחק הזה. אז הנה מה שחל על החוף המערבי שטוף שמש כמונו חל גם עלינו, והרכבים לא יחנו כשאפם חוסם את המדרכות. ועוד ערך מוסף פוטנציאלי עיריית תל אביב תצטרך להוסיף ספסלים לאורך המסלולים כדי לאפשר להולכי הרגל לנוח קצת. בהזדמנות זאת הספסלים חשוב שהיו מקורים, דבר שהתבקש מזמן. אז עוד בשורה טובה.

תאריך:  07/08/2015   |   עודכן:  07/08/2015
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עם של קוטֶרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
8/08/15 21:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני כמה שנים בדקו בארה"ב מיהם 40 המנהלים הטובים והמוצלחים ביותר. לאחר שנמצאו אותם מנהלים, ניסו להבין מה משותף ביניהם. הבדיקה העלתה, כי כולם נהגו לכתוב את משימותיהם לאותו היום על פתקים. הדבר השני והמעניין יותר שהתגלה הוא, שכולם הכירו בצורה מעמיקה את השומר ששמר בכניסה לחברה שאותה הם מנהלים.
07/08/2015  |  אורי שכטר  |   מאמרים
צה"ל שיקר לנו במשך שנים; איילת שקד מתהדרת בנוצות לא לה; משה כחלון אינו אומר את האמת על התקציב; מלון קראון פלאזה בים המלח מנסה לעבוד על כולם; התקשורת מכזבת במזיד בנוגע לימין; ואיש אינו מאמין לתאריך היעד של הרכבת הקלה
07/08/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אחת לתקופה אנו מתבשרים על מותו של קבצן שחי כעני מרוד ולאחר מותו התברר שהוא בעל רכוש לא מבוטל. חי חיי כלב ולקח עמו עושר רב לעולם הבא. ממשלתנו ובעיקר האוצר מצטיינים בחשיבה יצירתית הגוזרת על חלקים רחבים של האוכלוסייה את גורל הקבצן.
07/08/2015  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
נראה כי בעקבות הסכם הגרעין והשתנות מאזני הכוח והאינטרסים באזור פועלים גורמים שונים בניסון למצוא פתרון מדיני מוסכם למלחמת האזרחים בסוריה. המצב בסוריה הוא מורכב מאוד ויש סביבו מחלוקת אזורית ובינלאומית עמוקה במיוחד סביב שאלת גורל של הנשיא הסורי בשאר אסד.
06/08/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בשולי הכותרות: הרצח ועונשו רק בירושלים: מחנה יהודה - שוק שלא הכרתם מי מפחד מפגועי נפש? חבש - לא מה שחשבתם ולקינוח פסוקו
06/08/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לא ייתכן שכעבור למעלה מ-200 ימים רק אדם אחד נטל אחריות לעובדה המכאיבה והמצמררת של חדירת מאות רוצחים מעזה את גבול ישראל ללא הפרעה הקלה ביותר
חצתה את קו האלימות [צילום: קרייג ראטל/AP]
גדי חיטמן
מחאות נגד פעילות צה"ל ברצועת עזה לגיטימיות בשני תנאי יסוד: האחד, שהמוחים מבינים על מה הם מפגינים    סרטונים שהתפרסמו בשבוע האחרון העידו על הבורות בקרב מרבית המפגינים שאין להם מושג מ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il