|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

על החוק להדחת/הרחקת ח"כים מהכנסת

חוק ההדחה/הרחקה הוא צעד ראשון וקטן בכיוון הנכון. הסדרה כוללת של יחסי יהודים-ערבים במדינה היהודית, חייבת להגדיר חד-ערכית ובאופן מחייב את הזיקה בין המדינה לאזרחיה - ללא קשר לשאלת הזהות הלאומית שלהם - כנאמנות בלתי-מותנית. בהמשך, חייבת ההסדרה לקשור אזרחות עם קבלה בלתי-מותנית של הגדרת יהדותה של המדינה
24/07/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
ח"כ זועבי מורחקת מהכנסת [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

האנרכיה ההתנהגותית של חברי כנסת, במיוחד בדיוני המליאה, הייתה כבר סמל לשנינה לתרבות הארגונית והניהולית של בית-הנבחרים ופגעה אנושות בתדמיתו ובכבודו כמוסד המחוקק העליון במדינה. ברור שבאין בסמכותם של היו"ר הקבוע וסגניו לרסן התנהלות מבישה של חברי הכנסת, הסיכוי לשיפור שואף לאפס. למעשה, אפשר להמר ברמת סבירות גבוהה, שללא צעדים אפקטיביים, המצב רק ילך ויחמיר.

המוטיבציה להתנהגות פרועה, מלבד העדר סנקציות אפקטיביות, נובעת משתי סיבות עקריות:1 עימותים פוליטיים שמלבים יצרים והופכים את השיח הענייני להתכתשות. זו גולשת עד מהרה לפסים אישיים ולעימותים אידיאולוגיים המייצגים שסעים חברתיים ובראשם שסע הדתי והשסע הלאומי. מכאן קצרה הדרך לעימותים הנובעים משונות השקפות העולם של חברי הכנסת, במיוחד בהתייחס לפרדיגמות הליברלית-שמרנית מזה והפוסט-מודרנית אולטרא-דמוקרטית מזה.

הבדלי השקפות וויכוחים סביב הבדלים אלה, טבעיים ומובנים, אבל חייבים להתנהל בכללי משחק סבירים. שני העשורים האחרונים הביאו להקצנה חמורה בחברה הישראלית בשני התחומים: השסע הלאומי, הוליד את הוויכוח בשאלת אופיה של המדינה - "יהודית", "דמוקרטית", או "יהודית ודמוקרטית". למרחב זה, חדר השסע הלאומי דרך הגישה המבקשת ל"תרגם", ובעצם לסלף את מהות הדיון, משאלת היחסים בין דת ומדינה בישראל, לשאלה זהותה הלאומית.

במדינה שכל אזרחיה יהודים, היה נותר הוויכוח במרחב הדיון הדתי-חילוני: יחסי דת ומדינה. במקרה כזה, היה הדיון נסוב על השאלה מיהו המחוקק האמיתי - הכנסת (החילונית) או ההלכה היהודית. נדרש היה מנגנון פישור שיתמודד בהצלחה עם צרכי השעה ויעדכן באופן שוטף את "הסטטוס-קוו" הידוע מימי ראשית המדינה.

במדינה שלא כל אזרחיה יהודים, וקיים בה מיעוט ערבי (המגדיר עצמו "פלשתיני") של כ-22% מוסלמים ועוד כ-2-3 אחוזים ערבים נוצרים, דרוזים או אחרים, הדיון חורג מן המרחב היהודי לעבר שאלת מעמדו האזרחי של המיעוט. חופש הפרט וזכויות הפרט מבטיחים ליחיד חופש בחירה דתי כרצונו. אולם העובדה הדמוגרפית של קיום מיעוט ערבי, מעמתת את יחסי הרוב-מיעוט בישראל עם יסודות המחלוקת של הסיכסוך הישראלי-ערבי, הן מבחינה היסטורית והן מבחינה פרקטית. יסודות הוויכוח הפנימי בישראל נובעים, אפוא, משני מקורות: התפיסה הציונית, שחוללה את הקמתה של מדינת-ישראל כמדינת הלאום היהודי (כפי שהוגדר במפורש במגילת העצמאות) והסכסוך הישראלי-ערבי, שמקורו ברצונם של הערבים למנוע הקמת מדינה כזו. רצון זה נמשך עד עצם ימים אלו. העובדה שישראל העניקה לתושביה הערבים שבגבולות קווי הפסקת האש של 1949, סיום מלחמת העצמאות - אזרחות ישראלית, מחדדת את הוויכוח הפרשני על משמעות היותה של ישראל דמוקרטית. הדמוקרטיה נתפסת במקומות שונים בעולם ועל-ידי זרמים שונים, כמבטאת ערכים נבדלים גם להלכה וגם למעשה. בישראל קנתה לעצמה אחיזה חזקה פרשנות השואבת את השראתה האידאולוגית מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ומדוגמאות המימוש של עקריו בחלק מהדמוקרטיות המערביות.

הניסיון לגזור באופן פשטני ממדינות המערב הדמוקרטיות תשובות ולישמן אנלוגית למציאות הישראלית, הוא ניסיון כושל ביסודו, מפני שבניגוד לכל מדינות המערב שרוב אוכלוסייתן נוצרית ובהן הנצרות אינה שלובה באופן אינהרנטי בהוויה לאומית מוגדרת, ביהדות דת ולאום הן שתי פנים של אותה מהות מזהה. התמונה מסתבכת עוד יותר מפני שהערבים חותרים לנצל, בסיועם של גורמי פנים2 וחוץ - את הפרשנות הפוסט-מודרנית של הדמוקרטיה - דהיינו: העדפת היחיד על החברה - כדרך למוסס את מושג מדינת הלאום היהודי, ולהחליפו במושג חדש: "מדינת כל אזרחיה". כלומר, לא המדינה שהוקמה ע"י קבוצה אתנית הומוגנית להבטחת זכויותיה מתוקף זכותה להגדרה עצמית, היא שמעניקה אזרחות למי שהיא בוחרת לכבדו בכך. אלא קבוצות שרירותיות או מקריות של תושבים מקומיים, מתאגדות לצורך שלילת זכויותיהם של האחרים ומכריזות על עצמן מדינה. את הגלולה המרה הן ממתיקות ע"י הגדרת הייצור המדיני החדש "מדינת כל אזרחיה". למרות שאוסף הסתירות הפנימיות בהתארגנות החלופית די בו בכדי לשבש כל מהלך נורמלי של חיים משותפים, הנייר סובל הכל... והמטרה מקדשת את האמצעים.

ישראל מיהרה להעניק אזרחות לתושבים הערבים שנותרו בה, להערכתי, מתוך אמונה כי יובן על ידם שקבלת אזרחות המדינה, שקולה לשבועת אמונים למדינה ולחוקיה. אמונה זו הוכחה ומוכחת כשגויה, לפחות לגבי חלק מהאזרחים הערבים. לימים הגדירו עצמם אותם אזרחים "כפלשתינים" והעמידו עצמם דקלרטיבית ומעשית, ברמה כזו או אחרת, במחנה אויביה של מדינת-היהודים. השילוב של ניגוד אינטרסים לאומי מהותי בין מדינת-היהודים לאזרחיה "הפלשתינים", מצא מסתור ומגן נוחים בפרשנות המשפטית הסוחפת של בית המשפט העליון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. חוק זה, שחוקק 17.3.1992, בהשראת המציאות המקובלת בדמוקרטיות המערביות, היווה חיקוי נפסד לתרבות הזרה, במקום להיות חוק-יסוד התואם את צרכיה והוויתה של מדינת-היהודים. בדיעבד נראה שלא היה זה מקרה, והכוחות שהניעו את חקיקת החוק, ביקשו להבטיח את היסוד הדמוקרטי של מדינת-היהודים, יותר מאשר להגן על ולבטא את היסודות היהודיים שלה. במילים אחרות, ביקשו לחזק את המרכיב החילוני, הבלתי- מזדהה עם מסורת ישראל ותרבות העם היהודי, ולחזק את היסודות האוניבסליים שלה, הפוגמים בייחודה הלאומי.

חקיקה אומללה זו, לא רק תומכת ביסודות ההתבוללות, שהיו מן האויבים החמורים ביותר ליהדות בכל הדורות, אלא גם הניחה את הבסיס ה"חוקתי"-משפטי, להפיכתם של נציגי המגזר הערבי בישראל ובכנסת, לראשי-חץ במאבק לקידום רעיון "מדינת כל אזרחיה".

במאבק זה עשו רוב הנציגים הללו כמיטב יכולתם להשמיץ, לפגוע, להזיק ולשבש את ההרמוניה האזרחית הפנימית במדינת ישראל, מצד אחד, ולעזור ולחזק את הרשות הפלשתינית באיו"ש במאבקה נגד מדינת-היהודים, ולהחליש את ישראל במאבק זה. הקצנת עמדותיהם הביאה לא פעם לעימותים אידיאולוגיים ופרקטיים שהפכו לגורמי קיטוב ומחלוקת בין מגזרי האוכלוסייה העקריים. מסלול מרכזי במאבק זה היה נסיון להביא את מדינת-ישראל להכיר בזכויות הלאומיות הפלשתיניות ולתת להן ביטוי ציבורי-ממלכתי בתוככי מדינת-ישראל: צעד מהותי ראשון בדרך להפיכת מדינת העם היהודי למדינה דו-לאומית, שהמשכו ביטול מדינת-היהודים, לצד סרוב מתמשך להכיר במדינת לאום יהודית.

פרדוקס זה חייבים להתיר ולהסדיר הסדרה כוללת - בראש וראשונה תיקון המעוות מן הימים הראשונים לעצמאות בהם הוענקה לערביי ישראל אזרחות ישראלית. חוק ההדחה/הרחקה הוא צעד ראשון וקטן בכיוון הנכון. הסדרה כוללת של יחסי יהודים-ערבים במדינה היהודית, חייבת להגדיר חד-ערכית ובאופן מחייב את הזיקה בין המדינה לאזרחיה - ללא קשר לשאלת הזהות הלאומית שלהם - כנאמנות בלתי-מותנית. בהמשך, חייבת ההסדרה לקשור אזרחות עם קבלה בלתי-מותנית של הגדרת יהדותה של המדינה כפי שזו הגדירה עצמה.

בעתיד, יבואו הדברים לידי ביטוי גם בחוקת המדינה. אפשר שראוי לשנות ניסוחים מסוימים בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו בכדי למנוע חוגים אנרכיסטיים מפרשנות קיצונית, המנוגדת לרצון רוב האזרחים, עד לעיגון הדברים בחוקה.3 הסדרה חייבת להבהיר שמדינת לאום היא מדינה המאופיינת במרחב הציבורי ע"י המסורת, התרבות, הסמלים, השפה והאפוס הלאומי שעימם היא מזוהה ומזדהה. בהיותה דמוקרטית, היא אינה מונעת מהיחיד החלטות פרטיות משלו, כל עוד הוא אינו עובר על חוקיה ואינו פועל נגד עצם קיומה.

מבחינה זו חוק ההדחה/הרחקה הוא חוק נחוץ ורצוי וצעד בכיוון הנכון. החוק מחייב גם את החכ"ים חרף החסינות המוקנית להם לצורך מילוי תפקידים, לקחת זאת בחשבון. מבחינה זו חוק שיגדיר באופן ברור את אופיה וזהותה של המדינה, עוד לפני שתהיה לה חוקה שלימה ומגובשת, הוא כיום צו השעה והמשך ישיר לחוק ההדחה/הרחקה.

בינתיים שמעתי הבוקר שהחוק אושר. אמנם, הנוסח הדורש אישור של 90 ח"כים, הוא בעל ערך דקלרטיבי חשוב וערך אופרטיבי מוגבל מאוד, אבל הוא נדבך חשוב ביצירת שינוי יסודי בחשיבה הקולקטיבית.

הערות

1. היא נובעת גם מן הרצון לחולל "רעש ציבורי" שמצולם ומדווח היטב בתקשורת "הסנסציונית" שלנו, וכן מן הצורך של חברי כנסת מסוימים להצטייר כלוחמניים, במקום להיות יעילים, אבל אלה הן הסיבות הפחות חשובות.

2. למשל, חלק מערביי ישראל התומכים ברעיון "מדינת כל אזרחיה", או יהודים אנטי-דתיים או אתאיסטים על-פי הגדרתם" הרואים בהשפעות דתיות על החיים הקהילתיים סיכון גדול יותר מאובדן המדינה היהודית, ככזו.
3.
למעשה, פרוש הדבר הוא שאין להתיר בידי בית המשפט העליון באופן בלעדי את פרשנות החוק, כך, למשל, אין לקבל מצב שבו זכויות הפרט גוברות תמיד על זכויותיהם של פרטים אחרים בחברה בה הוא חי. חייב להיות איזון וריסון לא רק ע"י מניעת "עריצות הרוב" כפי שנוהגים לכנות זאת, אלא גם ע"י עקרון משלים הקובע את כללי האיזון בין זכויות הפרט לבין זכויות כלל הציבור (מניעת "עריצות היחיד").

תאריך:  24/07/2016   |   עודכן:  24/07/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על החוק להדחת/הרחקת ח"כים מהכנסת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
התורה מחייבת סקילה לגבי מחלל השבת. למעשה, התורה מחייבת ענישה חמורה של גדיעת חיים בידי שמים למחלל השבת. קשה למצוא כיום רב בציונות הדתית וגם בעולם החרדי, שידבר בשפת הסקילה בליווי דברי נאצה פוגעניים לעברו של הציבור הנוסע ביום השבת, עורך קניות וגודש את מגרשי הספורט ביום השבת.
24/07/2016  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
המסורת היהודית קובעת, כי חמישה דברים אירעו בי"ז בתמוז: "נשתברו הלוחות [על-ידי משה רבינו], ובטל קורבן התמיד [בימי חורבן הבית השני], והובקעה חומת ירושלים [על-ידי המצביא הרומי טיטוס], ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל [ולא ידוע מתי]".
24/07/2016  |  ד"ר יואל רפל  |   מאמרים
י"ז בתמוז כמעט כאן, ועד ט׳ באב תקופת בין המיצרים, מרבים בשלושה שבועות אלה לשאול, וכמובן גם לענות ולהסביר, מדוע היה מרד בר כוכבא מיותר, שהרי כידוע ביתר נפלה ב-תשעה באב, נוסף על שני בתי המקדש שחרבו גם הם באותו תאריך.
24/07/2016  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
פרסום דוח ועדת ארז ביטון להעצמת מורשת יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך עורר סקרנות ציבורית רבה, אך גם תהיות רבות. נשאלו שאלות לגבי מקורה של מורשת זו, והיו שגיחכו על המושג "מורשת ספרד והמזרח". אך מעבר להערות ספונטניות על הדוח, יש להכיר בכך שלמחצית האוכלוסייה במדינת ישראל הייתה מורשת, שעד כה הוזנחה במדינת ישראל ובמיוחד במערכת החינוך.
23/07/2016  |  צבי גבאי  |   מאמרים
בימים האחרונים הארץ רעש וגעש בשל פולמוס חדש; לרוב, כשהארץ גועש ורועש בפולמוסים ‏מפונגפנגים (מלשון 'פינג פונג'), זה קשור בדיונים על ציונות ועל פוסט ציונות, או בשאלת מיליון ‏הדולר, האם ניתן להשוות את ישראל דהיום לגרמניה הנאצית של שנות השלושים (על כל הנושאים ‏הללו התקיימו דיונים עם תגובות ותגובות נגד ותגובות לתגובות).‏
22/07/2016  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il