|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

תפקיד מיוחד למשפטנים

דברים של ראש הלשכה ד"ר שלמה כהן בטקס ההסמכה של עורכי דין חדשים [14.12.06]
14/12/2005  |     |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  השופט מצא ביסס המהפיכה החוקתית
  "חברותי וחברי המוסמכים"

שופטות ושופטים נכבדים, אדוני חברנו פרקליט המדינה, עורכות ועורכי דין, חברותינו וחברינו המצטרפים היום לשורותינו ובני המשפחה, ברוכים הבאים.

חברותי וחברי המוסמכים, אתם מצטרפים היום לעולם המשפט. עם קצת רגשנות אפשר לומר למשפחת המשפט, כאשר העולם הזה והמשפחה הזו נמצאים במוקד תשומת הלב הציבורית.

אין זה מקרה שסוגיות של משפט זוכות לתשומת לב ציבורית כל כך נכבדה. החברה הישראלית נמצאת בשלבים קריטיים של עיצוב דמותנו כחברה וכעם. המשפט נמצא במרכז התהליך הזה, מניע אותו ומונע על ידו. אבל כאן אפשר להצביע על התפתחות מוזרה: בתקופה הקשה ובנסיבות הקשות שבהן קמה מדינת ישראל, היא חרטה על דגלה ועל מסמכי היסוד שלה את עקרונות שלטון החוק, השוויון בפני החוק וזכויות היסוד. גם בשנים הקשות ביותר הקפדנו, במידה ראויה לציון, על יישום עקרונות אלה. והנה, דווקא בשנים האחרונות, מתנהלת מתקפה על עקרונות יסוד אלה ועל מערכת השיפוט מצד גורמים שונים.

ההתקפה על שלטון החוק ועל זכויות היסוד מתהדרת תמיד בנימוקים כאילו חוקתיים, פטריוטיים, מוסריים או תיאולוגיים. התקפה כזו מוצגת כאילו מדובר בויכוח לגיטימי בין השקפות עולם שונות וכשרות.

אין טעות גדולה מזו. הערכים של שלטון החוק, השוויון בפני החוק ובעיקר זכויות היסוד, עוסקים בכללי משחק ובהגנה על זכויות היחיד. הם נועדו אך ורק להבטיח את האוטונומיה של היחיד, ואת גבולות כוחו של השלטון. הם באים בעיקר על-מנת למנוע מן הרוב או מן השלטון לכפות השקפת עולם מהותית על היחיד. עקרונות אלו קבועים בדין ומיושמים על-ידי בתי המשפט. לכן, לשכת עורכי הדין רואה את אחד מתפקידיה החשובים ביותר בהגנה על מערכת המשפט. כי דמוקרטיה אמיתית קיימת רק מקום שבו יש בית משפט מקצועי עצמאי ואמיץ המגן על זכויות היסוד. אנחנו שומרים על בית המשפט כי הוא שומר עלינו. על כולנו.

במערך הכוחות המשחקים על המגרש הדמוקרטי, יש לנו המשפטנים תפקיד מיוחד. שכן אנחנו אמונים על כללי המשחק. מבחינה זו, כל אחד מאתנו הוא שליח מצווה. ובתרמיל שלנו, בצד עניינו של הלקוח שאותו אנחנו מייצגים, יש תמיד עוד מטען: חובתנו החברתית והמקצועית, להגן על שלטון החוק וזכויות היסוד.

מעמדנו זה, כשומרי החומות של שלטון החוק, איננו עומד בסתירה לחובתנו לייצג את לקוחותינו בנאמנות, בנחישות וללא מורא. היפוכו של דבר: דמוקרטיה אמיתית מיוסדת על ההנחה שחרות פירושה מתח מתמיד והתמודדות מתמדת בין האזרח לבין הרשות. הרשות, השלטון, מצויידים באמצעים שלטוניים רבי עצמה. הפיתוי לשימוש בכח הוא תמיד רב מאד. לכן המעלה החשובה ביותר של שלטון מתוקן היא ריסון עצמי. גם מערכת אכיפת החוק היא מערכת שלטונית. גם לה יש כח עצום ורב, גם עליה לרסן את עצמה, הן במעשים והן בדיבורים. שכן מולה עומד אדם עם זכויות יסוד. וזכויות היסוד נועדו להגן גם על הנקלים והמצורעים, לא רק על היפים והנקיים. חברה נאורה נמדדת בהקפדה קנאית על זכויות של קבוצות מיעוט ועל זכויות החלשים והמכוערים וביניהם גם החשודים, העצורים הנאשמים והעבריינים.

זכויות היסוד הן התשתית של הדמוקרטיה בכלל ושל המשפט בפרט. זכויות האדם אינן מובנות מאליהן. כל קבוצה משוכנעת שהיא פטריוטית צודקת ונבונה ולכן זכאית לכל הזכויות שבעולם, אבל בכל קבוצה יש חברים הסבורים שהקבוצות האחרות הן, כולן או חלקן, מרושעות, טיפשות, בוגדניות, חסרות ערכים, או סתם מבולבלות, יש להעמידן במקומן, ובין היתר לשלול או להגביל את זכויות היסוד שלהן.

במשך שנים מתנהל הוויכוח הציבורי בקשר לשלטון החוק וזכויות האדם בישראל תחת ניסיון דמגוגי פסול לקטלג אותו כוויכוח פוליטי. זה לא נכון. שלטון החוק וזכויות האדם אינן נושא פוליטי אלא ערך מוסרי משפטי דמוקרטי, התשתית הראשה של המשפט. העם היהודי הוא העם שסבל יותר מכל עם אחר בעולם מזלזול והתעלמות משלטון החוק ומזכויות האדם, ולכן עלינו להקפיד בכך שבעתיים. ויש לזכור גם שהגלגל האנושי מסתובב, פעם אתה וקבוצתך למעלה, פעם אתם למטה, פעם אתה בשלטון, פעם אתה באופוזיציה, פעם אתה בקבוצת הרוב, פעם אתה במיעוט. שלטון החוק וזכויות האדם פירושן - מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. זו התורה כולה.
הנה רק בחודשים האחרונים - בקשר עם תוכנית ההינתקות - הוצע לנקוט באמצעים שכלל פגיעה חמורה בזכויות יסוד, כמו ניסיונות לסתימת פיות, מעצרים מנהליים, ועוד אמצעים דרקוניים שאפיינו שלטון קולוניאלי לפני מאה שנה, אך לבושתנו נשארו חרוטים על ספר החוקים הישראלי. באופן פרדוקסלי הוצע להפעילם כלפי רבים מבין אלה שבמשך השנים זלזלו בזכויות יסוד ותקפו את מי שפעלו למען זכויות היסוד. אלה שטענו כנגד בית המשפט העליון שהגן על זכויות יסוד של הכל, ובעיקר של הקבוצות שסבלו במיוחד מפגיעה בזכויות יסוד, אלה שלגלגו ובזו לארגונים השונים שפעלו להגנה על זכויות האדם, מצאו עצמם לפתע קורבנות בפועל או בכח של פגיעה בזכויות היסוד שלהם. וכמובן שהם אצו רצו - בצדק - לבית המשפט העליון, לבג"צ, ושכחו את האשמותיהם שבג"צ אקטיביסטי מדי. כמו שקורה הרבה פעמים בהיסטוריה האנושית, הגלגל מתהפך. אני מקווה שגם אלה שזלזלו ובזו לזכויות היסוד של אחרים החלו להבין ששלטון החוק וזכויות האדם הם אוניברסליים, הם לכל אדם ובכל עת, ויש להיאבק עליהם למען כל אחד ובכל עת.

אין ספק שבמקרים מסוימים ראוי לאפשר מעצר מונע. כאשר יש ראיות ממשיות שמישהו עומד לבצע מעשה פוגעני, יש הצדקה למנוע זאת ממנו. אולם את ההחלטה על כך יש להשאיר לשופט ולא לשוטר או לקצין צבא. מכיוון שבחברה דמוקרטית מסודרת רק שופט זכאי לשלול חירותו של אדם.

לכל אלה יש להוסיף עוד מימד חשוב. אין זו תופעה רצויה שהרשות חוקרת את עצמה ובעיקר את כשלונותיה. גם דוח מח"ש בעניין ארועי אוקטובר וגם דוח ועדת שופמן בעניין הטיפול בפרשת זוזיאשוילי והתאבדותו של פרקליטו, חברינו דייויד וינר ז"ל, הן הוכחות חותכות לכך שכשרשות חוקרת את כשלונותיה, הכשלון מוכפל. אנחנו נעמוד על כך שהחקירות בשתי פרשיות אלה ימוצו עד תום ולא נאפשר לקבור אותן גם אם היו"מ לממשלה יחזור ויכנס מסיבות עיתונאים וישתלח אישית במבקרים.

אתם מצטרפים למקצוע מעניין ומרתק בתקופה קשה אך מעניינת ומרתקת. אמנם, השנים האחרונות היו קשות במיוחד בישראל. אבל - ישראל יצאה מן המשבר הכלכלי, היא צועדת לקראת תהליך שלום ונמצאת בעיצומה של צמיחה כלכלית חסרת תקדים. ישראל נמצאת בעיצומה של מהפכה כלכלית טכנולוגית. המגזר העסקי היצרני בישראל הופך במהירות לחלק מן הנוף של תעשיית ושירותי המחר בעולם. המהפכה הזו נוגעת במישרין לנו. אנחנו מלווים את הפעילות הכלכלית בישראל, ועלינו להתקדם יחד איתה. אנחנו עושים זאת מהר ויפה. במהפכה הזו שמור מקום מיוחד לעורכי דין מתחילים, למי שיעשה את המאמץ המיוחד הנדרש כדי להשתלב בה.
אין מקומות שמורים במקצוע הזה. הרוב המכריע של המשפטנים הבולטים והמוכרים היום, לא קיבלו את מעמדם בירושה מאביהם או מאמם. באמתחת של כל אחת ואחד מכם מונח שרביט הפרקליט הבכיר ביותר או השופט הבכיר ביותר. אבל, בתחום צפוף ותחרותי כמו שלנו, המלאכה והמאמץ מוטלים על כל אחת ואחד מאתנו. עבודה יסודית, התפתחות ולימוד מתמידים, ובעיקר התמחות, התייחסות רצינית למקצוע וללקוח, וכמובן גם הרבה מזל, כל אלה הם המפתח להצלחה.

אתם מצטרפים היום ללשכת עורכי הדין. הלשכה נמצאת בעיצומה של מהפכה, בהרחבת השירותים לחבריה, בעיקר הצעירים שבינינו, בנקיטת עמדות ציבוריות נחרצות, בהגנה על שלטון החוק ובפיתוחו, בהגנה על זכויות יסוד, ללא קשר לזיקה פוליטית, בסיוע משפטי לחלשים, בחיזוק כושרנו המקצועי כפרקליטים, ובניהול הדברות עניינית, מקצועית, ביקורתית אך כנה עם השופטים.

כאשר אנחנו מתכננים את פעילות הלשכה, אנחנו נותנים את דעתנו במיוחד לעובדה שיחד עמכם הצטרפו אלינו בעבר הקרוב, ויצטרפו בעתיד הקרוב, עורכי דין רבים. משום כך הרחבנו מאד את אפשרויות ההכשרה המקצועית שמקנה הלשכה. הקמנו מכון השתלמות חדש בראשותם של עו"ד יורם דנציגר ואהרן נמדר, שמעניק תנאים מקלים במיוחד לעו"ד צעירים. הקמנו שירותי השמה משוכללים. אנו עוסקים בהגנה על תנאי ההעסקה של עורכי דין. הנהגנו מערך חונכים, עורכי דין ותיקים המסייעים לעורכי דין צעירים בראשית דרכם. בלשכה פועלת ועדה נמרצת של עו"ד צעירים המגנה על עניינם של עו"ד צעירים ועורכת כנסים והשתלמויות. כל אחת ואחד מכם מוזמן להצטרף אליה ולכל ועדה או צוות אחר בלשכה. הדלתות פתוחות.

אני מבקש להדגיש במיוחד את תוכנית "שכר מצווה", סיוע משפטי בהתנדבות למעוטי יכולת. כ - 2,000 עורכי דין כבר הצטרפו לפעולה חשובה זו. גם אתם מוזמנים להצטרף. אלה פעילויות שאין שכר בצידן, אבל יש בהן נחת רבה, סיפוק והזדמנות יוצאת מן הכלל לתרום תרומה סגולית, לפעמים משמעותית מאד, בנושאים רבים וחשובים. אחרי הכל נזכור כולנו למה פנינו למקצוע זה מלכתחילה - כי קיווינו שנוכל להשפיע, שנוכל לעזור.

בימים אלה חשוב גם לחזור ולספר שבתוך מקצוענו מתקיים שיתוף פעולה הדוק בין יהודים ערבים ודרוזים. רבים מבין המוסמכים היום הם חברים ערבים ודרוזים. לכם שלוחה ברכה מיוחדת.

תָחִיָה כָאלִיסָה וָותָמָנְיָאתֻנָא בִּלְנָגָ'אח לִזוּמָלָאוּנָא אָלְג'וּדוּד.
תָחִיָה וָואִגְ'לָאל לִאָבְנָא אִלְעָאִילָה אָלָדִ'ינָה רָאפָקוּ וָוסָאעָדוּ.

עורכי דין יהודים ערבים ודרוזים מקיימים שיתוף פעולה הדוק הן ברמה המקצועית היום יומית, בשיג ושיח במשא-ומתן ובהליכים משפטיים, והן בתוך מוסדות הלשכה. בכל אחד מאלה מתקיימים בינינו יחסים ענייניים מקצועיים וחבריים. הלוואי שנצליח להנחיל אוירה כזו למגזרים נוספים בחברה הישראלית.

אני רוצה להודות בשמכם ובשמי לצוות שהכין את הערב היפה הזה: למנכ"ל לינדה שפיר, לרחל אופיר, אורי אלפסי, שמרית רגב, אריאל ניזרי, דליה יונה ואפי פרץ. אני רוצה להודות גם לוועדת הבחינות בראשות השופטת הילה גרסטל וליושבי-ראש ועדת ההתמחות עו"ד עזריאל רוטמן ואורן פרסקי ולבוחנים הרבים. כולם עבדו קשה כדי שנוכל לחגוג את הצטרפותכם לשורותינו.

[יום הולדת]

ולבסוף כמה מילים לבני המשפחות ובעיקר להורים. לכם, כמו לנו, זהו יום חג. אתם רואים את בניכם, בנותיכם, בני או בנות זוגכם, עוטים היום את גלימת הפרקליט ואתם חולקים עמם את שמחת ההצלחה. אתם זכאים למלוא הנחת בעניין זה. איש איננו מצליח רק בכוחותיו הוא. מאחורי כל הצלחה יש משפחה תומכת, עוזרת ומועילה, אשר נאלצת מפעם לפעם לשאת גם בנטלים ובעול בלתי מבוטלים. הנחת והגאווה שאתם חשים היום הם שלכם, בזכות ולא בחסד.
בהצלחה.

תאריך:  14/12/2005   |   עודכן:  14/12/2005
ד"ר שלמה כהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני מקווה שעל זה אין מחלוקת: במבט אובייקטיבי, הבגידה היא מעשה מעורר סלידה. אפילו בעיניהם של שמאלנים, למרות שמהמחנה שלהם יצאו כמה וכמה בוגדים. ובכל זאת, איך הופכים בגידה למעשה נכון, חשוב, מעורר כבוד ונאצל?
14/12/2005  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
מזה כמה שבועות מוצבת סמוך לרצועת עזה בגלוי סוללת תותחים ש"כאילו" מגיבה לירי רקטות. הסוללה ממוקמת בניגוד לכל כללי התותחנות לפיהם צריכה היתה להיות מוצבת קילומטרים אחורה כשהיא מוסווית כהלכה. היא יורה במגמה שלא לפגוע באיש והערבים יודעים שהכל הצגה כי איש מהם אפילו לא נשרט כתוצאה מהירי שלה.
14/12/2005  |  בעז העצני  |   מאמרים
דבר מוזר קורה בארץ הזו. הממשלה מעבירה חלקים גדולים יותר ויותר מתפקידיה לגופים אוטונומיים. ונבהיר, לא מדובר רק בארגונים וולונטריים שנתמכים על ידיה אלא על אלה שהם מתפקידי הממשלה לפי החוק. ונדגיש, גם אלה שממומנים מהיטלים או ממיסים אחרים.
13/12/2005  |  גבריאל למברגר  |   מאמרים
התואר החדש שניתן לנו: "מדינה מהמושחתות בעולם המערבי", נופל כפרי באושים רקוב ומסריח ביותר, באחת הרעות החולות ביותר שלנו – הקטל בדרכים. במדינת ישראל שסועת המלחמות והטרור, מתרחש קטל הגדול יותר במימדיו מסך כל הנופלים במערכות ישראל – ועדיין עומדים אנו מולו בפה פעור מתימהון ו/או חוסר אונים לגביו.
13/12/2005  |  נסים גבאי  |   מאמרים
"היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אינו פוסל את האפשרות שבעתיד יועמדו לדין גברים שיצרכו שירותי מין בתשלום. מזוז אמר את הדברים בישיבת ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים, בראשות ח"כ זהבה גלאון" (נועם שרביט, 7.12.05, אתר גלובס).
13/12/2005  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il