|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

משקלות לצפים

הדרכה חופשית ובחינם לכל המתלבטים הצפים הרבים מדי
25/03/2006  |     |   מאמרים   |   בחירות 2006   |   תגובות
   רשימות קודמות
  "ובכל זאת לא אבחר בשרון"

צפתי עד היום, אבל ארבעה ימים לפני היום הקובע הגיע הזמן, כך נדמה לי, לאזור עוז ומשקולת ולהתחיל לשקוע. צפתי עד היום והייתי אפילו גאה בזה, הלא כל הקמפיין הזה עוסק בי ושבכמותי וזה אפילו מחמיא לי לאגו הקטן והביישני שלי.

לראות כל יום מחדש, אין כל "מומחי" הסקר, "גאוני" הפרשנות, "אלופי" היחצ"נות ושאר ברברנים וקשקשנים, חוזרים ועושים "מעשי אונן" ושופכים מילים לריק כדי להבין להסביר ונחש או להשפיע, עלי ועל שכמותי. ככלות הכול, מי אם לא אנו הצפים, נקבע? ואם להיות צנועה יותר, נשפיע על המבנה הפוליטי הבא של המדינה, ובכך גם נשפיע יותר על כוון גורלה של המדינה.
אשר על כן, חובה עלינו "הצפים" להפעיל שיקול דעת עמוק, ולנהוג אחריות בבואנו לקלפי ובצאתנו אותו. כי המשא כבד, אף כי קצר הוא, וכובד המשא הזה, הוא זה שישקיע אותנו ממעמדנו ה"צף" אל אחת הפינות בתחתיתה של מדמנת הפוליטיקה הישראלית.

וכדי להקל עליכן אחיותיי ורעי הצפים, אתאר לכם בזה את האופן והשלבים של התהליך האבולוציוני הקצר בו אני עוברת מיצור צף ומרחף בנועם על פניה של הביצה השמנונית, אל יצור בעל דעה ובעלת משקל, השוקע בחשש אך באחריות אל תחתיותיה.

ראשית "אקסיומה" קיומית - אני כאדם בוגר תמיד הלכתי להצביע בקלפי! למרות שמעולם לא חשתי שיוך מיוחד אל צד מסוים, ליותר מקדנציה אחת. אני פשוט לא מסוגלת לשאת את המחשבה, שאחרים ישפיעו על גורלי. מאחר ואיני חושבת שממילא "הכול מידי שמים" אזי המסקנה שהשמים הועידו אילו דברים גם בידינו, ואחת מהם זאת ההזדמנות לשים אצבע קטנה על גורלי. אכן זה אולי רק טיפונת זעירה בים העכור הזה, שכוון זרימתו הוא כמעט כאוטי, ולא ניתן לכוון, אבל היא ממלאת אותי בתחושה אישית שאולי אני משפיעה כמו אותו משק כנפי פרפר על הסערה הבאה.

שנית אני משילה מעלי ושמה בצד את כל האשליות, את כל החלומות, את כל האמונות, כי בינינו: כל מה שניתן לייחל לו זה שלא יהיה יותר רע. לקיים כבר התרגלתי אני יודעת להתמודד אתו פחות או יותר, אז אני שואלת את עצמי: מה דרוש כדי שלא יהיה גרוע יותר? (אם תרצו: מהו הרע במיעוטו?)

ועכשיו אני שואלת את עצמי מהם הדברים העומדים על סדר ימינו כעת חיה? (ובנינו הם לא רבים). הנה ניחשתם: הם אכן אותם השלשה הנצחיים, חברה, כלכלה וביטחון. (ממש לא מקורי, אבל כאלה הם גם חיינו, למרות שאנו חולפים ומתחדשים כל הזמן). החברה שלנו, כחברת מהגרים מחד, הלוקה בכל המחלות האופייניות, ומהיותנו אוכלוסיה קטנה יחסית, גם תרבותם של הקבוצות הוותיקות והדומיננטיות לא משתרשת ולא משרשת "באופן טבעי" השפעות "שליליות" של התרבויות החדשות יותר. אבל זהו נתון קיומי הכרחי בגלל הבעיה הדמוגרפית מאידך הנובעת מעצם קיומנו ההיסטורי הקצר והנשלל תמידית ע"י סביבתנו התרבותית והדתית.
המשמעות המיידית של מצבנו החברתי המעורער הזה מחייבת התמקדות לאומית לפחות בשני נושאים:

השקעה משמעותית בחינוך הנוער, והקפדה נוקשה, חסרת פשרות, על קיום החוקים הלכה למעשה. השקעה בחינוך היא קודם כל תקציב, אבל ובעיקר תוכנית ארוכת טוות והקפדה על מימושה האמיתי. קיום החוק הוא קודם כל הטלת אחריות לקיומו, לרבות אחריות אישית על מוסדות המדינה והעומדים בראשם. כאן אני שואלת את עצמי שתי שאלות: מי נטה לזלזל בזה בעבר? יכל לעשות, לבצע וכשל בזה בעבר? והשאלה השנייה למי יש סיכוי שיתמודד עם אתגרים אלה טוב ביותר בעתיד?. נדמה לי שהאפשרויות לא רבות.

כלכלה: לטעמי הכלכלה שלנו יכולה להיות טובה ובעיקר יציבה הרבה יותר, אילו הפוליטיקאים שלנו לא היו מנהלים אותה מבחירות לבחירות, ומשום שכך ומשום אי היציבות הפוליטית שלנו (בחירות כל שנתיים וחצי עד שלוש בממוצע) הכלכלה מתנדנדת כמו הפוליטיקה. זה מה שגרם לנתניהו ולליכוד להוביל את הכלכלה שכמעט קרסה קודם לפתרונות הקלים המהירים והדראסטיים כדי להשיג תוצאות מהירות כדי שניתן יהיה לחזור לבזבז כספים לשיחוד הבוחר לקראת הבחירות הבאות. המדיניות קצרת הטווח הזאת אכן הביאה לתוצאות מהירות, אבל עלתה במחיר חברתי קשה ביותר, וייצרה עיוותים ששום חברה לא יכולה להרשות לעצמה, ובוודאי לא חברה בעייתית כשלנו.

כאן אני שואלת את עצמי, ובפרט לאור לקחי העבר הקרוב, במצבנו הנתון מי יוכל לתקן את המצב, לצמצם את הפערים, לתקן את העיוותים בהדרגה ובאחריות באמצעות תוכנית לטווח ארוך, תוך שימת דגש לעדיפויות החברתיות המקובלות עלי?. נדמה לי שגם כאן האופציות די מצומצמות וברורות.

הביטחון: לכעורה הסוגיה הקשה מכולן, שכן היא הפחות תלויה בנו וביכולותינו. האומנם?. ובכן, אני טוענת שאם לכעורה בעיית הביטחון שלנו תלויה בנו לפחות ב 50% שלה וזה מובן לחלוטין, הרי שבפועל בגלל עדיפויותינו המוחלטות, (מספרית, כלכלית, תרבותית, צבאית, בין לאומית ועוד) על הפלשתינים בפרט, אנו אחראים לבעיה ולפתרונה בפועל אפילו ב 80% ואף ביותר!
בעיית הביטחון שלנו תלויה קודם כל בנו! והיא לא תתקדם לפתרון כל עוד לא נחליט אנחנו בעצמנו מה אנחנו רוצים, לא נגבש לעצמנו מדיניות ביטחון ברורה גלויה וארוכת טווח.

כל עוד אויבינו יקבלו מאיתנו מסרים שונים וכפולים הם ימצאו תמיד במצב של חוסר וודאות יקשה עליהם להבין אותנו לנחש את כוונותינו האמיתיות, ולהגיע בעצמם להחלטות. תפיסת ביטחון כוללת שאני רואה בעייני אינה קשורה לא בתקציב ביטחון לא במאזן איימה, ולא בלווייני ריגול.

והדרישה הזאת מעצמנו, לקחת אחריות ולקבוע את אופי המדינה (חילונית? דתית? יהודית? רב לאומית?) ואת גבולותיה, יכולה לדרדר אותנו לאי שקט חברתי מהותי אם לא למעלה מזה!... ולכן הפוליטיקאים שלנו מאז בן-גוריון ברחו מזה והעדיפו ויעדיפו לתת לגורל ולהתפתחויות קצרות הטווח והנשלטות כביכול, לעצב אותנו ואת ביטחוננו.

ניצחון החמאס בבחירות של הפלשתינים המחיש זאת היטב. למרבית הפלשתינים נמאס מההתנהלות הדואלית של הפתח ומחוסר רצונו ו/או יכולתו להכריע את החמ"ס "ובחכמה" של עם שהמנהיגות שלו חוששת, שלח את האלטרנטיבה, את החמ"ס להתמודד עם המציאות, או לשנותה!
ואם אכן מרבית הפתרון לבעיה מצוי בידינו, השאלה שאני שואלת את עצמי מי מבין המפלגות המתמודדות קרובה ביותר לקיומו של תהליך שיחל ושיוביל אותנו להחלטה ולהכרעה עצמית. ונדמה לי שגם כאן אין האופציות רבות.

ולבסוף יש להתחשב בעוד שני ארגומנטים "משניים" אבל חשובים ועקרוניים בתהליך הדמוקראטי:

הראשון היא המפלגה: אחת הבעיות הפוליטיות הקשות שלנו היא ריבוי המפלגות. זה משקף אומנם את מורכבותינו החברתית, וזה אולי משלב יפה עם הרעיון הדמוקראטי, אבל זה כובל אותנו ואת המערכת הפוליטית שלנו, ומונע קבלת החלטות ועוצר עשייה אסטרטגית, ארוכת טווח. ובאין אפשרות חוקית לשנות את שיטת הבחירות, חייב השיקול המכריע וארוך הטווח של הבוחר, ובמיוחד על-רקע לקחי העבר, לאלץ את הפוליטיקאים להתמודד ולהיאבק בתוך המסגרות הקיימות. נתינת היד ללידתן של מפלגות חדשות ואפילו זוהרות לרגע, היא השקעה לטווח קצר בפוליטיקה בכלל ובישראלית בפרט, מפלגה היא מנגנון שמונע על-ידי בני אדם, ופוליטיקאים צריכים לגדול ולצמוח ולהתנהל מתוך מאבקי הכוח ובתוך העשייה או המחדל הפנים מפלגתי, ודרך המאבק המתמיד הקשה והמתסכל לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות פסולים ולנצח בתוך מנגנוני המפלגות הקיימות.

זה מעיד על יכולת שרידותו על נחישותו ועל קשיחותו של הפוליטיקאי, ויש לזה ערך מוסף של יציבות המערכת ועל יכולות ההכרעה של הבוחרים.

הארגומנט השני הוא כמובן המנהיג עצמו: אותו הפוליטיקאי שנבחר ושמעמיד עצמו לבחירה ולהכרעה. מבחינה היסטורית המשפט "מנהיג טוב הוא מנהיג בעיתו" הוא ככל הנראה הנכון ביותר, ומרבית המנהיגים שהיו, היו אפורים והובילו בעיתם את בוחריהם או נתיניהם או עמיהם בביטחון יחסי וללא זעזועים ולכן נשכחו. ההיסטוריה זוכרת את השאפתנים היוזמים, כולל את השוגים והטועים והמזיקים מחד ואת המתקנים ובמשקמים מאידך. את המחיר הכבד תמיד שילמו וישלמו העמים... במצבנו היום, על-רקע בעיות שחלקן נמנו לעיל, בהיעדר (וגם לא נראה לי שנדרש לנו כזה) עוד "חלילן מהמלין" כריזמטי וסוחף, תכונות המנהיג הראוי צריכות שיהיו כאלה שיתנו בידיו את היכולת התבונה הפתיחות והנחישות להבין ולהתמודד ביושר המרבי ובאומץ אם האתגרים, כאשר המצפון הנקי והישרה הפוליטית ככל שירבו רק יסייעו לו בכך.

נראה לי שעתה ברור לכל קורא במי אבחר ומהן המשקולות שהעמסתי על עצמי כדי לשקוע ממעמדי הנעים, כקול צף, אל קרקעית "אגם" הבוחרים בעלי הדעה.

תאריך:  25/03/2006   |   עודכן:  26/03/2006
פועה בת-איה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם קניוק נאבק במס הכנסה כדי שיפרוש את המס על מכירת ספרים למשך כמה שנים. זה טוב ויפה. אבל, בתוך טיעוניו התחבא לו הטיעון העיקרי, המירמור האמיתי של יורם קניוק. כשהוא התראיין אצל לונדון וקירשנבאום אמר קניוק בין היתר "היום המדינה לא אוהבת סופרים כמו שפעם היא אהבה".
25/03/2006  |  יורם הורוביץ  |   מאמרים
הזירה המדינית ביטחונית
25/03/2006  |  מאיר גז  |   מאמרים
ראשית הערה: עיתונאי מתוקף תפקידו, נושא באמתחתו שני כובעים אותם יחבוש לסירוגין. פעם את הכובע של "מעצב דעת קהל", ופעם את הכובע של "כלב השמירה". השבוע, חבשו שני "כלבים" מכלביית הארץ, עוזי בנזימן ועקיבא אלדר, את כובע "כלב השמירה", והסתערו עם שיניים חשופות, על ה"גזען והטרנספריסט", אביגדור ליברמן.
25/03/2006  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
לאחר העימות ביפו, ביום חמישי השבוע, בין אנשי מפלגת חירות לבין ערביי 48 (כך הם קוראים לעצמם), קמו כמה יפי-נפש מתחסדים וּצבועים לִיהודים ורטנו על הגזענות הפושה בארצנו. מה זאת אומרת? הם שואלים בציניות מטומטמת, באים אליכם אנשים טובים, נחמדים, מציעים לכם כסף בשביל שתלכו מפה וזו ההתנהגות שלכם? מה זה חשוב שזה הבית שלכם ובו נולדתם? לכו מפה...
25/03/2006  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
מדינת ישראל היא אחת ממעצמות ההיי-טק הגדולות בעולם. חברות תקשורת מכל העולם רואות את השוק הישראלי כחלק בלתי נפרד מסדר היום של עולם התקשורת, במיוחד כאשר מדובר באקטואליה. גם אני, בנשמתי ובדמי שבוי לתאגיד המכונה אינטרנט. בתחילת השבוע קיבלתי הודעת מייל, ששלחה הודעה לפלאפון שהודיע לי על המייל החדש. אחת המפיקות של תוכניות הבוקר בטלוויזיה ביקשה להזמין אותי להתראיין ולהסביר מדוע אני קול צף. "אני? קול צף? אין לי למי להצביע?" התפלאתי אל תוך המכשיר הסלולרי, בעוד היא מסבירה לי כי כתבה שפרסמתי לא מזמן, גרמה לה לחשוב כי אני קול צף. אז היא חשבה.
25/03/2006  |  ארז זוננשיין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il