בצה"ל מצאו את האשמים בכשלי המלחמה: בית הספר למנהיגות - ביסל"מ. על-פי הפרסומים בתקשורת, נטען בדוח כי היכרותם של יועצי בית הספר עם תורות הלחימה אינה מספיקה ו"הארגון לוקה בהיעדר נוהלי עבודה מתועדים".
אם צה"ל, במסגרת תחקירי עומק, מצא צורך גם לבחון את בית הספר למנהיגות (ביסל"מ), יש בכך סימנים מעודדים ומפתיעים לכך שהצבא מעניק חשיבות לגוף זה. זה מעודד בעיקר כי עד היום הצבא עשה כל שביכולתו לקצץ ולצמצם בתקניו ובתקציביו, זה מפתיע כי עד היום הצבא התנהג כאילו בית הספר למנהיגות זה הנושא האחרון בסדר העדיפויות שלו.
פיתוח מנהיגות הוא תהליך ארוך ומורכב. חלקו הוא מתת אל טבעית, חלק אחר נוצר בשדה הקרב, באימוני שדה מפרכים וחלק אחר נלמד בכיתות הלימוד, בהדרכה מתודית של תורות מנהיגות ובעזרת ידע וניסיון מצטברים.
ב-7 השנים שבהן אני משמש כיועץ בביסל"מ, עבדתי עם מספר מפקדים של ביסל"מ והייתי שותף בהשתלמויות של המפקדים ובהכשרת דורות של קצינים חדשים בבית הספר לקצינים. לנגד עיני ראיתי איך הצבא מכרסם באיכות ההכשרה ולמעשה משדר למפקדיו שכל הסדנאות נועדו כדי לצאת ידי חובה.
בתחילת הדרך העניק הצבא השתלמויות וסדנאות אינטנסיביות של 3-4 ימים לכל מפקד וצוער שלאחריהם נמשך הקשר בשיחות טלפוניות ובפגישות מחזוריות. עם הזמן צומצמה ההכשרה ליום עד יומיים, כשברוב המקרים נמצאו תמיד משימות דחופות של תורניות ומטלות בסיסיות שהצבא ראה בהם קדימות על פני המשך תקין של הסדנאות.
בתחילה היו סדנאות המנהיגות של קורס הקצינים בבית הספר למנהיגות בנתניה, באווירה נינוחה ובתנאים רגועים המאפשרים למפקד ולצוותים להתנתק משגרת היום ולהיפתח לתכנים, לחוויות ולעבודה עצמית משמעותית. אלא שהצבא החליט שהנסיעות, המרחק או אולי העלויות אינן כדאיות להגיע עד לנתניה. כיום נדרשים היועצים להגיע לבה"ד 1. שם בסביבת המחנה המאובק ושגרת יומם המתישה נדרשים הצוערים ומפקדיהם למצוא בין משימה למשימה את הזמן הפנוי לעבוד על חוזקות וחולשות ולהשתתף בסדנאות. ככה לא בונים מנהיגות.
הצבא, שכל כך מודאג כעת מתוצאות הדוח, לא הביע דאגתו בעבר כאשר החליט לבטל את ימי המילואים של המדריכים הכי בכירים והכי מנוסים שהיו לו. אלה שבחייהם האזרחיים נחשבים למומחים בתחומי הנחיית מנהיגות עסקית, יזמות וחינוך. צה"ל ויתר עליהם, קיצץ בתקנים של יועצים וקיצץ במשאבי הדרכה בסיסיים. ואם לדבר במספרים פשוטים, הרי שבשנים 1996-2006 קיצץ צה"ל ביותר מ-50% מתקציב בית הספר למנהיגות. ככה לא בונים מנהיגות.
תוצאה ישירה וטבעית של קיצוצים אלה שמשמעותם זלזול בנחיצות ביסל"מ, היתה זלזול גם מצד סגל הפיקוד. כל מפקד חדש בבה"ד 1 הרגיש חובה לעצמו לבנות תורת מנהיגות חדשה תוך שהוא דוחק הצידה את הניסיון המצטבר והידע הנרכש בביסל"מ. הגדיל לעשות תא"ל גל הירש שכאשר נכנס לפקד על בית הספר לקצינים כתב גם הוא כמובן תורת מנהיגות חדשה ובנוסף לכך גם הורה לסגל הפיקוד לחדול כליל מלשלוח את הצוערים ומפקדיהם לביסל"מ. מעשים אלה של הירש נעשו לא ברשות ולא בסמכות. ככה לא בונים מנהיגות. ככה לא מתנהג ארגון רציני.
צריך לזכור, בית הספר למנהיגות הוא גוף מבצע בהנחלת תורת המנהיגות. מי שאחראי על פיתוח התורה הם גופים צבאיים היושבים במטכ"ל. אולי זה נוח לגלגל אחריות לכשלי המנהיגות הצבאית על ביסל"מ, אבל ככה בטח שלא בונים מנהיגות. ככה מכסתחי"ם.