|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

כוחות השוק מול בריונות השוק

המונח כוחות השוק נועד לתאר מצב בו הצרכנים משפיעים על מחיר של מוצר מסויים בעזרת הארנק שלהם אולי צריך לקום כאן גוף צרכני שיהיה בעל מספיק כוח כדי לגרום לחברות לריב על כל לקוח?
07/01/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

המונח כוחות השוק נועד לתאר מצב בו הצרכנים משפיעים על מחיר של מוצר מסויים בעזרת הארנק שלהם - המוצר מחורבן? היבואן יתקע עם עודף מהמוצר והמחיר שלו יצנח. המוצר איכותי, המוצר יאזל מהר מאוד אצל היבואן והערך של אותו מוצר יטפס במהירות. למצוא דוגמאות בהן המחיר מרקיע שחקים זה לא בעיה קשה מדי, דוגמא טובה היא יום היציאה לחנויות של ה“הארי פוטר“ האחרון באנגלית. הספר אומנם מיועד לבני נוער מבחינת הגיל אליו הוא פונה, אך ההנחה של המייבא הייתה ככל הנראה שהביקוש יהיה קטן בגלל שהשפה בה כתוב הספר היא אנגלית. הספר יצא לחנויות במחיר של כ-80 שקלים ונעלם מהחנויות כבר באותו היום. שבוע לאחר מכן, לכשהגיע משלוח חדש - המחיר זינק כבר לכ-200 שקלים.

מצד שני, יש לנו את בריונות השוק - חברות מספיק גדולות ומספיק חזקות שיכולות לכפות על הלקוחות שלהם כל דבר שירצו וזה, בהיותו בדרך כלל מחוייב נאלץ לסבול שירות לקוי ביחד עם מחירים גבוהים. כאן, לא חסרות דוגמאות שכן השיטה הזו ננקטת באופן זהה בבנקים, בחברות הסלולר, בספקיות התוכן לטלוויזיה ואפילו באינטרנט - אתה כאן, אנחנו נגבה מה שבא לנו - ואם יש לך בעיות רק תנסה להתנתק - רק המחשבה על הטירטור שתאלץ לעבור תגרום ללקוח הנמלט לחשוב פעמיים.

לפני מספר ימים, קיבלתי מכתב מהבנק המפרט את העמלות ששילמתי על החשבון. היות ומדובר בחשבון משותף שלי ושל זוגתי שמשמש לתשלום חשבונות בלבד אין כל מיני עמלות משיכה למיניהן. כך נראה הפירוט מהבנק: 1) פעולות הפקדת שיק - בתעריף 1.21 - 1.21 ש“ח; 2) פעולות חיוב כרטיס אשראי - בתעריף 1.21 - 1.21 ש“ח. סה“כ לחיוב עמלות בסל - 2.42 ש“ח. עד כאן, הכל טוב ויפה, עשינו שתי פעולות שהתעריף של כל אחת מהן הוא שקל ו-21 אג‘, סך הכל תשלום עמלה לבנק צריך להיות 2.42 ש“ח. אם כאן היה מסתיים המכתב, הייתי מרוצה, אבל פה הגיע שורה מאוד מאוד מרתיחה: חיוב בגין השלמת עמלת סל בסיסי - 7.58 ש“ח.

במילים אחרות, ניסה לומר לי הבנק היקר - לא שילמת מספיק עמלות ולכן נגבית ממך עמלה על כך שלא גבינו ממך מספיק עמלה.

באופן מטריד למדי, הבנק שלי הוא לא היחיד שטורח לעשות עלי קופה. חשבון הסלולר שלי לדוגמא, מתחלק 50:50 בין התשלום על שיחות לבין שאר תשלומים לא ברורים. אם זה לא מספיק, טורחת אורנג‘ לשלוח לי פעם בכמה שבועות הודעת MMS המכריחה אותי להתחבר אל השרת שלה באמצעות האינטרנט הסלולארי. כל הניסיונות שלי למחוק את ההודעה או לדחות אותה עולים בתוהו - ההודעה תשוב למכשיר מחדש עד שיפוג תוקפה (כשבוע) או עד שימשכו אותה.

ממש ליד השירות המרגיז הזה ניצבת השיטה של משך שיחה מינימאלית - דקה אחת. למרות שחברות הסלולר יודעות לתמחר מצויין את השיחה שלנו לפי שניות הדקה הראשונה לעולם תיספר כדקה - לא משנה כמה באמת דיברת. כאשר ניסו לכופף את ידן של חברות הסלולר עם חיוב על הגעה למזכירה, טרחו הללו לתאם העלאת מחירים בינן לבין עצמן. האם הלקוח הקטן יכול לעשות משהו בנידון? מסתבר שהחוזים הללו הם חד כיווניים ולחברות הסלולר מותר לשנות את עלויות השיחה מבלי שהדבר יחשב כהפרת חוזה.

גם ספקיות התוכן של הטלוויזיה - משמע HOT או YES, לא ממש מתרגשות מהעובדה שיש להם לקוחות. את תג המחיר הגבוה אנחנו משלמים כי אין ברירה, אבל כל קשר בין תוכן איכותי לבין תג המחיר הגבוה הוא מקרי בהחלט.

תחרות? מה? איפה?

בשוק גדול, תחרותי והוגן מוצאות את עצמן החברות נאבקות על כל לקוח. המחירים יורדים, השירות משתפר והלקוחות מצביעים עם הרגליים. במדינתנו אנו לעומת זאת, מנוהלת המדינה על-ידי 18 משפחות שמחזיקות את הכל בידיים. תחרות? קצת קשה לה להופיע כאשר בסופו של יום כולם יושבים סביב אותו השולחן. סך הכל למה לעשות בדק בית על שיפורים לטובת הלקוח, אם אפשר לתאם עמדות, עמלות, מחירים ושאר ירקות.

כמה ערוצים יש לכם בטלוויזיה? בכמה אתם באמת צופים? והחשוב מכל, מדוע אי אפשר לתמחר לנו רק את הערוצים הבודדים שבאמת מעניינים אותנו? זה נחמד שיש מבצע בסיגנון חבילת בסיס + ערוצי הסרטים + חבילת הבידור + חבילת המוזיקה, אבל אם אני רוצה לצפות בערוץ אגו למשל, ערוץ שעל-פי ההגיון שלי היה אמור להיכלל בחבילת הבידור, אני לא יכול. למה? כי אולי זה תוכן בידורי אבל ב HOT החליטו להכליל את הערוץ בחבילת ”הגברים“ שזה מאוד נחמד אם אתה HOT, אבל מאוד לא הוגן כלפי הלקוח הפרטי.

גם נושא ה VOD של HOT הוא נושא מרגיז למדי - כשרק נולד השירות טרחה HOT לידע אותנו על אלפי תוכניות, סרטים וסדרות שנגישים לנו בלחיצת כפתור בשלט - תראו מה שאתם רוצים, כמה שאתם רוצים ומתי שאתם רוצים. מה שאנחנו רוצים? בתכלס מדובר על חבילת תוכניות וסרטים מצומצמת מאוד וכל הפירסומות שבעולם לא ישנו את העובדה שזה לא כל מה שאני רוצה לראות.

כמה שאתם רוצים? עלות השירות היא 10 שקלים לחודש, אותם משלם הלקוח בין אם השתמש בשירות ובין אם לאו. מלבד מספר סדרות ותוכניות מאוד מאוד מצומצם ליד כל מוצר מתנוסס לו תג מחיר חביב - כאן 10 שקלים, שם 5 שקלים - אולי לא ממש נורא כשרוצים לראות פעם בחודש אבל מה קורה עם צרכני תוכן כבדים יותר? מתי שאתם רוצים? לא בדיוק אבל בערך - לא מספיק ששילמנו 10 שקלים על השירות ועוד 10 שקלים על התוכן - הרכישה עצמה גם מוגבלת בזמן. למשל, אם חשקה נפשכם לראות את אחת העונות של CSI שהחמצתם תגלו שהעונות מחולקות לחבילות של ארבעה פרקים ב-12 שקל למשך שבוע. לא הספקתם לראות את כל ארבעת הפרקים השבוע? תשלמו שוב.

ואם זה לא מספיק מעצבן הרי שעוד הרבה לפני זה מגיע היום שבו בוחרים את הספקית הרצויה, נציג המכירות לא מהסס להבטיח הרים וגבעות - העיקר שתחתמו. לכשיגיע המתקין (ואחרי שנתתם את מספר כרטיס האשראי שלכם זה יכול לקחת זמן) הוא יביא איתו גם את החוזה שלכם - מי שיטרח לקרוא אותו בעיון יווכח לדעת שקיים חוסר תאימות מרגיז במיוחד בין מה שהובטח לחוזה הקיים. כל הניסיונות לקבל חוזה מתוקן שדומה למה שהובטח לכם - יעלו בתוהו.

איפה התחרות לעזאזל?

בעולם אידיאלי, הייתי נכנס לסניף של סלקום, אורנג‘ ופלאפון ושולף מכל אחד מהסניפים נציג מכירות. הייתי מושיב אותם סביב שולחן ומפרט להם את הדרישות שלי - כשההצעה האטרקטיבית ביותר - זוכה. אותו דבר הייתי יכול לעשות גם עם הבנק שלי, קופת החולים שלי, הטלוויזה או האינטרנט שלי - בלי אותיות קטנות, בלי סעיפים מרגיזים ובלי מחירים לא ברורים.

ואולי, אולי זה בדיוק מה שצריך לקום כאן - גוף צרכני שיהיה בעל מספיק כוח כדי לגרום לחברות לריב על כל לקוח. עזבו אתכם ממכרזים בהם אתם רבים עם יוסי על מי יקח את הפלאזמה, אני מחכה ליום שבו אני אוכל להעמיד את הדרישות שלי למכרז ואורנג‘ יריבו עם סלקום מי יזכה בי.

המאמר פורסם בבלוג The N.Z.B
תאריך:  07/01/2007   |   עודכן:  07/01/2007
ניצן ברומר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כוחות השוק מול בריונות השוק
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
למעננו - רק עושקים
8/01/07 13:19
2
אית ךבמאבקך הצודק
8/01/07 14:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מסמך זה נכתב לבקשת הוועדה לזכויות הילד. בחלקו הראשון יובא רקע קצר על האינטרנט, ולאחר מכן תוצג הבעיה של חשיפת קטינים לתכנים מזיקים באינטרנט, ייסקרו השלכות אפשריות של חשיפה כזאת ויוצעו פתרונות אפשריים המותאמים למבנה הטכנולוגי של הרשת. חלקו השני של המסמך יעסוק בניסיונות להתמודד עם הבעיה בארץ ובעולם בכלים כגון רגולציה ציבורית, הסדרה עצמית, אמצעים טכנולוגיים וחינוך והסברה. יש לציין כי המונח "תכנים מזיקים" כולל מגוון רחב של תכנים שאינם מתאימים לקטינים, ובכלל זה פורנוגרפיה, אלימות, סמים, פשיעה, גזענות והסתה.
07/01/2007  |  אתי וייסבלאיי  |   מאמרים
העסקתם הנרחבת של עובדים זרים בישראל כמטפלים סיעודיים יוצרת קושי מיוחד בכל הקשור לזכאותם לגמול שעות נוספות. ככלל, בשבוע עבודה בן 6 ימים (כמקובל בענף זה), יום עבודה רגיל כולל 8 שעות, וכל שעה נוספת מעבר לכך מחייבת בתשלום גמול שעות נוספות. אולם אותם עובדים זרים המשמשים כמטפלים סיעודיים מתגוררים בדרך-כלל בביתו של המטופל, ומסייעים לו במידה כזו או אחרת "מסביב לשעון". מצד אחד, אין סיבה שלא יזכו לגמול על עבודה קשה זו. מצד שני, אם נחיל את חוק שעות עבודה ומנוחה כפשוטו, הגמול עשוי להגיע לסכומים אסטרונומיים (גם אם נביא בחשבון את העובדה שניתן לקזז סכומים מסויימים בגין מדור ומזון).
07/01/2007  |  ד"ר גיא דוידוב  |   מאמרים
"הסוציאליזם מת" הסבירו לחברי הקיבוצים - קפיטליזם הוא התשובה המנצחת. יש הבדל מהותי בין קומוניזם לסוציאליזם המיושם הלכה למעשה באירופה, קנדה ואוסטרליה, אך עם זאת דבר אחד בטוח: האיזם של הקפיטליזם לא פחות אידיאולוגי מהאיזם של הקומוניזם.
07/01/2007  |  רונן סנדר  |   מאמרים
מסמך זה בוחן את מעמד המורה ואת תנאי עבודתו בישראל לעומת המדינות החברות בארגון לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי (OECD). בארגון חברות 30 מדינות, וכולן מדינות מתועשות בעלות משטר דמוקרטי שמונהגת בהן כלכלת שוק. מדינת ישראל אינה חברה בארגון, אולם היא משתפת פעולה עמו. רוב הנתונים במסמך לקוחים מהדוח העוסק בחינוך במדינות הארגון ובכמה מדינות שאינן חברות בו, כגון צ'ילה, סין, ישראל והודו. הדוח התפרסם השנה והנתונים בו משקפים את המצב בשנת 2004. כל הנתונים הדולריים מוצגים במונחי כוח קנייה (PPP).
07/01/2007  |  גלעד נתן  |   מאמרים
בין התאריכים 20.11.2006-08.12.2006 התקיימה בז'נבה ועידת הסקר ה-6 של "האמנה הביולוגית" (BWC). תוצאותיה מלמדות על הצלחה חלקית בלבד במאמץ למנוע תפוצת נשק ביולוגי.
07/01/2007  |  דוד פרידמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il