|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

על שימור הדם הטבורי

החברה כולה תהנה יותר מקיומם של בנקי דם טבורי ציבוריים גדולים עם מגוון התואם את כל הקבוצות האתניות באוכלוסיה כך בהוצאה לאומית קטנה יותר ניתן יהיה להציע דם טבורי תואם גנטית לכל דורש מהבנק הציבורי
18/02/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

לידה, עניין טבעי ופשוט לכאורה, שתפקידה לשמר את המין האנושי, הפכה בדור האחרון לפרויקט שמחייב לימוד ובחינה והעיקר, השקעה כספית גדולה. מעולם לא היה יקר יותר ללדת. זה לא יהיה מוגזם להגיד, שהלידה לבדה, יקרה יותר כיום, מגידולם של ילדים בעבר עד הגיעם לגיל מצוות. מאידך מובטח ש"תשומות הלידה" עוד יעלו.

עוד בטרם ההריון משווקות להורים מספר הולך וגדל של בדיקות גנטיות, חלקן אכן חשובות ומוצדקות. אולם חלקן נדירות, תלויות בארץ מוצא ההורים, וברוב המקרים אינן כלכליות כלל. הבדיקות משווקות כרשת ביטחון לחששות של ההורים, בדרך כלל כחבילה אחת גדולה שזוכה גם להכרה ולהנחות של הביטוחים המשלימים. במצב זה, שהבדיקות הופכות לזמינות ומוזלות, בוחרים רוב ההורים למצות את "זכאותם" ולבצע את כל הבדיקות המוצעות זאת בשל הקושי להבין מה חשוב ומה לא. חוסר יכולת מקצועית להבחין בין הבדיקות איננו מאפיין רק את המטופלים. גם הרופאים מתקשים לזכור את שמות המחלות שנבדקות, ביניהן מחלות כה נדירות שהרופא שומע עליהם לראשונה כאשר משווקת הבדיקה.

מאחר ואין כל סיכון בביצוע בדיקות גנטיות טרום לידתית (פרט לסיכון הנדיר של טעות שתוביל לבדיקה פולשנית), עומדים ההורים בפני משוואה פשוטה כביכול - כסף בתמורה לתעודת ביטוח שמגדילה את סיכויי התינוק המתוכנן להיוולד כפרי בריא של אהבתם. ואם רק בכסף עסקינן אזי, המבחן היחיד הוא היכולת הכלכלית של ההורים המיועדים או של הסבא והסבתא, לשלם עבור חלק מהבדיקות המיותרות, ללא קשר לתועלת מהבדיקה.

ההוצאה הגדולה הבאה נעשית במהלך ההריון. כאשר מתקרבים ל'ראות את הנולד', מתבטלת לחלוטין יכלתם של בני-הזוג לעמוד מנגד לנוכח שפע ההצעות לחפש סמנים בדם, לבצע שקיפות עורף, לאתר מומים, להדגים בחד מימד, בתלת מימד, בארבע מימדים וצבע, לדגום מי-שפיר, הכל כדי להבטיח ש"העובר שיוולד יהיה מושלם ללא כל מום גופני, כרומוזומלי או גנטי", אף שבפועל ברור לכל שאין בשלל הבדיקות כדי לגלות או למנוע את כל המומים. גם הרופא המייעץ מצוי בדילמה. למעשה, על-פי החוק, אמור הרופא ליידע את המטופלות על כל בדיקה קיימת, גם אם תועלתה נמוכה, ועל ההורים שבדרך להחליט על-פי הבנתם ונסיונם.

ברירת המחדל של המצב החוקי מובילה לביצוע של כמה שיותר בדיקות. אם יחליטו המטופלים לבצע את כל הבדיקות האפשריות, זה מהווה עדות עקיפה שהרופא מסר מידע וייעץ כנדרש. לעומת זאת אי ביצוע של בדיקה מסוימת משאיר את נטל ההוכחה על הרופא, ומעלה את השאלה אם הרופא המטפל מסר יעוץ "מספק" או "כמקובל". מצב זה כאמור מוביל בדרך כלל לשימוש יתר בבדיקות ומקטין את יכולתו של הרופא לייעץ שלא לבצע.

שימור דם טבורי- דילמה חדשה

עוד בטרם למדו ההורים להתמודד עם שפע הבדיקות בהריון ובטרם נולד התינוק, נולדה דילמה חדשה ליולדות ולרופא. הורים שבדרך "מופצצים" בהצעות אטרקטיביות להשקיע עוד כמה אלפים (כששת אלפים שקלים בממוצע) בחבילת ביטוח שכוללת שימור תאי גזע מדם טבורי של הילוד בבנק פרטי. השאלה, כפי שנראה, איננה לגבי הצורך בתאי גזע זמינים ברפואה ולכל דורש, אלא מה יעיל ונכון יותר, בנק ציבורי או בנק פרטי? למקרה זה נכון הכלל גם מי שמאמין שבסקטור הפרטי הכל טוב יותר, יאלץ להודות שבמקרה זה המצב אינו שונה. בינתיים, עד שהבנקים הציבוריים יפתחו שירות יעיל ואמין שיבטיח לכל דורש תאי גזע בכל תנאי, ישגשגו הבנקים הפרטיים. השוני הקונספטואלי בין השניים ימנע בכל מקרה מהבנקים הפרטיים מלמלא את החלל ויחייב הקמת בנקים ציבוריים.

תאי גזע (תאי אב) הינם תאים הנמצאים במח העצם ובדם ההיקפי של צעירים ומבוגרים והם בעלי כושר להתמיין לכל אחד מתאי הגוף כולל כל שורת תאי הדם. הדם הטבורי מכיל כמות יחסית גבוהה של תאי גזע צעירים בעלי פוטנציאל להחליף את שורת תאי הדם וזה מהווה מקור מצוין למשל למטופלים בסרטן הדם אחרי טיפול כימוטרפי. כמובן שתנאי הכרחי וחשוב להצלחה היא מידת התאמה מכסימלית בין התורם לנתרם. לצורך כך כמובן שככל שבנק הדם גדול ומגוון הסיכוי למצוא את הדם התואם את צרכי הנתרמים גדול יותר.

מאז 1988, עת בוצעה בצרפת ההשתלה הראשונה המוצלחת של תאי גזע מדם טבורי של אחות לאחיה שסבל ממחלה גנטית (האח המטופל חי עד היום כאדם בריא), הצטבר ברחבי העולם ניסיון של מספר אלפי השתלות (אין מידע מדוייק, אך הערכות נעות בין 5000-6000 השתלות), שני שליש בצעירים וילדים ושליש במבוגרים, רובם עם מחלות של סרטן הדם. רובן של ההשתלות בוצעו בארה"ב, מבנקים ציבוריים, רק מיעוטן נעשו מדם של בנקים פרטיים.

הבנקים הפרטיים, שהחלו לצמוח בעולם ובארץ כפטריות אחרי הגשם מיד אחרי שהוכח הצורך, אינם יכולים לענות על הצורך הציבורי מאחר והדם המופקד אצלם, נועד בהסכם לשרותם של המבוטחים ובני משפחתם של היילוד ואינם אמורים לספק את הדם לכל דיכפין. מאידך, הבנקים הציבוריים אוספים את הדם הטבורי משליות אחרי לידה, כתרומה, מממנים את עצמם, ומציעים את הדם לכל נזקק תמורת תשלום סביר שמכוסה ברוב המקרים ע"י הביטוח הרפואי. הסבירות למצוא דם התואם בצורה טובה עד אופטימלית את החולה מתוך בנק דם טבורי גדול ומגוון, הנלקח מכל רבדי האוכלוסיה ומכל הקבוצות האתניות שבתוכה, הינו מצויין. מאידך התרומה העצמית הנעשית במסגרת הבנקים הפרטיים הינה מקרית, מוגבלת מבחינת חתכי האוכלוסיה, איננה מיועדת להעברה לכל דיכפין, אלא לתורם ולכן חשיבותה החברתית מוגבלת.

הטוענים כנגד בנקים פרטיים, מזכירים שהסיכויים קטנים מאוד שבני המשפחה אכן ידרשו לתרומה המסוימת למשפחתם ובנוסף, יש להניח שברוב המיקרים אם היילוד עצמו הוא זה שחלה, גם הוא יזדקק לתרומה מתורם זר, מאחר והדם הטבורי שלו נושא אף הוא את הפוטנציאל למחלה היסודית ואיננו מתאים להשתלה חוזרת. עוד מזכירים המבקרים את העובדה שהחלופה הפרטית משווקת להורים העתידיים, בשלב של לחץ הנפשי שהם מתקשים לסרב למה שנראה לכאורה לעת עתה כמו רכישת תעודת ביטוח לילדיהם ומשפחתם.

אילו היו בנקים ציבוריים אפקטביים הייתה החלופה הפרטית מצטמצמת מאוד

מבחינה ציבורית, לא ניתן להשאיר את העניין לכוחות השוק, ולהימנע מלפתח חלופה ציבורית, מאחר וסביר להניח שהעלויות הגבוהות הכרוכות בהקפאה ירתיעו את הציבור והקפאת הדם תהיה ל"עשירים בלבד" ותספק פתרון מוגבל לבודדים כל שנה מבלי למלא את הצרכים הרפואיים במלואם. החברה כולה והחולים בפרט, יהנו יותר מקיומם של בנקי דם טבורי ציבוריים גדולים עם מגוון התואם את כל הקבוצות האתניות באוכלוסיה וכך בהוצאה לאומית קטנה יותר מהעלות שתשולם ע"י כלל הפרטים באוכלוסיה, ניתן יהיה להציע דם טבורי תואם גנטית לכל דורש מהבנק הציבורי. הסכמים בין בנקים ציבוריים בעולם יבטיח שגם סוגי דם נדירים ביותר יוכלו למצוא פיתרון.

תיאורטית, אם כל היולדות תחתומנה על אישור לתרומת הדם השיליתי לבנקים ציבוריים, ישמרו לבסוף רק אותן מנות מוצלחות שמכילות מספיק דם טבורי כדי לאפשר טיפול ויידרשו פחות מנות כדי לשרת את כל צרכי האוכלוסיה. העלות של קיום בנקים ציבוריים כאלה שיאספו דם טבורי מכלל הילודים איננה כה גבוהה והיא חובתם של שלטונות הבריאות. הימצאות בנקים כאלה תותיר את הבנקים הפרטיים למי שמוכן ויכול לשלם מבלי לקפח את כלל הציבור.

ניתן לומר שפריחתם של הבנקים הפרטיים והדילמה הכלכלית שהם מציבים לרוב הציבור שמתקשה כלכלית לשלם עבור השירות, נובעת מבריחה של שלטונות הבריאות מלבסס את החלופה המועדפת. אילו היו בנקים ציבוריים אפקטביים היתה החלופה הפרטית מצטמצמת מאוד ואולי אף נעלמת, עד אשר יוכח שניתן להפיק מתאים אלו יותר מאשר ניתן להפיק מהם היום.

בכל האתרים ברשת העוסקים בתחום, מוזכרת-בזהירות המדעית הראויה-האפשרות העתידית (הרחוקה!) שניתן יהיה להשתמש באותם תאים לשימושו של הילוד שהפקיד אותם כמקור לטיפול במיגוון מחלות רחב יותר, מחלות נוירולוגיות, מטבוליות, ניווניות וחלקי חילוף לאיברים שניכשלו בגופו. אף שהנטיה להתחבר לאופציה עתידנית זאת הינה מאוד מושכת, היא עדיין רחוקה, ואיננה סיבה להשקיע כסף כה רב עבורה.

הסיכוי לאותו אדם ליהנות ממנה, גם כאשר תהיה פריצת דרך, קטן בהרבה מהסיכוי להצלחה של הון סיכון שמושקע בתחום. בנוסף, המדע כמצופה, מנסה להתקדם במספר מאמצים ולא ברור איזה מהם יניב את התוצאות המקוות. לפני כשנה, למשל, התאכזב העולם המדעי קשות כשהתברר שפריצת דרך, שדווחה בשנת 2003 ע"י מדענים קוריאניים שיצרו כביכול תשתית להפיק תאי גזע לכל אדם באמצעות שיבוט של תאים מבוגרים בתוך ביצית, נמצא מזוייף לחלוטין. אולם כיוון זה ממשיך להיות חזית המדע, אף שהמחסומים עדיין עצומים ולא ניתן להתנבא מתי יתגברו עליהם. מעבדות רבות בכל העולם מתאמצות לגרום לתאים להתמיין לרקמות גוף בריאות שיוכלו לטפל במחלות שונות לא רק מדם טבורי אלא גם מתאי גזע מעוברים טרום השרשתם, או מתאי גזע של מבוגרים. המירוץ נמצא בעיצומו ואין לדעת איזו דרך תיצלח ומתי, מה שמשאיר לעת עתה רק את הסיבה הראשונה שפורטה לעיל כראויה לשקול הקפאת דם טבורי.

תאריך:  18/02/2007   |   עודכן:  18/02/2007
פרופ' ציון בן רפאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על שימור הדם הטבורי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רן ח
18/02/07 15:25
2
אודי47
19/02/07 08:02
 
זה זה
20/02/07 10:02
 
פצינטית
10/11/08 15:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדוני רה"מ, בסוף השבוע שבו נחטף החייל גלעד שליט, דיווח קריין החדשות על 9 הרוגים ו-355 פצועים בתאונות הדרכים. להרוגים בתאונות דרכים התרגלנו, אך חייל חטוף הינו דבר בלתי נסבל מבחינתנו.
18/02/2007  |  אדמונד חסין  |   מאמרים
כאשר התבוננתי ביום שישי האחרון בפרסומת של ג'ייד וסיליט בנג שהופיעו באקראי על המרקע בזו אחר זו, נזכרתי בסרט מתח בו צפיתי כילדה.
18/02/2007  |  שלומית ליר  |   מאמרים
אם חסרו לישראל צרות מאז מלחמת לבנון השנייה הרי בבחירות הקרובות לנשיאות אנו עלולים להיקלע לליבה של צרה נוספת, שמקורה בעימות החריף בין דת למדינה. זה יקרה אם יבחר לכהונת הנשיא הרב החרדי ישראל מאיר לאו, המצוי עתה בעיצומו של מסע שכנוע אגרסיבי בקרב חברי הכנסת, כדי שיעניקו לו את המשרה הרמה שהוא חושק בה.
18/02/2007  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בין סן פרנציסקו ללוס אנג'לס, לאורך צוקי החוף של האוקיינוס השקט, מתפתל לו, כמו נחש עקלתון, היפה - אך גם האימתני - שבכבישיה של ארצות-הברית: 750 קילומטרים של נופים משכרים ועוצרי נשימה, המשתרעים בין הרים נישאים ממעל ותהום עמוקה הרובצת מתחת.
18/02/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אי אפשר להתעלם משני תהליכים מקבילים ומזינים זה את זה בסכסוך בינינו לפלשתינים. רוח החמאס קונה לה אחיזה בכל שדרות החברה הפלשתינית ומחדדת אצלם את מהות הסכסוך. לא שתי מדינות לשני עמים, שביניהם סכסוך גבולות, אלא שלילה מוחלטת של זכות היהודים למדינה משלהם בארץ ישראל מלווה בדה-הומניזציה של היהודים וישראל.
18/02/2007  |  דני רשף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il