ערב אחד באתי באיחור הביתה, והסתבר לי שאשתי שתחיה, הספיקה לעשות את השטות היומית שלה, הסתבר לי שלשמחתי הרבה הפסדתי ישיבת דיירים, ולמגינת לבי ולמגינת לבה של כל משפחתנו, אשתי היקרה התנדבה לנהל לתקופה מוגבלת ועם אחריות מוגבלת את ועד בית.
אי אפשר עם הנשים האלה, צריך לפקוח עליהן 7 עיניים, עוד מעט היא תהיה לי גם ראש העיריה.
ומה שקורה בפועל, היא נהיית מזכירה וגזברית, ואני הפועל השחור!
ובדיוק למחרת המעלית לא עובדת, קוראים לשרות, טכנאי מגיע, הוא טוען שהפאזה נפלה צריך חברת חשמל, מתקשרים 103, מייד יבואו, עולה 50 ש"ח.
"מה פתאום עולה?" שח הפועל.
"עולה, עולה" עונה הנציגה.
"אז אני אחליף את הנתיך לבד", "אני מהנדס, מהנדס חשמל" משיב הפועל.
"אסור לך!! אומרת הנציגה, את הנתיך יכול להחליף רק איש שלנו" - אז לא הזמנתי אותם, אני איש עקרונות, בייחוד כשמדובר בקופה הציבורית. מאוחר יותר חזרה אשתי הביתה היא התקשרה שוב, פתחה את הארנק, והזמינה אותם.
פניתי לרשות להגבלים עסקיים, לגברת קן, שם שאלתי הכיצד. לא ייתכן שחברת החשמל תגבה דמי שרות חודשיים, תהיה מונופול יחיד על שירות החשמל במדינה, וגם תגבה כסף עבור השירות.
הרשות ענתה מהר, חברת החשמל היא אכן מונופול מוכרז, התעריפים נקבעים על-ידי הרשות לחשמל, המורשים לטפל בציוד החשמל נקבעים על-ידי הרשות לחשמל, אנא פנה אליהם.
ערערתי על התשובה, הגורם המקצועי בתחום ההגבלים העסקים היא הרשות להגבלים עסקיים, הרשות הקובעת לענייני משק החשמל היא הרשות לחשמל, ובכל נקודה בה יש התנגשות אינטרסים על הרשות ה"נפגעת" להרים קולה ולאזן את האינטרסים הנוגדים.
במקרה שלנו הייתי מצפה שהרשות להגבלים עסקיים תיכנס לעובי קורת התעריפים של חברת החשמל, ותבדוק שתעריפי החברה, ומדיניותה אינם חוצים קוים אדומים של הגבלים עסקיים, והם אנשי קן ו-LAW, מטילים את האחריות על הרשות האחרת, והולכים לישון.
פניתי ליו"ר רשות החשמל נעניתי בתשובה מפורטת מאוד, המסבירה לי שהם פועלים על-פי חוק.
כמו אותו אחד שנכנס מהרחוב הסואן, למאפייה מפוארת, ולפניו שתי דלתות על האחת כתוב לחם לבן ועלה שנייה כתוב שחור, הוא פותח את הדלת הלבנה ורואה שוב שתי דלתות על האחת כתוב לחמניות, ועל השנייה כתוב באגטים, פותח את דלת הלחמניות, ושוב שתי דלתות על האחת כתוב עם שומשום ועל השנייה כתוב עם קימל, הוא פותח את הקימל ומוצא עצמו שוב ברחוב הסואן בדיוק בנקודת בה נכנס, השומר מביט בו ומחייך, "כן כולם אומרים אותו דבר, הלחם לא משהו, מזל שהשרות 10".
סחור סחור הם מוליכים אותנו, עונים, עונים מהר, עונים אפילו ארוכות אבל חיר לא יוצא לנו מהם, הם לא מנסים לפגוע וממש לא פוגעים.
ניתנו להם סמכויות להחליט לגבינו, הם מקבלים החלטות המעוררות ספק בקרבנו לגבי הלגיטימיות שלהן, אנחנו שואלים אותם שאלות, והם משיבים לנו עובדה, ככה החלטנו.
כאשר חברת חשמל היא מונופול, וכאשר היא מונעת כל תחרות בתחום מתחומי פעילותה, הרי שגביית כסף עבור אותם שירותים (תחזוקת ארונות חשמל ראשיים), אשר על פניהם נראים כתוחמים המאונכים לתחום פעולתה העיקרי (יצור והלכה של חשמל) - הוא נושא מובהק בו יכולה וחייבת הרשות להגבלים עסקיים להיות מעורבת עמוק עמוק, וככל שלא נבחנה מדיניות המחירים בנושאים אלה על-ידי הרשות להגבלים עסקיים, היא חוטאת לתפקידה, ומפקירה את הציבור לאינטרסים הצרים של משק החשמל, מתוך התעלמות מההיבט הצרכני המאוד מאוד חשוב של נושא זה.
הרשות להגבלים עסקיים טומנת את ראשה בחול במקרה זה, אני מקווה שתטמיע את האחריות המוטלת על כתפיה ותשיב לי ולכלל הציבור - לגופו של עניין.