|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

האירים הבינו טוב מאוד

האירים סירבו להעביר סמכויות לממשלת אירופה - האם יתנו בכך השראה לתושבי מדינות אירופה האחרות?
18/07/2008  |   דפנה שמורק-נתניהו   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מנסים לכפות שלטון אחד על כל תושבי אירופה. האיחוד האירופאי

לצופה מן הצד נראה כאילו אירופה נמצאת בדמדומיה. כל שנה מביאה עמה צמצום נוסף באוכלוסיה המקומית בשל סירובם של הצעירים לשאת בעול גידול המשפחה, וכל שנה הולך וגדל מספר המוסלמים ביבשת, בעקבות ריבוי טבעי והגירה מן החוץ. כשמעמידים עובדות אלה מול הוותרנות הפוליטית והאנטי-לאומיות המאפיינות היום את אירופה, אפשר לדמיין עתיד שבו יקדם ים של צריחי מסגדים - על אורחות החיים הנלווים אליהם, כמו ביטול החופש הפוליטי והיעדר פלורליזם תרבותי - את פני התושבים שיחיו בין הרי אוראל והחוף האטלנטי.

אבל מדי פעם מופיעים סימני שאלה לגבי הוודאות שבתסריט זה.
סימן שאלה אחד הוא, למשל, החלטה של איטליה מלפני שבוע לגרש ממנה מהגרים מוסלמים חזרה למצרים. סימן שאלה אחר הוא התוצאה של משאל העם שנערך לא מכבר באירלנד על הסכם ליסבון של האיחוד האירופי. הסכם זה היה אמור להעביר סמכויות בעלות משקל ממדינות האיחוד האירופי אל ממשלת אירופה היושבת בבריסל, ולמעשה - מטרת ההסכם הייתה להכניס בדלת האחורית את החוקה האירופית למדינות אירופה השונות, לאחר שזו שבקה חיים בעקבות משאלי עם בדנמרק ובצרפת, שפסלו אותה ב-2005. שכן, על-פי תקנות האיחוד, כל מדינה מבין החברות בו יכולה להטיל וטו על כל הצעת הסכם ביניהן. וזה אכן מה שקרה באירלנד: במשאל האחרון (שהתקיים במדינה זו בלבד, בשל חוק מקומי המחייב עריכת משאל עם בסוגיות כאלו) סירבו תושבי האי לאשר את המסמך עב הכרס, שהוכן על-ידי פקידים ומדינאים בשוק המשותף, למרות תמיכתם של מנהיגי אירלנד בו.


ערעור מכוון בתחושות הזהות הלאומית

העיתונאים, כהרגלם, ידעו במהירות הבזק, ממש עם פרסום תוצאות המשאל, את הסיבה לכישלון ההצבעה. הכתבים המלומדים קבעו שהאשם העיקרי בדחיית ההסכם הוא היותו "מסובך" מדי, באופן ש"האירים לא הבינו אותו". אכן, לאור העובדה שגדוד של פקידים ועורכי דין הם שחיברו אותו, אין סיבה לחשוב שהסכם ליסבון היה בר-הבנה למוח אנושי רגיל. יש גם להניח שהעובדה שהתושבים לא הבינו את מה שבישלו בשבילם שליטי אירופה, לא הפריעה כלל ועיקר לאותם שליטים. אבל אזרחי אירלנד לא היו צריכים לקרוא את סעיפי ההסכם לפרטיו כדי להבין את העיקר שבו. נקודה מרכזית אחת בו הם קלטו היטב: על-ידי אישורו, הם יעבירו לידי הפקידים בבריסל סמכויות שהן מעל ומעבר לאלה שכבר נמצאות בידיהם, ובכך יפגעו ביכולתם שלהם, של האירים, להחליט על עתידם ועל דרך חייהם. העובדה, שזו הייתה שאלת השאלות שעליה היו אמורים לתת את דעתם בקלפי, הייתה ברורה לכל.

האיחוד המדיני של אירופה, מהלך שלכאורה היה אמור להוביל לחיזוקה, בפועל הביא להיחלשותה. הניסיונות להפוך כל מדינה למעין תת-מדור של היבשת, הביאו להתערערות תחושות הזהות הלאומית של הפרטים בכל יחידה כזו, או לפחות הצמיחו אצלם את ההרגשה שכמעט אין בכוחם להשפיע על מדיניותן של ארצותיהם. זה כמובן בדיוק מה שקברניטי האיחוד האירופי רצו להשיג, אבל התפתחות זו הביאה עמה, באופן טבעי, לאובדן הזדהות חברתית ולכרסום ברצונם של התושבים להיאבק למען מורשתם. הרי כל אחד שואל את עצמו: מה הטעם במאמץ והקרבה כלשהם למען החברה, במאבקה הקיומי נגד האיום האיסלאמי, אם החברה בעצם כבר אינה שלי, אלא של "אירופה המאוחדת"? מדוע שאיאבק עבור ערב רב של עמים בעלי תרבויות ושפות שונות, הנשלטים על-ידי פקידים שבהם כלל לא בחרתי?

הכוחות הפוסט-לאומיים (או ליתר דיוק - האנטי-לאומיים) הצליחו לאחר מאבק ממושך להשתקע היטב בליבן של המערכות הפוליטיות, האקדמיות והתקשורתיות במדינות אירופה השונות. הם הצליחו להשפיע גם מעבר לגבולותיהן, כשכיבושיהם העיקריים הם חוגים חשובים בארה"ב. ואילו את ליבות החוגים האינטלקטואליים שלנו, שדרגת הפרובינציאליות שלהם ידועה זה מכבר, לא נצרכו כלל לכבוש, כי אלה הלכו אחריהם מרצון. בשביל השמאל שלנו, שגדל על ברכי העל-לאומיות במתכונת האינטרנציונליזם הסוציאליסטי, היחתה הפוסט-לאומיות ממש מתנה מן השמיים. עם קרוס "אחוות העמים", שהייתה אמורה להתקיים לעד בחסות הסוציאליזם של ברית-המועצות, אימצו לעצמם "חוגי השלום" בחשק רב ובהכרת תודה את האינדיווידואליזם המוקצן שביסוד הפוסט-לאומיות, גם אם אינדיוידואליזם זה הוא במהותו מנוגד לרעיון הסוציאליסטי.

וכך, התחילו להישמע זמירות חדשות בארצנו, לכאורה מקוריות שלנו, אבל למעשה חיקוי למה שמושמע זה זמן מחוץ לגבולות ישראל. זמירות אלו כוללות בהכרח גם ערעור על עצם צדקתה של הציונות, שהרי זוהי תנועתו הלאומית של העם היהודי. הרצל, והציונות שחולל - כך התחילו לבשר בתקשורתם ובחוצות האוניברסיטאות - הם ככלות הכול יצירי הלאומיות האירופאית של המאה ה-19, ולאומיות זו, כידוע, אבד עליה הכלח. מן המפורסמות הוא שלאומיות מיושנת מסוג זה, של עמים נבדלים, אינה ראויה עוד לבוא בחברה טובה (חוץ מאשר אצל הפלשתינים, שם היא ראויה גם ראויה, אף שיהיה צורך להשקיע מאמץ כדי להפוך אותם לעם נבדל), ועל כן ממילא צריכה המתכונת הישנה של מדינת ישראל לפנות את מקומה ל"מדינת כל אזרחיה".


להפוך את "הבלתי הפיך", למנוע את ה"בלתי נמנע"

נשוב לאירלנד. גם אם השמאל שלנו, כמו גם זה האירופי, ממשיך בינתיים לדבוק בערעור הרעיון הלאומי, מתברר שלא כל התושבים בכל מדינות אירופה מוכנים לכך. מה שקרה באירלנד מבשר אולי את תחילתו של היפוך המגמה ביבשת. מה שקרה באירלנד מלמד על דבר נוסף: שאפשר להגיד "לא" לתהליכים שהם, לכאורה, "בלתי הפיכים" ו"בלתי נמנעים", כפי שנאמר חזור ואמור לתושבי אירלנד בזמן המערכה על המשאל - במיוחד אם תהליכים אלה קובעים את גורלו של עם. כי מה אומרים לנו בישראל ללא הפסק? שאי-אפשר לעצור את ההתפתחות ה"בלתי נמנעת" של "הקמת מדינה פלסטינאית שבירתה ירושלים", גם כשזו מבשרת את שליטת החמאס ושכמותו ברחובות העיר העתיקה, ובמבואות תל אביב.

האם אפשר להתנגד לכל העולם? - שואלים אותנו. איני יודע את התשובה לכך, וגם איני חושב שזו השאלה הנכונה. אבל בוודאי שאפשר להתנגד לאותם חוגים הממנים את עצמם כאנשי ה"עילית" ולוקחים לעצמם את התפקיד של ניהול עתידנו. הנה, האירים אמרו "לא" לשכבות השליטות, שביקשו להכתיב להם עתיד שלא היו מוכנים לקבלו. בהחלטה מפתיעה הם יצאו נגד הזרם, ובכך רק חיזקו את עצמם, ואולי את אירופה כולה.

תאריך:  18/07/2008   |   עודכן:  18/07/2008
יואל לוריא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האירים הבינו טוב מאוד
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Magnus O'reily
18/07/08 17:52
2
מיכאל ברק
19/07/08 18:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקהל המוחא כפיים בעמידה למשתתפי 'כנר על הגג' בתיאטרון הקאמרי, אין מושג במספרים שמסתתרים מאחורי הפקת הענק. הוא אולי יכול לראות ולספור את 35 האנשים שבחזית הבמה ואת עשרת המוסיקאים שבתזמורת. אבל הוא אינו רואה את החשמלאים, התאורנים, אנשי הסאונד, המאפרים ושאר העובדים מאחורי הקלעים, שהופכים את ההפקה של כנר על הגג - שעלתה עד להצגת הבכורה כ-2.5 מיליון שקל - לפרויקט של 80 איש בכל ערב.
18/07/2008  |  אורי אלוני  |   מאמרים
הרבה יש ללמוד מפרשת השבוע שלנו לימינו אלה, פה בארץ חמדת ובכלל. אנחנו נתרכז בפן שכבר התייחסנו אליו בעבר לא אחת, אבל מסתבר שלא מיצינו אותו עד תום, הפן של מסירות הנפש. בעצם, נתייחס גם לפן של הקנאות, כי מסתבר שהא בהא תליא, שבלי קנאות אין מסירות נפש. הפרשה פותחת (במדבר כ"ה) בקנאותו של פינחס: "[יא] פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, הֵשִׁיב אֶת-חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּקַנְאוֹ אֶת-קִנְאָתִי בְּתוֹכָם; וְלֹא-כִלִּיתִי אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי." זה מתייחס לסיפור הקשה של סוף הפרשה הקודמת: "[א] וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים; וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל-בְּנוֹת מוֹאָב." הסטייה הזאת מידרדרת לעבודה זרה ומגפה פורצת בעם, "[ט] וַיִּהְיוּ, הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה--אַרְבָּעָה וְעֶשְׂרִים אָלֶף."
18/07/2008  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בימים 13 ו-14 ביוני התקיימה בפריז ועידת איחוד מדינות המזרח התיכון - פורום חדש לשיתוף פעולה אזרחי אותו מבקש הנשיא סרקוזי למסד. לוועידה הוזמנו מעל 40 ראשי מדינות ושרי החוץ שלהם. עם זאת, דומה כי ה"כוכב הזוהר" ביותר, כפי שהגדיר זאת העיתון הסורי תשרין, היה הנשיא אסד. עשרות ראיונות לאמצעי התקשורת ופגישה אישית עם נשיא צרפת הפכו את בשאר אסד, במידה רבה, ל"מסמר המסיבה". לכאורה, הסוגיה המדינית-דיפלומטית ברורה: מבלי ששינתה דבר במדיניותה, התקבלה סוריה בזרועות פתוחות בחזרה לחיקם החם של האירופאים. העברות הנשק לחיזבאללה נמשכות, מיפקדות ארגוני הטרור הפלשתינים עדיין שוכנות בדמשק, טרוריסטים חוצים את הגבול הסורי לעירק, מעורבותה של דמשק בזירה הלבנונית נמשכת, והקשרים בין סוריה לבין אירן חמים כתמיד. ולמרות זאת, לאחר מספר שנים של בידוד בינלאומי חוזרת סוריה למעמד של שחקן לגיטימי בזירה הבינלאומית.
18/07/2008  |  אמיר קוליק  |   מאמרים
אם יש בעיה קיומית העומדת לפנינו, מעבר לגרעין האירני, הרי זו קריסתה של מערכת החינוך. בניגוד לקריסה של גשר או של לב, מערכת החינוך איננה קורסת בקול רעש גדול, אלא בהדרגה, כמעט בהיחבא. בבסיס, בכל שנה נוספים למערכת החינוך עוד ועוד ילדים ממגזרים שעניינם איננו הצטיינות בלימודים, אלא להיפך. בפסגה, בכל שנה עוזבים את הארץ מאות מן הדוקטורנטים המצטיינים או הדוקטורים הצעירים, ורק חלקם שבים אלינו, לעתים לאחר מאמצים לא מבוטלים. לו היה הבסיס מלא בתלמידים שעיקר עניין הוריהם בלימוד ותובנה, ולו היו כל הדוקטורנטים היוצאים להתמחות ובניית תחומי מחקר שבים אלינו, היינו האומה המתקדמת ביותר בעולם. מיקומנו הנוכחי המכובד הוא תוצר של העבר, של מערכת החינוך שהייתה סבירה לפני שלושים שנה. מיקומנו העתידי נגזר מן החינוך הנוכחי, שהוא בקריסה לאורך כל הדרך.
18/07/2008  |  דר' יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מהווה גוף מעין-שיפוטי ודנה בהתנגדויות לתוכנית היתר בנייה, אף כי ההלכה הרווחת היא שהשיקולים הניצבים בפניה והניתנים לדיון הם שיקולי תכנון בלבד. אומנם לא בכל מקרה אפשר להפריד בין שיקולי תכנון לבין שיקולי קניין, ואכן הוועדה מתייחסת גם לנושא הקנייני - ודורשת הוכחת בעלות באמצעות נסח וחוזה-חכירה, אולם עיקר שיקוליה הם אלה שבתחום התכנון.
18/07/2008  |  דר' אברהם בן עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il