הורים האמינו ומאמינים שבכפיית חוברות למידה לחופש הגדול משיגים מטרות נעלות כגון: חינוך למשמעת עצמית, הכרת ערך הלמידה כערך עליון, תעסוקה נבונה של שעות הפנאי.
האמת?! שע"י כפיית חוברות הלמידה לחופש הגדול משיגים מטרה אחת - שקט מילדנו. בשנים שביתנו הייתה במסגרת חוק חינוך החובה הקפדנו כמו הורים רבים (וטובים) לרכוש את חוברות העבודה לחופש כמידי שנה. החוברות הונחו על הספרייה ונשארו שם כאבן שאין לה הופכין וכמדי שנה ושנה הסתכלנו עליהן בתום החופש הגדול ותמהנו על הנזק שנגרם לביתנו בכך שלא השלימה אותן ואפילו, יש לומר את האמת, לא הביטה בהן. עם זאת, לא הצלחנו לעקוב אחרי הפעילויות השונות והמגוונות שביתנו הייתה עסוקה בהן בחופש. העיסוקים תאמו עיסוקים של חופש.
במאבק הפנימי בדקנו בדק בית. ברמת התוכן, הייחוד ואיכות העיסוקים של ילדתנו בחופש גדול ותמיד הופתענו מחדש על האושר הרב שהענקנו לה אם בטיולים, שיחות על פיצה לתוך הלילה ומרתון של צפייה בסרטים.
ההתמודדות הרצינית הייתה תמיד מול ההורים של החברות של ביתנו. הם "השכילו" לתת לילדם לא רק חוברת אחת ו"להעשיר" במספר חוברות ואנחנו, בושה וכלימה, אפילו אחת לא השגנו.
חוקרים מגדירים כי למידה היא שינוי יחסי קבוע ועקבי של התנהגות שתוצאותיו הן התנסות של הלומד, תהליך הלמידה כולל הפנמה של מידע בצורה המאפשרת הכללה והסקת מסקנות. הלמידה יכולה להתרחש בדרך של ניסיון הוראה או תצפית ובדרך-כלל תיועד להשגת מיומנות גבוהה יותר בביצוע מטרה מסוימת או לרכישת הבנה.
מטרת בית הספר היא להקנות או לתווך לילדנו ידע, והיא עושה זאת במספר דרכים. מטרת ילדנו לרכישת ידע באותה מסגרת היא להיות קשובים להוראה ולהפעיל מיומנות למידה. התהליך הוא מורכב ובו משתתפים, אצל התלמיד, מספר מרכיבים בו זמנית: הזכרון-על כל מימדו, החשיבה-על כל מימדיה והשפה על כל משלביה. בכל רגע נתון בשעות ההוראה והלמידה, התלמיד עושה שימוש במיומנות המתאימה,ברמה המתאימה ובשילובים המתאימים. וכך מבטיח לעצמו לרכוש את הידע בדרך הנכונה.
בנוסף, מתקיימים בתהליך זה הפעלה של מספר רב של ערכים כגון חינוך למשמעת עצמית, כבוד לזולת, שמירה על נורמות חברתיות, הרגלים נכונים לשמירה על המסגרת וחינוך לאינטראקציה בין-אישית תקינה.
בלמידה בחופש הגדול כמעט ואינה מתקיימת שום מטרה מעבר להשתקת המצפון של ההורים. ההורים המופקדים על חינוך ילדיהם שואפים לדאוג להמשך צמיחתם של הילדים, אך עושים זאת בצורה שגויה במסגרת החופש. בכפייה כרונית על ילדיהם שישלמו את חוברות העבודה. תפקיד ההורים אינו להקנות ידע פורמלי, אלא לחנך ולחינוך יש דרכים שונות לחלוטין.
לכל זוג הורים יש נורמות וערכים המנחים אותם. יש לבדוק האם על-ידי נתינת חוברות עבודה לקיץ נפגעים הערכים והנורמות, ואף יותר חשוב האם על-ידי נתינת חוברות עבודה לקיץ נפגעת האינטראקציה והיחס התקין עם ההורים.
האם שווה להניח את האינטראקציה עם ההורים והביטחון האישי של התלמיד בכף מאזניים אחת כשמנגד עומדת השליית ההורים וניקיון מצפונם שאילולי לא יפתרו את חוברות העבודה, בניהם לא יגיעו מוכנים לשנת הלמידה ואפילו, רחמנא לצלן, ישכח החומר ממוחו של הילד.
מיותר לציין, כי מדי שנה לא הבחנו בפער המתקיים בין ביתנו(שעיסוקה היה מותאם לחופש הגדול) בין חבריה לספסל הלימודים שנכפה עליהם להשלים מספר חוברות. שתמיד היה ספק אם מישהו בודק אותם.
ונסיים באמירה של מורה מלמד שהשכיל להבין כי "חופש זה חופש ולימודים זה לימודים".