|   15:07:40
  גרשון אקשטיין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

התכונות הנדרשות מראש עירייה

הבחירות המוניציפאליות כבר בפתח, מה הם הסמכויות והתפקידים של ראש עירייה בישראל? לאלו כישורים תכונות אופי ואחרות נדרש ראש העירייה? ומה מניע את המתמודדים להיבחר? מדוע אחוז ההצבעה נמצא בירידה? קיים צורך במחקר על כך
19/08/2008  |   גרשון אקשטיין   |   מאמרים   |   בחירות - רשויות מקומיות   |   תגובות


רקע לבחירות המוניציפאליות הקרבות

במקביל לבחירות הכלליות הצפויות בקרוב, נערכים המתמודדים לתפקיד ראשי עיריות ומועצות מקומיות בכל רחבי הארץ לבחירות המוניציפאליות שיערכו קרוב לוודאי ב-11 לנובמבר 2008.

עדיין לא הגישו כל המתמודדים את מועמדותם, חרף הזמן הקצר עד הבחירות, ומן הסתם יגישו, אך זו העת לדון בכישורים ובתכונות אופי הנדרשות מראש עירייה בישראל.

ראש עירייה (מכונה לעתים ראש עיר) הוא תוארו של בעל תפקיד העומד בראש מועצת העירייה - הגוף הנבחר על-ידי תושבי העיר לשם ניהול ענייניה.

ראשי עירייה בישראל נבחרים אחת לחמש שנים, כאשר הבחירות הן חשאיות, אישיות, כלליות, ישירות ושוות. כאשר הבחירות לעירייה ולראשות העירייה נערכות באותו יום, בשתי מעטפות הצבעה נפרדות, פתקים לבנים למועצת העירייה ופתקים צהובים לראשות העירייה. הבחירות נערכות לפי החוק, בכל חמש שנים, למעט בשנים שבהן השנה שלפני שנת הבחירות היא שנה מעוברת.

חוק הבחירות בישראל קובע, כי במקרה ורשימת המועמדים בראשה עומד ראש העירייה הנבחר אינה זוכה למושב במועצת העירייה, מתווסף באופן אוטומטי מושבו של ראש העירייה במועצת העירייה לסך הקבוע של המושבים אותם קבע שר הפנים.

שר הפנים בעיתוי מתמיה, הקטין באחרונה - באמצעות צו מיוחד - את מספר חברי מועצות הערים במדינה. כך, לדוגמה, הופחת מספר חברי מועצת העיר בחיפה מ-31 ל-25. כל זאת כדי להפחית "לחץ קואליציוני" אפשרי על ראשי העיריות בארץ. אך מי אמר שזה טוב?

חברי מועצות הערים נבחרים כדי לפקח על הרשות המבצעת של העירייה; כלומר, על ראש העירייה. לראש עירייה יש כידוע סמכויות נרחבות מאוד בתחום המוניציפאלי. מה גם, שהוא היחידי במערכות השלטוניות בישראל הנבחר בבחירות אישיות של תושבי עירו.אך במקום לחזק את מעמדם של חברי מועצות הערים יש מגמה לצמצם את סמכויותיהם.

סמכויותיו ותפקידיו של ראש עירייה

קיימת חשיבות רבה למידע שימצא בידי התושבים כולם, על תפקידיו וסמכויותיו של ראש העירייה שייבחר. סמכויותיו ותחומי פעילותו של ראש העירייה כפופים לשלטון המרכזי- משרד הפנים או הממונה על המחוז. ועל ראש העיר לנווט, ולנהל את ענייני העיר ולהתאים את המדיניות העירונית לצרכים המקומיים ובהתאם להנחיות הגופים הממשלתיים.

במסגרת תפקידו, על ראש העיר להקפיד על ביצוע שוטף ותקין של מטלות העירייה כפי שנקבעו ע"י הנהלת ומועצת העיר, לתת שירותים חיוניים לתושבי העיר וליצור שיפור תמידי באיכות החיים בתחומים שעליהם היא אחראית למען תושביה, איכות חיים המורכבת הן מתחושת ביטחון פיזית והן מטיפוח מורשת העבר - לקהילותיו הרבות, לעדותיה המגוונות ולמסורות השונות.

כראש עירייה עבודתו מתפרסת על תחומים רבים, ביניהם פיתוח רציף של שכונות המגורים, אזורי תעשיה, מוסדות ציבור, שיפור קליטת עלייה והתשתיות, שמירה על הקיים ופיתוח מערכות החינוך על כל זרמיה, ועוד'.

המתמודדים כיום על כיסאו של ראש העירייה ברעננה, במבחן הראשון, נדרשים עתה לפשפש היטב במעשיהם ולהחליט אם יש להם מה להודיע לציבור התושבים - לפני שהם מבקשים את אמונו. אחרת העירייה תתערער אם כל יום שני וחמישי יהיה עליה להתוודע להתנהגות מפוקפקת של ראש העירייה, המולידה חקירות ובירורים משפטיים וזה לבטח לא יקדם את העיר, נהפוך הוא.

מי הם המתאימים לעמוד בראשות העירייה?

מעבר ליושרה ולניקיון כפיים הנדרש הפעם יותר מתמיד מהמועמדים לתפקיד ראש עירייה בישראל, דווקא בעת הזאת, לאור השערוריות הרבות שנחתו עלינו בשנים האחרונות, חשוב מאוד ולא פחות מכך עניין היכולות והכישורים האישיים.

כאשר התושב עומד מאחורי הפרגוד בקלפי, עליו לעשות את החשבון הכולל של ההתאמה לתפקיד לפני הטילו את הפתק לקלפי. כי להחלטה על הבחירה יש לכך חשיבות רבה לכל תושב בעירו, כי הדבר למעשה משפיע על חיי היום יום, חינוך ילדיו, ביטחונם האישי של התושבים וילדיהם וחיי התרבות, ואיכות החיים שלו ושל בני ביתו.

לגבי עניין סמכויות ותפקידים, הרי הכול כתוב, ברור ונהיר והם מפורטים בחוזרי משרד הפנים, המרכז לשלטון מקומי ובפקודת העיריות, אך מה עם תכונות האופי והכישורים האישיים הנדרשים לתפקיד ראש עירייה? על כך לא מצאתי דבר בכתובים, לכן, חשוב שנבהיר לעצמנו מה היינו רוצים ומצפים מראש עירייה בישראל ויותר נכון באלו תכונות הוא צריך להיות ניחן?

ראשית ולפני הכול, ראש העירייה הוא קודם כל נבחר של הציבור שתקפקידו לשרת את הציבור וככזה הוא קשוב לקראתו ועליו להנחות את כל עובדי העירייה להיות משרתי ציבור.

יכולות, תכונות וכישורים אישיים נדרשים

ראש עירייה בישראל צריך להיות לפחות בעל 18 תכונות נוספות שאינן מפורטות בכללים הכתובים, אך בלעדיהן יקשה על כל מועמד לתפקיד לבצע את תפקידו לטובת הפרט והקהילה והן:

1.יכולת מנהיגות ויכולת ניהול וניווט של העיר בשעותיה הקשות והיפות.
2.אמינות, יושרה וניקיון כפיים ובריאות פיזית ונפשית כאחד.
3.יכולת של עמידה והתמודדות בלחצים ושאין לחץ הגדול מעל מידותיו.
4.יכולת לשנות, לקדם ולהוציא לפועל עניינים חשובים בעירו -בעל תבונה מוניציפאלית.
5. בעל ידע נרחב בתכנון עיר, חוקי האדריכלות הממשלתיים והמקומיים כפי שנקבעו ע"י ועדה לתכנון ובניין עיר. הבנה רחבה בתוכניות ת.ב.ע מקומיות ו.ת,מ,א ארציות. הבנה בתוכניות אב לתחבורה, לבניין עיר, לחינוך, ולתשתית (החסרות ברעננה), יכולת גבוהה בקביעת סדר קדימויות, ועמידה קפדנית במעקב ביצוע ולוחות זמנים ועוד'.
6. יכולת למנף ולקדם עשייה מוניציפאלית ולאו דווקא על חשבון כיסם של התושבים.
7.יכולת לשמר קואליציה עירונית חזקה ויציבה שלא נשענת על הסכמים הבאים על חשבון כיסו של הציבור ושבלעדיה לא ניתן לקיים ניהול עירייה תקין.
8.יכולת מניפולטיבית. כן, כי בלעדיה לא ניתן לשרוד כראש עירייה.
9. יכולת, ידע והבנה לעמוד בראש המערכת הכספית של הרשות והבנה עמוקה בתוכניות בלתי רגילות ויחידות המתנהלות כ"משק סגור".
10.יכולת וידע לניהול ובקרה של החברה העירונית וגופים ואגודות עירוניות.
11.יכולת של קשר ואינטראקציה בין ציבור עובדי העירייה וציבור התושבים.
12.יכולת לעורר אמפתיה ותחושה טובה בסביבתם של בני ברית.
13.ניסיון בעבודה מוניציפאלית כן, גם זה דרוש וחשוב.
14. לא להונות את הבוחרים בהבטחות שלא ניתן לקיימן ובעל משמעת-עצמית גבוהה.
15.יכולת לאפשר סבר פנים ופתיחות לדלת פתוחה לכל אזרח בעיר אצלו ובאגפי הרשות, ומתן שירות ומענה מהיר לכל קריאה ומפגע, וחשוב מאוד הבקרה על ביצוע ההנחיות.
16.יכולת הסברה רהוטה לתושבים על פעולות העירייה, הן כלפי פנים והן כלפי חוץ, לצורך שיתופם במודעות לנעשה בעירם.
17,יכולת לגייס כספים לפיתוח ולרווחת העיר, בעל קשר וקשרים נרחבים לכך.
18. מאוהב בתפקיד, בעל רצון עז להגשים את המטרות שהציב לעצמו כדי להצליח.

לסיכום

אכן תפקיד ראש עירייה הוא קשה מנשוא. ונבחר הציבור מוצא עצמו ב"כוננות" גבוהה ומתמדת העשויה להיות מעיקה, מעייפת ושוחקת.

מעניין היה לעשות מחקר כדי לדעת מדוע רבים עטים על תפקידים קשים ובעייתיים ואפילו משקיעים ממיטב כספם כדי להיבחר לתפקידים שעיקרם שהם כפויי טובה? (אמנם אם הם נבחרים, הרי שהם מקבלים שכר נאה ולא מבוטל של כמה עשרות אלפי שקלים בחודש ורכב צמוד ונהג ועוד) אך בכל זאת חשוב לדעת.

חוקרים בתחום הפסיכולוגיה יכולים באמצעות מחקרים למצוא הסברים בתחומים מגוונים ובכללם תכונות אישיות של אנשים. מרתק יהיה לתת דגש על המניעים של הפעילים המתמודדים לראשות עירייה, ולנסות לאתר את הסיבות המיוחדות הגורמות לתושב, בעל משפחה לרוב, להפוך לפעיל ציבור המקדיש חלק משמעותי ומכובד מעתותיו לפעילות ציבורית מתסכלת. האם מדובר בריפוי בעיסוק? או שאולי זהו פורקן לעודפי אנרגיות שלא באות לידי ביטוי במסגרות אחרות? האם מדובר בצורה של רצון לקבלת הכרה או שמא רצון לביטוי עצמי וכוחניות? או סתם דאגה כנה לעתידה של עירו או לאיכות החיים והסביבה בה?

עניין נוסף שצריך להדאיג ורצוי לחקור גם אותו הוא, מדוע יש ירידה מתמדת באחוז המצביעים בבחירות לרשויות המקומיות בכלל? ומדוע יש וריבוי הרשימות המקומיות הקטנות המתבססות על אישים ולא על חזון עבור העיר בהתאם למאפייניה.

ועד אז, בתקווה לבחירות מוצלחות ובחירת הטוב והמתאים ביותר לראשי עיריות ומועצות מקומיות, כי זה יהיה טוב לכולנו התושבים.

תאריך:  19/08/2008   |   עודכן:  19/08/2008
גרשון אקשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התכונות הנדרשות מראש עירייה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחקר חדש קובע כי צריכה קבועה של ויטמין D עשויה להאריך את חיינו, וזאת בהחלט סיבה להתעמק מעט בנושא ולהכיר את סגולותיו של הוויטמין.
19/08/2008  |  סמדר טייטלר  |   מאמרים
היער השחור, ה"שווארצוואלד" האגדי, משתרע על פני מאות קילומטרים רבועים. כאן תעו בזמנו הנזל וגרטל הקטנטנים (עמי ותמי בגרסה העברית), כאן תעיתי גם אני. הסיבה לכך היה ערפל כבד שעטף לפתע את ההרים השווארצוואלדיים באופן כמעט הרמטי. פעם אחת הבחנתי בצללית של אייל שחצה את הכביש בריצה באור הפנסים, ומדי פעם נופפו לי מצידי הדרך בענפיהם הענקיים עצי מחט מסתוריים (אורנים?). כך נסעתי לאורך כל הדרך המפותלת שעלתה וירדה על-רקע נופים קסומים וציוריים ששמעתי עליהם הרבה ושסירבו להתגלות בפני. החלטתי להתייחס לזה כאל מטאפורה של החיים בכללותם, במיוחד בהתחשב בעובדה, שלא הייתי אמור להגיע לאזור הזה כלל וכלל.
19/08/2008  |  בער קוטלרמן  |   מאמרים
אתחיל בכך שלדעתי אריאל שרון הוא חייל מספר אחד של ישראל. אני עושה זאת מפני שאני רוצה לצרף את המילים האלה לאיחולי רפואה שלמה לו, הנובעים מרגשי צער על מחלתו הקשה. חבל שלקראת סוף הקריירה שלו הוא קילקל והחריב את מה שהוא עצמו ראה כיסודות מדינתנו, ושהתנתק בעוד אנחנו שקועים בבוץ.
19/08/2008  |  יצחק מושקוביץ  |   מאמרים

19/08/2008  |  עו"ד דב אבן-אור  |   מאמרים
חי נפשי שעד היום הייתי משוכנע שנילי פריאל נישאה לאהוד ברק מאהבה. כלומר, לא סתם מאהבה: מאהבה שאינה תלויה בדבר.
19/08/2008  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il