|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

אשמנו - בגדנו הדלפנו קופי

"ישנו עיתוי לא מקרי בין מועד המסירה לפרסום בעיתון", שילח מזוז מבט נוקב אל קבוצת העיתונאים שישבה מולו, תוך שהוא מדגיש את פרשת רשות המיסים כדוגמא מובהקת לכך, "בימים האחרונים הועברו חומרים לסנגורים ומייד פרסומים החלו לצוץ"
19/09/2008  |     |   מאמרים   |   פרשת אולמרט   |   תגובות
הרים את קולו. מזוז [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  על מה בדיוק המהומה?
  חברים, זה לא שוד זו טיוטה
  התיירות הסנילית
  רק להם מותר
  בשארה, למה התפטרת?

אולי הייתה זו אווירת הימים הנוראים ההולכים ובאים, אולי דווקא השפעתם של ימי הסליחות, שגרמו לישיבת ועדת החוקה שעסקה בנושא הנפיץ של הדלפות מהמשטרה ומהפרקליטות על-רקע פרשיות ראש הממשלה להפוך לישיבה נעימה ושקטה.

ח"כ לא צעק וציפור לא צייצה. אומנם נציגי מערכת אכיפת החוק לא הכו על חזותיהם ושפתותיהם לא מלמלו "אשמנו בגדנו דיברנו דופי! העווינו הרשענו הדלפנו קופי". אבל המנגינה שנלוותה לדברים, צורת ההתייחסות נטולת ההתגוננות הגילדאית - ברנז'אית היהירה והמוכרת, נתנה את הרושם ששלושת הנציגים, היועץ המשפטי לממשלה מזוז, פרקליט המדינה משה לדור וראש אגף חקירות ניצב יוחנן דנינו, מתייחסים ברצינות רבה להתקפות עליהם. בדרך הם גם מצאו להם אויב משותף.

ראשון הדוברים היה היועמ"ש מני מזוז, שכבר בתחילת דבריו תקף באופן נחרץ את תופעת ההדלפות: "אני לא זוכר בעבר תופעה כזו... קשה לחשוב על הצדקה לכך. האינטרס שזה מייצג מפוקפק לכשעצמו, מה גם שפוטנציאל שיבוש החקירה גבוה". מזוז ציין את שלושת הגורמים הקשורים להדלפות. המדינה - התקשורת והחשודים עצמם וליתר דיוק סנגוריהם המקבלים לידיהם את חומר החקירה. "ישנו עיתוי לא מקרי בין מועד המסירה לפרסום בעיתון", שילח היועמ"ש מבט נוקב אל קבוצת העיתונאים שישבה מולו תוך שהוא מדגיש את פרשת רשות המיסים כדוגמא מובהקת לכך, "בימים האחרונים הועברו חומרים לסנגורים ומייד פרסומים החלו לצוץ".

היועמ"ש התייחס לעניין חקירת ההדלפות נגד ראש הממשלה ואמר כי לאחר בדיקות הגיעו למסקנה כי הדבר בלתי אפשרי, בעיקר בשל הכמות הגדולה של האנשים שנחשפו לחומר, למעלה מ-100 איש, ובדיקות הפוליגרף בעייתיות, בלתי קבילות ולא מהימנות, מה גם שהקצאת משאבים לחקירה מקיפה כל כך תשבש בסוף את חקירת ראש הממשלה. לפחות הייתה למזוז בשורה כשאמר כי כבר הוגשו מסקנות ליצירת כלים אפקטיביים לצמצום ההדלפות כמו צמצום החשופים למידע, מידור ועוד "ובמקביל לייצר היתכנות גבוהה לחקירה במקרה שיהיה צורך".

"אבל האם הכנסת באמת רוצה למנוע את הדבר?" הרים היועמ"ש את קולו ולהפתעתי הרבה יצא במתקפה רבתי דווקא על השמאל. "כולנו זוכרים את פרשת הפרקליטה המדליפה עו"ד ליאורה גלאט-ברקוביץ'. זהו מקרה קיצוני שבו הייתה צריכה להיות תמימות דעים בין חברי הכנסת. היה ברור שזה משבש חקירה, היא הצביעה על אשמת חבריה שזה דבר בלתי נסבל, הדבר נעשה בערב בחירות ממש ולא היה ספק במטרותיה, היא הודתה והורשעה ומשום מה היא הפכה לגיבורת תרבות אצל חלק מיושבי הבית הזה. אתם צריכים להחליט, לא יכול להיות "דאבל טוק" ולא יכול להיות מוסר כפול!".

"האח הגדול" מרגל בפרקליטות
לדור. "האח הגדול" [צילום: פלאש 90]

פרקליט המדינה משה לדור, בעל החזות היבשושית, היה הפעם חיוני להפליא ופתח בהצהרה סניגורית משובחת: "נושא ההדלפות מתסכל ביותר משום שאנחנו רואים יום יום כשאנו עוסקים בנושאים רגישים כיצד חשודים למיניהם נפגעים קשות תוך כדי חקירה. מדובר בפגיעה קשה בהרבה מזו אם החשדות היו מבוססים, לפעמים פגיעה חסרת תקנה". וואו! לרגע חשבתי שיש לפרקליט הנכבד חום, אבל מסתבר שהוא הכין יפה את שיעורי הבית.

"במקביל", המשיך לדור, "הפגיעה בנו היא דרמטית! אנחנו לא מצליחים לנהל חקירות בגלל פרסומים. עדים לא מוכנים לשתף פעולה, ראיות נעלמות לפני שאנחנו מגיעים". לדור אמר כי בפרקליטות המדינה מתייחסים ברצינות רבה לעניין והבהיר כי ההדלפות אינן דווקא הדלפה במובנה הפשוט אלא שם קוד ל"הגעת מידע באמצעות כלי התקשורת במסלולים רבים ומגוונים". "בחקירה יש עדים", הסביר לדור, "אלה הם נשאי מידע גם אם חלקי והם בעלי אינטרס. בנוסף יש סנגורים וחשודים - לכאורה תגידו מה? זה האינטרס שלהם לפרסם על עצמם? אבל העולם מתוחכם ומורכב בהרבה ממה שכולם חושבים. למשל אם הם יודעים שממילא זה יגיע לציבור אז הם בונים מראש הדלפה כדי לקטוף פירות ולנווט לצרכיהם. למשל, כדי שיוכלו אחר כך לקבל תירוץ טוב מדוע הם שומרים על זכות השתיקה".

אחר כך באופן מוזר משהו ציין פרקליט המדינה כי: "אני לא פוסל שבעולם המודרני המידע לא מגיע באופן ישיר ויש אפשרות "ליירט" מידע"- האם רומז כאן לדור שסניגורים או מערכות עיתונים שותלים תוכנות ריגול במחשבי הפרקליטות?

וזה היה האות למתקפה כוללת של פרקליט המדינה נגד אמצעי התקשורת: "יש פגיעה קשה בחשודים שלא עשו דבר, כמעט תמיד כתב האישום מצומצם הרבה יותר מהכותרות". לדור לא הסתפק בכך וממש החל לכפור בעיקר: "אני מציע לחשוד ברעיון הזה של זכות הציבור לדעת", אמר הפרקליט, "מטרת זכות הציבור לדעת היא להביא את האמת לציבור. אבל אם המחיר של פרסום מוקדם הוא שהציבור לא יודע מהי האמת אז פגענו קשות בזכות זו".

לדור המשיך בדבריו נגד חוסר האחריות של התקשורת: "מאוד קשה לנו להתמודד עם הפרסומים הללו. אפשרות אחת היא לקרוא לתקשורת לבצע את תפקידה במשמעת עצמית מוגברת", אבל מייד נמלך בדעתו והסביר כי "הרעיון הזה הוא בעייתי, הרי חלק סיימו אתמול את הצבא וכבר הם יודעים להבין את הכל ולתקתק את דבריי במהירות ועוד לפני שגמרתי לדבר זה כבר מפוזר באינטרנט. התקשורת זה לא גוף אחד – אין לה בוס, זו מערכת מורכבת עם מתחרים וכולם מתמודדים על ידיעה ובתנאים כאלה תלך ותבלום ידיעה אפילו שאולי היא לא נכונה? הבעיה היא שהציבור צופה ומאמין לכל מה שכתוב גם אם אין שחר לדברים. הייתי רוצה שהתקשורת תדמה יותר לתקשורת שאני זוכר". בשלב זה פנה פרקליט המדינה אל חברי הכנסת ואמר להם במה שנשמע כבקשה להגביל את אמצעי התקשורת: "הכדור נמצא במידה רבה בידיכם. יחד נחזיר את כולנו לימים של העבר".

איפה המקור ואיפה ההעתק
דנינו: מאיפה המקור? [צילום: פלאש 90]

ראש אגף חקירות במשטרה, ניצב יוחנן דנינו, התייחס לחשבוניות שצילומיהן פורסמו בתקשורת בעניין פרשת "ראשונטורס" ואמר "בעיתון ראינו חשבוניות שעליהן הופיע הכיתוב "מקור" והסתכלנו על הקבלות שאצלנו שעליהן היה כתוב "העתק". מאצלנו זה לא יצא!". "חייבים למצוא לכך פתרון חוקי!", אמר דנינו והמשיך בקו המתגונן של קודמיו, "מי שמכיר אותנו יודע שיחסי ציבור זה מאיתנו והלאה, במצב של היום אי אפשר לבצע חקירה. איך בכלל אפשר להעלות על הדעת שלשוטר יהיה אינטרס לשבש את החקירה שהוא עובד עליה? בשביל מה עושים חקירה? בשביל שיתפרסם למחרת? כל יום יש תיקי חקירה על שולחני נגד אישי ציבור, אם רק הייתי רוצה הייתי מפרסם אבל רק בגלל אחריות ומפני שאנחנו חסים על זכויות המופיעים שם נעשה הכל כדי להגן עליהם מפני העללת עלילות".

דנינו סיים ואמר כי פתרון חוקי לבדו לא יהיה מספק, "אולי זה נאיבי אבל צריך לשנות תרבות. כל הנוגעים בדבר צריכים לשתף פעולה ורק משם תצמח הישועה". (אגב אולי גם אני נאיבי, אבל האם המשטרה שמדבררת את עצמה לדעת באמת לא מעוניינת ביחסי ציבור? האם דנינו באמת לא מכיר כל מיני בכירים במשטרה שיעשו ה-כ-ל בשביל תמונה טובה?)

מילא זה שהפרקליטות והמשטרה נמצאים במתח מתמיד עם הסניגורים - זה מובנה במערכת המשפטית וזה מתח הגיוני וברור. אבל העובדה שהפרקליטות והמשטרה תוקפים בעוצמה רבה ומתואמת את התקשורת מעידה שנפל דבר בישראל.

במשטרה ובפרקליטות המדינה "נפל האסימון" סוף סוף והם מבינים כעת שהם בבעיה רצינית שלא ניתן לפתור אותה באמירות הרגילות ובהפחדות על "חתירה תחת אושיות שלטון החוק" שהציבור למד לבוז להן כי הן ריקות וחלולות. משה לדור, שהתנגד לבדיקה עצמית בעניין האזנות הסתר וההדלפות, כבר לא מתנגד לבדיקה ולאפשרות שמשהו רקוב בממלכתו וכך גם במשטרה. ככל הנראה אנו עדים כעת לעידן חדש של "רבותי אנחנו קורבנות של השיטה ולא אלה שיוצרים אותה".

כאן מצויה עוד בשורה טובה כי השפה החדשה הזו היא פתח שאמנם זעיר כקוף של מחט אך הוא פתח ליצירת אמון מחודש בין הציבור למערכות האלה שמעמדן הולך ונשחק.

פורסם במקור: שבועון "יום ליום"
תאריך:  19/09/2008   |   עודכן:  19/09/2008
חגי סרי לוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אשמנו - בגדנו הדלפנו קופי
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פשע מאורגן
19/09/08 12:40
 
יוסף אגמון
19/09/08 18:51
2
יהונתן היודע
20/09/08 16:57
3
עגבניה עם נשמה
23/09/08 12:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קשה לפספס בימים האחרונים (ובעצם גם בעבר) את נימת הטירוניה העולה מבין השורות של הרבה מכותבי המאמרים ב"חדשות מחלקה ראשונה" כנגד השליטה של השמאל הקיצוני ב"דעת הקהל" הפומבית כפי שהיא באה לידי ביטוי באמצעי התקשורת העיקריים ובהתנהלות רשויות החוק. נרי אבנרי מספר לנו כיצד העיתונות והפרקליטות מחלו לאליק רון מייד עם השמאלתו, כפי שעשו לשרון. אברהם (פריצי) פריד מלין על כך שהמשטרה מסכלת בתואנות שווא הפגנה דמוקרטית רק בשל העמדות של יוזמיה. עדו נתניהו מתאר כיצד העיתונות השמאלנית מציגה תמיד את העובדות המובאות על-ידי דוברי הימין כמסר של הפחדה. ואליקים העצני מתלונן על כך שהתקשורת השמאלנית גונבת את דעתנו על-ידי העלמת עובדות.
19/09/2008  |  קובי לירז  |   מאמרים
זרועות הביטחון של ישראל עקבו בשבועות האחרונים בעניין רב אחר הבחירות הפנימיות שקיימה תנועת החמאס ברצועת עזה. מדובר בבחירות חשאיות בהשתתפות עשרות אלפי פעילי התנועה ברצועה. ההשתלטות המוחלטת של החמאס על רצועת עזה לפני יותר משנה היא שאפשרה את קיום הבחירות. בזמן ששלטה הרשות הפלשתינית של מחמוד עבאס ברצועה היא לא אפשרה לתנועת החמאס להתפתח מבחינה פוליטית והצרה את צעדיה באופן שיטתי.
19/09/2008  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
הבחירות בקדימה או מדויק יותר, הפריימריז, עוררו רעש, כאילו מדובר בבחירות כלליות.
18/09/2008  |  רות פורסטר  |   מאמרים
גם לאנשים שמשתמשים בטלפונים סלולריים פשוטים קשה לשמור עליהם טעונים במידה המספיקה ליום שלם של עבודה אינטנסיבית, קל וחומר אנשים בעלי טלפונים חכמים שמנצלים אותם למשימות כגון דוא"ל, גלישה באינטרנט, עריכת מסמכים, גישה לרשתות ארגוניות, שליחת הודעות טקסט, האזנה למוזיקה, צפייה בסרטונים, משחקי מחשב וניהול מידע אישי.
18/09/2008  |  IDG  |   מאמרים
הבחירות המקדימות בקדימה הובילו את מדינת ישראל - כדרכה של המפלגה - אחורה. עידן אולמרט מסתיים (האמנם?!) בצורה מאפיינת: לא-כלום עם הרבה רעש. חכמינו המציאו על כך פתגם: "אצטרא בלגינא קיש-קיש קריא" (מטבע קטן בכלי ריק עושה רעש גדול).
18/09/2008  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת אולמרט  /  מי ומי  
מקורבי אולמרט: "הוא יתפטר - בצום גדליה"  /  מחלקה ראשונה
המשטרה: אולמרט שוב מתחמק מחקירות  /  יואב יצחק
מזוז: לא מצאנו את המדליף  /  עידן יוסף
אולמרט כסימפטום  /  אלון מרום
תיבת פנדורה  /  ד"ר צ'לו רוזנברג
מסיר את כובעי בפניו  /  אביתר בן-צדף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il