|   15:07:40
ציפי לידר פובליציסטית   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

על חמלה ומשפט התורה

נכון שמבחינה הומניטרית עלינו לדבוק במידת הרחמים, כמודל חיקוי של ה' הרחום, כפי שמצביעים חז"ל. אך ראוי להבחין בין דין שמים למשפט בשר ודם
07/10/2008  |     |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
יום הכיפורים

יום הכיפורים, כפי שמציינים חז"ל, מכפר על מצוות שבין אדם למקום, אך לא על מצוות שבין אדם לחברו, הדורשות מחילה מוקדמת. אכן בתודעה הציבורית רווח זיהוי התורה עם מצוות שבין אדם למקום. כך למשל, היה צורך להגדיר מהו חילול שבת, כדי לשלול מרבים את העונג היחסי הכרוך בנסיעה לים או בצפייה בטלוויזיה. הוא הדין לגבי כשרות. חז"ל מדגישים את האמת העליונה של התורה באיסור החזיר כדוגמא מייצגת: 'אל תאמר אי אפשי לאכול חזיר; אפשי - ואיני יכול'. דהיינו, הרצון האישי מכפיף את עצמו לדעת תורה.

לעומת זאת, המצוות שבין אדם לחברו הן לכאורה מצוות שכליות, הנדרשות לצורך קיום הסדר התקין של החברה. אך גם כאן הנורמות משתנות מאדם לאדם, מקהילה לקהילה ומחֶברה לחברה. מֵעֵבֶר לנורמות הקיצוניות דוגמת אכילת בשר אדם בחברות הקניבליות, שוד במערב הפרוע ועוד, מתברר כי צדק הוא מושג יחסי בין ניצים ומחנות שונים. ידועה הבדיחה על אותו רב שהצדיק את שני הנידונים לפניו, וכשהצביעה אשתו על הסתירה שבדבר אמר לה: 'גם את צודקת'.

הקב"ה ביקש אפוא להחיל את האמת המוחלטת של התורה, בניגוד לראייה האנושית המוגבלת, על מערכות המצוות שבין אדם למקום ובין אדם לחברו.

נראה לי, כי הַשְלָטַת אמת זו על פני נורמות יחסיות בתחום הפרט והחברה, היא המתורגמת בפרשנות חז"ל ככפייה (ובלשונם הציורית 'כפה עליהם הר כגיגית'). מכאן שאין סתירה בינה לבין ההצהרה הקולקטיבית 'נעשה ונשמע', המצביעה על קבלת התורה מרצון ומתוך בחירה, כפי שהיא משתקפת גם באגדה.

מעֵבֶר לשלטון החוק, הדרוש לקיום הסדר החברתי, נראה כי ניתן לבחון את משפט התורה בתפיסה רחבה זו של התורה כולה.

אמנם אין חולק על כך כי קיום שלטון החוק הכרחי למען שמירת סדרי חברה תקינים. מסיבה זו אין להפלות לטובה גם את העניים והחלשים. אולם כמו במערכות החברה והכלכלה, כך גם במערכת המשפטית, הנטייה היא להפלות את העניים לרעה לטובת העשירים והחזקים. אם מהפסוק" ודל לא תהדר בריבו" (שמות כ"ג 3) אכן משתמעת אפליה חיובית לטובת העני, הרי הפסוקים "לא תטה משפט אביונך בריבו" (שם 6) ו"ארור מטה משפט גר יתום ואלמנה" (דברים כ"ז 19) הם דו- משמעיים, ועל-פי הנטייה הקיימת יתכן בהחלט כי הכוונה היא לאפלייה שלילית לרעת העני. זאת בהמשך לאזהרות התורה נגד ניצול החלשים בחברה.

יתר על כן, הצורך לעשות משפט צדק עם העניים חשוב גם מבחינה חברתית ומוסרית, כדי לא להרגילם לדרך הפשע, אם השופטים יתחשבו במצבם ויקלו בעונשם.

מידת הרחמים

נכון שמבחינה הומניטרית עלינו לדבוק במידת הרחמים, כמודל חיקוי של ה' הרחום, כפי שמצביעים חז"ל. אך ראוי להבחין בין דין שמים למשפט בשר ודם. בבית דין של מעלה הצורך לדון את הבריות במידת הרחמים הוא חיוני לשם קיום המין האנושי.

האנושות, ובמיוחד העם היהודי, לא ישרדו במשפט לפי מידת הדין בלבד, שהיה ממיט שואה קיומית עליהם. משום כך, הקב"ה ברא את העולם בשילוב של מידת הדין (אלוקים) עם מידת הרחמים (ה').
יתרה מזו, משפט שמים נעשה מתוך ראייה גלובאלית, לפי מכלול מעשי האדם, ואפילו זכות אבות נשמרת לארבעה דורות. זאת לעומת המשפט האנושי, שבו נידון האדם על מעשה ספציפי בלבד.

סמיכות פרשת משפטים, העוסקת בדיני ממונות ונזיקין, אל פרשת יתרו, העוסקת במתן תורה, מצביעה - מֵעֵבֶר לחשיבותן המרכזית של המצוות החברתיות - את הצורך בכפיפות נורמות ההתנהגות וחוקי החברה לאור האמת המוחלטת של התורה.

המשנה (אבות א, 8) היטיבה לבטא עמדה זו, התומכת במשפט אמת: "יהודה בן טבאי אומר, אל תעש עצמך כעורכי הדיינין, וכשיהיו בעלי הדין עומדים לפניך יהיו בעיניך כרשעים, וכשנפטרין מלפניך יהיו בעיניך כזכאים, כשקיבלו עליהם את הדין".

בהתאם לכך, מסופר, נהג החפץ חיים. כשבאו עני ועשיר להישפט לפניו, היה שופט משפט צדק, גם אם ההכרעה הייתה לרעת העני. אולם מיד לאחר מכן היה מצייד את העני במנת כסף הגונה לעזרה.

אף את מצוות הצדקה היה נוהג הצדיק לקיים פעמיים, על-פי שתי אמות מידה שונות. פעם אחת כמצווה הומניטרית, מתוך רחמים על העני, ופעם שניה בגלל ציווי ה', כדי לקיים את המצווה מהתורה. בכך נתן ביטוי להכרתו באמת האחת והיחידה של המצוות.

תאריך:  07/10/2008   |   עודכן:  07/10/2008
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על חמלה ומשפט התורה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נחמה
8/10/08 08:38
2
גזית גד
9/10/08 16:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלושה ימים לפני משאל המתפקדים בליכוד, התעמתו ביניהם בני בגין שהיה נגד עקירת הישובים, ומ"מ ראש הממשלה אהוד אולמרט שתמך (ערוץ 10, בהנחיית דן מרגלית). יום למחרת, קראנו את דעתו של רענן שקד על העימות. וזה מה שכתב: "הופעה מצוינת של אהוד אולמרט, הופעה מתלהמת של בני בגין". ועוד מאותה מאמר: "בגין התלהט במהירות, וכשהוא מתלהט יורד כושרו הרטורי, ואולמרט לקח על עצמו את תפקיד המבוגר האחראי השקול" (ידיעות אחרונות, 29.4.04).
07/10/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
חברות וארגונים משקיעים משאבים רבים, כספיים ואנושיים, בניהול מערך ה-IT שלהם. אולם, בזמנים בהם ישנה האטה בפעילות המשק, חברות קטנות ובינוניות בודקות כיצד לייעל את מערך ה-IT, על-מנת לצמצם עלויות. בזמנים כאלה, כדאי מתמיד, לבחון את הוצאת מערך ניהול ה-IT הארגוני למיקור חוץ. שיטה ידועה זו נקראת BPO - Business Process Outsourcing. הכוונה היא להוצאת אחד התהליכים בארגון לספק חיצוני לביצוע פעילויות, שאינן בליבה העסקית של הארגון. הוצאת מערך זה לספק חיצוני תחסוך לארגון משאבי אנוש יקרים מחד, ומאידך, תספק לו מענה מקצועי ממוקד, של חברה המתמחה בתחום זה.
07/10/2008  |  משה בודיק  |   מאמרים
בנימין נתניהו אינו שותף לדיונים על הרכבת קואליציה בראשותה של ציפי לבני. אומנם הציעו לו להיכנס לממשלת אחדות בשל המצב המדיני/כלכלי/ביטחוני, אך הוא סירב בתוקף ולא השאיר פתח לאפשרות כזו. אין הוא רואה לעצמו ולחבריו מקום בממשלה שתקום על כרעי תרנגולת.
07/10/2008  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
ספר הספרים, תורת חיים, הניסיון המקיף הראשון שנעשה על-ידי התרבות האנושית לכנס את כל חולשות הגנטיות של האדם תחת מסגרת מאורגנת, בשפה עממית, מתוך תקווה (חסרת סיכוי) שבצורה כזאת יוכל המין האנושי להשתחרר לפחות מחלק מחולשותיו, ולא לחזור בכל דור (או שלושה) על טעויותיו.
07/10/2008  |  גד גזית  |   מאמרים
בראיון מיוחד לידיעות אחרונות [3.10.08], מספר ימים לפני יום הכיפורים תשס"ט, פורש אלוף פיקוד הצפון, גדי אייזנקוט את התפיסה האסטרטגית החדשה של ישראל שתופעל אם וכאשר תפרוץ מלחמה/התנגשות בצפון, מול חיזבאללה או סוריה.
07/10/2008  |  מנחם רבוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
לקראת כיפור: מדריך NEWS1 לתחבורה ציבורית  /  עידן יוסף
מיני ישראל משיק תערוכת עצי בונסאי בסוכות  /  רונן הלל
ושמחת - תכנית מיוחדת לחג   /  לינדה בר
עץ הרימון נתן ריחו  /  ד"ר אסנת רזיאל
ראש השנה של האנושות  /  אלי וינוקור
כבנים או כעבדים?  /  נסים ישעיהו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
ישראל נמנעת מהכרה ברצח העם הארמני, למרות ששליש מבני הארמנים נרצחו    האירוע האסוני שפקד את העם הארמני במלחמת העולם הראשונה לא יוזכר בנוכחות נציג רשמי של ישראל
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il