בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
צום כיפור - לא לטרמפיסטים! <br>
|
חילונים רבים צמים רק "לשם הספורט" או "למען הדיאטה" ואינם מודעים לכך שזוהי סטייה מעצם מהותו של יום הזיכרון
|
לא לנלחמים במשמנים. יום כיפור
|
|
|
|
|
יותר משצום יום הכיפורים הוא הטהרות הגוף - יש בו משום הטהרות הנפש. העובדה שמרבית תושביה היהודיים של ישראל רואים לעצמם חובה לצום ביום הקדוש הזה, איננה אלא הוכחה מוצקה שאימת יום הדין נופלת עליהם. לא פחות מכך יש בה הוכחה, שגם מי שאיננו שומר מסורת במרוצת השנה, עושה בערב יום הכיפורים את חשבון הנפש ומגיע אז להכרה, שאכן יש בשמיים כוח עליון ונשגב ממנו. לא מעט ישראלים חילונים מקיימים, בקפידה, את יום הצום הזה. גם כמחללי-שבת וחג במשך כל השנה - הם רואים בו את המפלט האחרון לעצם היותם יהודים, וחוששים שאם לא יקיימו לפחות אותו - תשמט מהם שארית הפליטה של הקרקע היהודית. בדיוק כמו אפיקורס שנקלע לצרה צרורה המסכנת את חייו, ושמגיע ברגע האמת להכרה שהתקווה האחרונה להצלתו איננה אלא תפילה לשמיים לעזרה. אינני אפיקורס, אבל גם לא ירא-שמיים. גדלתי בבית מסורתי, ושמץ מן המסורת היהודית שספגתי בבית אבא עדיין דבק בי. התחושה הברורה שאינני כל יכול ושיש מי שמכתיב את הדברים מלמעלה, היא שמכתיבה לי את הנוהג לצום מאז שמלאו לי י"ב אביבים. מאליו מובן שזוהי גם מצוות כיבוד הורים וסבים, שדיקדקו בכל מצוות השבת והחג. לא פחות מכך זוהי עדות ברורה לכך ש"תשובה, תפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה". ובתוך כך יש לא מעט מן החילונים שאינם צמים ביום כיפור דווקא לשם שמיים, אלא רק "לשם הספורט", או סתם בלהט הדיאטה. אלה גם אלה אינם נוהגים כך בשל היותם חדורי אמונה. גם מה שקרוי "הגחלת היהודית" איננו מעניינם. יום הכיפורים בשבילם הוא בסך-הכל הזדמנות נוספת להוכחת הסיבולת שלהם ועוד הזדמנות להלחם במשמני הגוף. אלא שיום הכיפורים נועד, מעצם מהותו, לשיח עם האלוהים ולבקשת מחילה על החטאים שבין אדם לשמיים ובין אדם לחברו. אז מי שצם לשם הספורט או הדיאטה לא מוכרח לבחור דווקא ביום הכיפורים כדי לממש את משאת-נפשו האגוצנטרית. הוא יכול לעשות זאת בכל יום אחר בשנה. בהבדל מהדת הנוצרית, הדת היהודית איננה סגפנית ועל כן, גם אינה מגדלת נזירים. צום יום הכיפורים, יותר משהוא תענית הגוף, הוא תענית הנפש, זו שמכה על חטא ומבקשת סליחה. אז מי שתופס טרמפ על היום הזה רק כדי להראות לחבר'ה שאין לו שום בעיה לצום - מוטב שירחק ממנו, שהרי כוונתו אינה טהורה. המסורת היהודית חזקה דיה מכדי לתפוס טרמפיסטים לרגע, ויום הכיפורים בוודאי שאיננו היום שבו מעניקים את אות הספורט.
|
תאריך:
|
07/10/2008
|
|
|
עודכן:
|
07/10/2008
|
|
ראובן לייב
|
צום כיפור - לא לטרמפיסטים!
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
שלמה וששה
|
7/10/08 23:33
|
|
2
|
|
ירון זכאי
|
7/10/08 23:35
|
|
3
|
|
דליתה 2
|
8/10/08 06:32
|
|
4
|
|
יהודי!!!
|
8/10/08 08:48
|
|
5
|
|
חילוני ציוני
|
9/10/08 11:46
|
|
זה היה בתום הבחירות בשנת 1999, לאחר שבנימין נתניהו פינה את הזירה הפוליטית בעקבות הפסדו מול אהוד ברק ולליכוד היה צורך בבחירת מנהיגות חדשה, כאשר העיניים נישאו לזקן השבט, ח"כ אריאל שרון והוא נבחר במרכז הליכוד ליו"ר זמני בלבד, כי כולנו במחנה של נתניהו רצינו בתוך תוכנו שביבי יחזור להנהיג עוד לפני הבחירות הבאות. לצערי, כל דבר זמני הופך עם הזמן לקבוע. אריאל שרון, בתחכום רב, לא פינה את תפקידו כיו"ר זמני של הליכוד, אלא החליט בגיל יחסית מתקדם (74) להתמודד על הנהגת הליכוד באופן קבוע ומול יריבו המושבע דאז אהוד אולמרט. לצידו של שרון היו בכירי הליכוד ריבלין, שטייניץ, קרא, קצב, הנגבי, סילבן, ליבנת ועוד ולידו של אולמרט היו כץ, לבני, בוים, הירשזון ועוד. בתום מאבק מתיש ומכוער, עם האשמות הדדיות קשות של שני המחנות, הביס שרון את אולמרט בצורה מאוד ברורה ומזהירה והחגיגות החלו במצודת זאב, כאשר על הבמה עמדנו ליד שרון כל הנבחרת הבכירה שלו, ובירושלים היה אולמרט עם כל הנבחרת שתמכה בו, וכל זה בשידור ישיר בכל המדיה כאשר לפתע, ציפורה לבני תפסה דרור מאולמרט ובמקום להיות לידו גם בהפסד, לא הייתה לה בעיה לשנות כיוון והיא הגיעה לאירוע שלנו, עמדה לא רחוק ממני על במה שצריכים לחגוג עליה המנצחים. לא הייתה לה שום בעיה לשנות את עורה תוך דקות ספורות עם הדיווח על התוצאות הצפויות.
|
|
|
הפארסה החדשותית של השבוע שעבר, כשהתחוור בחקירת המשטרה כי רועה הצאן הערבי שפורסם כי נרצח בידי מתנחלים למעשה נהרג כששיחק בנפל של פגז, לא הפתיעה איש. גם אי-ההתנצלות מצד כתבי ועורכי כלי התקשורת בישראל לא הפתיעה אף אחד, כמו גם אי חזרת הפוליטיקאים מההאשמות הקשות אותן הטיחו בציבור תושבי יהודה שומרון בישיבת הממשלה בוקר קודם לכן.
|
|
|
אחרי 60 לעצמאות ישראל, ו-35 שנה למלחמת יום כיפור - נצדיע ללוחם שעצמאות ישראל, כוחה וצבאה בער בעצמותיו.
|
|
|
בשנת 1966, פורסם ספרו של הגיניקלוג הבריטי-אמריקני, רוברט וילסון שהבטיח "נשיות לנצח" לנשים שנוטלות הורמון אסטרוגני תחליפי אחרי גיל המעבר קרי הפסקת הווסת. דעה זאת אף שהייתה מבוססת על תצפית במספר מוגבל של נשים שטופלו על ידו ללא כל קבוצת ביקורת, התקבלה על-ידי הרופאים בשל ההגיון שמאחוריה, ובהתלהבות יתרה על-ידי הציבור והמדיה שחיפשו את "מעיין הנעורים" המיתולוגי, ביטוי שהוטבע כשמונה מאות שנים קודם לכן, כדי לתאר את מימיו המיוחדים של גן העדן עלי אדמות, ששומרים על האדם צעיר כבן שלושים לשארית חייו ומונעים את העלייה הידועה בתחלואה הכרוכה בהתארכות החיים.
|
|
|
יום הכיפורים, כפי שמציינים חז"ל, מכפר על מצוות שבין אדם למקום, אך לא על מצוות שבין אדם לחברו, הדורשות מחילה מוקדמת. אכן בתודעה הציבורית רווח זיהוי התורה עם מצוות שבין אדם למקום. כך למשל, היה צורך להגדיר מהו חילול שבת, כדי לשלול מרבים את העונג היחסי הכרוך בנסיעה לים או בצפייה בטלוויזיה. הוא הדין לגבי כשרות. חז"ל מדגישים את האמת העליונה של התורה באיסור החזיר כדוגמא מייצגת: 'אל תאמר אי אפשי לאכול חזיר; אפשי - ואיני יכול'. דהיינו, הרצון האישי מכפיף את עצמו לדעת תורה.
|
|
|
|