|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

על מסקנות ועדת אגרנט:

הסיבה האמיתית לכשלון במלחמת יום הכיפורים

"מבחן התוצאה" אשר היה אמור לאחר מלחמת העצמאות ב-49' לסיים תפקיד כמדד הלאומי, הפך לפגע רע אחריה מהיות התוצאה תכלית הכול, לא נמצא טעם בבחינת הסיבות להשגתה, שהן המקור היחידי להפקת הלקחים. לפי כך, מובטח כי בדבקות במבחן התוצאה, נמשיך לשלם את מחיר אי הפקת הלקחים עד שנתעשת
11/10/2008  |     |   מאמרים   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות
הכנה לקויה שעל בכירי הצבא לקחת עליה אחריות גם כיום [ארכיון: דו"צ]

   רשימות קודמות
  חינגת האיוולת - חשבון נפש
  רק פרס יכול
  בטרם פורענות

הנה כפתיח מקצת מעדותו של האלוף במיל. ישראל טל בוועדת אגרנט:

"לסיכום אני רוצה להגיד ככה: כל המלחמה שלנו הייתה מלחמה מאולתרת מאל"ף עד ת"ו, ולא יצאנו מזה עד סוף המלחמה. זה הטיפין טיפין, יחידות לא אורגניות, מערכת לוגיסטית מאולתרת ותמיד ללא ריכוז כוח. מעולם לא הצלחנו לרכז את הכוח במלחמה", וכו' וכו'.

לכאורה, ניתן היה להעריך את עדות זו כפרשנות מקצועית ומרשימה, אלמלא נשמעה העדות מסגן רמטכ"ל שהיה "הממונה" על הכנת הצבא למלחמה - זולת אם הוא וכל הפיקוד הבכיר והזוטר בצה"ל, היו אז וגם היום שבויים במורשת קרב מעוותת ומטעה. והרי כל נקודת זמן מאז זכינו בעצמאות, מאפשרת להבין את פשר הכאוס שבו נמצאת ישראל.

לדידי, מתוך נגיעה אישית ומשום מחירי העתק שאותו שילמה האומה בדמים ובדם – בחרתי להדגיש את מלחמת יום כיפור 1973 כקו השבר. משום שלקחי המלחמה הארורה ההיא סימנו באופן ברור את היותנו שרויים תחת שלטונה של תת תרבות ניהולית. ואף על-פי ולמרות סימני הדרך שכולם כתובים בדם הבנים, הצליחה הוויה המטמטמת לכפות ולשמר את דפוסיה ההרסניים – על הממסד, התקשורת והיצבור בישראל.

ואכן, למרות שחלפו שלושים וחמש שנים מאז פרצה מלחמת יום כיפור, לא השכלנו לאתר את הגורמים העיקריים שהביאו למחדל. אימצנו את הקונספציה וקריסת ההתרעה כסיבה העיקרית, ועל-פי אלה השקענו את מיטב המשאבים והמאמצים לסיכולן. אלא מאי, מהיותם אטרקטיביים וברי מימוש מהיר (גירוש רמטכ"ל ואלופיו, השקעות עתק ברכש), נעלם הצורך בבחינה יסודית של כלל הסיבות לכשל. וכך, בהורדתם מסדר היום, הענקנו בלי דעת חסינות לסיבות העיקריות, הממשיכות לייצר את הרעות הפוקדות אותנו מאז ועד היום.


ויתור על הגנה

לימים שלאחרי המלחמה הארורה, כמפקד ולוחם עתיר ניסיון, התעמקתי בחקר מלחמת יום כיפור. על פני הדברים התברר כי מאז נכבש חצי האי סיני ועד פרוץ המלחמה, נעלמה "ההגנה" כצורת קרב משלימה ל"התקפה" מתודעת צה"ל. כלומר, בהתכוננות למלחמה היה הכול מכל, זולת ניצול השטח שביד לקרב ההגנה הכולל: תכנון, הכרת השטח, חלוקת גזרות, מכשול ותרגול הכוחות סדיר ומילואים כאחד.

כיבוש סיני במלחמת ששת הימים העניק לישראל עומק אסטרטגי וטופוגרפיה קלאסית, במידה ובאיכות שאיפשרה שינוי בתורת הביטחון. כלומר במקום "להעתיק את המלחמה אל שטח האויב", פועל התנאים שלפני 67', איפשר העומק האסטרטגי שנרכש אחריה להשמיד את עיקר הכוח התוקף במגננה. המרחב האדיר, שהגיע לכדי מאות ק"מ, תאם למבנה לצה"ל שרובו עוצבות שריון ובכך התאפשר בקרב הגנה לנהל את המלחמה ביחסי כוחות של אחד מגן כנגד שלושה תוקפים. כלומר לצה"ל, שרובו מילואים, עמדו מרחבי סיני כערך אדיר בכך שאפשר את גיוסם, במקביל להפעלת האוגדה הסדירה בקרב "נסיגה והשהייה". הסיכוי היחידי לניצול השטח נגוז כאשר נדחו תוכניות ההגנה של האלופים שרון וטל ומתי פלד ז"ל – לפריסת הכוח קילומטרים מקו התעלה. מכאן ואילך אפשר ללמוד מהחלטות הדרג המדיני, מדעת הקהל, ומתפישת המלחמה בצה"ל, כי לא נמצא ולו צדיק אחד שהבחין בערך השטח שנרכש ובמשמעותו לביטחון ישראל.

ההפך מזה. הקמת קו בר לב בצמוד לתעלת סואץ - טרף קל לאש נק"ל וארטלריה קצרת טווח, והנחת מסד איתן באימונים ובתכנונים לצליחת התעלה, מוקדו במניעת כל הישג קרקעי לאויב ובהעתקת המלחמה מעבר לתעלה – מטלה בלתי אפשרית לכוחות הסדירים שלנו. כלומר, ההתמדה בשימור כל סנטימטר בנוסח של שמירת קווי ההגנה בירושלים של טרום מלחמת ששת הימים, העלימו כליל את ערכו האסטרטגי של חצי האי סיני והפוטנציאל האסטרטגי שעמד לידינו.

במקום זה, ולאחר שש שנים של התעלמות מההכנות לקרב ההגנה ותחת אש האויב, נאלצו הלוחמים להתמודד על שטח לא מוכר ובצורת קרב הפוכה משלמדו, במחיר דמים בלתי נסבל. אלפי הרוגים ופצועים ואתם לוחמים שנפלו שבי בידי האויב, ושתי חטיבות טנקים מהטובות שהיו (14/ 401) נשחקו עד דק בניסיון כושל לחיזוק המעוזים. התקפת הנגד בפיקודו של האלוף אדן כשלה, ומפקדת הפיקוד והמטכ"ל התמקדו בייצור החלטות התואמות לנהוג מחלקה ופלוגה. כי זאת לדעת. כבר בתחילת המלחמה פורקו "האוגדות הקבועות" מיחידותיהן אורגניות, והורכבו מחדש במסגרת אוגדה משימתית כולל פירוק והרכבה מחדש של חטיבות וגדודים. והרי אוגדה כשמה כן היא, מאגדת חטיבות שריון, ארטילריה, חי"ר, הנדסה ויחידות תמך, לרבות מודיעין קשר ותחזוקה.

עוצמתה הנשענת על שלוש חטיבות שריון וחטיבת חי"ר, מאפשרת רצף לחימה ביום ובלילה. יכולת זו הינה קריטית לכל צבא כל שכן לצה"ל מהיותה מקצרת את סך ימי המלחמה, ובעיקר מונעת מהאויב להתארגן בלילה ובכך לקזז הישגים מקרבות היום. רק לאוגדה יש מטה רחב המסוגל בו-זמנית לנהל את הקרב העכשווי (בניגוד למפקדת חטיבה העסוקה כולה בניהול הקרב), לתאם ביעילות את הסיוע האווירי, וגם להתמקד בתכנון הקרב הבא. לקחי מלחמת "ששת הימים" אכן חייבו וכך גם הביאו להחלטה, לעבור ממסגרת "אוגדה משימתית" המקבלת במלחמה חטיבות גדודים ופלוגות מהארסנל, ל"אוגדה הקבועה" ובה מפקדה ויחידות אורגניות כדי להתכונן למלחמה במיטב. בפועל הסתבר כי כל ההשקעות, האימונים והתקנים לא שינו ולא כלום, משום פירוק האוגדות והרכבתן כבר בתחילת המלחמה. מה שמלמד כי השקעת המשאבים במעבר מהמשימתית לקבועה הייתה למראית עין, ובעצמה לא תרמה ולא כלום זולת אשליות שהתנפצו ביום פקודה. הנגזרת מרעה שכזו, באה לכדי ביטוי בהעדר שילוב "בקרב הבין חיילי", ובשילוב גרוע בקרב "הבין זרועי". צא וראה: אגוד כוחות במגוונם החיילי במסגרת האוגדתית הנה אקט פורמאלי, פשטני וחסר משמעות, זולת מיומנות שילובם במינון במקום ובזמן הנכון, המהווה מכפיל עוצמה של ממש. פני המלחמה חשפו בלי כחל וסרק כי העקרונות הללו, שהנם מאבני היסוד היותר חשובות במקצוע הצבאי, לא באו לכדי ביטוי, מה שמנע סיוע אווירי יעיל בקרב היבשה וגרם לשחיקה מיותרת שהביאה לאובדנם של טייסים ומטוסים. וגרוע מכל, בביטוי מזערי של העוצמה רחוק עד כדי כאב מהפוטנציאל.


"עובר" במבחן התוצאה, "נכשל" במבחן התחקיר

די בעובדות הללו כדי להקנות להן את התואר המפוקפק גורמי על למחדל. כולן מסד להפתעה מעשה ידיו של צה"ל, כשעמד מאוחר מדי על חוסר מיומנותו בכלל ובפרט בניהול המגננה; מה שמלמד כי מידה סבירה של מקצוענות צבאית ותבונה מדינית, הייתה הופכת ניצחון שהושג בעלות אדירה להכרעה של ממש במחיר נמוך של דם ודמים.

משנחשפו העובדות הללו על חומרתם ומידת השפעתם על ניהול מלחמה, בחנתי את תפקוד הצבא במלחמות ישראל שקדמו לה. הסתבר כי כל קלקולי מלחמת יום כיפור ודווקא המהותיים והמשפיעים, באו לכדי ביטוי במלחמת העצמאות, ב מבצע קדש, בששת הימים, במלחמת שלום הגליל, ובמלחמת לבנון השנייה. בכולן בלטו כשלי השילוב הבין חילי והבין זרועי, פירוק והרכבה של יחידות אורגניות במהלך המלחמה, פיקוד ושליטה ברמה בלתי נסבלת, מודיעין טקטי ואסטרטגי ברמה נמוכה, וחיבור לוקה בין הדרג הלוחם למערכות תמך ובמיוחד ללוגיסטיקה.

לימים, והפעם כמפקד בסיס האימונים לחילות השדה (באלי"ש צאלים בחנתי את אופני העלמתם של מכשלות מלחמת יום כיפור על-פי השתקפותם במלחמת שלום הגליל. זאת עשיתי בלית ברירה משום מעורבותה של המערכת הפוליטית ליצר מחלוקת ציבורית – שהביאה להעלמת לקחי של"ג, למרות היותה עדות בלעדית לטיב שיקום צה"ל אחרי מלחמת יום הכיפורים. ואכן, מה שנעלם מעיני הציבור והממסד כלקחי מלחמת יום כיפור, נחשף בהתאמה למסורת במרחבי לבנון. שם חזרו כל המכשלות ממלחמות העבר על עצמן, ובדרך כלל ביתר חומרה; מה שמלמד כי אחרי המלחמות, לרבות הארורה מיום כיפור 73', השקענו הון עתק בטיפול בסוגיות שוליות והזנחנו לחלוטין את הבעיות הרלוונטיות שהפליאו במכותיהם במלחמה האחרונה.

מה ועל מה ניתן ללמוד מהעובדות הללו?

ראשית ,"מבחן התוצאה" אשר היה אמור לאחר מלחמת העצמאות ב-49' לסיים תפקיד כמדד הלאומי, הפך לפגע רע אחריה. מהיות התוצאה תכלית הכול, לא נמצא טעם בבחינת הסיבות להשגתה, שהן המקור היחידי להפקת הלקחים. לפי כך, מובטח כי בדבקות במבחן התוצאה, נמשיך לשלם את מחיר אי הפקת הלקחים עד שנתעשת.

שנית, מידת העוצמה שהפיק צה"ל ומפיק גם היום, נמוכה מאד ביחס לפוטנציאל. כלומר, מה שנתפס כגבולות הכוח איננו סף מיצוי, אלא ביטוי ליכולת מקצועית נמוכה הניתנת לשינוי באפס משאבים.

ובאחרית. כי בכל מדינה, קל וחומר מדינה כשלנו החיה במצור מתמשך, ראויה מלחמה להיחקר כדי להפיק את מירב הלקחים במידתם האמינה והפרקטית. היגיון המעשה נעוץ ברצונה של המדינה לחיות בבטחה, ואצלנו יותר מכל בהיותו צו מוסרי לחברינו שבמותם ציוו לנו את החיים.


בשולי הדברים

חברי לנשק, שמפאת הטרוף הפוליטי מעמידים את דרגותיהם במילץ כמסד לחוות דעת מקצועיות כביכול, חייבים היום, אחרי שלושים וחמש שנים למלחמה הארורה, לחשבון נפש אמיתי וממצה. גם אם נעמיק ונחפש, לא נמצא גורם כמותנו האחראי יותר מכל אחר למצבה העגום של המדינה. הטעויות, ועמן השקעות עתק שהלכו לאבדון, רובן אם לא כולן - מידינו באו.

מאחר והמלחמה לא תמה והאש התקרבה לבתינו ממש, הננו חייבים לחשוף את השגיאות ולקחיהן אותם שמרנו והסתרנו מעין כל. והרי ניצול מעמדנו המקצועי שכולו תמיכה פוליטית מימין ומשמאל, חסר ערך זולת הצלחתו בזריעת בלבול המוסיף משלו לטחינה עד דק של ההסכמה הלאומית.

מנגד, התייצבותנו (כאזרחים יוצאי צה"ל) ב"שפיץ" הבקרה והביקורת הציבורית על תחומי הביטחון במידה מקצועית ואמינה, תאפשר את מיצוי הניסיון שצברנו. רק כך ימצא סיכוי לייצר תמונת מצב אמיתית, חליף לוירטואלית אותה יצרנו. תמונה מעוותת המכשילה כל סיכוי למיצוי הפוטנציאל להרתעה ולהכרעה, וכמסד רעוע למהלכים מדיניים עתירי סיכון.

תאריך:  11/10/2008   |   עודכן:  13/10/2008
תא"ל מיל. אמציה (פצי) חן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסיבה האמיתית לכשלון במלחמת יום הכיפורים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
התנהלות של חסמב"ה
6/10/10 09:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם טל היה במשך שבע שנים חלק מלהקת "שוטי הנבואה" וממש רגע לאחר התפרקות הלהקה החל לחרוך לפתע להיט הענק שלו "אדם צובר זיכרונות" את גלי הרדיו. השיר, שהוא חלק מפרויקט "עבודה עברית" הפך ללהיט המפתיע של השנה והזניק את טל למעמד כוכבות, אותו לא הכיר קודם.
11/10/2008  |  עדן גוריון  |   מאמרים
לקראת יום הכיפורים, בריטואל קבוע מראש, כלי התקשורת עוסקים במלחמה ההיא, הטראומטית כל כך מלפני 35 שנים. בצורה צפויה למדי, כל שנה מנסים המומחים השונים להשוות, למדוד ולהסיק מסקנות. עד כמה המהלך מועיל, אין לדעת, אך לבטח הוא ממלא את דפי העיתונים ומשדרי הרדיו והטלוויזיה.
11/10/2008  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בעקבות האסונות הכלכליים של שנות ה-60' וה-70', אסונות שהתרחשו בשל המדיניות הסטטיסטית של השמאל הפוליטי, נדמה היה כי אמריקה משנה את כיוונה. פרשנים קראו לשינוי "תנועת מטוטלת לימין" - כלומר, כלפי קפיטליזם. בערך משנת 1980 ועד 2000, גישה חדשה תפסה את מקומה: הרעיון שממשלה צריכה להיות קטנה יותר, וכי ההתמודדות הטובה ביותר עם מיתון הינה בקיצוץ מיסים והסרת חסמי רגולציה, השווקים פועלים באופן יעיל למדי, והתערבויות ממשלתיות רבות גורמות ליותר נזק מאשר תועלת. הנשיא קלינטון אף מצא כהכרחי להצהיר, "העידן של הממשלה הגדולה נגמר".
11/10/2008  |  ד"ר ירון ברוק  |   מאמרים
לכאורה צודק השמאל הרדיקלי - אם כי לאו דווקא בהסבריו לכך: בישראל מתרחשת כיום פלשתיניזציה של המערך החברתי-פוליטי-משקי כולו, שמעיבה על כל תחומי החיים במדינה וחודרת אליהם, תוך עיוות השיקולים של מקבלי ההחלטות ומעצבי המדיניות, האמורים להתוות את דרכה העתידית של ישראל.
11/10/2008  |  מרטין שרמן  |   מאמרים
כשמקשיבים למבקרים הללו מצטיירת התמונה כאילו לספקולנטים יש את היכולת ליצור מחירים גבוהים מלאכותיים, בעוד שהמוכרים בחסר יכולים בהפקרותם להרוס חברות יציבות. (ומתעלמים בנתיים מהשאלה הברורה: "היכן מוכרי החסר בשוק שהוא "גבוה מדי" והספקולנטים בשוק שהוא "נמוך מדי"?")
11/10/2008  |  עמית גתה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il