|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח

לפרשת השבוע: מנורה בדבר ה'

הדלקת הנרות במשכן ובמקדש הן צורך טבעי וברור, אך למרות זאת התורה מצווה על כך בפירוט רב. מקרה דומה אנו מוצאים בתיבת נח, וגם ההסבר דומה
05/03/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות

מנורת המקדש ושמן הזית שהודלק בה הם מהסמלים הבולטים ביותר של העם היהודי לכל תולדותיו. עם הקמת המשכן זכתה המנורה לתיאור מפורט ומדוקדק, וחכמינו אמרו שתיאור זה היה כה קשה להבנה, עד שה' הראה למשה באצבע את המנורה. פרשתנו פותחת בציווי להדליק בה "שמן זית זך כתית למאור" מדי ערב. התורה מדגישה במיוחד (בפרשת "בהעלותך") את הדלקת הנרות בידי אהרון, בעוד שהיא אינה מציינת במפורט את קיומן של יתר עבודות המשכן.

שלמה המלך הוסיף בבית המקדש הראשון עשר מנורות על זו שבנה בצלאל. בימי שיבת ציון משמשת המנורה, בנבואתו של זכריה, כסמל לרוחניות בה מצטיין עם ישראל. מאוחר יותר המנורה והשמן עומדים במרכזו של חג החנוכה. לאחר החורבן אנו מוצאים את המנורה מעטרת פסיפסים בבתי כנסת רבים, ולהבדיל - כאחד האלמנטים המרכזיים בשער טיטוס ברומא. חז"ל הדגישו, בעקבות הפסוק "כי נר מצוה ותורה אור", את היותה של המנורה סמל לחוכמת התורה. ובימינו המנורה היא סמלה של מדינת ישראל. וכל אלה רק על קצה המזלג.

אך לכאורה, המנורה היא הכלי אולי ה"גשמי" ביותר במשכן ובמקדש. המשכן היה בנוי מקרשים וגגו היה עשוי עורות. לא היו בו חלונות, כך שהתאורה היחידה בו הייתה זו שבאה מהמנורה. על הבית הראשון נאמר שהיו בו "חלוני שקופים אטומים", כאלו שאינם מאפשרים כניסת אור, ושוב היה צורך במנורה לצורך תאורה (ולכן הוסיף שלמה את עשר המנורות שלו).

ובכל זאת, התורה מדגישה שוב ושוב דווקא במנורה ובהדלקת נרותיה את הצורך לעשות בדיוק כפי שציווה ה'. כך בפרשת "תרומה" בסיכום הפרשיה העוסקת בה: "ורְאה ועשֵה בתבניתם אשר אתה מָראה [קמץ קטן] בהר". כך בפרשתנו בסיום ציווי הדלקת הנרות: "חוקת עולם לדורותם מאת בני ישראל" - והמילה "חוקה" משמשת לציון מצוה שאין לה טעם שכלי-הגיוני. כך בפרשת "בהעלותך": "ויעש כן אהרון, אל מול פני המנורה העלה נרותיה, כאשר ציווה ה' את משה... כאשר ציווה ה' את משה, כן עשה את המנורה".

הרי ברור שכאשר מגיע מבול, בונים ספינה

הדבר מזכיר מקרה דומה, בו אדם הצטווה לבנות חפץ שלכאורה השימוש בו נראה ברור ומתבקש, אך לא רק שהוא הצטווה על הבנייה - אלא גם ניתנו לו מידות מדויקות. כוונתנו לבניית התיבה בידי נח, כאשר ה' מצווה אותו: "קינים תעשה את התיבה, וכפרת אותה מבית ומחוץ בכופר. וזה אשר תעשה אותה: שלוש מאות אמה אורך התיבה, חמישים אמה רוחבה ושלושים אמה קומתה. צוהר תעשה לתיבה ואל אמה תכלנה מלמעלה ופתח התיבה בצידה תשים, תחתיים שניים ושלישים [=שלוש קומות] תעשֶהָ".

הקדוש ברוך הוא הרי אומר מיד לאחר מכן לנח שהוא עומד להביא מבול של מים, אשר ישמיד את החיים מעל פני האדמה. לא צריך להיות גאון גדול במיוחד כדי להבין, שהדרך היחידה להינצל היא לבנות ספינה כלשהי. ואפילו אם נח לא היה מגיע לתובנה זו בעצמו - מדוע על ה' לתת לו הוראות בנייה מדויקות? ושמא נאמר שנח היה חדל אישים ונזקק להדרכה מפורטת - מדוע נכתבו כל ההוראות בתורה, כאילו היא מדריך ל"עשה זאת בעצמך"?

אותן שאלות בדיוק עולות לנוכח הפירוט הרב של מעשה המנורה והדלקת הנרות. וכי לא היו משה ובצלאל, שלמה וחירם מבינים לבדם שיש צורך בתאורה במשכן ובמקדש? ונניח שלא היו חושבים על כך - מדוע יש לצוות על כל פרט ופרט במנורה, החל מגובהה דרך משקלה וכלה בפרחיה וכפתוריה? ומדוע פרטים אלו מחייבים לדורות, גם בבית המקדש השני ובבית המקדש השלישי?

השאלה זהה וגם התשובה זהה. הקדוש ברוך הוא רוצה לזכות את בני האדם בכך שיקיימו את מצוותיו ולא יפעלו מתוך התנדבות. זהו חלק מתפיסה בסיסית ביהדות, הבאה לידי ביטוי באמרה ידועה של חז"ל: "גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה". כלומר: עדיף לפעול מתוך כורח מאשר בהתנדבות.

איזה ילד מסדר את החדר

זוהי תפיסה המנוגדת לזו המקובלת בחברה המודרנית, המשבחת את המתנדב וזאת גורסת שלא צריך להודות למי שעושה את העבודה עליה הוא מקבל שכר. אלא שיש בה הרבה היגיון והכרה עם הפסיכולוגיה האנושית, כפי שהסביר הרב שמואל קראוטהמר, רב קהילת "ישראל הצעיר" בפתח תקוה.

תארו לעצמכם שני ילדים שחדריהם מבולגנים, אמר הרב קראוטהמר. הראשון מצטווה בידי אמו לסדר את חדרו, בעוד השני נתקף רוח עשייה ומחליט לסדר אותו מבלי שאיש אמר לו לעשות זאת. הראשון יחפש כל תירוץ אפשרי כדי להימנע מחובה זו: הוא רעב, יש לו שיעורים, אין לו כוח, בעוד עשר דקות, מחר, בעוד שבוע. השני, לעומתו, יפעל בהתלהבות רבה ולא ינוח עד שחדרו יוכל לעבור את המסדר של הקפדן שברס"רים. ומדוע? משום שכאשר יש ציווי, היצר הרע עושה את שלו ומנסה להתנגד; התנדבות משמעותה שהיצר הטוב כלל אינו צריך להתמודד מול היצר הרע.

כך בדיוק גם בעולמן של המצוות. התורה, אומרים חז"ל, היא תרופת הנגד ליצר הרע. העובדה שהיא מצווה על האדם לעשות את הטוב ולסור מן הרע, מחייבת אותו למאבק מתמיד נגד תאוותיו ורצונותיו. אם הכל היה מושאר לרצונו הטוב של האדם, הרי שגם אם היה עושה מעצמו את אותם מעשים טובים - הוא לא היה נאבק ביצר הרע. וכאשר לא נאבקים ביצר, בסופו של דבר הוא מנצח.

נח חייב לבנות תיבה כדי להינצל. אבל ה' מצווה אותו על כך, כדי ששכרו יהיה גדול יותר. במשכן ובמקדש חייבים להדליק נרות כדי שתהיה תאורה. אבל ה' מצווה על כך, לא רק בשל המשמעויות הסמליות העמוקות של המנורה ונרותיה, אלא גם כדי שעשייתם תהיה מתוך ציות למצוה.

תאריך:  05/03/2009   |   עודכן:  05/03/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פלגנות והתקוטטויות אידיאולוגיות בכל מחיר, גם במחיר החיים עצמם, נחשפים במלוא עוצמתם גם מאחורי הקלעים של מרד גטו ורשה - בספרו החדש "דגלים מעל הגטו" של מי ששימש כשר ביטחון ושר חוץ בממשלות ישראל, הפרופ' משה ארנס.
05/03/2009  |  רותי אברהם  |   מאמרים
במאמר שכותרתו "היילכו שניים יחדיו", המתפרסם בעיתון "גלובס", ממשיך הכותב מתי גולן, משפטן בהשכלתו ועיתונאי, בדרכו להכות בשבט המקלדת שלו אישים שונים.
05/03/2009  |  משה מכנס  |   מאמרים
שני מפקדים בכירים בצה"ל הסתבכו באחרונה בפרשיות מביכות, שתגובות הרמטכ"ל להן מעידות על שיבוש המושגים דווקא בצה"ל.
05/03/2009  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
קהל אוהדיו המושבעים של האוכל הבולגרי לא נטש את מסעדת "סופיה" גם לאחר שעברה ממשכנה הישן ביפו למשכנה החדש בתל אביב (רחוב הארבעה 16). ממש כמו לקבוצת הכדורגל שלו, מכבי יפו, ממשיך הקהל הזה לשמור לה אמונים כבעבר.
05/03/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בכנס הנוכחי בשארם אל שייך, שבו השתתפה, לראשונה כשרת החוץ, גברת קלינטון, גויסו 4.5 מיליארד דולר שמיועדים לשיקום רצועת עזה. אם נחשב את מיליארדי הדולרים שהושקעו בעזה ובגדה, מאז שנות ה-90 ,נגלה שניתן היה להקים העתק מושלם לסינגפור, כאן במזרח התיכון או אולי אף מתחרה למדינות המפרץ הפרסי.
05/03/2009  |  יואב לוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ראיתי בגיליון של "מקור ראשון" לרגל יום העצמאות כי גם סיעת הדתיים הלאומיים שותפה לעמדתנו, על החרדים לשרת    כך גם הדתיים הלאומיים ואחים לנשק
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
השנה יום הזיכרון כואב יותר מכאב ימי זיכרון אחרים - מספרם העצום של הנופלים והנרצחים בשביעי לאוקטובר האחרון, כאשר כה רבים חוו גם אישית את כאב האובדן,
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il