|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הסיפור הלא-יאומן של ניצול השואה המומר

האם להיות יהודי פירושו להשתייך לדת היהודית, או שמא ניתן להשתייך ללאום היהודי, ולהיות בן דת אחרת? שאלות אלו עלו בפרשה המפולאה של אוסוולד רופאיזן, יהודי אשר שרד את התופת, המיר דתו, אך המשיך לחוש קשר רגשי עמוק לעם היהודי והציל יהודים בשואה
21/04/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
ניצל מהתופת, המיר דתו והציל יהודים [צילום: בית לוחמי הגטאות]

את סיפורו המופלא של האב אוסוולד רופאיזן, יהודי ניצול שואה ומומר, מתאר השופט ברנזון בפסק הדין אשר דן בבקשתו של אוסוולד רופאיזן לקבל תעודת עולה לפי חוק השבות (ע"א 72/62 אוסוולד רופאיזן נ' שר-הפנים . פ"ד טז(4), 2428):

המבקש נולד בפולין בשנת 1922 להורים יהודים והתחנך על ברכי היהדות. בנעוריו היה פעיל בתנועת הנוער הציוני "עקיבא" ואחרי סיום לימודיו בבית-ספר תיכון בשנת 1939 היה כשנתיים בהכשרה חלוצית בוילנא כהכנה לעלייתו ארצה. עם פרוץ המלחמה בין גרמניה ורוסיה ביוני 1941 הוא נתפס על-ידי הגסטפו והושם בכלא אך ברח והצליח להשיג תעודה שהוא גרמני-נוצרי ובתור שכזה נעשה במשך הזמן מזכיר ומתורגמן בתחנת המשטרה הגרמנית בעיר המחוז מיר. בהיותו במיר יצר קשר עם יהודי העיר והסביבה והיה מודיע להם על מזימות הגרמנים ותוכניות פעולותיהם נגד היהודים. כאשר נודע לו שהגרמנים עומדים לחסל את הגטו היהודי הודיע על כך ליהודי העיר וסיפק להם נשק. על סמך ידיעות אלו נמלטו רבים מיהודי הגטו על נפשם ליערות, כ-150 מהם ניצלו והצטרפו לפרטיזנים, ורובם של ניצולים אלה חיים כיום בישראל. אולם בעקבות הלשנתו של יהודי אחד, שהמבקש מגלה ליהודים את תוכניות הגרמנים, הוא נחקר על-ידי הממונים עליו ואז הוא גילה את פרצופו האמיתי ובגאווה יהודית סיפר שהוא עזר ליהודים מפני שהוא עצמו יהודי. המבקש נכלא, אך שוב הצליח לברוח ומצא מקלט בבית-נזירות שם שהה תקופה ארוכה, אך כשהתאפשר הדבר עזב את המנזר והצטרף לשורות הפרטיזנים הרוסיים. הרוסים חשדו בו שהוא מרגל גרמני ודנו אותו למוות. הוא ניצל בנס הודות להופעתו המקרית של יהודי אחד מניצולי מיר אשר העיד על זהותו האמיתית של המבקש. לבסוף זכה לאות הצטיינות רוסי על פעולותיו כפרטיזן.

בהיותו במנזר בשנת 1942 עבר המבקש לדת הנוצרית ובשנת 1945, בתום המלחמה, לבש מדי כומר ונכנס למנזר הכרמליתים. בכוונה, הוא אומר, בחר בנזר זה מתוך ידיעה שיש לו בסיס בארץ ויוכל במשך הזמן להצטרף אליו. בזמן מלחמת השחרור שלנו ופעמים רבות לאחר מכן ביקש רשות מהממונים עליו לאפשר לו לעלות לארץ, ובשנת 1958 ניתנה לו לבסוף הרשות, וכאשר הציר שלנו בורשה הודיע לו כי יקבל אשרת כניסה לארץ, פנה אל שלטונות פולין בבקשת דרכון ורשות לנסוע לישראל לצמיתות. פנייה זו של המבקש מראה בעליל שגם אחרי שעבר לנצרות הוא לא חדל בהכרתו הפנימית ובהופעתו החיצונית לראות את עצמו יהודי לאומי הקשור בלבו ובנפשו אל העם היהודי.

פולמוס פסיקתי על אופיו של העם היהודי
כהן: יש לקבלו אל חיק העם היהודי

רופאיזן, אשר הגיש בקשה לקבל תעודת עולה לפי חוק השבות, שכן לטענתו, הגם שדתו נוצרית, לאומיותו יהודית, עורר דיון מרתק אשר בו חשף כל אחד מחמשת שופטי-בית המשפט העליון אשר ישבו בדין, את השקפתו באשר לדמותו המתהווה של העם היהודי בארץ ישראל: השופט זילברג ניסח את השאלה באופן הבא:

הקושי הפסיכולוגי הגדול שנתקלנו בו, מבראשית, במשפט בלתי-רגיל זה, הוא - למרבה הפרדוכס - באותה אהדה רבה ותודה עמוקה שאנו חווים כיהודים לאוסוולד רופאיזן, הוא המומר, "האח דניאל", המבקש שלפנינו. לפנינו אדם אשר, בשנים האפלות של השואה באירופה, חרף את נפשו למוות פעמים אין ספור למען אחיו היהודים, בבצעו את מעשי-ההצלה הנועזים מתוך גוב האריות ממש של הבסטיה הנאצו-גרמנית. הנסרב לאדם זה את משאת נפשו הגדולה: להתמזג כליל עם העם אשר אהב, ולהתאזרח, לא כזר-מהגר אלא כיהודי-עולה, בארץ חלומותיו?

השופט זילברג משיב על שאלה זו:

"ברם הוקרה זו, והחזקת-טובה מרובה זו, אסור לה שתהא ל"אהבה המקלקלת את השורה"; אסור לה שתשמש עילה לחילול השם והתוכן של המושג "יהודי". לכשנתעמק יפה יפה בדבר ונסקור ונזכור את מלוא האספקטים שבו, נראה כי את אשר האח דניאל מבקש מאתנו הוא: להעביר קו על המשמעות ההיסטורית, המקודשת של השם "יהודי", ולהתכחש לכל ערכי הרוח, עליהם הורגנו כל יום בתקופות השונות של גלותנו הארוכה. ההוד וההילה האופפים את מקדשי-השם בימי ביניים, יחוורו וימוגו על לבלתי הכר, וההיסטוריה שלנו תאבד את המשכיותה הרצופה, ותתחיל לספור את ימיה מראשית האמנציפציה שלאחר המהפכה הצרפתית. קרבן כזה אין איש רשאי לדרוש מאתנו, ואפילו הוא בעל זכויות כל כך גדולות כמו המבקש שלפנינו".

לשיטת זילברג, לאור לשונו של חוק השבות, התש"י – 1950, אשר קובע כי "יהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה ואינו בן דת אחרת", יש לדחות את בקשתו של חסיד אומות העולם היהודי המומר, אוסוולד רופאיזן, לקבל תעודת עולה מכוח חוק השבות.

דעתו של השופט חיים כהן היא אחרת: לשיטתו, לצורך חוק השבות, בבואנו להשיב על השאלה 'מיהו יהודי', לא ניזקק להלכה. מבחנים דתיים כאלו או אחרים אינם מעלים ואינם מורידים. חוק יסוד כחוק השבות המיתרגם ללשון הלכה למעשה את ה'אני-מאמין' של מדינת ישראל, טעון פירוש, והוא זכאי, לשיטת חיים כהן, לפירוש אשר לא יתכחש לרקע ולרעיון של הקמת מדינת ישראל, אלא יביא לידי גמר את הגשמת חזונה ומטרותיה. פירוש כזה של חוק השבות אינו יכול להוביל לשלילת הזכות מן היהודי המבקש העומד לפנינו, כך קבע כהן. עוד קבע כהן כי החלטת הממשלה ולפיה חוק השבות יחול אך ורק על מי שהוא יהודי "ולא בן דת אחרת" ניתנה בחוסר סמכות והיא חסרת תוקף. לשיטתו של כהן, יש לאפשר לכל מי שרואה את עצמו יהודי (סובייקטיבית), בתום לב (ולא מתוך רצון לנצל את הארץ) כיהודי לצורכי חוק השבות. לשיטתו של כהן, עצם ההפרדה במרשם התושבים בין רובריקת הלאום לבין רובריקת הדת, מעידה על כך שאדם יכול להיות בעת ובעונה אחת בן הלאום היהודי ובן הדת הקתולית.

עד כמה פסק הדין משרטט את רב-גוניות התפיסות בעם היהודי באשר למיהו יהודי, ניתן לראות בדעות השונות אשר הובעו בפסק הדין: השופט לנדוי סבר כי עיון בכתביהם של אבות הציונות כגון הרצל, אחד העם ורופין, מגלה כי הגם שחלמו וייסדו מדינה חילונית ולא תיאוקרטית, ראו בהשתייכות, אפילו רופפת, אל העם היהודי, כמסמן של הלאום היהודי.

גם השופט ברנזון, עם כל אהדתו ותודתו הנתונה לעותר, סבור כי פירוש חוק השבות, תוך התחקות אחר כוונתם של אבות הציונות מוביל למסקנה כי מומר אינו יכול להיחשב כיהודי לצורך חוק השבות.

תאריך:  21/04/2009   |   עודכן:  21/04/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסיפור הלא-יאומן של ניצול השואה המומר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שנים רבות מדי, התמחיתי בבית המשפט המחוזי בירושלים אצל שופט שהתמחה בתחום הפלילי. באחד הימים הובא בפניו עבריין צעיר כבן 21 שהואשם במספר פריצות לשם גניבה, והודה במעשיו. התביעה הביאה, כדרכה, פסקי דין לעניין העונש (ברובם היו אלו פסקי דין שלא פורסמו ורוכזו אז במסגרת "דף לפרקליט" - פרסום פנימי שריכז את פסקי הדין שבוודאי היו נוחים לתביעה). בין היתר הביאה התביעה מקרה של עבירה זהה (מספר פריצות זהה) ועבריין באותו גיל, אלא ששם היו נסיבות מיוחדות לקולה במצבו האישי של הנאשם, ועל כן הוא נידון בפני שופט אחר בבית המשפט בירושלים "רק" לשלוש שנות מאסר בפועל.
21/04/2009  |  עו"ד משה גולדבלט   |   מאמרים
העיתוי של ועידת הגזענות, דרבן, דווקא ביום השואה, אינו מותיר כל מקום לספק: כמו בשנות ה-30' של המאה העשרים, כך גם בעצם ימים אלו: היהודים נחשבים בעיני הנאצים (אז) ובעיני המוסלמים הרדיקלים (כיום) ל'זקני ציון המאיימים להשתלט על העולם' (אז) ול'ציונות הגזענית' (כיום).
21/04/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
במחשבה ראשונה זה עשוי להישמע מופרך, אבל במחשבה נוספת ניתן למצוא בהנחה הבאה גם פן חיובי מבחינת האינטרסים של מדינת ישראל: אחמדינג'אד, שהוא כיום האויב המוצהר הגדול ביותר שלנו שהפך בעינינו זה מכבר לדמות מאוסה אבל גם מסוכנת, פועל ומתנהג בדרך שמזמן לא הייתה כדוגמתה בזירה העולמית. השתלחותו הבלתי מרוסנת בנו בנאומו בוועידה בג'נבה ועזיבתם ההפגנתית המיידית של נציגים רבים את אולם הוועידה בעודו ממשיך בנאומו, שודרה והצטלמה בכל רחבי העולם. התמונה הזו קיבעה ברגע אחד את סלידתן של מדינות רבות מהתנהגותו של נשיא אירן. למרבה הצער, מספרן של מדינות אלה הוא קטן למדי ורובן המכריע של 200 המדינות החברות באו"ם לא רואות באיש זה סכנה או איום ולכן נציגיהן נותרו באולם ואף מחאו לו כפיים, כי לדידם אחמדינג'אד הוא לגיטימי גם אם הוא קורא השכם וערב לחיסול מדינת ישראל.
21/04/2009  |  בצלאל לביא  |   מאמרים
אין לצפות ממרב מיכאלי לאובייקטיביות, שעה שהיא כותבת על סבה המנוח ישראל קסטנר (הארץ, 20.4.09 ). יתרה מכך, מרב מיכאלי עצמה מעידה למעשה, שאין היא אובייקטיבית – באשר היא מקפידה לציין בגוף המאמר אודות קסטנר כי "לצורך הגילוי הנאות – אזכיר שהוא גם סבי".
21/04/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בהמשך לסקירה מן הטור הקודם, נציג להלן מספר החלטות מיסוי שניתנו בשנת 2008 ואשר פורסמו בראשית חודש אפריל ע"י רשות המיסים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il